Ylireagoinko? (Parisuhteesta)
Mietin tätä asiaa aina välillä ja sitten se alkaa vaivata. Jos annan olla enkä jää pohtimaan niin saan oltua, mutta jos yhtään enempää uhraan tälle niin se alkaa vaivaamaan.
Eli olemme miehen kanssa seurustelleet vajaa 1,5vuotta. Asumme yhdessä. Olen aivan äärettömän onnellinen enkä voisi kuvitella rakastavani ketään enempää. Enkä yhtään epäile etteikö miehen tunteet olisi samat. Hän on se puuttuva palanen mikä mun elämästä on uupunut ja tahdon antaa tälle suhteelle ihan kaikkeni, jotta saamme olla yhdessä onnellisina.
Mutta koska ei olla mitään teinejä niin molemmilla on menneisyytensä. Mies joutuu työnsä takia olemaan tekemisissä entisen naisystävänsä kanssa, jonka kanssa hänellä on ollut lyhyt suhde muutama vuosi sitten. Opettelin suhteemme alussa hyväksymään sen, että mies väkisinkin näkee tätä naista ja on häneen yhteydessä. Alussa tosin pitivät tiivimpääkin yhteyttä ja juttelivat enemmänkin ystävinä eikä mitään työjuttuja siis. Siitä kävimme pitkät keskustelut moneen otteeseen,kun olin seota välillä mustasukkaisuudesta. Mutta olen pakottanut itseni hyväksymään sen, että mies joutuu olemaan tekemisissä hänen kanssa.
Enkä missään nimessä yhtään epäile, että mies edes tahtoisi virittää tähän naiseen mitään. Siitä ei ole kyse. Mutta mustasukkainen olen, vaikka tiedän ettei mitään heidän välillään tapahdu.
Mutta miehellä on tapana puhua tästä naisesta tyyliin "soitin tänään taas prinsessalle" tai joskus vastaa hänelle puhelimeen minun kuullen "no mitä kulta" tai sitten käyttää naisesta lempinimeä (tyyliin Mari = Marjuska).
Mies verhoaa sen vitsailuun ja siihen, että "no kaikki sitä sanoo prinsessaksi siellä".
Ylireagoinko siis? Kun en halua mitään kärhämää tästä enkä halua olla mikään pikkumainen ämmä, joka valittaa ja hallitsee ja puuttuu kaikkeen. Mutta silti... minä vain loukkaannun, kun kuulen miehen vastaavan puhelimeen että "no hei kulta" ja vaikka samalla virnuilee minulle odottaen reaktiotani ja antaen ymmärtää, että kyseessä on vitsi.
Olen yrittänyt sanoa, että ei hänkään varmaan tykkäisi, jos minä "kullittelisin" tai "muruttelisin" jotain toista miestä tai etenkin jotain miestä, jota olen joskus rakastanut.
Niin, että kommentoikaa nyt te muut, että olenko vain sekopää ja ärsyttävä ja hallitseva mustasukkainen ämmä vai onko tästä edes rahtunen oikeutettua loukkaantumista.
Ja edelleen korostan, että en siis epäile miestä mistään uskottomuudesta tai edes siitä, että ajattelisi tätä naista siinä mielessä enää. Minä tiedän ja tunnen sen, että mies rakastaa minua ja vain minua. Eli ei tarvi haukkua miksikään pettäjämulkuksi nyt tässä ketjussa sitten ketään.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Ennenkun teet enää mitään, ignooraa tilanne hetkeksi. Mene ihan kunnolla itseesi ja tee selväksi, että mustasukkaisuus on aina omien korvien välissä ja ellet usko pettämistä, itse mustasukkaisuus on sinun ongelmasi. Tämän jälkeen istut rauhassa alas miehen kanssa ja selität että et ole mustasukkainen ja tiedät ettei sinun tarvitse pelätä teidän suhteen kaatumista komansien osapuolten vuoksi. MUTTA, tapa millä hän puhuu exälleen ja exästään on loukkaavaa ja epäkunnioittavaa (koska sitä se on). Tuollaista läppää heitetään yhteisten ystävien kanssa jos ollenkaan. Ongelmahan on siinä, että jos mun mies kutsuisi minulle tuntematonta naista kullaksi tai prinsessaksi, niin mies halventaisi minua ulkopuolisille, tai vähättelisi minun arvoani.
Siltikään ongelma ei ole mitenkään massiivinen ja voisin jatkaa suhdetta, joka kerta kuitenkin selkeästi ilmaisten että mielestäni kyseessä on mauton ja tyhmä läppä.
Tässä on hyvä ja viisas kirjoitus!
Nyt reippaasti ja selkeästi ilman mitään marttyrointia ilmoitat sille miehelle että kaveruus ok, mutta ei kullittelu koska se antaa omituisen kuvan ulospäin. Jos mies alkaa nillittää, kysy suoraan miksi ei voi lopettaa kullittelua jos kerran "korvana oleminen" naisen ongelmille (ja blaa, blaa) on ihan ok. Mitään syytä ei ole kullitella. Tai jos on, niin mies sen selvästi ilmaiskoon. "Se on vaan läppä" ei ole syy, se on selittelyä. Vaikka olis läppä, ei ole pakollista ja sen voi lopettaa. (Sori, tuohduin nyt ihan!...)
mustasukkainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä vain juuri se, että kun en mieti niin asia ei vaivaa minua. Mutta joka kerta, kun mies puhuu näitä "kullitteluja" niin se särähtää korvaan ja loukkaa, vaikka kuinka suu hymyilisikin.
Miksi sun pitää hymyillä, vaikka tuntuu pahalta?
Mieti sitä ihan oikeasti. Millainen on suhde, jossa pitää esittää että asia on ok, vaikka sisällä sattuu? Millaisessa suhteessa tunteensa joutuu piilottamaan?
En minä tunteitani joudu piilottamaan, mutta tästä on vain tullut asia, kun olen saanut mieheltä sen viestin että hän voi hyvin pitää yhteyttä tähän naiseen, koska hän ei tahdo tästä mitään eikä ole mitään tunteita ja vain ystävyyttä ja että millainen ihminen minä olen jos kiellän joltain ihmiseltä hänen ainoan keskustelukumppanin.
Mutta edelleen tosiaan tämä keskustelujuttu ei ollut se ongelma nyt, koska mielestäni se on loppunut. Tai ainakin itse elän siinä käsityksessä, että näitä keskusteluja ei enää olisi ollut.
Ja mies kertoi kyllä tarkkaan mistä olivat jutelleet ja sanoi kertovansa ne, jotta minä huomaan ettei heidän jutuissaan ole mitään erityistä ja että keskustelevat vain tämän naisen asioista/ongelmista ja mies nyt vain sattuu olemaan ainoa kelle osaa ja voi puhua.
Niin että tästä syystä on ajauduttu tähän. Ja mies tosiaan varmasti ajattelee, että tilanne on ihan tavallinen ja normaali eikä siinä ole mitään kummaa, kun kerran mitään tunteitakaan ei ole. Uskon oikeasti, että hän ihan rehellisesti ajattelee niin ettei siinä voi olla mitään kummallista ja minua häiritsevää.
Etkö ole siis sanonut miehelle, että tuo kullittelu ja prinsessaksi kutsuminen loukkaa ja häiritsee sinua?
Jos olet sanonut, mies siis TIETÄÄ että se loukkaa sinua ja jatkaa silti.
Jos et ole sanonut, niin miksi?
Ps: kyllähän sä joudut tunteesi piilottamaan, jos koet että sinun pitää vain hymyillä kun mies tekee tai sanoo jotain mikä loukkaa sinua! Ei miehellä ole oikeutta määritellä mikä on SINUN mielestäsi loukkaavaa ja mikä ei. Sä olet nyt täysin vajonnut siihen valheeseen, että kun mies sanoo että sulla ei ole oikeutta loukkaantua, niin sulla ei muka olisi. KYLLÄ ON! Jokaisella on oikeus ITSE määritellä kuinka häntä pitää kohdella.
Ps2: on tyypillistä, että alistettu ihminen itsekin alkaa puolustella alistajan toimintaa. Muutenhan joutuisit myöntämään, että mies todellakin tekee väärin sinua kohtaan. Se murskaisi kuvasi siitä, millainen suhteenne on - tai siis millainen haluaisit sen kovasti olevan.
Töröä käytöstä kirjoitti:
En tekisi niin pitkälle meneviä päätelmiä että mies ei sinua rakasta, jos käyttäytyy noin. Toiset vaan on hölmöjä ja käyttäytyvät niin. Ehkä mieskin on epävarma ja häntä pelottaa olla sinuun kiintynyt, ja tämä ilmenee töröilynä ja sinun tölvimisenä. Ehkä hänen itsetuntoaan hivelee nähdä että herättää sinussa voimakkaita tunteita.
Tuosta toisen naisen ainoan keskustelukumppanin viemisestä: Hah! Mitä hemmettiä? Jos mies on niin hemmetin huolestunut siitä että sinä ehkä yrität estää häntä olemasta kuunteleva korva tuolle naiselle, niin miksi ihmeessä sitten ärsyttäisi sinua tieten tahtoen kullitteluillaan? Mies joka vilpittömästi haluaa vain ajatella kaikkien parasta ja olla toiselle tärkeä ystävä, varmasti välttäisi turhia konflikteja.
Niin kyllä mies usein sanoo, että hän ei voi vieläkään uskoa, että on saanut itselleen tälläisen naisen. Ja sanoo rakastavansa ja kunnioittavansa minua. Ja ihan kaikessa minä tunnen ja koen sen olevankin noin. Ei minua ole kukaan kohdellut koskaan aiemmin niin ihanasti ja rakastavasti kuin hän. Ei mitään ylitseampuvaa siis vaan juuri sellaista toisen huomioimista mistä nautin. Hän avaa mulle oven, auttaa takin päälle, pitää kädestä kadulla, suukottaa missä tahansa tilanteessa, koskettaa ohimennen ohikulkiessa, tekee sunnuntaiaamuna aamupalan... Jokainen ulkopuolinen pystyy varmasti näkemään, että siihen väliin ei kukaan pääse. Enkä edes koe, että siihen olisi kukaan yrittänyt.
Mutta silti vain en tykkää, että hän puhuu noin tälle exälleen. Vaikka se olisi maailman suurin vitsi ja täysin merkityksetöntä niin se ei tunnu kivalta.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä vain juuri se, että kun en mieti niin asia ei vaivaa minua. Mutta joka kerta, kun mies puhuu näitä "kullitteluja" niin se särähtää korvaan ja loukkaa, vaikka kuinka suu hymyilisikin.
Miksi sun pitää hymyillä, vaikka tuntuu pahalta?
Mieti sitä ihan oikeasti. Millainen on suhde, jossa pitää esittää että asia on ok, vaikka sisällä sattuu? Millaisessa suhteessa tunteensa joutuu piilottamaan?
En minä tunteitani joudu piilottamaan, mutta tästä on vain tullut asia, kun olen saanut mieheltä sen viestin että hän voi hyvin pitää yhteyttä tähän naiseen, koska hän ei tahdo tästä mitään eikä ole mitään tunteita ja vain ystävyyttä ja että millainen ihminen minä olen jos kiellän joltain ihmiseltä hänen ainoan keskustelukumppanin.
Mutta edelleen tosiaan tämä keskustelujuttu ei ollut se ongelma nyt, koska mielestäni se on loppunut. Tai ainakin itse elän siinä käsityksessä, että näitä keskusteluja ei enää olisi ollut.
Ja mies kertoi kyllä tarkkaan mistä olivat jutelleet ja sanoi kertovansa ne, jotta minä huomaan ettei heidän jutuissaan ole mitään erityistä ja että keskustelevat vain tämän naisen asioista/ongelmista ja mies nyt vain sattuu olemaan ainoa kelle osaa ja voi puhua.
Niin että tästä syystä on ajauduttu tähän. Ja mies tosiaan varmasti ajattelee, että tilanne on ihan tavallinen ja normaali eikä siinä ole mitään kummaa, kun kerran mitään tunteitakaan ei ole. Uskon oikeasti, että hän ihan rehellisesti ajattelee niin ettei siinä voi olla mitään kummallista ja minua häiritsevää.
Voi että kun olet niin vietävissä! "...kun olen saanut mieheltä sen viestin että hän voi hyvin pitää yhteyttä tähän naiseen, koska hän ei tahdo tästä mitään..... ja että millainen ihminen minä olen jos kiellän joltain ihmiseltä hänen ainoan keskustelukumppanin." Mies siis syyllistää sinua siitä, että viet siltä naikkoselta ainoan keskustelukumppanin. What!Eikö hänellä TODELLAKAAN ole yhtäkään naispuolista ystävää? Miten SE on mahdollista??Haloo nyt, herääppä nyt todellisuuteen ja kato mitä p....a sun mies puhuu sulle.
Jos sillä naisella ei tosiaan ole muita ystäviä kuin SUN mies, ja sun mies puolustaa ainoastaan sitä naista, eikä SUA, niin mun mielestä heidän kannattaisi kyllä palata takaisin yhteen!!!
Sinulle virnuili kuulostaa siltä, että hän ajattelee teidän olevan yhtätiimiä/samallapuolella, samalla aaltopituudella. Ongelma tuossa on se, että ette kuitenkaan ole kuin sisko ja veli vaan rakastavaiset ja siihen kuvioon ei tuon kaltainen virnuile, läpänheitto sovi.
Miehesi varmaan luottaa teidän väliseen yhteisymmärrykseen, mutta itse samassa tilanteessa sanoisin, että minulle tuo tapasi on turnof/vie hyvää jännitettä teidän suhteesta, että en halua olla niin kaveritasolla miehen kanssa.
Sano miehelle, että seksihalut hiipuvat jossain vaiheessa, jos jatkaa tuota rataa ja samalla luo tunnelmaa, että teidän yhteinen juttu on noin
tasaisella Kaverillisella janalla. Hauskan pitoa, läpänheittoa ei pidä tehdä teidän suhteen dynamiikan kustannuksella. Mies voisi keksiä toisenlaiset vitsit.
Eksästä tuskin tarvitsee välittää, hän on miehelle vanha tuttu/tylsä nainen.
Ehkä tulostan tämän keskusteluketjun ja näytän sen miehelle.
En suosittele. Jos hän on yhtään narsistinen, saa kunnon raivarin että olet kirjoitellut hänestä palstalle. Ja TAAS kerran sinä saat syytteet päällesi, mutta hänessä ei ole mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
En suosittele. Jos hän on yhtään narsistinen, saa kunnon raivarin että olet kirjoitellut hänestä palstalle. Ja TAAS kerran sinä saat syytteet päällesi, mutta hänessä ei ole mitään vikaa.
No ei saa mitään raivaria, mutta jos saisi enemmän perspektiiviä asiaan tämän avulla ja saisin selvitettyä omaa puoltani asiasta.
Onko edes olemassa tarvetta muutokseen, jos miehesi kerta rakastaa ja kunnioittaa sinua ihan kaikella tapaa niinkuin itse sanoit? Missä siis ongelma? :)
Vierailija kirjoitti:
No ei saa mitään raivaria, mutta jos saisi enemmän perspektiiviä asiaan tämän avulla ja saisin selvitettyä omaa puoltani asiasta.
"Kun kutsut exääsi kullaksi ja prinsessaksi, se loukkaa minua" on ainoa selvitys, mikä sinun pitää antaa. Jos miehesi ei välitä siitä että jokin loukkaa sinua, se kertoo miehestä todella paljon.
Niin kyllä mies usein sanoo, että hän ei voi vieläkään uskoa, että on saanut itselleen tälläisen naisen. Ja sanoo rakastavansa ja kunnioittavansa minua. Ja ihan kaikessa minä tunnen ja koen sen olevankin noin. Ei minua ole kukaan kohdellut koskaan aiemmin niin ihanasti ja rakastavasti kuin hän. Ei mitään ylitseampuvaa siis vaan juuri sellaista toisen huomioimista mistä nautin. Hän avaa mulle oven, auttaa takin päälle, pitää kädestä kadulla, suukottaa missä tahansa tilanteessa, koskettaa ohimennen ohikulkiessa, tekee sunnuntaiaamuna aamupalan... Jokainen ulkopuolinen pystyy varmasti näkemään, että siihen väliin ei kukaan pääse. Enkä edes koe, että siihen olisi kukaan yrittänyt.
