Järkeä hei pyykinpesuun!
Joskus taannoin luin keskustelupalstoja, liittyen pyykinpesuun. Pisti silmään, että muka kaikki pyykit pitäs pestä vähintään 60 asteessa... Siis mitä?! Eihän kaikki materiaalit kestä, saat sanoa heiheit silloin.. Ei kotioloissa tarvitse olla sairaala hygieniatasoa. Ja toinen on se, että ei kannata likapyykkiä säilyttää viikkoja pyykkikorissa oottamassa pesua, koska lika pinttyy sinä aikana tekstiilin, eikä lähde välttämättä pois sitten pesussa... Yms. Tälläiset aiheet.
Kommentit (1952)
Vierailija kirjoitti:
Huomaa ihmisistä kun ne haisee pahalta. Vaatteet ovat järkyttävän tunkkaisen hajuisia.
Ei se haju välttämättä vaatteista johdu. Paitsi jos niitä ei pese kuin kerran kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
KYMMENEN VUOTTA VANHAT OHJEET! HALOO!
Niin mihin?? kymmenen vuotta vanhat ohjeet🤔?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesen vaatteeni 30c punaisella perlanalla ja huuhteluaineena käytän softlania. Petivaatteet pesen 40c valkoisella perlanalla ja huuhteluaineena myös softlania.
Taas kerran yksi haisuli ilmoittautuu. Olet vaan itse menettänyt hajuaistisi omille hajuillesi, muut kyllä haistavat. Niissä sinun vaatteissasi haisee pinttynyt hiki sekä huuhteluaineet.
Kaikki ei haise hieltä, kun käytetään deodoranttia/antiperspiranttia. Eikä pesuaineita tarvitse lutrata liikoja eli pyykkiaineiden tuoksut ei välttämättä lemua 30m päähän,kun käytetään tolkkua.
Hajustetulla pesuaineella pesty pyykki haisee.
Haisee se hajustamatonkin pesuaine. Pahalta. Hajustamaton ei ole yhtä kuin hajuton.
Minä pesen melkein kaiken 60-asteessa. Pesen väreittäin, ja harvoin tulee kone täyteen pelkkää lakana-pyyhe-alusvaate (60) tai paita-housu-sukka (40) -pyykkiä. Joten kaikki samalla koneellisella.
Olen huomannut, että mustiin vaatteisiin tulee tympeä tunkkainen haju 40-asteen pesussa pidemmän päälle. En tiedä mistä se johtuu, zeoliittiaineita ei ole ollut enää vuosikausiin. Mutta 60-asteen pesussa hajua ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä teidän vaatteet on noin likaisia? Liittykö ammattiin tms? Vai pesettekö vain harvoin vaatteita että ovat noin likaisia? Meillä pestään vaatteet aina suositusten mukaan, esim. Zaralla useat vaatteet 30 hienopesu. Tämä on myös ekologisempaa. Puhdasta tulee, kun eihän ne vaatteet parissa käyttökerrassa kerkeä juurikaan likaantua. Lähinnä pieni hiki voi tuoksua kainalossa, mutta muutahan näkyvää/haisevaa likaa vaatteissa ei ole kun tavallista sisätyötä tekee.. Alusvaatteet ja sukat 40 asteessa ja lakanat ja pyyhkeet 60 asteessa. Juuri ostimme gantin pyyhkeet jotka saa pestä 40 asteessa, joten sitten pestään vaan vähän tiheämpäänettei ehdi likaantua niin pahasti ettei lika lähtisi.
Huomattavasti ekologisempaa on pestä kuumassa harvemmin kuin kylmässä usein.
Vierailija kirjoitti:
Ihan jo luteiden ja syyhyläisten vuoksi peskää kaikki 60 asteessa.
En tiedä millaisessa läävässä asur, mutta minun kodissani ei ole kumpiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin olen ostamatta sellaisia materiaaleja, jotka ei kestä kunnon pesua.
Jos nyt joku ostamani ei satu kestämään, sanon mieluummin sille vaatteelle hei hei kuin luteille, kihomadoille, syyhylle, erilaisille tuholaisille kuten turkiskuoriaisille ja muille tulokkaille "tervetuloa".
Ei ihme, että kaiken maailman ötökkäongelmat lisääntyneet etenkin kerrostaloissa... Koska se, että vain jotkut pesee tarpeeksi kuumassa, ei vielä yksin täysin riitä. Vähintään 60 asteen pesut pitäisi tehdä pakollisiksi...
Mistä nämä ötökät kotiisi sikiää, ihan normi pyykinpesulla meillä on selvitty eikä mitään öttiäisiä meillä ole. Kannattaisiko siivota välillä? Jos asut omakotitalossa niin kömmi välikattoon joskus poistamaan linnun- ja oravanpesät niin ei löydy kaikkia mahdollisia parasiitteja huushollista.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavaa, kun mainostajat esittävät, että jo 30 astetta riittää pesulämpötilaksi. En sitä usko kun jotkut miniriskit ja serto jäävät liukenematta 40 asteessa. Sitten sitä valkoista saa ravistaa vaatteista. Mitä tässä asiassa teette?
Soodapohjaisia pesuaineita ovat.
Käytän vain nestemäisiä pesuaineita. Ei jää valkoisia jäämiä ja huuhtoutuvat hyvin pois.
Pöpötpois kirjoitti:
Öö siksi, että ne pöpöt ei kuole kun niitä huljuttaa alhaisemmissa lämpötiloissa. Meillä on kaikki vaatteet selvinneet 60 pesusta tähän mennessä.
Ainakin L. reuteri "jogurttia" valmistaessa olen huomannut että jos ei astioita ja välineitä ei steriloi noin 120 asteessa kymmenisen minuuttia, tuotteesta tulee kuin reikäjuustoa eli siihen pääsee elävänä muitakin bakteereita kuin L. reuteri! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa ihmisistä kun ne haisee pahalta. Vaatteet ovat järkyttävän tunkkaisen hajuisia.
Ei se haju välttämättä vaatteista johdu. Paitsi jos niitä ei pese kuin kerran kuukaudessa.
Väitätkö ihan tosissasi, että ei ihmisistä löyhkäävä pesu- tai huuhteluaineen haju johdu vaatteesta? Ei tule mieleen, missä muualla sitä hajua voisi olla kuin vaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Minä pesen melkein kaiken 60-asteessa. Pesen väreittäin, ja harvoin tulee kone täyteen pelkkää lakana-pyyhe-alusvaate (60) tai paita-housu-sukka (40) -pyykkiä. Joten kaikki samalla koneellisella.
Olen huomannut, että mustiin vaatteisiin tulee tympeä tunkkainen haju 40-asteen pesussa pidemmän päälle. En tiedä mistä se johtuu, zeoliittiaineita ei ole ollut enää vuosikausiin. Mutta 60-asteen pesussa hajua ei tule.
Hommaa värin- ja liankerääjäliinoja, niin voit pestä sekapyykkejä. Itse olen käyttänyt noita toistakymmentä vuotta ja hyvin pelittävät. Meillä oli aiemmin sama ongelma kahden aikuisen taloudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä liputan pyykkietikan nimeen. Käytän sitä huuhteluaineen tavoin melkein kaikessa pyykissä sekä muutaman kerran vuodessa pyykinpesukoneen tyhjäpesussa. On kone pysynyt hyvänä. Eikä haise kone eikä pyykit lialta tai ummehtunelta. Käytän Heti-merkin pyykkietikoita.
Enpä haluaisi, että minun pyykkiin haisivat etikalta. Kamala löyhkä minun mielestäni ja miten mahtaa vähentää pyykkien sähköisyyttä edes.
Sinun pyykkisi eivät ole kunnolla kuivat, jos niihin jää etikan hajua. Tiesitkö, että etikkaa käytetään myös muualla hajun poistoon?
Jauheet ovat tehokkaampia varsinkin valkopyykissä kuin nesteet.
Kyllä se etikka haisee jo sen pesun aikana. Etikka on etikkaa. Eikä varmasti edes poista sähköisyyttä. Siksi saavat jäädä kauppaan.
Pesupulverit sisältävät zeoliittia, joka tukkii koneen letkut ennen pitkää. Kannattaa siksi käyttää nestemäisiä aineita.
Et tiedä, että etikkaa käytetään myös hajunpoistoon. Esimerkiksi etikkaa johonkin astiaan poistamaan tupakanhajua.
On olemassa pesupulvereita, joissa ei ole zeoliittia. Sähköisyyden poistoa ei tarvita puuvillavaatteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että mustiin vaatteisiin tulee tympeä tunkkainen haju 40-asteen pesussa pidemmän päälle. En tiedä mistä se johtuu, zeoliittiaineita ei ole ollut enää vuosikausiin. Mutta 60-asteen pesussa hajua ei tule.Hommaa värin- ja liankerääjäliinoja, niin voit pestä sekapyykkejä. Itse olen käyttänyt noita toistakymmentä vuotta ja hyvin pelittävät. Meillä oli aiemmin sama ongelma kahden aikuisen taloudessa.
Tai laita koneeseen enemmän vettä. Lika huuhtoutuu pois veden mukana, eikä tarvita liankerääjäliinoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että mustiin vaatteisiin tulee tympeä tunkkainen haju 40-asteen pesussa pidemmän päälle. En tiedä mistä se johtuu, zeoliittiaineita ei ole ollut enää vuosikausiin. Mutta 60-asteen pesussa hajua ei tule.Hommaa värin- ja liankerääjäliinoja, niin voit pestä sekapyykkejä. Itse olen käyttänyt noita toistakymmentä vuotta ja hyvin pelittävät. Meillä oli aiemmin sama ongelma kahden aikuisen taloudessa.
Tai laita koneeseen enemmän vettä. Lika huuhtoutuu pois veden mukana, eikä tarvita liankerääjäliinoja.
Kokeilepa laittaa uudehkot täyssiniset farkut ja valkea teeppari samaan pyykkiin ja tule kertomaan, minkä väristä pyykkiä saat. Punainen myös muun vaalean pyykin seassa voi myös tehdä ihanan pinkkiä. Siinä ei pelkkä veden lisääminen riitä, vaan tuo liina on hyvä apu. Oletan, että sinulla on aikalailla hatara kokemus pyykinpesusta, kun et tuollaista älyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko sinä enää lukea ja ymmärtää lukemaasi? Mainitsin värin- ja liankerääjäliinat. Mitähän ne auttavat sekapyykissä? Tuon nimisinä ne liinat myydään.
Mä pesen AINA 40 asteisessa vedessä. Kaiken. Värillisenä pyykkinä. Kysyttävää ??????
Vierailija kirjoitti:
Mä pesen AINA 40 asteisessa vedessä. Kaiken. Värillisenä pyykkinä. Kysyttävää ??????
Sinulla sitten leijuu ympäriinsä pyykkiin jääneiden muhineiden ihobakteereiden lemu, ihan niin kuin Rapa-Ripalla leijuu pölypilvi ympärillään. Yöks sentään, pyyhit myös suihkun jälkeen itsesi haisevalla pyyhkeellä.
Jotkut eivät ymmärrä että vaate ja sen käyttäkää alkaa haista jos pesee esim puuvillaa 30, 40 asteessa. Alkaa odtsk8 tekokuitua ainakaan jatkuvaan käyttöön. 60. Vaate ja lakanat, pyyhkeet, alusvaatteet menee huonoksi ja haisee pahalle jos ei oestä kunnolla.
Miksi näin selvästä asiasta pitää edes riidellä Eiko nuoria opeteta kotona mitenkään eikä kärki sano mitään. Tekokuitu näyttää aina tekokuidulta. Villa tunnistaa. Halvan keinokuidut ovat epämukavia päällä. Luonnonkuitu sopii ihmiselle. Muovin käyttö kaikessa ei ole hyväksi terveydelle. Siihen tyrkytts on saatananpalvojien tavoite heikentää ihmisiä.
Huljuta sinä sähläpää ne pyykkisi vaikka pillusi nesteessä, mutta älä tule meitä opettamaan.
Itse pesen pesulapun mukaisissa lämpötiloissa nestemäisellä pyykkiaineella. Lajittelen myös pyykit tummiin, kirjaviin ja vaaleisiin, jos kaikki nuo pesee aina sekaisin niin sitten kaikki vaatteet alkaa vähitellen olemaan epämääräisen ja likaisen värisiä. Lakanat ja pyyhkeet pesen 60 asteessa. Huuhteluainetta käytän säästeliäästi, pääasiassa poistamaan sähköisyyttä, etenkin talvisaikaan. Ulkona kuivatan säätilan ja siitepölyajan salliessa. Yllättävää kyllä, pyykki kuivuu ulkona myös talvella; pyykit jäätyvät mutta kun tuot ne sitten n. vuorokauden päästä sisälle niin sulettuaan jäännöskosteus haihtuu nopeasti. Tosin tulee silloin vietyä ulos vain lakanapyykkiä.
Vaatteita voi viedä ulos myös tuulettumaan, aina ei tarvitse kerran pidettyä likapyykkikoriin laittaa.