Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurin refluksi

Vierailija
09.02.2016 |

Yläkerran naapuri rykii ja räkii limaa valehtelematta noin 100 kertaa päivässä, öisinkin. Ei ollut tuollainen vielä silloin, kun muutin tänne, mutta pari vuotta on ollut ja nyt rykiminen ja räkiminen on pahentunut talossa olevan putkiremontin myötä. Henkilö on kotona kaiket päivät, eikä käy ulkona eikä töissä.

Ensinnäkin kiinnostaisi tietää onko kyseessä todella refluksi vai olenko diagnosoinnut asian väärin? Toiseksi haluaisin tietää, että onko siihen olemassa lääkkeitä, vai onko rykiminen ja räkiminen (öisinkin) ainoa vaihtoehto selvitä sairauden kanssa? Muuten en välittäisi, mutta talossa on olematon äänieristys ja saan olla omassa asunnossani koko ajan oksennuksen tunne kurkussa. Yläkerran asukas tietää, että äänieristys on olematon, muttei hillitse itseään yhtään. Onko tuo siis väistämätöntä vai voisinko pyytää asukasta menemään hoitoon?

Pyydän jo nyt anteeksi kaikilta refluksia sairastavilta, mutta ei täällä alhaallakaan kivaa ole - kaikki vapaapäivät saan kuunnella melkeinpä puolinaista oksennuksen ääntä. Yölläkin herään siihen, enkä haluaisi muuttaa naapurin takia uuteen asuntoon...Kaksi vuotta olen myötätuntoisesti jo kuunnellut, mutta nyt on mittari täynnä. Ihmettelen kyllä miten alle 30-vuotias mies voi olla jo tuossa kunnossa...Tyttöystäväkin ilmeisesti jätti.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile tiputtaa codesan-tabletteja postiluukusta?

Vierailija
22/47 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällainen välikommentti/kysymys; miten sinä nyt olet päättänyt et kyseessä on sairaus? Se että joku av-mamma sanoo että hänellä on ollut samanlaisia oireita ja joku ruokavalio auttaa niihin ei tarkoita sitä, että naapurilla olisi sama juttu. Voihan se olla vaikka tupakkayskää? Ja vaikea kuvitella et se naapurikaan olisi niin tyhmä ettei ole ikinä lääkärillä käynyt/yrittänyt hillitä yskäänsä lääkkeillä tai muulla keinolla, jos kerta yskii noin paljon kun annat ymmärtää. Kai se yskintä nyt eniten sitä ihmistä haittaa, joka itse yskii?

Ja edelleen, normaaleja elämän ääniä! Auta armias jos asuisit lapsiperheen alapuolella. Sieltä kuule kuuluu sellaista röminää ja juoksua että koko kämppä raikaa vaikka matot löytyykin lattialta. "Typerää kehottaa muuttamaan omakotitaloon, tykkään asua kerrostalossa" no etpä näytä tykkäävän. Jos käy hyvä tuuri, naapurit ovat hiljaista sakkia, jos käy huono tuuri naapurit voivat olla kovinkin äänekkäitä - joko tahallaan tai tahattomasti. Silti kerrostalossa elämistä yhtä kaikki. Se nyt on vaan totuus, että tuollaiset äänet on normaaleja elämän ääniä, vaikka ne kuinka sinua ärsyttäisivät. Jos et niitä kestä, ei TÄMÄ kerrostalo ole sinulle soveltuva. Etsi uusi, jossa terveemmät naapurit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenpuhunut kirjoitti:

Tällainen välikommentti/kysymys; miten sinä nyt olet päättänyt et kyseessä on sairaus? Se että joku av-mamma sanoo että hänellä on ollut samanlaisia oireita ja joku ruokavalio auttaa niihin ei tarkoita sitä, että naapurilla olisi sama juttu. Voihan se olla vaikka tupakkayskää? Ja vaikea kuvitella et se naapurikaan olisi niin tyhmä ettei ole ikinä lääkärillä käynyt/yrittänyt hillitä yskäänsä lääkkeillä tai muulla keinolla, jos kerta yskii noin paljon kun annat ymmärtää. Kai se yskintä nyt eniten sitä ihmistä haittaa, joka itse yskii?

Ja edelleen, normaaleja elämän ääniä! Auta armias jos asuisit lapsiperheen alapuolella. Sieltä kuule kuuluu sellaista röminää ja juoksua että koko kämppä raikaa vaikka matot löytyykin lattialta. "Typerää kehottaa muuttamaan omakotitaloon, tykkään asua kerrostalossa" no etpä näytä tykkäävän. Jos käy hyvä tuuri, naapurit ovat hiljaista sakkia, jos käy huono tuuri naapurit voivat olla kovinkin äänekkäitä - joko tahallaan tai tahattomasti. Silti kerrostalossa elämistä yhtä kaikki. Se nyt on vaan totuus, että tuollaiset äänet on normaaleja elämän ääniä, vaikka ne kuinka sinua ärsyttäisivät. Jos et niitä kestä, ei TÄMÄ kerrostalo ole sinulle soveltuva. Etsi uusi, jossa terveemmät naapurit.

Oliko sinulla jokin parempi ehdotus jatkuvan rykimisen ja räkimisen syyksi, joka alkoi yhtäkkiä? No eipä näytä olevan. Tai kyky selkeästi osoittaa, että olen väärässä? -ei. Olen katsellut netistä erilaisia vaihtoehtoja ja refluksi näyttää sopivan parhaiten oireisiin. Kahdessa vuodessa on ollut aikaa miettiä.

Olen asunut kerrostalossa koko elämäni ja en ajatellut muuttaa omakotitaloon.

Ihmettelen kuinka pahansuovaksi tämä palsta on mennyt. Kun selasin vanhoja Vauva-palstan kirjoituksia vastaavasta aiheesta, niissä ei ollut yhtään loukkaava ja syyllistävä, suorastaan aggressiivinen sävy. Ja on todella tyhmää vain sanoa että muuta omakotitaloon kun muut kerrostalon asiat eivät minua häiritse.

Lisäksi pyysin jo aloituksessa varmuudeksi anteeksi kaikilta kyseistä tautia sairastavilta.

Mutta jos siis yläkerran naapurin tauti olisi hoidettavissa helpostikin, miksei niin tapahdu? Olen itse ollut solidaarinen asukas ja yrittänyt ottaa muiden toivomukset huomioon. Joten miksei tämän suhteen saisi toivoa solidaarisuutta, kerran kun yläkerran naapurin ongelma häiritsee naapurissa olevaa perhettäkin, jossa on pieni vauva.

Olen itse lastenhoitaja, joten lapset eivät häiritse minua. Ja se melu on eri asia kun sata kertaa päivässä tapahtuva liman ryystäminen.

Alakerrassa asuu puolestaan koira ja sekään ei hyväkäytöksisenä/koulutettuna häiritse minua.

Pyyntöni koskien yläkerran naapuria ei ole suurin suuri ja jos olisin hän, tekisin oma-aloitteisesti asialle jotain, koska kerrostaloasuminen on toisten huomioimista.

Ap

Vierailija
24/47 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinähän vaikutat ihan kahjolta.

Siihen nähden, etten ole sanonut mitään pahaa kenellekään asukkaalle ja ystävällisesti tervehdin kaikkia tai autan vanhuksia portaassa, olen hyväkin yhteisasuja. Kaikki muiden ihmisten toivomukset olen myös pyrkinyt toteuttamaan, oli sitten kyse lapsen partiokalenterin ostamisesta, ruoka-aineen tai jopa oman varastokopin lainaamisesta.

Olen täysin varma että kuka tahansa miettisi naapurin ongelmaa asemassani. Jo ihan senkin yhteisvastuun takia, että onko kyseessä hoitamaton sairaus joka voi hoitamattomana pahentua tai jopa pahentaa henkilön terveyttä lisää. Ja pitäisikö siis ko. henkilöä auttaa jollei hän pysty auttamaan itseään?

Ja tiedoksi kaikille, yläkerran naapuri ei polta. Luulisi että kolmessa vuodessa olisin sen huomannut. Hän ei myöskään juo ja on ylipäänsä hyvin kunnollisen oloinen.

Ainoa mikä on nyt kahjoa, on tämä palsta, joka on noin puolessa vuodessa muuttunut varjoksi itsestään.

Ap

Vierailija
25/47 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen muuttamista.

Naapuriasunnon osti juoppo, joka lauloi aamukolmelta kotimaisia iskelmia kaameiden kaveriensa kanssa. Kuulin kuvottavan miehen puhelut, kommunikoinnin jne. Kammottavaa.

Vierailija
26/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tällainen naapuri joka koko ajan erittää limaa. AIvan järkyttävää kuunnella sitä yöt läpeensä kun seinät on paperia. Miksei nää tällaiset ihmiset mene lääkäriin.

Vierailija
27/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli tuo Refluksi (ja IBS) vilja allergiasta, loppui, kun viljat jäi.

Kiva kuulla, henkilö ei ole käsittääkseni muuttanut ruokailutottumuksiaan. 

Syömisenkin kuulen katon läpi. 

Ap

aika maaginen olet kun tiedät mitä hän syö

Vierailija
28/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tällainen naapuri joka koko ajan erittää limaa. AIvan järkyttävää kuunnella sitä yöt läpeensä kun seinät on paperia. Miksei nää tällaiset ihmiset mene lääkäriin.

Ollaan menty vaan ei auta

Vierailija
29/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaapajaa kirjoitti:

Valitettavaahan tuo on, mutta tuollaisia ääniä joutuu kestämään jos kerrostalossa aikoo asua. Jos ihmistä yskittää/oksettaa niin ei sen tarvitse käydä kysymässä naapureilta onko tämä ok. Harmi sinulle kyllä, muttei sinulla ole oikeutta valittaa tuollaisesta.

Minusta on, jos kyseessä on hoitamaton sairaus. Oma alakerran naapurini taas valittaa siitä, jos käyn wc:ssä yöllä... (sattuu pari kertaa vuodessa) Se on sitten OK? 

Ap 

Sano sille alakerran naapurillesi että jos ei rutina lopu niin teet reiän lattiaan ja paskannat siitä sen kämppään.

Vierailija
30/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisti oksentaa ja yökkii päivästä toiseen, tupakkayskän kröhimiset siihen päälle. Äänieristys olematon, missä menee normaalin elämisen äänten raja? Tätä siis jatkunut vuosia, päivittäin. Sairashan naapuri on, mutta jos ei edes hae apua, niin kuinka paljon muiden pitää sietää?

Ei ap.

Vierailija
31/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko yhtiössä vaihtaa asuntoa, jos viihdyt talossa muuten?

Vierailija
32/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä voi olla vaikka keuhkosyöpä tai keuhkoahtaumatauti, tai keuhkofibroosi. Tai jos teidän talossa on vaikka hometta.

Vierailija
33/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaiset vierekkäin, ei luulisi haittaavaan ja molemmat vaikka tahallaan häiritsevät. Saattaisivat ruveta varomaan sitten toisiaan.

Vierailija
34/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa on kyllä hyvin perillä naapurin ruumiin toiminnoista, kuten keuhkojen ja suolen sekä ravinnon kuitupitoisuuden tila. Ei välttämättä kuitenkaan sitä informaatiota mitä haluaisin tietää.

Vierailija
35/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa on kyllä hyvin perillä naapurin ruumiin toiminnoista, kuten keuhkojen ja suolen sekä ravinnon kuitupitoisuuden tila. Ei välttämättä kuitenkaan sitä informaatiota mitä haluaisin tietää.

Ja kävelyn ja askelluksen laatu

Vierailija
36/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä voi sanoa suoraan. Ahtauma? Ärsytystila? Tulehdus keuhkoputkessa tai keuhko-ongelma? Astma? Nuha? Närästys ja ruokatorvi? Homealtistus? Yksityinen lääkäri osaisi tutkia, ettei tule kurkkusyöpää. Piikkihaitta? Influoireita? Allergiat? Juo jotain liian kuumaa tai syö?

Vierailija
37/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea?

Vierailija
38/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaapajaa kirjoitti:

Valitettavaahan tuo on, mutta tuollaisia ääniä joutuu kestämään jos kerrostalossa aikoo asua. Jos ihmistä yskittää/oksettaa niin ei sen tarvitse käydä kysymässä naapureilta onko tämä ok. Harmi sinulle kyllä, muttei sinulla ole oikeutta valittaa tuollaisesta.

Minusta on, jos kyseessä on hoitamaton sairaus. Oma alakerran naapurini taas valittaa siitä, jos käyn wc:ssä yöllä... (sattuu pari kertaa vuodessa) Se on sitten OK? 

Ap 

Ei tietenkään ole ok valittaa vessakäynneistä. Yöllä saa elää ihan normaalia elämää, tietyissä rajoissa tietenkin.

Kyllä, itse esimerkiksi töräyttelen ihan häpeilemättä ja varmasti seunänaapuri kuulee, huono äänieristys.

Vierailija
39/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kävelyn ja askelluksen laatu

Itse asun ylimmässä kerroksessa, suosittelen.

Vierailija
40/47 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on oikeus sairastaa omassa kodissaan. Ei kukaan huvikseen yski.  Itselläni jää aina flunssan jälkeen n. 2 kuukaudeksi ihan järkyttävä yskä, välillä meinaa tukehtua siihen yskimiseen, eikä mitkään lääkkeet  eikä astmapiiput siihen auta, häviää sitten itsekseen.  Mihinkäs mielestäsi pitäisi mennä yskimään?  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi