Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedättekö ketään 3-kymppistä, jonka molemmat vanhemmat on jo kuolleet?

Vierailija
28.10.2018 |

Siinä kysymys tulikin. Itse lukeudun tähän joukkoon ja haluaisin tietää, onko olemassa kohtalotovereita.

Olen myös ainoa lapsi, joten kovin yksinäistä on. Oma perhe minulla on, siitä saan voimani ja onneni elämään.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vanhempi kuollut ja toinenkaan ei kyllä kauan enää porskuta.

Vierailija
2/57 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, hän on kyllä nyt jo nelikymppinen, mutta mulla on sen käsitys, että hänen toinen vanhempansa kuoli hänen ollessaan lapsi/teini ja toinen hänen ollessaan parikymppinen. Kyseessä on mieheni paras kaveri. Hänellä on kyllä yksi sisarus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oikeastaan nelikymppisenä. Toisen menetin lapsena ja toisen 39 v. Olen myös ainoa lapsi ja irralliselta ja toisenlaiselta tuntuu.

Vierailija
4/57 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioaikainen ystäväni jäi täysorvoksi noin 15-vuotiaana. Vanhemmat kuolivat tapaturmaisesti, eivät samaan aikaan vaan kymmenen vuoden välein. Orvoksi jäätyään ystäväni muutti sisaruksineen asumaan isovanhemman luokse, joka menehtyi vakavaan sairauteen ystäväni ollessa lukion toisella luokalla.

Tästä on jo aikaa parikymmentä vuotta, mutta kuvastaa elämän epäreiluutta. Onneksi ystäväni löysi hyvän puolison ja on saanut perheen, mutta omien vanhempien puutetta ei oikeasti voi korvata mikään.

Vierailija
5/57 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini. Äiti kuoli syöpään ollessaan vielä lapsi ja isä tapaturmaisesti ollessaan parikymppinen. Suruun ei auta se, että veli meni myös omaa tyhmyyttään. Kumminkin kaikkein rakastavin ja empaattisin ihminen jonka tiedän.

Vierailija
6/57 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukioaikainen ystäväni jäi täysorvoksi noin 15-vuotiaana. Vanhemmat kuolivat tapaturmaisesti, eivät samaan aikaan vaan kymmenen vuoden välein. Orvoksi jäätyään ystäväni muutti sisaruksineen asumaan isovanhemman luokse, joka menehtyi vakavaan sairauteen ystäväni ollessa lukion toisella luokalla.

Tästä on jo aikaa parikymmentä vuotta, mutta kuvastaa elämän epäreiluutta. Onneksi ystäväni löysi hyvän puolison ja on saanut perheen, mutta omien vanhempien puutetta ei oikeasti voi korvata mikään.

Ei korvaa, mutta joskus läheisistä appivanhemmista voi olla apua. Esim. mun veljen vaimon äiti kuoli kymmenisen vuotta sitten ja hän on aika etäinen isänsä kanssa. Mun vanhemmat ovat hänelle tosi läheisiä, etenkin äitini on hänelle uskottu.

Kamala kyllä tuo ystäväsi kohtalo. 

Vierailija
7/57 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä kysymys tulikin. Itse lukeudun tähän joukkoon ja haluaisin tietää, onko olemassa kohtalotovereita.

Olen myös ainoa lapsi, joten kovin yksinäistä on. Oma perhe minulla on, siitä saan voimani ja onneni elämään.

Itse olen aikanani menettänyt molemmat vanhempani , tosin peräkkäisinä vuosina , kun olin alle 27 vuotias.

Vierailija
8/57 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseni. Molemmat vanhemmat kuolleet kun olin 3-kymppinen. Olivat jo vanhoja. Kyllä niitä kaipaa, onneksi on oma perhe, muita sukulaisia ja ystäviä.

Vierailija
9/57 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseni. Olen tosin nyt jo 50v. Vanhemmat kuolivat, kun olin parikymppinen. Ei sisaruksia. Sen jälkeen kuollut muutakin sukua niin, että enää vain yksi sukulainen jonka kanssa olen tekemisissä. Kahdelle muulle laitan ja saan joulukortin.

Vierailija
10/57 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Äiti kuoli kun olin lapsi ja isä, kyn olin alle 30. Ei sisaruksia. Ei sukulaisia lähellä. Onneksi nyt minulla on oma perhe ja ystäviä. Tukiverkkojen puute ja se, että en tule saamaan ikinä apua tai tukea omilta vanhemmilta harmittaa. Joskus tuntuu, etteivät ihmiset osaa arvostaa sitä apua ja tukea mitä saavat omilta vanhemmiltaan, kun itse on joutunut pärjäämään yksinään. Monet saavat aikuisenakin apua esimerkiksi omilta äideiltään, joko henkistä tai materiaalia.

Vierailija
11/57 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen useitakin ihmisiä joiden vanhemmat kuolivat tai jättivät jo lapsena. Kaikilla heillä ei ole omaa perhettä. Elämä ei koskaan mene niinkuin luulet.

Vierailija
12/57 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkuni oli vanhojen vanhempien nuorin lapsi ja jäi täysorvoksi 15 v.

Vierailija
13/57 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nelikymppinen. Isän menetin jo 6 vuotta sitten ja äidin 2 v sitten. Ja ainoa lapsi olen. Koen yksinäisyyttä, etenkin jouluisin.

Vierailija
14/57 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä. Äiti kuoli kun olin lapsi ja isä, kyn olin alle 30. Ei sisaruksia. Ei sukulaisia lähellä. Onneksi nyt minulla on oma perhe ja ystäviä. Tukiverkkojen puute ja se, että en tule saamaan ikinä apua tai tukea omilta vanhemmilta harmittaa. Joskus tuntuu, etteivät ihmiset osaa arvostaa sitä apua ja tukea mitä saavat omilta vanhemmiltaan, kun itse on joutunut pärjäämään yksinään. Monet saavat aikuisenakin apua esimerkiksi omilta äideiltään, joko henkistä tai materiaalia.

Tämä. En kaipaa materiaalista tukea, tulemme hyvin toimeen. Mutta henkinen tuki ja oman äitiyden jakaminen on se, mitä kaipaan. Ja lasten puolesta on tietysti suru, ettei isovanhempia ole (myös miehen äiti on kuollut). Lastenhoitoapuakin saadaan tarvittaessa.

Olisi mukava tutustua johonkin kohtalotoveriin. Omassa tuttavapiirissä sellaisia ei ole. Kukaan ei oikein osaa ymmärtää tilannettani. -ap

Vierailija
15/57 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen useitakin ihmisiä joiden vanhemmat kuolivat tai jättivät jo lapsena. Kaikilla heillä ei ole omaa perhettä. Elämä ei koskaan mene niinkuin luulet.

Monilla lapsena vanhempansa menettäneillä on kaiketi sijais-, adoptio- tms. vanhemmat, jotka hoitavat aikuisenakin sitä vanhempen "virkaa"?

Vierailija
16/57 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini isä kuoli onnettomuudessa kun oli 10v., Äiti kuoli syöpään kun oli 16. Ainut lapsi.

Vierailija
17/57 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monilla lapsena vanhempansa menettäneillä on kaiketi sijais-, adoptio- tms. vanhemmat, jotka hoitavat aikuisenakin sitä vanhempen "virkaa"?

Kun menettää lapsena vain toisen ja toisen sitten vasta aikuisena, ei ole uusia vanhempia. Lisäksi ainakin minulla se toisenkin vanhemman menetys oli tosi paha paikka, kun taustalla oli vaikea suru lapsuudesta.

Vierailija
18/57 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän perheen, jossa vanhemmat ja toinen lapsi kuolivat muutaman vuoden sisällä kun jäljelle jäänyt lapsi oli teini.

Vierailija
19/57 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen menettänyt molemmat nuorena aikuisena ja olen ainoa lapsi. Muita läheisiä on, mutta kyllä tuo on vaikuttanut tosi suuresti omaan elämääni. Parikymmentä vuotta on kulunut ja edelleen monessa asiassa tulee mieleen miten eri tavalla elämä olisi mennyt jos vanhemmat olisivat saaneet elää.

Minulla on mies, ei lapsia ja tähän tämä sukuhaara sitten päättyy. Siitäkin tunnen joskus haikeutta, vaikka se nyt on tavallaan ihan turhaa. Enemmän haittaa se, ettei ole vaikka sisarusta jonka kanssa muistella vanhoja asioita. Nyt kaikki on oman muistini varassa ja tuntuu pahalta etten enää ole joistakin asioista ihan varma - vaikka kyse olisi lapsuuden astiastoista tai verkoista, puhumattakaan jostain isommista asioista. Muuten en ikinä kaivannut sisaruksia, mutta nyt kyllä.

Vierailija
20/57 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verhoista ei verkoista...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi