Miten vanhalla ihmisellä voi olla valkoinen ruumisarkku?
Yleensähän se on joku ruskea. Onko valkoinen ruumisarkku halvin malli?
Kommentit (56)
Valkoinen arkku on tosiaan yleisin. Puisiakin arkkuja näkee jonkin verran, mutta ne ovat kalliimpia eikä niitä siksi ole niin paljoa käytössä. Suurin osa hankkii kuitenkin arkun järkiperusteilla. Nykyisin alkaa yleistyä myös ns. pahviarkut, jotka ovat viisas ja ekologinen valinta, jos vainaja tuhkataan. Niiden päälle laitetaan siunauksen (eli hautajaisten) ajaksi arkkupeite.
Vierailija kirjoitti:
Ei selviä.helposti hautajaisista alle tonnilla. Mieheni piti pihit hautajaiset isälleen. Oli vain noin 15 syöjää, halvat tarjoilut, halvin arkku. Tuhkattiin ja laitettiin miehen äidin kanssa samaan jo olevaan hautaan. Isänsä tilillä ollut 2000 ei riittänyt läheskään.
Todella helposti selviää alle tonnilla! Halvin arkku, hautaustoimistosta vain kuljetus (pukemisen, siirtämisen jne. huolehtii omaiset), ei kukkia (tai jos on, ne on kerätty omasta pihasta tms.) ja tuhkaus (se maksaa noin 150 e). Ei mitään muistotilaisuutta, hautapaikkaa, hautakiveä jne. Tosin tuollaiset hautajaiset on minusta äärettömän epäkunnioittavat, mutta aika moni äiti noin poistetaan mielistä (isät saa usein hautajaiset siksi, että puoliso ne järjestää, mutta vanha äiti ei ole nykyisin edes monttubileiden arvoinen).
Kansalaisopistojen arkuntekokurssi vielä mainittakoon.
Siinä on ehta puuarkku.
Vierailija kirjoitti:
Mä nikkaroin itse arkkuni raakalaudasta ja kirjoitan isolla päälle; potkaiskaa äkkiä montuun ja lähtekää kaljalle, kippis!
Ei paha. Mä kyllä lisäisin tuohon viskipullon. Lodju monttuun ja saattajat vetäisee viskit naamaan. Laita kunnon savuista saaristoviskiä jos satut uskomaan päätyväsi hiilihangon varteen. Tai kyllä se saaristoviski käy mihin hautajaisiin vaan, uskomuksista riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei selviä.helposti hautajaisista alle tonnilla. Mieheni piti pihit hautajaiset isälleen. Oli vain noin 15 syöjää, halvat tarjoilut, halvin arkku. Tuhkattiin ja laitettiin miehen äidin kanssa samaan jo olevaan hautaan. Isänsä tilillä ollut 2000 ei riittänyt läheskään.
Todella helposti selviää alle tonnilla! Halvin arkku, hautaustoimistosta vain kuljetus (pukemisen, siirtämisen jne. huolehtii omaiset), ei kukkia (tai jos on, ne on kerätty omasta pihasta tms.) ja tuhkaus (se maksaa noin 150 e). Ei mitään muistotilaisuutta, hautapaikkaa, hautakiveä jne. Tosin tuollaiset hautajaiset on minusta äärettömän epäkunnioittavat, mutta aika moni äiti noin poistetaan mielistä (isät saa usein hautajaiset siksi, että puoliso ne järjestää, mutta vanha äiti ei ole nykyisin edes monttubileiden arvoinen).
Varmaan paikkakunnasta johtuvat hinnanerot.
Valkoinen arkku on yleisemmin kankaalla päällystetty, ruskean eri sävyt puisia arkkuja, lisäksi tavallisia ovat harmaan eri sävyt ja myös musta, värikkäämpiä en ole nähnyt oikeasti hautajaisissa koskaan. Ei sillä värillä ole mitään tekemistä iän kanssa. Hautajaisiin osallistuvat henkilöt yleensä tietävät vainajan iän ihan ilman, että sitä tarvitsee millään koodiväreillä kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä nikkaroin itse arkkuni raakalaudasta ja kirjoitan isolla päälle; potkaiskaa äkkiä montuun ja lähtekää kaljalle, kippis!
Ei paha. Mä kyllä lisäisin tuohon viskipullon. Lodju monttuun ja saattajat vetäisee viskit naamaan. Laita kunnon savuista saaristoviskiä jos satut uskomaan päätyväsi hiilihangon varteen. Tai kyllä se saaristoviski käy mihin hautajaisiin vaan, uskomuksista riippumatta.
Lagavulin 16 yo. vois toimia hyvin, joku läheisistä vois kaataa mullekin yhden matkaevääksi.
Tämä on nyt ihan uusi juttu että vähän niinkuin halveksitaan ja sama mihin kaatopaikalle ruumis kuskataan. Itse ainakin kun mummu kuoli halusin hänelle kauniit hautajaiset en miettinyt rahaa ja laskuhan meni mummun tililtä. Arkut, kukat, tuhkaukset, hautapaikka, tarjoilu 20 hlö maksoi alta 3000€ hautajaiset oli kauniit niinkuin mummunkin elämä oli. Se vaan kuuluu sivistys valtioon että Vainajia kunnioitetaan on siis ainakin tähän päivään mennessä kunnioitettu. Eikä mietitty että muori hautaan mahdollisimman halvalla että jää ittelle rahaa enemmän
Omassa tuttavapiirissäni nimenomaan ne kuolemaa lähestyvät iäkkäät ovat toivoneet, että hautajaisista päästäisiin suhteellisen halvalla. Sinänsähän tilaisuuden merkitys läheisille ei riipu arkun hinnasta tai siitä, kuinka kattavat tarjoilut ovat, vaikka totta kai ymmärrän myös niitä ihmisiä, joille näillä raha-asioillakin on suuri merkitys ihan tunnepuolella.
Toivoisin, että mahdollisimman moni laittaisi tästäkin asiasta jo etukäteen mustaa valkoiselle, niin ei tarvitsisi sitten omaisten keskenään pähkäillä hautajaissuunnitelmia ja jopa riidellä keskenään. Jos haluaa vaatimattomat hautajaiset, niin sanoo sen suoraan, ja jos pitää panostamista tärkeänä, niin sanoo sen suoraan. Jos kuuluu johonkin uskontokuntaan ja pitää asiaa tärkeänä, niin sanoo haluavansa sen uskontokunnan seremonioiden mukaisen hautauksen, ja jos taas uskonto on vastenmielinen asia, niin tekee selväksi, että pappia ei paikalle tule.
Aika moni vainaa on eläessään antanut ohjeen, että on haudattava halvimmassa mahdollisessa arkussa, koska hänen mielestään kallis arkku on ihan turhaa tuhlausta ja koreilua. Toiseksi kuolemalla tosiaan rahastetaan, ja turha maksaa arkusta, jota ei kukaan näe kuin siunaustilaisuudessa ehkä tunnin-pari.
Onko tämä aloitus vitsi vai onko joillakin tosiaan sellainen käsitys, että tietyt arkut on tarkoitettu vain tietyille ihmisille? Vauvoille valkoista, toimitusjohtajille tammea, veteraaneille mustaa ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan paikkakunnasta johtuvat hinnanerot.
Arkun saa 300 eurolla (sen kaikkein halvimman), kuljetukset maksaa muutaman satasen riippuen etäisyyksistä ja tuhkaus siihen päälle. Tuhkat voi ottaa kotiin missä tahansa purkissa, vaikka vanhassa kahvipannussa. Hautaustoimistosta ei tarvitse ostaa koko pakettia, voi itse pukea ja arkuttaa vainajan.
Saahan se arkku olla vaikka pinkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tosiaan soittaa. En ole ikinä nähnyt muita kuin valkoisen/ aivan vaalean harmaan. Ellei ole puinen arkku. Mummini kuoli 98-vuotiaana, valkoinen arkku oli. En keksi miksi olisi pitänyt ollaa joku muu väri?
Minä taas olen monissa vanhempien ihmisten hautajaisissa nähnyt ruskean arkun. Katsoin netistä ja tosiaan tuo valkoinen on halvin malli. Vainaja oli köyhä siksi siis hänelle tuo valittu.
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle musta arkku, pinkkisillä ruusukkeilla. Pitääkin kirjoittaa tuo testamenttiin. Ja hautajaisiin riittävästi kuivaa sampanjaa.
Ei aivan vastaa vaatimuksiasi, mutta hieman sinnepäin:
http://pirkanmaanhautaustoimisto.fi/uurnat/uurna-mustaherukka
Mutta kai tuohonkin pinkkejä ruusukkeita voi maalata :)
Tuo olis just hieno, tuhkaukseen. Vielä hienompi olis samoilla kukkakuvioilla täyskokoinen arkku. Ja ne kukat pinkkejä!