Pohditko paluuta työelämään tai opiskelemaan perhevapaan jälkeen? Tiedätkö jo, miten järjestät lastenhoidon ja millaista taloudellista tukea siihen on saatavilla? Mikä on joustava tai osittainen hoitoraha, entä kuka voi hoitaa lasta yksityisen hoidon tuella?
Tervetuloa keskustelemaan lastenhoidon tuista keskiviikkona 10. helmikuuta! Kela-Kerttu vastaa kysymyksiin kello 9–11. Voit jättää lastenhoidon tukia koskevan kysymyksen tähän ketjuun jo etukäteen.

• ylös 0
  • alas 2

Sivut

Kommentit (62)

Vierailija

Jos on alle 3 vuotias ja ekaluokkalainen ja saa joustavaa hoitorahaa niin silloin ei saa ekaluokkalaisesta osittaista hoitorahaa lyhennetyn työajan takia, eikö vaan? Eli päällekkäin ei voi näitä tukia saada?

• ylös 2
  • alas 7
Vierailija

Miten opiskeluun saa tukia,jos on hoitovapaalla samaan aikaa? Lapset eivät siis ole kunnallisessa hoidossa.

• ylös 1
  • alas 2
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Työsopimuksessani lukee että työaikani on 115h 3 viikossa. Paljonko siis saan tehdä töitä päivässä jotta saisin joustavaa hoitorahaa ja 80% ehto täyttyisi?

• ylös 0
  • alas 4
Vierailija

Jos on ollut 2014 kokopäivätyössä mutta nyt työttömänä/osa-aikaisena, niin lasketaanko äitiys/vanhempainrahat silti vuoden 2014 mukaan?

• ylös 0
  • alas 4
Vierailija

Saako yli 3-vuotiaasta lapsesta osittaista hoitorahaa kun teen lyhennettyä työaikaa lapsen hoidon vuoksi. Lapsella pitkäaikaissairaus (reuma) joten ymmärsinkö oikein että lyhennettyä työaikaa saa tehdä sairaan ja vammaisen lapsen kohdalla siihen asti kun lapsi täyttää 18 vuotta (jos työantaja suostuu)? Reuma tuskin oireilee niin pitkään, mutta saako siis mitään tähän mitään tukea kun tekee lyhennettyä työviikkoa, lapsi saa alinta vammaistukea. Lyhennetty työviikko on välttämätön sairauden vuoksi, jolloin yhtenä vapaapäivänä viikossa hoidan lapsen terapia/labra/lääkärikäynnit.

• ylös 0
  • alas 3
etkä

Onko mahdollista saada samaan aikaan alle 3-vuotiaasta ja ekaluokkalaisesta joustavaa ja osittaista hoitorahaa, niin, että mies saa esim. Ekaluokkalaisesta ja minä alle 3-vuotiaasta? Tarkoitan niin, että molemmat tekevät lyhennettyä työviikkoa, niin, että molemmat ovat aina perjantain kotona, mutta siis eri lapsista? Eri päivinä jäi ainakin onnistuisi, mutta entä samana päivänä?

• ylös 1
  • alas 2
Sartsa

Tää nyt ei varsinaisesti aiheeseen liity, mut oon jäämäs äitiyslomalle ja esikoiseni täyttää ensi kuussa 3. Saanko esikoisesta mitään hoitorahaa, kun olen vauvan kanssa kotona? Vauva syntyy huhtikuulla.

• ylös 2
  • alas 1
Vierailija

Jos kaksi vuorotyötä tekevää vanhempaa tekevät molemmat lyhennettyä työaikaa (30h/vko) ja hakevat joustavaa hoitorahaa kummallekkin, niin tarvitseeko Kelaan toimittaa joitain todistuksia tai työvuorolistoja siitä, että vanhemmat ovat hoitamassa lasta kotona eri aikoina?

• ylös 0
  • alas 3
Vierailija

Lopettelen pian äitiyslomaa ja parin hoitovapaakuukauden jälkeen aloitan opiskelut aikuiskoulutustuella. Onko meillä mahdollista saada jotain tukea lastenhoitokustannuksiin?

• ylös 0
  • alas 3
Vierailija

Mitä vaihtoehtoja on kun nuorimman (täyttää 3) kotihoidon tuki päättyy ja haluaisin kuitenkin jatkaa kotona hoitamista?

Itse olen tässä pohtinut, että onko nyt tosiaan niin, että ainoa vaihtoehto on ettei ilmoittaudu työttömäksi vaan jää vaan kotiin hoitamaan. Ainoaksi tulonlähteeksi jää "minulle" silloin lapsilisä yhdestä lapsesta ja mitä mies tienaa.

Onko tämä tosiaan ainoa vaihtoehto mitä on tarjolla?

