Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkeä hei pyykinpesuun!

Vierailija
10.02.2016 |

Joskus taannoin luin keskustelupalstoja, liittyen pyykinpesuun. Pisti silmään, että muka kaikki pyykit pitäs pestä vähintään 60 asteessa... Siis mitä?! Eihän kaikki materiaalit kestä, saat sanoa heiheit silloin.. Ei kotioloissa tarvitse olla sairaala hygieniatasoa. Ja toinen on se, että ei kannata likapyykkiä säilyttää viikkoja pyykkikorissa oottamassa pesua, koska lika pinttyy sinä aikana tekstiilin, eikä lähde välttämättä pois sitten pesussa... Yms. Tälläiset aiheet.

Kommentit (1753)

Vierailija
1721/1753 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen vaatteeni 30c punaisella perlanalla ja huuhteluaineena käytän softlania. Petivaatteet pesen 40c valkoisella perlanalla ja huuhteluaineena myös softlania. 

Vierailija
1722/1753 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1723/1753 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, pöpökammoiset! Peskää kaikki pyykit 90 asteessa xD tulee "priima" jälkeä.

Lakanat, pyyhkeet ja siivousrätit pesen 90, muut 60. Priimaa tulee :)

Eikö frotee-pyyhkeet kovetu ja menetä imukykyään 90 asteessa? Itse pesen 60 asteessa. Siivousrättejä en juurikaan pese vaan siivouksessa siivoan rätillä viimeiseksi vessan ja heitän pois. Uutta rättiä pukkaa vanhoista reikiintyneistä lakanoista yms.

Ei tietenkään imukyky mihinkään kuumassa pesussa katoa vaan pikemminkin päin vastoin. 

Vierailija
1724/1753 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesen vaatteeni 30c punaisella perlanalla ja huuhteluaineena käytän softlania. Petivaatteet pesen 40c valkoisella perlanalla ja huuhteluaineena myös softlania. 

Taas kerran yksi haisuli ilmoittautuu. Olet vaan itse menettänyt hajuaistisi omille hajuillesi, muut kyllä haistavat. Niissä sinun vaatteissasi haisee pinttynyt hiki sekä huuhteluaineet. 

Vierailija
1725/1753 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas kerran yksi haisuli ilmoittautuu. Olet vaan itse menettänyt hajuaistisi omille hajuillesi, muut kyllä haistavat. Niissä sinun vaatteissasi haisee pinttynyt hiki sekä huuhteluaineet. 

Kaikki ei haise hieltä, kun käytetään deodoranttia/antiperspiranttia. Eikä pesuaineita tarvitse lutrata liikoja eli pyykkiaineiden tuoksut ei välttämättä lemua 30m päähän,kun käytetään tolkkua. 

Vierailija
1726/1753 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei haise hieltä, kun käytetään deodoranttia/antiperspiranttia. Eikä pesuaineita tarvitse lutrata liikoja eli pyykkiaineiden tuoksut ei välttämättä lemua 30m päähän,kun käytetään tolkkua. 

Hajustetulla pesuaineella pesty pyykki haisee. 

Vierailija
1727/1753 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hajustetulla pesuaineella pesty pyykki haisee. 

No kyllä, jos sitä liikaa annostelee😂

Muuten ei haise. 

Vierailija
1728/1753 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään kokemuksia kaupoissa myytävistä pyykkietikoista? 

Vierailija
1729/1753 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
1730/1753 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen omaa pyykkikonetta pessyt 2x vuodessa tyhjänä etikan kanssa, annostelen max 50ml ainetta, ja 90c pesuohjelmalla, sen jälkeen laittanut vielä tyhjänä pika 60c ilman mitään pesuainetta, kyllä tulee raikas ja puhdas kone! Tämä vinkki niille joiden koneet lemuaa. 

Vierailija
1731/1753 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen omaa pyykkikonetta pessyt 2x vuodessa tyhjänä etikan kanssa, annostelen max 50ml ainetta, ja 90c pesuohjelmalla, sen jälkeen laittanut vielä tyhjänä pika 60c ilman mitään pesuainetta, kyllä tulee raikas ja puhdas kone! Tämä vinkki niille joiden koneet lemuaa. 

Kiitos vinkistä. Itse käytän sitruunahappoa 3x vuodessa koneen tyhjäpesussa korkeimmalla lämpötilalla mitä löytyy (85c) ja sen perään pyykkipulverilla pesu 60c. Puhdistaa hyvin. Voisi kokeilla tuota etikkaa vaihteeksi. 

Vierailija
1732/1753 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun täällä on puhetta pesukoneen tyhjäpesusta, niin itse pesen soodalla 2-3krt vuodessa 80c koneen tyhjänä (lopuksi pesu pyykkipulverilla 60), niin kone kiittää! 

Vierailija
1733/1753 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini käyttää vanish-jauhetta käytännössä pesuaineena vaikka sitä olisi tarkoitus vain lisätä pesuaineeseen.

Vierailija
1734/1753 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini käyttää vanish-jauhetta käytännössä pesuaineena vaikka sitä olisi tarkoitus vain lisätä pesuaineeseen.

Kait se toimii ilman pyykkiainettakin suht hyvin? 🤔

Vierailija
1735/1753 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän koneen tyhjänä pesussa (95c) vanishia. Tulee puhdasta, eikä ole tarvetta enää konetta pestä uudelleen tyhjänä pulverin kaa. 

Vierailija
1736/1753 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
1737/1753 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aihe! 

Vierailija
1738/1753 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein pesette niitä vaatteita jos niihin ehtii bakteerit pesiytymään 😳 40 asteessa aina pessyt vaatteet. Lakanat ja pyyhkeet 60 asteessa. Siivousrätit 90 asteessa, joka käytön jälkeen. 

Vierailija
1739/1753 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein pesette niitä vaatteita jos niihin ehtii bakteerit pesiytymään 😳 40 asteessa aina pessyt vaatteet. Lakanat ja pyyhkeet 60 asteessa. Siivousrätit 90 asteessa, joka käytön jälkeen. 

Osa on varmasti trolleja/hygienia friikkejä , jotka noista bakteerien villiintymisistä vauhkoo😂 toki jos pesee likaisia vaatteita vain kerran kuussa, niin kyllähän niissä lika pinttyy ja haiseevat. 

Vierailija
1740/1753 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienhajuhan tulee bakteereista. Monet haisevat kitkerälle hielle, koska vaatteet pestään liian alhaisissa lämpötiloissa. Kun hiki pinttyy vaatteeseen, sitä ei välttämättä saa enää pois. Omat käyttövaatteeni kestävät kaikki 60-asteen pesua. Eikä ole koskaan tarvinnut dödöjä käyttää. Ihan turhia tököttejä, kun on puhdas iho ja puhdasta päällä. Ainoastaan neuleet ja villavaatteet pesen alhaisemmissa lämpötiloissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi