Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perinnönjaosta kysymys

Vierailija
11.02.2016 |

Jos perinnönjättäjällä on ollut kaksi lasta, joista toinen on kuollut ja kuolleella lapsella on kaksi lasta, miten perintö jakautuu elossa olevan lapsen ja lastenlasten välillä? Kuinka paljon kukin saa? Ei ole testamenttiä.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonkohan mä perisin jos isäni kuolisi? Olen hänen ainoa lapsi. Kaiken? Hän on avoliitossa (ei naimisissa).

Kaiken. Ellei ole testamenttia.

Vierailija
22/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäpappa toivottavasti tehnyt avovaimonsa kanssa testamentin joten perinnönkipeä tytär saa vain lakiosuuden eli 25 prossaa.

t. Rahankipeä avokki

P.S. Yleensä vanhemmat haluavat perintönsä menevän omille lapsilleen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäpappa toivottavasti tehnyt avovaimonsa kanssa testamentin joten perinnönkipeä tytär saa vain lakiosuuden eli 25 prossaa.

Lakiosa on 50%.

Vierailija
24/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuon testamentintekijän kanssa vähän samassa tilanteessa. Sitä olen miettinyt, jos vanhempien sisarukset perivät, mutta serkut eivät niin mitä jos vanhemman sisarus kieltäytyy perinnöstä, palautuuko perintö pesään -> valtiolle vai tuleeko serkku sijaisperilliseksi? Minua ei kiinnostaisi ajatella serkkujani tonkimassa henkilökohtaisia asioitani enkä kaipaa heitä kuolinpesäni osakkaiksi. Tokihan tiedottomassa tilassa siinä vaiheessa itse...

Jos vanhemman sisarus kieltäytyy perinnöstä, ei se siltikään mene hänen perillisilleen, vaan palautuu pesään. Vain perintö, johon serkulla olisi ollut oikeus ilman testamenttiakin, voi siirtyä hänelle sijaantuloperillisenä.

Vierailija
25/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuon testamentintekijän kanssa vähän samassa tilanteessa. Sitä olen miettinyt, jos vanhempien sisarukset perivät, mutta serkut eivät niin mitä jos vanhemman sisarus kieltäytyy perinnöstä, palautuuko perintö pesään -> valtiolle vai tuleeko serkku sijaisperilliseksi? Minua ei kiinnostaisi ajatella serkkujani tonkimassa henkilökohtaisia asioitani enkä kaipaa heitä kuolinpesäni osakkaiksi. Tokihan tiedottomassa tilassa siinä vaiheessa itse...

Jos vanhemman sisarus kieltäytyy perinnöstä, ei se siltikään mene hänen perillisilleen, vaan palautuu pesään. Vain perintö, johon serkulla olisi ollut oikeus ilman testamenttiakin, voi siirtyä hänelle sijaantuloperillisenä.

Hyvä. Näin ajattelinkin, mutta en ollut ihan varma.

Ja meneekö tämä vanhempien osuus niin, että elossa oleva vanhempi perii kaiken vai kuolleen vanhemman sisarukset hänen osuutensa?

Vierailija
26/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Siksihän sitä eletään avoliitossa että ei muodostu juridisia siteitä, eli kaikki lapselle. En minäkään menisi enää naimisiin, juuri siksi että kaikki jää lapsille.

Vierailija
27/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakiosa on 50%.

Meinasin tulla sanomaan, että jos vaimo on varaton niin hän saa ensin puolet ja lopuista voi määrätä testamentilla puolet vielä hänelle, mutta tosiaan... Jos vaimo onkin avovaimo, niin eipäs saakaan testamentilla kuin max 50%!

Vierailija
28/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Hyvä. Näin ajattelinkin, mutta en ollut ihan varma.

Ja meneekö tämä vanhempien osuus niin, että elossa oleva vanhempi perii kaiken vai kuolleen vanhemman sisarukset hänen osuutensa?[/quote]

Elossa oleva vanhempi perii kaiken. Kun molemmat vanhemmat ovat kuolleet, eikä rintaperillisiä tai testamenttia ole, viimeksi eläneen vanhemman sisarukset ja heidän perillisensä perivät.

Vierailija
29/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja meneekö tämä vanhempien osuus niin, että elossa oleva vanhempi perii kaiken vai kuolleen vanhemman sisarukset hänen osuutensa?

Elossa oleva vanhempi perii kaiken. Kun molemmat vanhemmat ovat kuolleet, eikä rintaperillisiä tai testamenttia ole, viimeksi eläneen vanhemman sisarukset ja heidän perillisensä perivät.

Tuo ei pidä paikkansa. Kun leski kuolee, menee perintö molempien perillisille, ei vain myöhemmin eläneen.

Vierailija
30/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin eloonjääneen puolison kuollessa ensiksi kuolleen puolison isä, äiti, veli tai sisar tahi veljen tai sisaren jälkeläinen on elossa, saavat ne heistä, joilla silloin lähinnä on oikeus periä ensiksi kuollut puoliso, puolet eloonjääneen puolison pesästä, mikäli jäljempänä tässä luvussa ei toisin säädetä. Älköön eloonjäänyt puoliso testamentilla määrätkö siitä, mitä siten on tuleva ensiksi kuolleen perillisille.

Vierailija
31/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei pidä paikkansa. Kun leski kuolee, menee perintö molempien perillisille, ei vain myöhemmin eläneen.

Pitää paikkansa. Perillisen tulee olla elossa perinnönjättäjän kuollessa, kun kyseessä ovat muut kuin rintaperilliset. Toisin sanoen kuollut ei peri, rintaperillisen kyseessä ollessa hänen sijaantuloperillisensä kyllä. Koska kyseessä tässä tapauksessa ovat ns. selkäperilliset, ei kuollut vanhempi ole lapseltaan mitään perinyt. Elossa olevalla vanhemmalla on kaikki oikeudet perintöön, myös täysi testamenttausvalta. Sekoitat nyt tähän lesken perintöoikeuden, joka on ihan eri asia eikä liity tähän tapaukseen mitenkään.

Vierailija
32/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen saanut perillisen, niin ei tarvi testamentteja tehdä, lapsen hankinnan yksi hyvä puoli. Suku jatkuu normaalisti ja elämällä ja rahoilla jatkuvuus.

Vierailija
33/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olen saanut perillisen, niin ei tarvi testamentteja tehdä, lapsen hankinnan yksi hyvä puoli. Suku jatkuu normaalisti ja elämällä ja rahoilla jatkuvuus.

Toivotaan, että se perillisesi on pitkäikäinen etkä joudu häntä koskaan perimään ja testamenttailemaan sitten rahojasi kodittomille kissoille. 

Vierailija
34/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivotaan, että se perillisesi on pitkäikäinen etkä joudu häntä koskaan perimään ja testamenttailemaan sitten rahojasi kodittomille kissoille. 

Meinaan tehdä vielä monta muutakin perillistä. :) ja toivottavasti omat lapsetkin lisääntyvät ja saavat perillisiä.

Vierailija
35/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin eloonjääneen puolison kuollessa ensiksi kuolleen puolison isä, äiti, veli tai sisar tahi veljen tai sisaren jälkeläinen on elossa, saavat ne heistä, joilla silloin lähinnä on oikeus periä ensiksi kuollut puoliso, puolet eloonjääneen puolison pesästä, mikäli jäljempänä tässä luvussa ei toisin säädetä. Älköön eloonjäänyt puoliso testamentilla määrätkö siitä, mitä siten on tuleva ensiksi kuolleen perillisille.

Tämä koskee avioparin yhteistä omaisuutta. Koska kuollut ei ole kuolinhetkellään perinyt vielä elossaolevalta lapseltaan mitään, eivät hänen perintöön oikeutetut muut sukulaisensa ole jälkikäteen oikeutettuja lapsen perintöön. Kuollut ei voi periä, hänen sijaantuloperillisensä voivat. Sijaantuloperillisiä ovat lapset, lapsenlapset jne...

Vierailija
36/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

se lapsi voi kuolla milloin vain, tehdä vaikka itsemurhan. Tai joutuu tuomituski vankilaan ja jättikorvauksiin ja sitten kun perii sinut, kakki menee hänen korvauksiinssa vaikka valtiolla mitä jää sulta. Tai hän menettä kaiken sen avioerossa, tai konkurssissa,. Rahalla ei ole elämässä väliä. Lapsesi  voi myös jäädä lapsettomaksi. jos haluaa varmstua suvun jatkumisesta nii pitää tehdä ainakin 5-6 lasta. Ja opetaa ettei abortteja tehdä missään tilanteessa. Voit saada vammaisenkin lapsenlapsen. ei he sun sukua todennöäköisesti jatka.

Vierailija
37/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonkohan mä perisin jos isäni kuolisi? Olen hänen ainoa lapsi. Kaiken? Hän on avoliitossa (ei naimisissa).

Riippuu siitä onko testamenttia ja onko omaisuus isäsi nimissä vai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän