Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kymmensormijärjestelmää ei tarvitsekaan opetella (YLE)

Vierailija
09.02.2016 |

http://yle.fi/uutiset/helpottava_tieto_nakkisormille__10-sormijarjestel…

"– Suosittelen, että kymmensormijärjestelmä kannattaa ylläpitää ja harjoitella. On kuitenkin positiivinen tulos, että myös omalla tekniikalla voi tulla nopeaksi. "

No, ei minua opeteltu kymmensormijärjestelmä harmita ja tässä av:lla naputellessa pysyy taidotkin yllä;)

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin 9, hyödyllinen taito. Ei tarvitse vilkuilla näppistä kun kirjoittaa.

Vierailija
22/55 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehei!

Tämähän voisi olla oma aloitukseni. Osaan kyllä kymppisormijärjestelmän. Ja vinkkinä chrome-käyttäjille: Sellainen chrome-appi kuin type Fu on olemassa. Sillä saa hauskan harjoitteluareenan kymppisormijärjestelmälle.

Juuri äsken testailin. On tietysti enkkukielinen, eli skandit puuttuu, mutta tuntuu ihan ok:lta.

Ei mulla muuta, kuin että samahan se metodi, kunhan itselle soveltuu ja on riittävän nopea. Joskus töissä se tietysti harmittaa kun jotkut nakuttaa hitaaaasti jossain palaverissa, mutta ne onkin niitä kuuttakymppiä lähestyviä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka taitoa tarvitsee, oppivat sen itsekseen. Perus facebook-käyttäjä ei tarvitse kymmentä sormea kirjoittaakseen sen "kävin tänään kakalla kolmesti :D" päivityksen. Oikeasti kymmensormijärjestelmä ei ole mikään "tekniikka", joka pitää erikseen opetella, vaan se on luontaisin ja nopein tapa kirjoittaa, ja jokainen joka kirjoittaa paljon oppii sen automaattisesti. Ehkä ihan aloittelijalle voisi näyttää f:n ja j:n eli aloituspositionin missä on ne viivat mutta kaikki muu tulee luonnostaan.

No ei kyllä noinkaan. Olen nopea kirjoittaja, mutta vain kahdella sormella periaatteessa. Niin kandi kuin gradukin on kirjoitettu tällä tyylillä. IMO ihan tarpeeksi nopeassa ajassa.

Työelämää ajatellen täytyy varmaan erikseen opetella tuo taito.

Vierailija
24/55 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yritettiin kauppiksessa sitä aikanaan opettaa, ei tuntunut luontevalta, ja kun totesin että sellasessa kirjoitustestissä sain tällä omalla 6-8 -järjestelmällänikin virheprosentin nolliin ja nopeuden sinne huippuluokkaan, niin ei ole tarvetta opetellakaan.

Nykyään tosin kirjoitusnopeus tippunut huomattavasti, kun ei enää tule niin paljon kirjoitettua. 

Vierailija
25/55 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmensormijärjestelmän opin kauppaopistossa.

Valtava etu siinä,.että voi seurata tekstiä, josta kirjoittaa. Eli sokkona kirjoitus, kun ei tarvitse seurata sormiaan.

Vierailija
26/55 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan enemmän kirjoittava katsele sormiaan kirjoittaessa?

Mulla on oma järjestelmä, ja pianistitaustaisena vedän sillä ihan riittävän nopeasti. Työni ei ole mekaanista kirjoittamista, vaan mulle maksetaan sisällöistä.

En sano etteikö kymmensormijärjestelmä olisi hyvä taito. Mutta ilmankin pärjää oikein hyvin.

Vierailija
27/55 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän siihen on syynä, että kaikki eivät sitä 10-sormijärjestelmää opi. En oppinut minäkään, vaikka 16-vuotiaana yritin. Tosn en ole kyllä opppinut ajamaan autoakaan, joten päässä on varmasti jotain vikaa.

Teen hassuja liikkeitä näppämistöllä, kun oikean käden sormet hakeutuvat vasemman puolen kädelle tarkoitetuille näppäimille. Vasen käsi välillä sohlaa ja siirtyy pykälän vasemmalle.

Oma kuuden sormen -systeemin pelittää käytännössä riittävän hyvin, mutta voisi tuota tietysti kokeilla jotain itseopiskeluohjelmaa. Loppuisivat ne tyypilliset virheet tyyliin riksi, opikselija...Tosin oikolukuohjelma nekin korjaa.

Vierailija
28/55 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin kirjoitustaitoa kohta tarvitsee? 10-sormijärjestelmästä puumattakaan. Asioita ohjataan jatkossa entistä enemmän puhumalla ja katseella. Mullakin on puhelimessa kauppalista jolle vain sanon tavarat ja kyllä se ihan oikein ne tavarat kirjoittaa listalle.

No, koska tässäkin tekstissä, on pilkkuja, Isoja kirjaimia :) ja hymiöitä. Niin niiden määrittely puhuen, ois hitaampaa kuin kirjoittaen. Muuten olet kyllä oikeassa.

Kyllä se robotti osaa isot ja pienen kirjaimet eikä pilkut niin tärkeitä ole. Ilman niitäkin lause on ymmärrettävä.

Vierailija
29/55 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Qwerty-näppäimistöstä voitais luopua, se on epäergonominen mikä tekniikalla tahansa.

Vierailija
30/55 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tainnut ikinä käyttää (eikä mulla olekaan 10 sormea), mutta työkseni olen tehnyt tietokonehommia kohta 30v ja voin helposti väittää olevani nopeampi kuin ketään teistä.

Vierailija
31/55 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tainnut ikinä käyttää (eikä mulla olekaan 10 sormea), mutta työkseni olen tehnyt tietokonehommia kohta 30v ja voin helposti väittää olevani nopeampi kuin ketään teistä.

auts, mihin sä olet sormiasi kadottanut?

Vierailija
32/55 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti oikein testata, näköjään käytän 7-sormijärjestelmää, ihan nopea on. Tosin virheitä tuppaa tulemaan jonkin verran.

Vierailija
33/55 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

auts, mihin sä olet sormiasi kadottanut?

Tulipalon takia amputoitu.

Vierailija
34/55 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kännyköissä on tuo tekstin ennakoiminen... tulee varmaan yleistymään kaikessa. Helpottaa.

Vierailija
35/55 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kännyköissä on tuo tekstin ennakoiminen... tulee varmaan yleistymään kaikessa. Helpottaa.

Paljon se auttaa, kun vasta viimeisen kirjaimen kohdalla tunnistaa sanan.

Vierailija
36/55 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on ikäni harmittanut, etten mennyt nuorena konekirjoituskurssille hankkimaan kymmensormijärjestelmää. Osasyy siihen, etten mennyt, on se, että hankin Saksasta kesäansioilla kirjoituskoneen, ja yllätys, yllätys, siinä olikin hiukan erilainen kirjainjärjestelmä kuin meillä myytävissä. No, opin kirjoittamaan omalla systeemillä kohtuullisen nopeasti. Itse olen mm. kirjoittanut puhtaaksi graduni sekä kaikki muutkin kirjalliset työt. Nythän tämä on ollut jo pitkään helppoa tekstinkäsittelijällä. 

Siinä vaiheessa, kun vaihdoin kirjoituskoneeni uudempaan, olisin tietysti voinut mennä kurssille, jos niitä olisi edelleen järjestetty, mutta eipä niitä tullut koskaan vastaan. Ja kun se itse hankittu taito ja nopeus olivat tyydyttävällä tasolla, en edes alkanut etsiä mahdollisia kursseja. Ja nyt on jo samantekevää, monellako sormella kirjoittelen!

Vierailija
37/55 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitustaito on välttämätön!

Vierailija
38/55 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä parhaat koodarit ovat myös nopeimpia kirjoittamaan, yleensä kymmensormijärjestelmällä.

Näkyy hyvin kun demotaan etäyhteyksillä.

Vierailija
39/55 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah. Muistan kun kaksplussalla aikanaa nimimerkki Tytsi89 kehui omaa kirjoitusjärjestelmäänsä, jossa siis käytti vain yhtä sormea. Väitti että se on yhtä nopea kuin kenen tahansa kirjoitus. 

(siihen aikaan -89 syntynyt oli vielä kovin nuori. Jäipähän vaan nimimerkki mieleen). 

Vierailija
40/55 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-sormijärjestelmällä 10 minuutissa nopeus n. 8 700, opittu 9 lkan valinnaisaineena. Toimii. Työkseni kirjoittanut jo XX vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan