Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten vanhalla ihmisellä voi olla valkoinen ruumisarkku?

Vierailija
12.02.2016 |

Yleensähän se on joku ruskea. Onko valkoinen ruumisarkku halvin malli?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni on ihan naurettavaa maksaa jostain akusta joka sitten haudataan maahan. Minut saa haudata vaikka pahvilaatikossa. Ihan hullua rahantuhlausta ja luonnonhaaskausta moinen arkussa hautaaminen !

Voisitko perustella tuon luonnonhaaskauksen? Arkku on maatuvaa materiaalian kuten sinäkin eli palaa ravinteina kiertokulkuun.

Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu vainajan kunnioittaminen ja osana sitä meillä vainajat haudataan eikä jätetä maatumaan katuojiin kuten vaikka Intiassa voidaan huoleti tehdä.

Vierailija
22/56 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle musta arkku, pinkkisillä ruusukkeilla. Pitääkin kirjoittaa tuo testamenttiin. Ja hautajaisiin riittävästi kuivaa sampanjaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT, mutta nyt löytyi sellainen arkku, jossa minä haluan tulla haudatuksi :)

http://sht-diamant.netland.fi/attachments/image_gallery/73.jpg

En ole koskaan nähnyt punaista ruumisarkkua.

Vierailija
24/56 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tosiaan soittaa. En ole ikinä nähnyt muita kuin valkoisen/ aivan vaalean harmaan. Ellei ole puinen arkku. Mummini kuoli 98-vuotiaana, valkoinen arkku oli. En keksi miksi olisi pitänyt ollaa joku muu väri?

Minä taas olen monissa vanhempien ihmisten hautajaisissa nähnyt ruskean arkun. Katsoin netistä ja tosiaan tuo valkoinen on halvin malli. Vainaja oli köyhä siksi siis hänelle tuo valittu.

http://pirkanmaanhautaustoimisto.fi/arkut/puuarkut

Tuossa on lista jonkä äkkiseltään löysin. Ja tuossa kaikki arkut ovat lähes saman hintaiset. Se valkoinen on melko yleinen valinta. Ja toisaalta, mikä ihmeen järki on maksaa maltaita puuarkusta, jota on käytössä pari tuntia ja sitten se haudataan maahan?

Kyllä se vainaja sitä arkkua käyttää useamman vuoden.

Toisaalta sitä voi valita itselleen vaneriarkun ja polttohautauksen, ei ole pakko ostaa kallista arkkua ja hautapaikkaa.

Vierailija
25/56 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ilmoittanut läheisilleni, että halvin mahdollinen arkku ja siunaamisen jälkeen uuniin ja tuhkat vaikka muistolehtoon tai aivan sama mihin. On ihan järjetöntä tuhlata tonneja kuoleman takia.

Vierailija
26/56 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni on ihan naurettavaa maksaa jostain akusta joka sitten haudataan maahan. Minut saa haudata vaikka pahvilaatikossa. Ihan hullua rahantuhlausta ja luonnonhaaskausta moinen arkussa hautaaminen !

Voisitko perustella tuon luonnonhaaskauksen? Arkku on maatuvaa materiaalian kuten sinäkin eli palaa ravinteina kiertokulkuun.

Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu vainajan kunnioittaminen ja osana sitä meillä vainajat haudataan eikä jätetä maatumaan katuojiin kuten vaikka Intiassa voidaan huoleti tehdä.

On toki, mutta maalattu ja käsitelty puu ei maadu kovinkaan nopeasti. Toisekseen tuon arkun tekemiseen käytetään paljon energiaa ja muita resursseja. Ja kun arkun käyttöikä on noin pari tuntia, niin onhan tuo ihan turhaa tuhlausta.

Vierailija
27/56 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensähän se on joku ruskea. Onko valkoinen ruumisarkku halvin malli?

Täh?

Vierailija
28/56 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle musta arkku, pinkkisillä ruusukkeilla. Pitääkin kirjoittaa tuo testamenttiin. Ja hautajaisiin riittävästi kuivaa sampanjaa.

Ei aivan vastaa vaatimuksiasi, mutta hieman sinnepäin:

http://pirkanmaanhautaustoimisto.fi/uurnat/uurna-mustaherukka

Mutta kai tuohonkin pinkkejä ruusukkeita voi maalata :)

Vierailija
29/56 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihailen kuolleita. Ne ei enää pelkää mitään ja viis veisaavat siitä, mitä muut ajattelevat.

Vierailija
30/56 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tosiaan soittaa. En ole ikinä nähnyt muita kuin valkoisen/ aivan vaalean harmaan. Ellei ole puinen arkku. Mummini kuoli 98-vuotiaana, valkoinen arkku oli. En keksi miksi olisi pitänyt ollaa joku muu väri?

Minä taas olen monissa vanhempien ihmisten hautajaisissa nähnyt ruskean arkun. Katsoin netistä ja tosiaan tuo valkoinen on halvin malli. Vainaja oli köyhä siksi siis hänelle tuo valittu.

Tuossa on lista jonkä äkkiseltään löysin. Ja tuossa kaikki arkut ovat lähes saman hintaiset. Se valkoinen on melko yleinen valinta. Ja toisaalta, mikä ihmeen järki on maksaa maltaita puuarkusta, jota on käytössä pari tuntia ja sitten se haudataan maahan?

Toisaalta sitä voi valita itselleen vaneriarkun ja polttohautauksen, ei ole pakko ostaa kallista arkkua ja hautapaikkaa.

Heh. Käyttää tosiaan erittäin aktiivisesti :) Sen arkun todellinen tarven on juuri sen verran, mitä vainajaa kanniskellaan kirjolla ja hautausmaalla. Se mitä tapahtuu mullan alla, on täysin toissijainen asia.

Vierailija
31/56 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valkoinen kangasverhoiltu ei ole halvin malli, sellainen valkoinen "krematorioarkku" on halpa, koska siinä on ns. vanuverhoilu.

Ruskea arkku on täyspuuta ja jostain syystä naiselle valitaan verhoiltu arkku ja miehelle puupintainen. Hinnat on kutakuinkin samat, jos laatu on sama.

Sehän riippuu siitä henkiin jääneestä puolisosta että mikä arkku valitaan. Miehiä harvemmin kiinnostaa sisustukselliset yksityiskohdat joten otetaan se perinteinen verhoiltu arkku. Naiset taas valkkaa myös puolisonsa  arkun ulkonäön perusteella. 

Vierailija
32/56 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että kuolemalla rahastetaan liikaa. Pakko ostaa kalliita arkkuja ja muita palveluja, kun ei ihmiset yleensä kehtaa poiketa kaavasta noin vakavassa ja tunteikkaassa asiassa.

Jos joku kuolee eikä kukaan omainen "piheyttään" tee asialle mitään, mitä ruumiille tehdään? Viekö joku muu sen jonnekin, minne?

kyllä se lopulta haudataan, vaikka ilman omaisia. Kulut otetaan vainajan kuolinpesästä, jos siellä varoja on.

Vierailija
33/56 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoinen ruumisarkku on suomalaista kulttuuria - muissa länsimaissa yleensä käytetään tummempia arkkuja.

Idän kulttuureissa valkoinen on kuoleman väri - olisiko tämä perinne siirtynyt Suomeenkin Venäjän vallan aikana?

Vierailija
34/56 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valkoinen kangasverhoiltu ei ole halvin malli, sellainen valkoinen "krematorioarkku" on halpa, koska siinä on ns. vanuverhoilu.

Ruskea arkku on täyspuuta ja jostain syystä naiselle valitaan verhoiltu arkku ja miehelle puupintainen. Hinnat on kutakuinkin samat, jos laatu on sama.

Sehän riippuu siitä henkiin jääneestä puolisosta että mikä arkku valitaan. Miehiä harvemmin kiinnostaa sisustukselliset yksityiskohdat joten otetaan se perinteinen verhoiltu arkku. Naiset taas valkkaa myös puolisonsa  arkun ulkonäön perusteella. 

Aika harvoin ollaan arkkuostoksilla yksin, usein on mukana vainajan lapsiakin. Niitä aikuisia.

Vierailija
35/56 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh. Käyttää tosiaan erittäin aktiivisesti :) Sen arkun todellinen tarven on juuri sen verran, mitä vainajaa kanniskellaan kirjolla ja hautausmaalla. Se mitä tapahtuu mullan alla, on täysin toissijainen asia.

Onko? Arkku hankitaan nimenomaan vainajan takia, ei kenenkään muun. Jos ei ole vainajaa, ei tarvita arkkua.

Vain ahneet 1970-luvun jälkeen syntyneet sukupolvet ajattelevat, että vainaja ei ansaitse kunnioittavaa tapaa tulla haudatuksi, koska jokainen arkkuun uhrattu euro on pois heidän perinnöstään.

Vierailija
36/56 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On toki, mutta maalattu ja käsitelty puu ei maadu kovinkaan nopeasti. Toisekseen tuon arkun tekemiseen käytetään paljon energiaa ja muita resursseja. Ja kun arkun käyttöikä on noin pari tuntia, niin onhan tuo ihan turhaa tuhlausta.

Ihan samoin ajatellen ei kannata järjestää häitä: hirveä määrä aikaa ja enregiaa ja materiaa tuhlataan muutaman tunnin takia pukuihin, kampauksiin, tilankoristeluun ja tarjoiluun. Hautajaisista selviää reilusti alle tonnilla, jos niin tahtoo, mutta häihin uppoaa monelta useampi kymppitonni. Siksi hääjuhlat on järkyttävän turhaa tuhlausta etenkin kun iso osa pareista eroaa.

Vierailija
37/56 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen wanhaan arkut oli usein mustia. Vois tuntua oudolta nykypäivänä.

Vierailija
38/56 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puiset ovat kalliimpia. Valkoisella kankaalla on halpa peittää halvat valmistusaineet.

Vierailija
39/56 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipäs vähän miltä kukatkin näyttävät ruskealla arkulla. Ei yhtään niin herkkä ja puhtaan oloinen tunnelma kuin valkoinen. Valkoinen on kevyt kuin vapautunut henki. Eikä raskas kuin elämä monesti. Sitä tuo mieleeni ruskea arkku.

Itse en ostaisi apeaa ruskeaa arkkua rakastamani ihmisen viimeiselle, maalliselle matkalle. Rahalla ei siinä ole merkitystä. Sen näyttäminen on turhaa ylpeyttä, ellei vainaja eläissään sitä toivonut.

Vierailija
40/56 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei selviä.helposti hautajaisista alle tonnilla. Mieheni piti pihit hautajaiset isälleen. Oli vain noin 15 syöjää, halvat tarjoilut, halvin arkku. Tuhkattiin ja laitettiin miehen äidin kanssa samaan jo olevaan hautaan. Isänsä tilillä ollut 2000 ei riittänyt läheskään.