Kymmensormijärjestelmää ei tarvitsekaan opetella (YLE)
http://yle.fi/uutiset/helpottava_tieto_nakkisormille__10-sormijarjestel…
"– Suosittelen, että kymmensormijärjestelmä kannattaa ylläpitää ja harjoitella. On kuitenkin positiivinen tulos, että myös omalla tekniikalla voi tulla nopeaksi. "
No, ei minua opeteltu kymmensormijärjestelmä harmita ja tässä av:lla naputellessa pysyy taidotkin yllä;)
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Mihin kirjoitustaitoa kohta tarvitsee? 10-sormijärjestelmästä puumattakaan. Asioita ohjataan jatkossa entistä enemmän puhumalla ja katseella. Mullakin on puhelimessa kauppalista jolle vain sanon tavarat ja kyllä se ihan oikein ne tavarat kirjoittaa listalle.
Siihen, että minä olen jo kaupassa sen listan kanssa, kun sinä vielä mutiset sille koneelle kotona.
"jo muutamalla sormella ja itseopitulla tekniikalla voi näpytellä vähintään yhtä nopeasti."
Miten kaukana todellisuudesta voi olla? Että VÄHINTÄÄN.
Kymmensormijärjestelmän käyttö onnistuu.
Opin sen kauppaopistossa aikoinaan. Nyt olen DI.
Sen oppimiseen meni kokonainen lukuvuosi. En muista montako tunti oli viikossa. Kätevää, kun ei tarvitse katsoa näppäimistöä kirjoittaessa. Itsekseni en oppinut, vaikka yrit
Täällä aikoinaan yläasteen konekirjoituskurssilla opittu 10-sormijärjestelmän nopeus ruostuu käyttämättömänä. Todella vähän tarvitsee töissä tai kotona näppistä käyttää.
Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa.
Opetusohjelman kanssa opettelin. Yksi parhaista satsauksista.
Viimeksi kun kävin lääkärissä oli kieltämättä huvittavaa kun tohtorisetä kirjoitti yksisormijärjestelmällä reseptiä, siihen jäi hassuja virheitäkin.
Toki voi keksiä omankin systeemin, mutta tämä virallinen on hyvä, mietitty työnjako kaikille sormille ja jää kohtalaisen helposti lihasmuistiin, niin ettei tarvitse katsoa käsiin kun kirjoittaa.
Ei mulla muuta, kuin että samahan se metodi, kunhan itselle soveltuu ja on riittävän nopea. Joskus töissä se tietysti harmittaa kun jotkut nakuttaa hitaaaasti jossain palaverissa, mutta ne onkin niitä kuuttakymppiä lähestyviä. [/quote]
------
Opettelin 10-sormijärjestelmän kymmenen vuotta sitten, ikä nyt 61. Myös vanha koira oppii uusia temppuja, jos vain viitsii.
Vierailija kirjoitti:
Opin sen kauppaopistossa aikoinaan. Nyt olen DI.
Sen oppimiseen meni kokonainen lukuvuosi. En muista montako tunti oli viikossa. Kätevää, kun ei tarvitse katsoa näppäimistöä kirjoittaessa. Itsekseni en oppinut, vaikka yrit
Siis ei kai kukaan ihan itseoppinutkaan tuijota näppistä? Missä kivikaudella te oikein elätte?
Mä olin opetellut oman kymmensormijärjestelmän vuosia ennenkuin sitä pakko opetettiin kouluissa. Opettajat käytti paljon aikaa muhun, kun mä kirjoitin väärällä tekniilla. Mulla on siis yhden kirjaimen oikealla aloitussormet.
Aina sain kaikki naputtelut oikein, mutta tekniikka oli väärä, en voinut saada täysiä pisteitä.
Ihmiset eivät yleensä pysty itse kertomaan monellako sormella kirjoittavat ja missä roolissa ne ovat, Oulasvirta toteaa.
Pianonsoittoharrastuksesta on ollut valtavasti hyötyä 10-sormijärjestelmän opetteluun. Tiedän täsmälleen millä sormilla kirjoitan.
En muista, että lapsillakaan olisi ollut koulussa mitään kymmensormijärjestelmän oppimista. Kaikki kirjoittaa kuin prot. Sillähän sitä oppii, kun tekee paljon tekstejä.
Yritin joskus päälle nelikymppisenä opetella kymmensormijärjestelmää. Se oli yhtä tuskaa, kun olisi ensin pitänyt opetella pois omasta 8 sormijärjestelmästäni. Ja tämä oma järjestelmänikin on niin nopea, että vähänkin vanhemmalla koneella kirjoittaessani osa tekstistä jää pois, kun puskurimuisti tulee täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän siihen on syynä, että kaikki eivät sitä 10-sormijärjestelmää opi. En oppinut minäkään, vaikka 16-vuotiaana yritin. Tosn en ole kyllä opppinut ajamaan autoakaan, joten päässä on varmasti jotain vikaa.
Teen hassuja liikkeitä näppämistöllä, kun oikean käden sormet hakeutuvat vasemman puolen kädelle tarkoitetuille näppäimille. Vasen käsi välillä sohlaa ja siirtyy pykälän vasemmalle.
Oma kuuden sormen -systeemin pelittää käytännössä riittävän hyvin, mutta voisi tuota tietysti kokeilla jotain itseopiskeluohjelmaa. Loppuisivat ne tyypilliset virheet tyyliin riksi, opikselija...Tosin oikolukuohjelma nekin korjaa.
Minulla oli muinoin kaupalliset aineet valinnaisena ja siellä opeteltiin kymmensormijärjestelmä. Myöhemmin se opeteltiin kauppaoppilaitoksessa. Siinä välissä opettelin veljeni harjoitusmonisteilla, hän kun kävi kauppiksen minua ennen. Oppiminen oli minulle vaikeaa, enkä voi kuvitellakaan, että olisin omin päin alkanut käyttää mitään omaakaan systeemiä. Mutta nykyisin osaan sen hyvin. En osaa ajatellakaan, että katsoisin näppäimiä kirjoittaessani, katson aina tekstiä. Tosin ilmeisesti jotkut oman systeemin kehitelleet katsovat myös vain tekstiä, mutta tuskin kahdella sormella onnistuu. Enpä nyt tiedä, onko tämä elämän tärkein taito, mutta helpottaa ainakin minun elämääni suuresti.
Mun näppiksessä on kulunut pois kahdeksan kirjaimen symbolit, joten ainakaan näppistä ei tarvitse tai kannata vilkuilla.