Mutta silti vain en tykkää, että hän puhuu noin tälle exälleen. Vaikka se olisi maailman suurin vitsi ja täysin merkityksetöntä niin se ei tunnu kivalta.
Tämä kuulostaa yhä enemmän siltä että mies on epävarma (ei voi uskoa että on saanut sinut) ja haluaa jotenkin todistella sinulle ja itselleen että ois muitakin tarjolla. Miestä alitajuiseti pelottaa että jossain vaiheessa menettää sinut.
Minä kysyisin joskus kullittelun kuultuani ihan rauhallisesti ja hymyillen, että yritätkö tehdä minut mustasukkaiseksi vai miksi teet tuollaista josta tiedät etten pidä? Sanoisin vähän kiusoitellen ja vaikka hiuksia pörröttäen "kyllä mä sua rakastan, ei sun tartte yrittää tehdä mua mustasukkaiseksi!" Heitä siis asia päälaelleen niin että joka kerta kun mies kullittelee, se onkin osoitus siitä että että on epävarma sinusta. Hymyile ilkikurisesti joka kerta.
Miten olet asiasta puhunut, oletko varmasti ilmaissut mielipiteesi ja toiveesi tarpeeksi selkeästi? Kuulostaa siltä, että hän ei ole ymmärtänyt asian olevan sinulle tärkeä. On vaikea ymmärtää, miksi hän muuten käyttäytyisi kumppaniaan loukkaavalla tavalla.
Tiedän monia tapauksia tuttavapiiristä, joissa naiset valittavat, että "se ei vaan TAJUA!", odottaen miehensä ymmärtävän vihjailuja, sivulauseessa heitettyjä kommentteja, ilmeitä tai pieniä kostotoimenpiteitä, "se teki noin niin minä teen sitten näin!", mielenosoituksellista seksin pihtausta tms. Pelien pelailu ei minun mielestäni yksinkertaisesti sovi parisuhteeseen. Asioista pitää voida ihan aikuisten oikeasti keskustella ja mielellään ennen kuin tilanne tulehtuu ja saa liian isot mittasuhteet.
Minun mielestäni paras kaava keskustelulle on tämä: selitä nykyinen tilanne, kerro mikä siinä mättää, ehdota parannusta tai ratkaisua tilanteeseen. "Sinä teet näin. Minulle tulee siitä paha mieli, koska ... Toivon, että lopettaisit."
Kerro selvästi. Älä syyllistä. Yritä saada mies ymmärtämään, miltä sinusta tuntuu ja miksi. Sitten kuuntelet, mitä hänellä on sanottavaa, miksi hän käyttäytyy tavalla, jonka viimeistään nyt tietää loukkaavan sinua. Tuliko yllätyksenä, haluaako muuttua, pyytääkö anteeksi, sivuuttaako tunteesi, heittääkö vieläkin vitsiksi vai mitä? Reaktio kertoo ihmisestä paljon. Sinun tunteidesi pitäisi olla hänelle tärkeydessä vähintään samalla viivalla kuin tuon ystävä-eksän tunteet.
No ällöttävältä kuulostaa. Oletko sanonut suoraan ettet pidä siitä yhtään, vaikka vitsiä olisikin? Siinä tapauksessa miehesi pitäisi ymmärtää lopettaa. Miltähän siitä toisesta naisesta tuntuu, on varmaan "ylpeä" kun miettii että hahhah, ihan varmana se "pekan akka on ihan mustis". Hyhhyh.
Kyllä mä sua ymmärrän hyvinkin. Uskon kyllä että menee ajan kanssa ohi, siis tuo mustasukkaisuus, mutta mun mielestä sun ei kyllä pitäisi joutua sietämään tuota kullittelus yms. Ja satavarmasti ukollesi EI olisi ok jos itse tekisit samaa!!