Järkeä hei pyykinpesuun!
Joskus taannoin luin keskustelupalstoja, liittyen pyykinpesuun. Pisti silmään, että muka kaikki pyykit pitäs pestä vähintään 60 asteessa... Siis mitä?! Eihän kaikki materiaalit kestä, saat sanoa heiheit silloin.. Ei kotioloissa tarvitse olla sairaala hygieniatasoa. Ja toinen on se, että ei kannata likapyykkiä säilyttää viikkoja pyykkikorissa oottamassa pesua, koska lika pinttyy sinä aikana tekstiilin, eikä lähde välttämättä pois sitten pesussa... Yms. Tälläiset aiheet.
Kommentit (1677)
Ketju on seitsemän vuotta vanha. Pesen edelleen niitä samoja rintsikoita ja huppareita sekä keinokuituisia juoksupaitoja kuudessakympissä vastoin ohjeiden kolmea-neljääkymmentä. Ja ne pysyvät hyvinä, ei tästä huolimatta vaan tän vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ketju on seitsemän vuotta vanha. Pesen edelleen niitä samoja rintsikoita ja huppareita sekä keinokuituisia juoksupaitoja kuudessakympissä vastoin ohjeiden kolmea-neljääkymmentä. Ja ne pysyvät hyvinä, ei tästä huolimatta vaan tän vuoksi.
Minkäköhän näköisiä on ne rintaliivit kaiken jälkeen? Tuesta puhumattakaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti puhtailta näyttävät, ja laatuliivit ovat muutenkin kunnossa. Ehkä hänellä on niitä useammat niin, että eivät ole yhdet koko aikaa olleet käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti puhtailta näyttävät, ja laatuliivit ovat muutenkin kunnossa. Ehkä hänellä on niitä useammat niin, että eivät ole yhdet koko aikaa olleet käytössä.
Laatuliiveistä lähti elastisuus ensimmäisessä 60 asteen pesussa. Jos muuta väität, valehtelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laatuliiveistä lähti elastisuus ensimmäisessä 60 asteen pesussa. Jos muuta väität, valehtelet.
Laatuliiveissä elastisuus ei ole tärkeintä vaan niissä voi olla hyvää puuvillaa.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta nykyisillä energianhinnoilla itse suosin matalampia lämpötiloja ja pysynyt niin hupparit kuin treenipaidat ihan hyvinä, poislukien käytönjäljet joita ei voi pesun piikkiin laittaa.
Ei tuu puhtaaks 40C:ssä vaan alkaa samantien haista kun vähän kastuu. 60 pesun jälkeen voi hiota parikin kertaa vaatteeseen eikä se vielä haise. Siispä itselle ainakin 60C pesu vaikuttaa kaikin puolin käytännöllisemmältä ja ekologisemmalta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuu puhtaaks 40C:ssä vaan alkaa samantien haista kun vähän kastuu. 60 pesun jälkeen voi hiota parikin kertaa vaatteeseen eikä se vielä haise. Siispä itselle ainakin 60C pesu vaikuttaa kaikin puolin käytännöllisemmältä ja ekologisemmalta.
Tämän huomaa varsinkin paksuissa kylpypyyhkeissä, jotka aina käytössä vähän kastuvat. Vaikka niillä kuivaa puhtaan ihmisen perusteellisen pesun jälkeen, luutun haju tulee heti, jos ei ole pesty tarpeeksi kuumassa ja runsaalla vedellä.
Veden vähyys on toinen syy, koska lika ei huuhtoudu pois ilman vettä. Siksi kehotetaan pesemään vajaita koneellisia ja käyttämään kaikki mahdolliset lisävedet ja huuhtelut. Ei huuhtelukertojen lisääminen olemattomalla vedellä paljon auta. Miksi niihin vähempiin huuhtelukertoihin ei voisi lisätä enemmän vettä?
En tiedä millaisia vaatteita muut omistavat, mutta omista vaatteistani aika harvat saa edes pestä 60 asteessa.
