Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusperhe ja raha

Vierailija
11.02.2016 |

Kulunut aihe, mutta minulle kuitenkin uusi. Mietinnässä yhteenmuutto ja rahat.

Jos muutan miehen luokse asumaan, niin "kuuluuko" minun osallistua talon kuluihin ja jos kuuluu, niin miten? Vettä tietysti kulutan, joten siitä ilman muuta maksan puolet. Muuten kulut miehellä pysyy ennallaan, minun asumiseni ei näy sähkössä tai lainanlyhennyksessä. En halua ostaa mieheltä osaa talosta, en ainakaan vielä.

Mutta tietysti haluan osallistua elämisen kuluihin!

Olisiko sellaisessa järkeä, että minä luovuttaisin oman autoni myös miehen käyttöön, hän saisi laittaa omansa seisontaan tai vaikka myydä. Pärjäisimme yhdellä autolla varmasti suhteellisen helposti. Mieheltä säästyisi siten auton verran kuluja. Lisäksi osallistuisin kotivakuutuksen maksuun, vaikka puolet. Koska voihan kotiin tulla vikaa minunkin toimesta. Muuten osallistuisin taloudenpitoon lähinnä ruoan ja käyttötavaran ostamisella. Tiedän, että jos minä vastaan ruokahuollosta ja teen ruokaostokset ainakin pääasiassa, niin säästän sillä helposti tuntuvasti. Voisin maksaa myös osan sähköstä, vaikka en varmaankaan lisäisi sähkönkulutusta nykyisestä. Päinvastoin, voisin siinäkin keksiä nipistettävää...

Eli. Mies maksaisi jatkossa lainanhoidon kokonaisuudessaan, hän maksaisi myös tontinvuokran ja kiinteistöveron. Jätemaksusta en tiedä. Minä maksaisin vedestä puolet, kotivakuutuksesta puolet ja sähköstä esimerkiksi puolet. Ruokaostoksista maksaisin ehkä 80%. Autosta koituvat kustannukset bensaa lukuunottamatta maksaisin minä. Bensastakin kyllä varmaan noin 80 % olisi minun ostamaa ja ajamaa.

Onko yhtään reilua?

Jos sillä on jotain väliä, niin mies tienaa noin tuplasti sen mitä minä ja hänellä on yksi yksinhuollettava lapsi (jonka ruoka- ja vaatehuoltoon siis osallistuisin).

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta ollenkaan reilulta. Sinä muutat miehen omistamaan asuntoon, joten sinun tulee mielestäni maksaa teidän kaikki elämisen kulut ja kenties vielä vuokraa päälle.

Vierailija
2/7 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mieheni muutti luokseni, hän laittoi oman asunnon vuokralle. Oli lyhentänyt tietyssä tahdissa asuntoa halua nyt pystyi lyhentämään enemmän, koska oli vuokratuloja.

Joten sovimme hän laittaa yhteiselle tilille 800 e ja minä 500 e ja tästä maksettiin kaikki muut kulut paitsi minun asunnon lainanlyhennykset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä olisi reilua että jaatte juoksevat kulut puoliksi. Eli sähkö, vesi, jätemaksut, ruoka. Ne nyt ainakin. Paljonko maksat nyt itse omasta asumisesta, mielestäni ainakin sen verran saisit kaikkeen osallistua kuin nytkin menee.

Vierailija
4/7 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta selkeämpi ja parempi että kumpikin maksaa omat autonsa ja bensansa. Mies maksaa lainanlyhennyksen. Kaikki muu yhteiseltä tililtä, johon kumpikin siirrätte rahaa esim 40% tuloista. Nämä olisi sitten perheen rahat, joista maksetaan asunnon kulut (tontin vuokra, jätemaksut, vesi, sähkö, ruoka ja ehkä lapsen kulut). Myös lapsilisä ja mahdolliset elarit tuolle tilille.

Jos mies voi luopua autostaan niin sinä maksat omasi kulut ja bensat siirrytään maksamaan yhteiseltä tililtä.

Uusperheessä tärkeintä on muodostaa perhe, joten kaikki kulut jakoon, kumpikin omien mahdollisuuksien mukaan. Voisitte myös mahdollisesti neuvotella pienestä vuokrasta, jonka miinustettaisiin miehen prosenttiosuudesta. Esim jos 40% olisi 1000€ niin sinä maksaisit vuokraa 150 niin mies pistäisi yhteiselle tilille 850€.

Vierailija
5/7 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikakohtuutonta kirjoitti:

mun mielestä olisi reilua että jaatte juoksevat kulut puoliksi. Eli sähkö, vesi, jätemaksut, ruoka. Ne nyt ainakin. Paljonko maksat nyt itse omasta asumisesta, mielestäni ainakin sen verran saisit kaikkeen osallistua kuin nytkin menee.

Eli miehen menojen pitää pienentyä, ja naisen pysyä vähintään yhtä isoina kuin ennen? Miksi naisen pitäisi maksaa miehelle suhteesta? Reilua olisi, että molemmat hyötyisivät yhtä paljon.

Vierailija
6/7 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli miehen menojen pitää pienentyä, ja naisen pysyä vähintään yhtä isoina kuin ennen? Miksi naisen pitäisi maksaa miehelle suhteesta? Reilua olisi, että molemmat hyötyisivät yhtä paljon.

Mies maksaisi itse edelleen oman asuntolainansa ja siihen liittyvät tonttivuokrat. Miksi toisen pitäisi päästä toisen kotiin ns. ilmanedestä asumaan, tottakai juoksevat kulut puoliksi silloin! Ja tarkoitin tällä lähinnä sitä että nainen olisi valmis käyttämään sen mitä tälläkin hetkellä menee omiin asumiskuluihinsa.  (ei enempää)

Vain juoksevat kulut puoliksi. Molempien lainat, talot ja autot on omia kuluja.

Vierailija
7/7 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle jäisi 200 euroa enemmän rahaa käytettäväksi miehen luona asumiseen, jos muuttaisimme yhteen.