• ylös 8
  • alas 3
Vierailija

Hei!Jään hoitovapaalle huhtikuussa.Ajattelin tehdä työvuoron silloin tällöin koska vakipaikka duunissa on.Saan neljästä lapsesta noin 400 euroa kotihoidontukea plus melki 500 lapsilisiä.Mies tienaa normaalina kuukautena nettona 1600 euroa,joskus hänellä on v.lopputöitä ja tili nousee yli 2000 euroon.

Tuntuu että näin pienillä tuloilla on mahdotonta elättää neljää lasta,kelan tietojen mukaan meillä ei kuitenkaan ole mitään mahdollisuutta mihinkään lisätukiin.

Lapset ovat 0,2,4,ja eskarilainen.

Onko  meillä mitään mahdollisuuksia saada mitään lisätukea vai lasketannko todella että 6 henkinen perhe tulee toimeen 2500 eurolla kuussa?

• ylös 0
  • alas 13
Tiutiu

Hei. Olen kotihoidontuella ja lapseni on 19 kk vanha. Teen nykyään keikkatyötä ja tienaan ihan ok. Lasta hoitaa kuitenkin aina isä tai äiti, eli eihän tuloni vaikuta tukiin? Yritän siis vältellä tarhaa mahd pitkään.Asumistukeen vaikuttaa tietysti , mutta muihin.

• ylös 0
  • alas 4
Vierailija

Voiko isä pitää loput isyysvapaansa, kun äiti samaan aikaan hoitovapaalla ? Jos mahdollista niin maksetaanko tältä ajalta sekä kotihoidontuki että isyysraha?

• ylös 1
  • alas 3
Vierailija

Mieheni on yksityisyrittäjä. Laskettu aikani on huhtikuussa. Onko hänellä mahdollisuus saada isyysrahaa, kun hän ainakin yrittäisi saada järjestettyä niin, että olisi ensimmäiset 2-3 viikkoa kotona kun lapsi syntyy. Tokikaan hän ei voi yrtystään laittaa kokonaan jäihin tuoksi ajaksi, ja esim. paperitöitä ja puheluita täytyy hoitaa.

• ylös 0
  • alas 1
Vierailija

Voiko työttömänä saada työttömyyskorvauksen lisäksi kotihoidontukea ja kuntalisää, jos lapset kotona?

• ylös 0
  • alas 2
Vierailija

Jos aloitan työt heti vanhempainvapaan jälkeen ja lasta ei tarvitse viedä hoitoon (ainakaan kunnalliseen) kun teen vain kolmea päivää viikossa töitä joina mies(joka tekee myös 3-4vuoroa/vk) tai tarvittaessa isovanhemmat voivat lasta hoitaa, haemmeko vain kotihoidontukea?

Ja vähän ohi aiheen. Neuvolasta neuvottiin että isyyskuukausi pitää pitää juuri silloin kun minä palaan töihin. Onko tämä totta vai voiko mies pitää isyysvapaansa vaikka puolen vuoden päästä minun töihinpaluusta?

• ylös 0
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mieheni on yksityisyrittäjä. Laskettu aikani on huhtikuussa. Onko hänellä mahdollisuus saada isyysrahaa, kun hän ainakin yrittäisi saada järjestettyä niin, että olisi ensimmäiset 2-3 viikkoa kotona kun lapsi syntyy. Tokikaan hän ei voi yrtystään laittaa kokonaan jäihin tuoksi ajaksi, ja esim. paperitöitä ja puheluita täytyy hoitaa.

Meillä mies ei voinut hakea isyysrahaa koska oli pakko hoitaa juoksevia asioita eli vastata puheluihin yms. Olisi pitänyt olla kokonaan poissa töistä mikä yrittäjälle lähes mahdotonta : (

• ylös 0
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Meillä mies ei voinut hakea isyysrahaa koska oli pakko hoitaa juoksevia asioita eli vastata puheluihin yms. Olisi pitänyt olla kokonaan poissa töistä mikä yrittäjälle lähes mahdotonta : (
Olisi kiva jos isyyslomia voisi jakaa useampaan erään kuin nykyään jotta yrittäjäisätkin voisivat pitää isyyslomia.

• ylös 0
  • alas 1
Vierailija

Mieheni teki isyysraha hakemuksen mutta siinä ei kysytty miltä päiviltä isä haluaa rahan. Hän olisi halunnut rahan ma-pe eli lauantai ei olisi vienyt isyyslomapäiviä. Kuinka tämä päivien valinta oikein tapahtuu. Kelan sivuilla lukee siis näin: 'Isä voi itse päättää, miltä päiviltä hakee isyysrahaa. Esimerkiksi lauantai on isyysrahapäivä vain, jos isä niin itse haluaa.'

• ylös 0
  • alas 2

Sivut

Thread has been locked.