Olen asunut vuosia Japanissa, missä useimmat pesukoneet pesevät kylmällä vedellä kaiken pyykin, niin minäkin. Ei siellä ruuhkajunassa haise hiki, Suomessa joukkoliikenteessä jengi haisee paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Onpa tänne tullut paljon kommentteja.. Kun vaaleita/valkoisia tekstiilejä tarvitsen kirkastaa niin laitan Vanish whitea pyykkiaineen sekaan ja sehän toimii kuin lupaakin! Huomaan selkeän eron lopputuloksessa. Onko muilla minkälaisia kokemuksia tahtanpoistojauheista/valkaisu jauheista? Ap
Tuossa valkoisessa vanishissa on zeoliittia. En halua siksi käyttää sitä, kun en muutenkaan ole pilannut konetta zeoliitilla. Edellisen koneen aikana vahingossa ostin tuon purkin, mutta eipä siitä kyllä silloinkaan apua ollut.
Pöpötpois kirjoitti:
Öö siksi, että ne pöpöt ei kuole kun niitä huljuttaa alhaisemmissa lämpötiloissa. Meillä on kaikki vaatteet selvinneet 60 pesusta tähän mennessä.
Mitähän pöpöjä teillä on vaatteissa? Siis ihan bakteereja tai viruksia?? Hui. No siinä tapauksessa. Meillä taas vaatteissa lähinnä likaa, ruokatahroja, hienhajua, lapsilla hiekkaset ja kuraiset ulkovaatteet jne. Harvoin ihan pöpöjä..
Ylös vaan tää keskustelunaihe 😊
Juu edelleenkin pesen kaikki perus käyttövaatteet, petivaatteet ja pyyhkeet 60 asteessa, tulee puhdasta ja ei pinty tunkkainen haju. Aremmat materiaalit, rintaliivit, farkut yms. sitten 30-40 asteessa.
Onpa hyvä aihe. Ite olen pessyt 5 vuotta pyykit taloyhtiön koneessa 40 asteessa ja siinä ohjelma kestää 30-40 minuuttia riippuen pyykin määrästä. Jo useita vuosia mulla on ollut sellainen ongelma, että vaatteet alkaa haisemaan kaapissa pinottuna viikossa ihan ummehtuneelle. Tosi paha ja ällöttävä haju. Siis niin kuin ne ois märkinä ja likaisina pistetty sinne vaikka ne on pestyjä ja hyväksi olen ne kuivannut. Talossa ei ole mitään kosteusvaurioitakaan ja ilmanvaihtokin on koneellinen. Pitääpä kokeilla auttaisko pesu 60 asteessa. Olen luullut ettei niitä saa pestä 60 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Onpa hyvä aihe. Ite olen pessyt 5 vuotta pyykit taloyhtiön koneessa 40 asteessa ja siinä ohjelma kestää 30-40 minuuttia riippuen pyykin määrästä. Jo useita vuosia mulla on ollut sellainen ongelma, että vaatteet alkaa haisemaan kaapissa pinottuna viikossa ihan ummehtuneelle. Tosi paha ja ällöttävä haju. Siis niin kuin ne ois märkinä ja likaisina pistetty sinne vaikka ne on pestyjä ja hyväksi olen ne kuivannut. Talossa ei ole mitään kosteusvaurioitakaan ja ilmanvaihtokin on koneellinen. Pitääpä kokeilla auttaisko pesu 60 asteessa. Olen luullut ettei niitä saa pestä 60 asteessa.
Minulla oli täsmälleen sama ongelma, kunnes aloin pestä puuvillaiset vaatteet 60 asteessa. Eipä enää haise! Olin jo heittämässä hyviä paitoja pois kun en millään saanut sitä ällöttävää hajua niistä pois.
Vierailija kirjoitti:
Pesetkö lakanapyykin 40? Se saattaa selittää pahan hajun kaapissa. Lakanapyykki puhdistuu parhaiten 60. Toki ei välillä pesu 40 tee hallaa, jatkuvasti siinä lämpötilassa saattaa aiheuttaa pahaa hajua.
Ei kukaan kysynyt glitterpaitojen pesulämpötilaa? Ihan ohi kysymyksen vastailet muuta. Sun vastaukset on jotenkin ylimielisen oloisia. Kysyttiin ihan muuta asiaa.