Miten olette korjanneet päälaelle menneen unirytmin itseltänne?
Työskentelen kotona ja lapset viikko/viikko systeemillä. Nyt kun on pimeetä ja kurja sää niin on ihan älyttömän vaikea nousta sängystä aamulla. Nyt on mennyt siihen, että valvon ainakin kahteentoista ja pyörin vielä monta tuntia sängyssä. Joskus teen töitä vielä aamuyöllä kun en muutakaan keksi ja saatan valvoa kolmeenkin asti. Mutta jos menen aikaisemmin sänkyyn pyörin kuitenkin ainakin siihen asti valveilla. Nousen sängystä puolelta päivin ja olen silti koko päivän ihan älyttömän väsynyt. Kun lapset on kotona laitan ne aamulla kouluun ja menen takaisin nukkumaan. Tämä on ihan kamalaa! Kaiken lisäksi häpeän tätä ihan kamalasti.
Luulen että mulla on lievä masennus alkamassa ja jos vain saisin unirytmin kohdalleen se voisi jo vähän helpottaa. Miten ihmeessä onnistun? Olen joskus käyttänyt melatooniinia ja nukahtamislääkkeitä muta ei ne ole juuri auttaneet.
Kommentit (13)
Tekisin muutoksen vartti kerrallaan.
Jos tänään heräsit klo 12, laita huomiselle herätys 11.45, seuraavalle päivälle 11.30 ja sitä seuraavalle 11.15. Jatka tätä niin kauan että heräämisaika on sinusta ok. Pikkuhiljaa sinua alkaa väsyttää illalla/yöllä aikaisemmin. Älä nuku päiväunia.
Jos yrität mennä kovin aikaisin nukkumaan ja vielä stressaat, nukahdatko, et varmasti nukahda. Muutos ei tule tapahtumaan hetkessä, siihen voi mennä monta viikkoa. Uskon, että onnistut.
Melatoniinia olen nyt käyttänyt, helpottaa hieman nukahtamista.
Vain lääkkeillä saa unen edes jotenkin. Vähintään kerran viikossa uni jää 2-4 tuntiin. Täysin unettomia öitä joskus enemmän joskus vähemmän. Unirytmiä ei ole ja ilman lääkkeitä alkaa nukuttaa vasta 20 tuntia tai enemmän heräämisestä.
Minä olen hyväksynyt tuollaisen unirytmin. Lomalla esimerkiksi. Sitten se korjaantuu, kun maanantaina herää kuudelta. Tulee tiistaina uni.
Kannattaa ottaa joka päivä Omega 3 ja D-vitamiini-kapseli. D-vitamiinia vähintään 25 mikrogramma. Kokeile myös tryptofaania. Voi auttaa sekä masennukseen että uneen.
Melatoniinilla sitten siirrät unta vähitelleen aikaisemmaksi. Laske, että otat melatoniinin 1 h ennen kuin haluat nukkua. Tietokoneella työskentely kannattaa jättää viimeistään silloin. Himmennä huoneen valaistusta, ja avaa tuuletusikkuna. Valmistaudu nukkumaan, mene pesulle yms.
Kun huoneessa alkaa olla hieman viileää, on ihana mennä lämpöön peiton alle. Lue kirjaa tai tee ristisanoja. Tässä vaiheessa ei sitten enää juoda kahvia eikä teetä, eikä syödä suklaata. Lasi maitoa tai banaani on nukuttava iltapala.
Ja kahvia ynnä muita piristeitä kannattaa nauttia vain päivällä ja ennen kello 16.
Itsekuria pöytään nyt edes vähän.
Kokoomuksen äänestäjä
En mitenkään, joten vinkkejä kaipaan minäkin... Mulle on jotenkin liian luontaista nukkua pitkään. En koskaan herää ajoissa ilman herätyskelloa työaamuina. En tarvitse kuin yhden vapaan aamun, jolloin herätyskello ei herätä, ja rytmi on taas päälaellaan.
Käyn 8-16 toimistotyössä, eli rytmi on arkena säännöllinen. Yleensä lauantaisin käyn jumpassa klo 10, ja pakotan itseni ylös yhdeksältä sitä varten. Itsestään en koskaan herää.
Toisaalta viikonloppuisin käyn usein reissuissa, juhlimassa, katson leffaa myöhään tai muuta, minkä vuoksi tulee valvottua myöhään. Sitten tietysti tulee nukuttua myös pitkään seuraavana aamuna, kun kroppa vaatii jonkun 9h unet kuitenkin. Itsekuri ei todellakaan riitä siihen, että heräisin näinä aamuina väkisin, kun olen aivan umpiunessa vielä kymmeneltä aamulla.
Ollapa aamuvirkku, jolle iskee luontainen väsymys klo 21 ja sisäinen kello herättäisi klo 06.
Mulla auttaa aina kaliumlisä, en tiedä miksi.
Mutta siis ylimääräistä kaliumia ruoasta, tai lisäravinteena.
Melatoniini on siitä huono, että se aiheuttaa kilpirauhasen vajausta ja kaikkien muiden hormonien toiminnan häirintää, se vaikuttaa pitkällä aikavälillä sukupuolihormoneihinkin. Ja voi päinvastoin väsyttää vain johtuen tuosta kilpirauhashormonien vajauksesta.
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään, joten vinkkejä kaipaan minäkin... Mulle on jotenkin liian luontaista nukkua pitkään. En koskaan herää ajoissa ilman herätyskelloa työaamuina. En tarvitse kuin yhden vapaan aamun, jolloin herätyskello ei herätä, ja rytmi on taas päälaellaan.
Käyn 8-16 toimistotyössä, eli rytmi on arkena säännöllinen. Yleensä lauantaisin käyn jumpassa klo 10, ja pakotan itseni ylös yhdeksältä sitä varten. Itsestään en koskaan herää.
Toisaalta viikonloppuisin käyn usein reissuissa, juhlimassa, katson leffaa myöhään tai muuta, minkä vuoksi tulee valvottua myöhään. Sitten tietysti tulee nukuttua myös pitkään seuraavana aamuna, kun kroppa vaatii jonkun 9h unet kuitenkin. Itsekuri ei todellakaan riitä siihen, että heräisin näinä aamuina väkisin, kun olen aivan umpiunessa vielä kymmeneltä aamulla.
Ollapa aamuvirkku, jolle iskee luontainen väsymys klo 21 ja sisäinen kello herättäisi klo 06.
Ikävä kyllä mailma pyörii aamuvirkku fasistien mukaan. Siitä se aamuvitutus johtuu kun pitää väkisin repiä itsensä sängystä.
Lopettaisin päivä-/aamutorkkujen ottamisen. Aamusta kylmästi ylös. Kun aamulla herää, on kans hereillä siihen asti kun menee nukkumaan. Myöhäiseltä illalta tietokone/surffailut pois, ennenmmin vaikka telkkaria tai lukemista. En juurikaan mene sänkyyn ennen kuin oikeasti väsyttää tai olen jo torkahtanut sohvalle.
Aamulla ylös, ei päiväunia, illalla ei liian aikaisin sänkyyn vaikka väsyttäisikin pirusti. Koitan vain pysyä hereillä ja mennä nukkumaan sopivaan aikaan ja nukkua noin 8 tuntia.
Joko kiukulla nousten aamulla ja kestäen sen väsymyksen sen n. viikon mikä siinä menee että rytmi asettuu, tai vetämällä reippaasti ympäri (eli valvoen aina niin pitkään kuin jaksaa ja nukkuen sitten niin pitkään kuin voi), mikä myöskin onnistuu noin viikossa.