Te pariskunnat, jotka "ette salaa toisiltanne mitään"
Vaikka sinulle olisi ok, että kultsipuppelisi tietää kaikki asiasi netti- ja kännykkäviesteistä lähtien, niin minulle se ei ole ok. Jos avaudun henkilökohtaisista asioistani, en halua että sinun seurustelukumppanisi tietää niistä myös.
Todella mukavaa kun tieto siitä, etten voi saada lapsia on levinnyt myös ulkopuolisille. Täällä ei haittaa anonyymina kertoa, mutta voin sanoa että hivenen kirpaisi kun illallispöydässä "ystävän" puoliso yhtäkkiä alkoi ns. lohdutella minua että kai tiedän että nykyään adoptiokin on mahdollinen vaikkei olisi naimisissa. Ja perään lisäys, että hänestä nainen on silti aina nainen, vaikkei voisikaan saada lapsia.
Joo, oli tuhannen päissään mutta paljastipa että tietää asiasta josta en ole kertonut kuin yhdelle ihmiselle ja hän oli vielä vannonut ettei kerro kenellekään. Eli jos ei ole kertonut, on "ystäväni" näyttänyt nämä viestit hänelle.
Aika paska olo juuri nyt.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
A) Et kerro työasioista puolisollesi
B) Et kerro lähipiirisi arkoja yksityisasioita kaverillesi
C) Et kerro lähipiirisi arkoja yksityisasioita puolisollesi
Miksi A ja B ovat ihan helppoja, mutta C on mahdoton?
A) Kerron työasioista puolisolle
B) Kerron lähipiirini asioita ystävilleni
C) Kerron puolisolleni kaikki asiat, joita haluan tavalla tai toisella käsitellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on ihan itsestään selvää, että puolison kanssa puhutaan asiasta kuin asiasta. Jos ei halua, että kaveri puhuu puolisolleen asiasta, ei kannata puhua. Omituista nillitystä.
Eli siinä vaiheessa kun hyvä ystävä menee parisuhteeseen, loppuu myös luottamus.
No vaikka sitten niin. Ei mua haittaa, jos mun ystävät puhuvat puolisoilleen mun tai mun perheen asioista.
Ei minuakaan, mutta minua kyllä haittaa, jos menettäisin tällaisen takia ystäväni luottamuksen.
Itse en ystävysty ollenkaan tuollaisten ihmisten kanssa, jotka kertoo puolisolle kaiken. Jos ihminen ei ymmärrä ystävyyden merkitystä, eikä sitä mikä ero on kertoa puolisolle ystävien asiat tai vain kaikki omat asiansa, ei ole ystävyyden arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on ihan itsestään selvää, että puolison kanssa puhutaan asiasta kuin asiasta. Jos ei halua, että kaveri puhuu puolisolleen asiasta, ei kannata puhua. Omituista nillitystä.
Eli siinä vaiheessa kun hyvä ystävä menee parisuhteeseen, loppuu myös luottamus.
No vaikka sitten niin. Ei mua haittaa, jos mun ystävät puhuvat puolisoilleen mun tai mun perheen asioista.
Ei minuakaan, mutta minua kyllä haittaa, jos menettäisin tällaisen takia ystäväni luottamuksen.
Jos ystävät ei voi ottaa mun puolisoa ystäväksi minun rinnalle, eivät he ole ystävyyteni arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ystävysty ollenkaan tuollaisten ihmisten kanssa, jotka kertoo puolisolle kaiken. Jos ihminen ei ymmärrä ystävyyden merkitystä, eikä sitä mikä ero on kertoa puolisolle ystävien asiat tai vain kaikki omat asiansa, ei ole ystävyyden arvoinen.
Enkä minä ota ystäväksi ihmistä, joka ei ymmärrä että puoliso menee kaikkien muiden ystävien edelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A) Et kerro työasioista puolisollesi
B) Et kerro lähipiirisi arkoja yksityisasioita kaverillesi
C) Et kerro lähipiirisi arkoja yksityisasioita puolisollesi
Miksi A ja B ovat ihan helppoja, mutta C on mahdoton?A) Kerron työasioista puolisolle
B) Kerron lähipiirini asioita ystävilleni
C) Kerron puolisolleni kaikki asiat, joita haluan tavalla tai toisella käsitellä
Olisiko tämä ok kaikille työnantajille, mitä luulet? Kerrotko myös ne arat yksityisasiat ystävillesi? En kyllä tahtoisi olla työnantajasi tai lähipiiriäsi. Entä toimiiko sama toisin päin? Miksi ihmeessä et kertoisi myös puolisosi asioita naapurillesi tai työnantajallesi?
Miksi ihmeessä asennoidutte niin, että juuri teidän salaisuutenne ovat maailmaa mullistavia ja aivan häikäisevän uniikkeja? Esim. Lapsettomuus, en käsitä miksi sellaista asiaa häpeillään, täh?!? Mistä ihmeestä se häpeä kumpuaa? "En voi saada lapsia, hävettää, apua, KUKAAN EI SAA SAADA TIETOONSA TÄTÄ ASIAA!!11"
Minä olen avautunut aroista asioista netissä, miesystäville, kavereille... Ja tasan tarkkaan tietoinen siitä, että asiat saattavat levitä. Mitä sitten? Alkoholismi perheessä ei liene mikään ainutlaatuinen asia eikä tee minusta epänormaalia ihmistä. Jos ihmiset haluavat juoruilma minusta niin siitä vaan, niitä samoja asioita on about joka toisella ihmisellä maailmassa. Kim K. tuli tunnetuksi seksivideosta, eikä silti piiloutunut maan alle vaan elää normaalia elämää tietäen, että "kaikki tietävät."
En ole asioiden levittelijä vaan päinvastoin luotettavaksi kehuttu, en vain tajua ihmeellistä häpeilyä ja tavallisten asioiden varjelua.
Nämä ihmiset on varmaan niitä, jotka kertoo puolisolle kaikki vaitiolovelvollisuuden alaiset työasiatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ystävät ei voi ottaa mun puolisoa ystäväksi minun rinnalle, eivät he ole ystävyyteni arvoisia.
Vaan ehkä sinun pitäisi antaa ystäviesi tehdä tämä päätös ja päättää, koska he ovat ystävystyneet puolisosi kanssa + haluavat kertoa hänelle asioita, eikä mennä itse niitä kälättämään? Näin nimittäin tosiaankin puolisosi ystävyys ystäviesi kanssa olisi paremmalla ja vahvemmalla pohjalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä minä ota ystäväksi ihmistä, joka ei ymmärrä että puoliso menee kaikkien muiden ystävien edelle.
Sä kuulutkin niihin joiden maailma kaatuu jos puoliso kuolee tai jättää. Sitten haudotaan itsemurhaa kun ei ole enää mitään.
Itse en kerro mitään ystävieni asioita miehelleni.
Jos he haluaisivat mieheni tietävän, lähettäisivät sitten miehen puhelimeen viestin.
Mieheni on valitettavasti uteliainta mahdollista sorttia, siksi olen varmistanut koskemattomuuden viesteihin lukituskoodilla, jonka vaihdan aina välillä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä asennoidutte niin, että juuri teidän salaisuutenne ovat maailmaa mullistavia ja aivan häikäisevän uniikkeja? Esim. Lapsettomuus, en käsitä miksi sellaista asiaa häpeillään, täh?!? Mistä ihmeestä se häpeä kumpuaa? "En voi saada lapsia, hävettää, apua, KUKAAN EI SAA SAADA TIETOONSA TÄTÄ ASIAA!!11"
Minä olen avautunut aroista asioista netissä, miesystäville, kavereille... Ja tasan tarkkaan tietoinen siitä, että asiat saattavat levitä. Mitä sitten? Alkoholismi perheessä ei liene mikään ainutlaatuinen asia eikä tee minusta epänormaalia ihmistä. Jos ihmiset haluavat juoruilma minusta niin siitä vaan, niitä samoja asioita on about joka toisella ihmisellä maailmassa. Kim K. tuli tunnetuksi seksivideosta, eikä silti piiloutunut maan alle vaan elää normaalia elämää tietäen, että "kaikki tietävät."
En ole asioiden levittelijä vaan päinvastoin luotettavaksi kehuttu, en vain tajua ihmeellistä häpeilyä ja tavallisten asioiden varjelua.
Sinulle yksityisyys on ihan turha käsite? Kaikkihan vessassa käyvät ja kaikilla on sukupuolielimet, miksi ihmeessä tällaisia asioita ei julkisesti näytellä, niinkö? Ei yksityisyyden tarve tarkoita sitä, että pitäisi sitä omaa asiaansa erityisen uniikkina. Mistä kumpuaa tällainen sosiaalinen ymmärtämättömyys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö puolisoa voi laittaa muiden ystävien edelle muuten kuin tekemällä ystävälle jotain ikävää?
luotettavuus on tärkeää! kirjoitti:
Itse en kerro mitään ystävieni asioita miehelleni.
Jos he haluaisivat mieheni tietävän, lähettäisivät sitten miehen puhelimeen viestin.
Mieheni on valitettavasti uteliainta mahdollista sorttia, siksi olen varmistanut koskemattomuuden viesteihin lukituskoodilla, jonka vaihdan aina välillä.
Ajattelinkin kysyä että onko jollakin todella puoliso jota kiinnostaa lukea esim. ystävien lähettämät viestit puhelimesta. Jos itse lupaan puolisolle että hän voi katsoa puhelimeni tuleet viestit, hän korkeintaan selaisi keneltä ne on tuleet. Saattaisi jostakin oudommasta henkilöstä kysyä kuka hän on, mutta viestien sisältö ei kyllä jaksaisi kiinnostaa.
Ihan samasta syystä en kerro puolisole myöskään ystävien arkipäiväisistä asioista. Ei puolisoa kiinosta se onko minun ystävälläni huolia, onko hän tavannut jokun ihmisen, onko hän matkoilla, onko eroamassa tms.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin vähän hämmästynyt tässä ketjussa, miten ihmiset paljon ihmiset pitävät salaisuuksistaan tiukasti kiinni. Toki jokaisella on siihen oikeus niin halutessaan. Itse kuitenkin kannustaisin ihmisiä avoimesti puhumaan kaikista asioista koska ne kuuluvat osaksi ihmisten elämää. Ei niissä todellakaan ole mitään häpeämistä kuten yllä oleva kirjoittikin. Itse olen aiemmin kärsinyt lapsettomuudesta ja puhunut siitä aina avoimesti. En myöskään häiriintynyt koskaan siitä, että ihmiset kyselivät koskas teille tulee lapsi, sanoin vain, että yritetään kovasti mutta kun ei tärppää niin ei tärppää. Hyvin avoimesti kerroin myös lapsettomuushoidoista.
Asioiden salailu on ahdistavaa. Suomalaiset on ehkä liiaksi opetettu siihen, että omat asiat pitää tiukasti pitää sisällään ja että jos asioista kertoo, muut alkavat vain sääliä tai paheksua. Usein asia ei kuitenkaan ole ollenkaan niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin vähän hämmästynyt tässä ketjussa, miten ihmiset paljon ihmiset pitävät salaisuuksistaan tiukasti kiinni. Toki jokaisella on siihen oikeus niin halutessaan. Itse kuitenkin kannustaisin ihmisiä avoimesti puhumaan kaikista asioista koska ne kuuluvat osaksi ihmisten elämää. Ei niissä todellakaan ole mitään häpeämistä kuten yllä oleva kirjoittikin. Itse olen aiemmin kärsinyt lapsettomuudesta ja puhunut siitä aina avoimesti. En myöskään häiriintynyt koskaan siitä, että ihmiset kyselivät koskas teille tulee lapsi, sanoin vain, että yritetään kovasti mutta kun ei tärppää niin ei tärppää. Hyvin avoimesti kerroin myös lapsettomuushoidoista.
Asioiden salailu on ahdistavaa. Suomalaiset on ehkä liiaksi opetettu siihen, että omat asiat pitää tiukasti pitää sisällään ja että jos asioista kertoo, muut alkavat vain sääliä tai paheksua. Usein asia ei kuitenkaan ole ollenkaan niin.
Eihän nyt olekaan kyse siitä, että niistä salaisuuksista halutaan pitää kynsin hampain kiinni, vaan siitä, että se ei ole kenenkään toisen oikeus päättää siitä, onko asia salaisuus vai ei. Onko se nyt niin kamalaa, jos naapuri joskus lainaa autoasi ilman lupaa. Pointti ei ole se, että autoa ei voisi lainata, vaan se, että toinen ottaa sen ilman lupaa. Kunnioitus, käsitätkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole asioiden levittelijä vaan päinvastoin luotettavaksi kehuttu, en vain tajua ihmeellistä häpeilyä ja tavallisten asioiden varjelua.Olen itsekin vähän hämmästynyt tässä ketjussa, miten ihmiset paljon ihmiset pitävät salaisuuksistaan tiukasti kiinni. Toki jokaisella on siihen oikeus niin halutessaan. Itse kuitenkin kannustaisin ihmisiä avoimesti puhumaan kaikista asioista koska ne kuuluvat osaksi ihmisten elämää. Ei niissä todellakaan ole mitään häpeämistä kuten yllä oleva kirjoittikin. Itse olen aiemmin kärsinyt lapsettomuudesta ja puhunut siitä aina avoimesti. En myöskään häiriintynyt koskaan siitä, että ihmiset kyselivät koskas teille tulee lapsi, sanoin vain, että yritetään kovasti mutta kun ei tärppää niin ei tärppää. Hyvin avoimesti kerroin myös lapsettomuushoidoista.
Asioiden salailu on ahdistavaa. Suomalaiset on ehkä liiaksi opetettu siihen, että omat asiat pitää tiukasti pitää sisällään ja että jos asioista kertoo, muut alkavat vain sääliä tai paheksua. Usein asia ei kuitenkaan ole ollenkaan niin.Eihän nyt olekaan kyse siitä, että niistä salaisuuksista halutaan pitää kynsin hampain kiinni, vaan siitä, että se ei ole kenenkään toisen oikeus päättää siitä, onko asia salaisuus vai ei. Onko se nyt niin kamalaa, jos naapuri joskus lainaa autoasi ilman lupaa. Pointti ei ole se, että autoa ei voisi lainata, vaan se, että toinen ottaa sen ilman lupaa. Kunnioitus, käsitätkö?
Itsehän sinä sen päätöksen teet puhumalla asiastasi muille/jollekulle. Salaisuutena pidettävät asiat, kuten pin-koodi, on asioita joita et suustasi päästä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asioiden salailu on ahdistavaa. Suomalaiset on ehkä liiaksi opetettu siihen, että omat asiat pitää tiukasti pitää sisällään ja että jos asioista kertoo, muut alkavat vain sääliä tai paheksua. Usein asia ei kuitenkaan ole ollenkaan niin.Eihän nyt olekaan kyse siitä, että niistä salaisuuksista halutaan pitää kynsin hampain kiinni, vaan siitä, että se ei ole kenenkään toisen oikeus päättää siitä, onko asia salaisuus vai ei. Onko se nyt niin kamalaa, jos naapuri joskus lainaa autoasi ilman lupaa. Pointti ei ole se, että autoa ei voisi lainata, vaan se, että toinen ottaa sen ilman lupaa. Kunnioitus, käsitätkö?
Itsehän sinä sen päätöksen teet puhumalla asiastasi muille/jollekulle. Salaisuutena pidettävät asiat, kuten pin-koodi, on asioita joita et suustasi päästä ulos.
Niinhän se käytännössä menee, mutta se onko tuo reilua siltä ystävältä, on ihan eri asia. Yksityisyys on ihan eri asia kuin pin-koodi. Tottakai pitää tiedostaa aina se riski, että ystävä juoruaa asiasi eteenpäin, mutta sitähän se luottamus on.
Mitä teille tarkoittaa käsitteet yksityisyys ja luottamus, jos niitä ei käytännössä ole olemassakaan?
Meillä on miehen kanssa ystävyydestä samanlainen käsitys, siihen kuuluu ennen kaikkea lojaalisuus. Se tarkoittaa, että miehellä tai minulla ei ole mitään tarvetta urkkia, mitä toisen kaveripiiriin kuuluu. Paljon toki kerrotaan puolin ja toisin, siis kaverit itse, mutta toisillemme emme välitä tietoja emmekä etenkään istu naureskelemassa ihmisille, kuten täällä joku kamaluus leuhki.
En käsitä, miten minun ja mieheni suhde paranee siitä, että puimme Pirkon lapsettomuutta, jota Pirkko ei halua mieheni kanssa käsitellä, koska ei miestäni yhtä hyvin tunne kuin minua.