Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Arvostelkaa tämän päivän syömiseni

Vierailija
10.02.2016 |

Koetan siis pudottaa muutaman kilon painoa, vaikka normaalipainoinen olenkin. Olen yli nelikymppinen, melko liikkuvaa työtä tekevä nainen.

Aamupala: Kahvi, jyväruisleipäpala keijulla, päällä kalkkunaleikettä.
Lounas: Pari perunaa, jauhelihakastiketta, raejuustoa.
Välipala: Proteiinirahka
Päivällinen: Kaksi kypsää broilerinfilettä, salaattisekoitusta oliiviöljyllä
Välipala: kahvia ja proteiinipatukka
Iltapala: Kaksi ruispalaa Keijulla, toisessa avokadoa, toisessa kalkkunaleikettä, vihreä tee, jossa ihan vähän hunajaa.

Uupuuko jotain, kuulostaako tasapainoiselta. Kaloreita noista kertyy vajaat 1300, kalorinkulutus tänään reilut 2100 kaloria.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasva saa olla yli 60%:sta, vaikka Floraa https://www.flora.fi/tuotteet_/leivan-paalle/

MInä en kritisoi yhtään sitä, että mukana on makeuttakin vaikka hunajasta. Ei pidä alkaa ORTOREKTISEKSI. Ihan hyvän kuuloinen päivä, kun muistaa välillä syödä vaikka salaattilounaita ja joskus hedelmiäkin, Perunaa en kritisoi myöskään yhtään, se on ihan oikeata ruokaa siinä missä riisi ja pastakin. Kohtuudella kaikkea, kokonaiskalorimäärä ratkaisee. AP ei käsittääkseni yritä karpata ja jättää hiilareita kokonaan pois päästäkseen ketoosiin.

Proteiinipatukat käyvät hyvin työkiireiden keskellä, mutta eivät ole välttämättömiä.

Hyvä kalorimääräkin normaalipainoiselle.

SH,

joka on paljon tekemisissä ravitsemuksen, laihduttamisen kanssa

Käytän siis tätä: http://keiju.fi/tuote/margariinit/keiju-laktoositon-kasvirasvalevite-70… Onko tuo mahdoton vaihtoehto? Floran maku ei ole yhtä hyvä, mutta kyllä sitäkin voin syödä, jos on selkeästi parempi.

ap

Minulle tuo kelpaa ihan hyvin. Levitteen määrä on niin pieni tekijä koko terveellisessä ruokavaliossa, että ei sen kanssa pidä neuroottiseksi alkaa. Olen yhä sen kannalla, että pehmeitä rasvoja kannattaa suosia, kovia välttää. Olen muuten itse hoksannut, että levitteestä voi tinkiä, jos kaloreita haluaa vähentää. Sen sijaan leivän saa "kosteaksi" tomaatilla.

2rkl näkyvää rasvaa riitää elimistölle päivässä. Sen saat esim. lisäämällä salaattiisi sitruunaöljyä tms. tai ruuanvalmistuksessa.

Vierailija
22/63 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasva saa olla yli 60%:sta, vaikka Floraa https://www.flora.fi/tuotteet_/leivan-paalle/

MInä en kritisoi yhtään sitä, että mukana on makeuttakin vaikka hunajasta. Ei pidä alkaa ORTOREKTISEKSI. Ihan hyvän kuuloinen päivä, kun muistaa välillä syödä vaikka salaattilounaita ja joskus hedelmiäkin, Perunaa en kritisoi myöskään yhtään, se on ihan oikeata ruokaa siinä missä riisi ja pastakin. Kohtuudella kaikkea, kokonaiskalorimäärä ratkaisee. AP ei käsittääkseni yritä karpata ja jättää hiilareita kokonaan pois päästäkseen ketoosiin.

Proteiinipatukat käyvät hyvin työkiireiden keskellä, mutta eivät ole välttämättömiä.

SH,

Valitettavasti kirjoituksestasi huomaa että olet ravitsemussuositusten uhri ja kunnalla töissä. Luepa suosittelemasi Floran tuoteseloste. Palmuöljyä ja teollisesti kovetettua öljyä eli myrkkyä.

Sanoit, että peruna on oikeaa ruokaa siinä missä riisi ja pasta. Huh! Tosiaan, samaan kategoriaan menevät ja laihduttaja voi pysyä näistä erossa. Apllä ei ole pelkoa ketoosista ollenkaan, hän syö leipää ja marjoja jne.

Minä uskoisin tässä enemmän kuitenkin kunnan koulutettua virkamiestä :) Ei millään pahalla teitä maallikkoravitsemusintoilijoita kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, voiuskonto on vieläkin voimissaan palstalla?

Kovia rasvoja ei kannata syödä. Seuraa sydänmerkkejä :D

Seuraapa tuoteselosteita. Älä usko suomen maataloutta pönkittävään margariinipropagandaan.

Vierailija
24/63 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeata voita leivänpäälle, ei mitään kasviöljypohjaista. Margariinit kovetetaan prosessilla, jossa on ihmiselimistölle täysin vieraita aineita, joista ei ole tehty yhtään tutkimuksia. Lue professori Kari Salmisen juttu:

http://kehittyvaelintarvike.fi/ajankohtaista/ke-2-2015-kolumni-mitka-ov…

Kova rasva = vaarallista -hypoteesi perustuu siihen yhteen 60-70 luvun vaillinaiseen ns. seitsemän maan tutkimukseen. Siitä lähtien on noudatettu uskoa, jonka mukaan voita ei saa syödä. Voita saa kuitenki syödä.

Sen jälkeen on tullut lukuisia oikeita tutkimuksia, jotka kiistatta osoittavat, että kovasta rasvasta ei  ole mitään haittaa, mikäli se ei hapetu ja muutu pienipartikkeliseen LDL kolesteroli-hiukkasmuotoon. 

Älkää helvetissä uskoko Suomen virallisia ravitsemussuosituksia rasvan osalta!!!!

Tämä on uusinta tutkimustietoa: "Valtimotautien aiheuttaja ei ole kolesteroli sellaisena kuin sitä nykyään verestä mitataan, vaan hiljainen krooninen tulehdus (inflammaatio) ja valtimon seinämän kalkkiutuminen. Valtimotauteja pitävät yllä ja pahentavat monet seikat, kuten hapettunut LDL (ox-LDL), sokeroitunut LDL (AGE-LDL),alipoproteiinit, triglyseridit, vapaat radikaalit sekä D-vitamiinin ja omega-3-rasvahappojen puute, jotka vaurioittavat solunsisäisiä mitokondrioita ja valtimoiden sisäseinämän endoteelia. Vaikka tyydytetty maaeläinrasva voi suurentaa seerumin LDL-kolesteriolin pitoisuutta, se vähentää LDL-kolesterolihiukkasten määrää, mikä on tärkeämpi valtimotautien riskimitari kuin perinteinen LDL-kolesteroli (Prado ym. 2011). "

http://www.tritolonen.fi/artikkelit/164-syokaa-voita-uutta-tietoa-koles…

Vierailija
25/63 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasviksia on tosiaan aika vähän. Keitetyt vihannekset ovat usein aneemisia, mutta miten olisi uunijuurekset? Tai kevyesti wokatut vihannekset? Marjoja voisi myös lisätä mukaan, vaikka sinne rahkan joukkoon.

Paino ja pituus auttaisi myös arvioimaan.

Olen 166cm pitkä, ja painan tällä hetkellä 57,7kg. Lähdin pudottamaan painpa reilusta 62 kilosta, tammikuun alussa. Tiedän ettei ylipainoa ole, mutta olen sirorakenteinen ja painoa on jäänyt raskauden jälkeen, omaan silmään ylimääräistä siis on vielä hiukan. Koetan pudottaa painon 55 kiloon, jolloin olen siinä painossa joka tuntuu minusta hyvältä.

ap

Vierailija
26/63 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SH,

Valitettavasti kirjoituksestasi huomaa että olet ravitsemussuositusten uhri ja kunnalla töissä. Luepa suosittelemasi Floran tuoteseloste. Palmuöljyä ja teollisesti kovetettua öljyä eli myrkkyä.

Sanoit, että peruna on oikeaa ruokaa siinä missä riisi ja pasta. Huh! Tosiaan, samaan kategoriaan menevät ja laihduttaja voi pysyä näistä erossa. Apllä ei ole pelkoa ketoosista ollenkaan, hän syö leipää ja marjoja jne.

Tottahan toki edustan ammattiani ja sen ohessa omia kokemuksiani, perheessä on toimittu näiden asioiden kanssa paljon, myös ammattilaisten kanssa yhteistyössä. En ole käännyttämässä ap:ta mihinkään ravitsemusaatteeseen. toin esille vain oman mielipiteeni. Uskon, että hän aikuisena ihmisenä osaa itse ratkaista mitä pitää hyvänä. Etenkin kun näin saa näkökulmia monelta kantilta.

Vierailija
27/63 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavoittena laihdutus ja kasviksia ainoastaan yhdellä aterialla?

Tuossa tuskin on edes suositeltua vähimmäis määrää, ja sekin on viellä liian vähän laihdutettaessa. Eli kasviksia lisää

Vierailija
28/63 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa proteiinia ja rasvaa ja liian vähän kaloreita ja hiilareita. Milloinkohan ihmiset tajuaa, että kasvispohjainen ruokavalio, joka sisältää hyvänlaatuisia hiilareita on terveellisin ja tehokkain keino laihtua ja ylläpitää painoa. Hedelmät, vihannekset, riisi, peruna, bataatti, juurekset...

Ihminen on tehty syömään ensisijaisesti hiilareita (ei sillä etteikö rasva ja proteiini olisi myös tarpeellista ). Ketoosi on erittäin epäluontainen tila ihmisille. Älkää suotta pelätkö tärkkelystä!

Vierailija
29/63 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SH,

Minä uskoisin tässä enemmän kuitenkin kunnan koulutettua virkamiestä :) Ei millään pahalla teitä maallikkoravitsemusintoilijoita kohtaan.

Kunnan virkamiesten vuoksi meillä on niin paljon diabetestä, ylipainoa ja verisuonitauteja. Vain suomen maatalouden pystyssä pysymiseksi meillä suositellaan margariinia, viljaa ja maitoa.

Olen opiskellut ravitsemustiedettä helsingin yliopistossa. Tiedän, ettei sh:n koulutukseen kuulu yhtään opintoviikkoa proffan opettamaa ravitsemustiedettä. Valitettavasti.

Vierailija
30/63 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SH,

Maallikotkin voivat katsos lukea niitä tutkimuksia, joista päätelmiä maallikoiden puolesta ovat tehneet asiaa tuntevat proffat yms. ja jotka nämä asiantuntijat sitten kertovat tavallisille pulliaisille. Ei maallikon tarvitsekaan itse tehdä tutkimuksia tai tulkita niitä, koska harvempi osaa. Ihan samalla tavalla olet maallikko suhteessa THL:n ja Pekka Puskan suosituksiin.

Vierailija
31/63 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian vähän kaloreita, liikaa hiilaria! Nosta kalorit ainakin 1500-1600 paikkeille.

Miksi pitäisi nostaa kaloreita? Elimistöni ei kuitenkaan ole säästöliekillä, sillä paino laskee. Toki syön enemmän sellaisina päivinä kun käyn esim. salilla. Seuraan energiankulutusta pulssia mittaavalla aktiivisuusrannekkeella, joten olen aika hyvin kartalla siitä miten paljon kulutan.

ap

Vierailija
32/63 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
33/63 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Aamupala oli turhan kevyt

- kahvin vähentäminen on hyvä juttu, jos siihen pystyy

- vaihda lihaa kasvikseen, nyt on aika paljon lihaa päivään, tuskin kuitenkaan joka päivä syöt kolmea eri lihaa päivässä? Noin 100g lihaa on ok.

- proteiinia ei kannata ottaa patukasta, hyviä on eri siemenet, joita voi laitella puuroon ja myös luontaiset protskujauheet

Vierailija
34/63 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavoittena laihdutus ja kasviksia ainoastaan yhdellä aterialla?

Tuossa tuskin on edes suositeltua vähimmäis määrää, ja sekin on viellä liian vähän laihdutettaessa. Eli kasviksia lisää

Olet oikeassa. salaattia oli kyllä puolet lautasesta, mutta eihän se riitä. Useimpinä päivinä syön kyllä enemmän, mutta asian tekee hankalaksi se, etten pidä niistä kypsänä.

ap

Vierailija
35/63 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Aamupala oli turhan kevyt

- kahvin vähentäminen on hyvä juttu, jos siihen pystyy

- vaihda lihaa kasvikseen, nyt on aika paljon lihaa päivään, tuskin kuitenkaan joka päivä syöt kolmea eri lihaa päivässä? Noin 100g lihaa on ok.

- proteiinia ei kannata ottaa patukasta, hyviä on eri siemenet, joita voi laitella puuroon ja myös luontaiset protskujauheet[/quote

Aamupalan suhteen olen miettinyt itsekin samaa, on vain aina niin kiire aamuisin ettei ehdi kunnolla panostaa. Lihaa tulee syötyä kyllä lähes tämä määrä joka päivä. On vaikea korvata lihaa kasviksilla, kun pitää niistä vain raakana... Kalaa syön ehkä kerran viikossa, sitäkin pitäisi ehkä lisätä.

ap

Vierailija
36/63 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kitumeinikiä ap, et varmaan kykene ylläpitämään tätä tyyliä kovin pitkään? Sanoisin, että enemmän hedelmiä ja kasviksia, jätä nyt ihmeessä ainakin noi protskulisät pois, ne on oikeesti tosi epäterveellisiä.

Vierailija
37/63 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap lukenut keijun tuoteselosteen? Hyvä sääntö on, että mikäli lapsi ei osaa lukea tavallisen ruoan tuoteselosteen nimiä, niin tuote on hyvä jättää hyllyyn. Tai mikäli valmistusaineita simppelissä tuotteessa on noin pitkä lista, niin unhohda tuote.

Vierailija
38/63 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kitumeinikiä ap, et varmaan kykene ylläpitämään tätä tyyliä kovin pitkään? Sanoisin, että enemmän hedelmiä ja kasviksia, jätä nyt ihmeessä ainakin noi protskulisät pois, ne on oikeesti tosi epäterveellisiä.

No ei tämä kituuttamiselta tunnu, pikemminkin on ollut vaikeuksia syödä tarpeeksi, kun en enää syö herkkuja. Tammikuun alusta olen siis jo syönyt tähän tyyliin, eikä ole ajatustakaan luovuttaa ennen kuin tavoitepaino on saavutettu. Toki kuuntelen nyt teidän mielipiteitänne ja muokkaan ruokavaliota tarpeen mukaan. Mikä niistä tekee epäterveellisiä? En tosin itsekään pidä niitä hyvänä juttuna, mutta tässäkin asiassa helppous on ajanut minut tähän :-)

ap

Vierailija
39/63 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap lukenut keijun tuoteselosteen? Hyvä sääntö on, että mikäli lapsi ei osaa lukea tavallisen ruoan tuoteselosteen nimiä, niin tuote on hyvä jättää hyllyyn. Tai mikäli valmistusaineita simppelissä tuotteessa on noin pitkä lista, niin unhohda tuote.

En ole lukenut, enkä tiedä mitä ajatella tästä rasva-asiasta. Määrällisesti syön sitä kuitenkin alle 10 grammaa päivässä, joten ei se varmaan iso ongelma ole?

ap

Vierailija
40/63 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lähden nukkumaan, sillä kunnon yööunetkin ovat kuulemma tarpeen, jos haluaa laihtua ;-) Palaan aamulla katsomaan, onko uusia vinkkejä ilmaantunut. Öitä!

ap