Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkeä hei pyykinpesuun!

Vierailija
10.02.2016 |

Joskus taannoin luin keskustelupalstoja, liittyen pyykinpesuun. Pisti silmään, että muka kaikki pyykit pitäs pestä vähintään 60 asteessa... Siis mitä?! Eihän kaikki materiaalit kestä, saat sanoa heiheit silloin.. Ei kotioloissa tarvitse olla sairaala hygieniatasoa. Ja toinen on se, että ei kannata likapyykkiä säilyttää viikkoja pyykkikorissa oottamassa pesua, koska lika pinttyy sinä aikana tekstiilin, eikä lähde välttämättä pois sitten pesussa... Yms. Tälläiset aiheet.

Kommentit (1688)

Vierailija
1681/1688 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni harrastuksessa saa monesti ihmetellä miten oikein vanhemmat pesee lasten pyykit. Joka kausi peliasuista menee painatuksia pilalle pesuissa. Olen itse pessyt tällaisia paitoja yksittäisiä kertoja 60 asteessa ja ne ei kuluneet siitä yhtään. Ilmeisesti jotkut sitten pesevät 90 astessa, koska muuta syytä en enää asialle keksi. 

Kun on parilla kymmenellä lapsella samanlaiset pelivaatteet niin näkyy muuten erot miten ne kotona pestään. Tähän olen törmännyt useita kertoja: lapset kun saa joukkueesta uudet, tärkeät peliasut niin aina löytyy ne pari äitiä, jotka paiskaa ne liian kuumaan pesuun ja pesee painetun numeron ja nimen pilalle 

Vierailija
1682/1688 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni harrastuksessa saa monesti ihmetellä miten oikein vanhemmat pesee lasten pyykit. Joka kausi peliasuista menee painatuksia pilalle pesuissa. Olen itse pessyt tällaisia paitoja yksittäisiä kertoja 60 asteessa ja ne ei kuluneet siitä yhtään. Ilmeisesti jotkut sitten pesevät 90 astessa, koska muuta syytä en enää asialle keksi. 

Kun on parilla kymmenellä lapsella samanlaiset pelivaatteet niin näkyy muuten erot miten ne kotona pestään. Tähän olen törmännyt useita kertoja: lapset kun saa joukkueesta uudet, tärkeät peliasut niin aina löytyy ne pari äitiä, jotka paiskaa ne liian kuumaan pesuun ja pesee painetun numeron ja nimen pilalle 

Samalla näkyy se, ettei kaikilla pestä pyykkiä kovin usein. Lapsen harrastuksessa parin lapsista seuravaatteet haisee kamalalta ja ovat ihan pinttyneen likaiset. Näillä lapsilla on ihan normaalin oloiset siistit vanhemmat, mutta lapset saa kulkea likaisena ja haisuleina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1683/1688 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla näkyy se, ettei kaikilla pestä pyykkiä kovin usein. Lapsen harrastuksessa parin lapsista seuravaatteet haisee kamalalta ja ovat ihan pint

Molempiin ilmiöihin olen törmännyt :( Se on vielä jotenki inhimillisempää, että seuravaatteissa näkyy käyttö ja tuoksahtaakin verrattuna siihen, että on näitä äitejä, jotka huolimattomuuttaan tai välinpitämättömyyttään pesee ja kuivaa lasten peliasuista painatukset irti. Luulisi, että siitä tulee pienelle pelaajalle itku. Kerran olen kentän laidalla kuullutkin keskustelua aiheesta, perusteluksi riittää se, että kuudessakympissä pestään kaikki, kestäköön mitä kestää, ei kuulemma väliä kun ei sitä yhtä kautta kauempaa käytetä.

Vierailija
1684/1688 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne kaikki pöpöt kuole kuudeskympissä :D ja jos materiaalit kestää korkeampaa lämpötilaa, niin eihän ne siitä pilalle mee xD

Kyllä ne pöpöt kuolee mitkä pitääi.

Vierailija
1685/1688 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 60nasteessa pesen 95% kaikesta pyykistä. Hyvin kestää. Ehkä jopa paremmin kun ei lilluta 40 asteessa. Suosittelen kaikille. 

Vierailija
1686/1688 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin ihmisten iho on luonnostaan niin rasvainen ettei valkoiset aluslakanatkaan eivät jokaviikkoisella pesulla lähde puhtaaksi. Ex-mieheni kävi joka päivä suihkussa ja vaihtoi alusvaatteet. Nukkui alasti ja valkoisella aluslakanalla ja oma puoleni oli puhdas mutta mieheni puoli pinttyi kellertäväksi. Pesin kerran kuukaudessa 90 mutta kiinni oli ja pysyi. Hänen vaatteittensa kohdalla ei todellakaan mikään 40 pesuohjelma olisi auttanut, eikä mikään pikapesu. Anoppi aikoinaan mökillänsä pesi kaikkien pyyhkeet 40 ja heti ekasta käyttökerrasta mieheni pyyhe alkoi haista. Kaiken lisäksi sai jonkun ihottuman vielä rinnuksiinsa. Vähin äänin vein hänen pyyhkeensä kotiin pestäväksi, loppui se ihottumakin. Joillakin ihmisillä on rasvainen, akneeseen taipuva iho, niin ei siinä hienot pesut riitä irroittamaan ihon rasvalikaa. 

Tässä on aika hyvin kuvattu samankaltainen syy miksi meillä pestään pyykit kuumassa. Ja valitettavasti aika ei riitä kaksinkertaiseen pyykinpesuun, joten siksi siinä samassa pestään myös muiden perheenjäsenten vaatteet, vaikka monesti ohjeet muuta vaatisikin. Heikoimmat lasten paitojen kuvat on pesu vienyt samalla, mutta sille en voi oikeasti mitään 

Vierailija
1687/1688 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hiki ja rasva lähde paidoista alle 60ssa. 

Vierailija
1688/1688 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesin lähes tulkoon aina vaatteet 40 asteessa. Vain vuodevaatteet 60:ssä.

Mies alkoi ääneen ihmetellä, kun hänen t-paidat olivat alkaneet haista kuin kissankuselle, vaikka meillä ei ole kissaa....

Syynä oli etten ollut pessyt pyykkikonetta varmaan vuosikausiin sitruunahapolla ja että pesulämpötilat ovat olleet liian matalat.