Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kymmensormijärjestelmää ei tarvitsekaan opetella (YLE)

Vierailija
09.02.2016 |

http://yle.fi/uutiset/helpottava_tieto_nakkisormille__10-sormijarjestel…

"– Suosittelen, että kymmensormijärjestelmä kannattaa ylläpitää ja harjoitella. On kuitenkin positiivinen tulos, että myös omalla tekniikalla voi tulla nopeaksi. "

No, ei minua opeteltu kymmensormijärjestelmä harmita ja tässä av:lla naputellessa pysyy taidotkin yllä;)

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seiskaluokalla sitä harjoiteltiin ja en oppinut. Ihan hyvin olen pärjännyt yhden sormen hakkaustekniikalla. M22

Vierailija
2/55 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sitä voi tietysti jonkin oman systeemin kehittää, mutta kyllä se asia vaan on niin, että kunnolla opeteltu kymmensormijärjestelmä on kevyesti nopein ja vähävirheisin tapa kirjoittaa. Itse olen opiskellut konekirjoituksen valinnaisena yläasteella ja se on ollut ehkä tarpeellisimpia taitoja mitä koulussa silloin opin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on just itselle sopiva kymmensormijärjestelmä, yks hakkaa ja yhdeksän lepää.

Vierailija
4/55 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan monikaan kirjailija kertonut kirjoittavansa yksisormijärjestelmällä?

Vierailija
5/55 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seiskaluokalla sitä harjoiteltiin ja en oppinut. Ihan hyvin olen pärjännyt yhden sormen hakkaustekniikalla. M22

Ja mä yhden tatin hakkaustekniikalla. :D

Vierailija
6/55 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meille semmosia opeteltu enkä koskaan jaksanut opetella :D Toki siitä hyötyä olisi...

Vierailija
7/55 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole helpompi opetella kymmensormijärjestelmä jollain opetusohjelmalla kuin kehittää oma toimiva systeemi. Miksi keksiä pyörää uudestaan?

Vierailija
8/55 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

*opetettu

Vierailija
9/55 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opetettu koulussa kymmensormijärjestelmää, joten opettelin sitten itse. On kyllä näin nörtin näkökulmasta hyödyllisimpiä taitoja joita olen opetellut.

Vierailija
10/55 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mä yhden tatin hakkaustekniikalla. :D

Auts! :D

Vierailija
11/55 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin kirjoitustaitoa kohta tarvitsee? 10-sormijärjestelmästä puumattakaan. Asioita ohjataan jatkossa entistä enemmän puhumalla ja katseella. Mullakin on puhelimessa kauppalista jolle vain sanon tavarat ja kyllä se ihan oikein ne tavarat kirjoittaa listalle.

Vierailija
12/55 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kirjoitan "omalla systeemillä" yli 100 sanaa minuutissa. Rupesin äskettäin opettelemaan kymmensormijärjestelmää, koska ärsytti oman systeemin epäergonomisuus. Tahdon että kirjoitan ekonomisesti, ja toivottavasti lopulta vieläkin nopeammin.

Vierailija
13/55 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin kirjoitustaitoa kohta tarvitsee? 10-sormijärjestelmästä puumattakaan. Asioita ohjataan jatkossa entistä enemmän puhumalla ja katseella. Mullakin on puhelimessa kauppalista jolle vain sanon tavarat ja kyllä se ihan oikein ne tavarat kirjoittaa listalle.

No, koska tässäkin tekstissä, on pilkkuja, Isoja kirjaimia :) ja hymiöitä. Niin niiden määrittely puhuen, ois hitaampaa kuin kirjoittaen. Muuten olet kyllä oikeassa.

Vierailija
14/55 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

nopea kirjoitti:

Mullakin on just itselle sopiva kymmensormijärjestelmä, yks hakkaa ja yhdeksän lepää.

Vaihtuuko koskaan hakkaaja?

Vierailija
15/55 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en osaa kymmensormijärjestelmää ja silti kirjoitan yli 3000 merkkiä 10 minuutissa. Noin nopeaksi kirjoittajaksi opin palstailemalla ahkerasti ja nyt ansaitsen sillä elantoni ;)

Vierailija
16/55 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti ihan googletella, että mitä mahtavaa se kymmensormijärjestelmä nyt oikein olisi. No mulle ei ainakaan mitään uutta auringon alla, koska kirjoitan mun ihan omalla sormijärjestelmällä yli 300 merkkä minuutissa. Riittää mulle, kun välillä pitää pysähtyä miettimään sisältöä eikä vaan nakuttaa...

Luulen että mulla on kahdeksan sormea käytössä. Pikkurillit vapaana.

Vierailija
17/55 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan 2 sormella, en kovin nopeasti, mutta so?

Vierailija
18/55 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piti ihan googletella, että mitä mahtavaa se kymmensormijärjestelmä nyt oikein olisi. No mulle ei ainakaan mitään uutta auringon alla, koska kirjoitan mun ihan omalla sormijärjestelmällä yli 300 merkkä minuutissa. Riittää mulle, kun välillä pitää pysähtyä miettimään sisältöä eikä vaan nakuttaa...

Luulen että mulla on kahdeksan sormea käytössä. Pikkurillit vapaana.

Eiku hitto, ehkä mulla on seitsensormijärjestelmä, koska enhän mä peukaloillakaan kirjoita. Ton välilyönnin vetäsen aina oikean käden peukalolla. 

Vierailija
19/55 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka taitoa tarvitsee, oppivat sen itsekseen. Perus facebook-käyttäjä ei tarvitse kymmentä sormea kirjoittaakseen sen "kävin tänään kakalla kolmesti :D" päivityksen. Oikeasti kymmensormijärjestelmä ei ole mikään "tekniikka", joka pitää erikseen opetella, vaan se on luontaisin ja nopein tapa kirjoittaa, ja jokainen joka kirjoittaa paljon oppii sen automaattisesti. Ehkä ihan aloittelijalle voisi näyttää f:n ja j:n eli aloituspositionin missä on ne viivat mutta kaikki muu tulee luonnostaan.

Vierailija
20/55 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettelin sitä kyllä aikani, mutta plääh, ei toiminut. Tuntuu, että on vähän liian pienet kädet isommalle näppikselle. Ja ovat siis todella pienet. Sovelsin siitä vähän omaa systeemiä ja kaikki sormet ovat kyllä käytössä ja näppistä ei paljoa tarvitse vilkuilla parin kirjan kirjoittamisen jälkeen enää. Tekstiä tulee kuin ajatusta. Palstailu ei ainakaan pahenna asiaa :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän