Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perinnönjaosta kysymys

Vierailija
11.02.2016 |

Jos perinnönjättäjällä on ollut kaksi lasta, joista toinen on kuollut ja kuolleella lapsella on kaksi lasta, miten perintö jakautuu elossa olevan lapsen ja lastenlasten välillä? Kuinka paljon kukin saa? Ei ole testamenttiä.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintö menee puoliksi. Puolet elävälle lapselle ja toinen puoli kuolleen lapsen lapsille.

Vierailija
2/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi 50% ja lapsenlapset molemmat 25%.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolleen lapsen lapset jakavat keskenään sen perinnön, joka olisi tullut heidän vanhemmalleen. Eli puolet elossa olevalle lapsella ja 1/4 kummallekin lapsenlapselle.

Vierailija
4/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

50/50 elossa olevan sisaruksen ja tämän siskon lasten kesken. Eli osuudet ovat 50/25/25

Vierailija
5/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elossa oleva lapsi saa puolet ja kuolleen lapsen perilliset saavat toisen puolen, siis 1/4 osan kumpikin.

Vierailija
6/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perintöä on kymppi niin lapsi saa vitosen ja lapsenlapset kaks viiskymmentä. :)

Vierailija
7/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin olisi perinnönjaosta kysymys.

Jos henkilö kuolee eikä hänellä ole elossa vanhempia, isovanhempia, sisaruksia, lapsia tai serkkuja mutta serkkujen lapsia on liuta, meneekö perintö näille serkkujen lapsille? Vai kenelle?

Vierailija
8/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus seiskalle: vanhempien sisaruksille, ja jos heitäkään ei ole Valtiokonttorille. Voin tosin olla väärässäkin.

Vierailija
9/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos henkilö kuolee eikä hänellä ole elossa vanhempia, isovanhempia, sisaruksia, lapsia tai serkkuja mutta serkkujen lapsia on liuta, meneekö perintö näille serkkujen lapsille? Vai kenelle?

Valtiolle. Serkku ei peri, ei kyöskään serkun lapset. Kannattaa tehdä testamentti.

Vierailija
10/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole testamenttia, niin perintö menee valtiolle.

Vierailija
11/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

serkut ei peri, eikä serkkujen lapset. Perintö menee valtiolle. Testamentilla perinnön voimjättää,kenelle vaan, jos lapsia ei ole.

Vierailija
12/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkun lapset ei enää peri vaan rahat menee valtiolle, ellei ole testamenttia. Toki perittävä voi tehdä testamentin noille serkun lapsille...

Se on muuten outoa, että monilla varakkailla on todella vaikeaa tehdä testamenttia. Ovat niin pihejä, että testamenttikin tuntuu melkein rahan antamiselta pois. Siis kyse on ihmisistä, joilla ei ole perillisiä. Sitten valtion moolokinkita vie rahat. Yksi sairas ja erittäin rikas rouva tässä taannoin valitteli, että valtio vie hänen rahansa. Ehdotin, että tekee paperit vaikka stipendirahastosta, koska hän on työskennellyt eläinten ja biologian parissa elämänsä, joten vaikka noita aloja opiskeleville tms. Tai lahjoittaa eläinsuojeluyhdistykselle, jos ei halua nimeään jättää elämään. Kovin innostui asiasta, mutta kuulemani mukaan ei sitten tehnyt mitään ja sinne ne rahat meni valtiolle nekin. Oli vain niin itara, ettei malttanut kirjata rahojensa kohtaloa ylös, kun se jotenkin henkisesti merkkaisi, että niistä pitää luopua.

Vierailija
13/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkasin että menee valtiolle ilman testamenttia.

Vierailija
14/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa lapsi saa 25% ja molemmat lapsenlapset 12,5%, sekä Kissojen katastrofiyhdistys 50%.

Vierailija
15/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkohan mä perisin jos isäni kuolisi? Olen hänen ainoa lapsi. Kaiken? Hän on avoliitossa (ei naimisissa).

Vierailija
16/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastanneilla! Täytyy siis tehdä jonkunlainen testamentti...

T. 7

Vierailija
17/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonkohan mä perisin jos isäni kuolisi? Olen hänen ainoa lapsi. Kaiken? Hän on avoliitossa (ei naimisissa).

Soitapa isällesi ja kysy! Pyydä tiliotteet ja arvio kiinteästä omaisuudesta.

Vierailija
18/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäpappa toivottavasti tehnyt avovaimonsa kanssa testamentin joten perinnönkipeä tytär saa vain lakiosuuden eli 25 prossaa.

Vierailija
19/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuon testamentintekijän kanssa vähän samassa tilanteessa. Sitä olen miettinyt, jos vanhempien sisarukset perivät, mutta serkut eivät niin mitä jos vanhemman sisarus kieltäytyy perinnöstä, palautuuko perintö pesään -> valtiolle vai tuleeko serkku sijaisperilliseksi? Minua ei kiinnostaisi ajatella serkkujani tonkimassa henkilökohtaisia asioitani enkä kaipaa heitä kuolinpesäni osakkaiksi. Tokihan tiedottomassa tilassa siinä vaiheessa itse...

Vierailija
20/37 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuon testamentintekijän kanssa vähän samassa tilanteessa. Sitä olen miettinyt, jos vanhempien sisarukset perivät, mutta serkut eivät niin mitä jos vanhemman sisarus kieltäytyy perinnöstä, palautuuko perintö pesään -> valtiolle vai tuleeko serkku sijaisperilliseksi? Minua ei kiinnostaisi ajatella serkkujani tonkimassa henkilökohtaisia asioitani enkä kaipaa heitä kuolinpesäni osakkaiksi. Tokihan tiedottomassa tilassa siinä vaiheessa itse...

Jos serkut ei peri niin millä logiikalla ne perisi tässäkään tapauksessa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän