Heippa ssss!
Olen lueskellut täältä sinun "ammattimaisia" mielipiteitä malleista ja heidän ammatinkuvastaan. Olen tehny mallintöitä teini-iästä saakka niin ulkomailla kuin Suomessa, ammattimallina. Haluan korjata muutaman epäkohdan sinun kommenteista kohdistuen malleihin.
Ensimmäiseksi, kaikki mallit ovat lähtökohtaisesti pitkiä ja laihoja. Luonnollisesti tämä tarkoittaa sitä, että vartalonmalli on jo luonnostaan ns. "slim" ja pitkät raajat lisäävät illuusiota laihuudesta. Jos vertaat 160cm laihahkoa naista 178cm laihahkoon naiseen on ilmiselvää, että pidempi nainen vaikuttaa vielä laihemmalta. Pidempi olemus aiheuttaa tämän mielikuvan. Älä siis vertaa lyhyitä/normaalin pituisia naisia hyvin pitkiin mallinaisiin. Lisään vielä, että lähes kaikilla malleilla on todella kaunis siro luusto, joka lisää illuusiota pienuudesta.
Toiseksi voisin tuoda mallien iän esille. Hyvin monet malleista on ikähaarukaltaan 15-23 ikävuoden välillä. Varsinkin nyt mallit ovat yhä nuorempia ja nuorempia (itse olin 17v ja muutama kämppis juuri ja juuri 16v täyttäneitä kun lähdin ulkomaille) ja osalla on vielä kasvupyrähdys kesken. Kasvupyrähdyksen aikana keho tarvitsee rutkasti energiaa ja nuori nainen voi syödä suuria määriä ruokaa lihomatta. Nuorilla ihmisillä on myös hyvin nopea aineenvaihdunta ja kerääntynyt paino ei pitkässä ihmisessä näy samalla tavalla kuin lyhyessä ihmisessä.
Kolmanneksi, photoshop. Olen tehnyt lukuisia kuvauksia joiden jälkeen en ole tunnistaa itseäni kuvista. Photoshopin käyttö on todella yleistä ja sen luodaan väärä mielikuva malleista. Minulla on mallikavereita, jotka eivät näytä upeilta alusvaatteilla sillä he ovat "vain" hoikkia eivätkä juuri harrasta liikuntaa. Mutta photoshopin avulla luodaan kuva fitistä mallista joka hehkuu. Sama näytöksissä, näytösmallit ovat malleista hoikimpia mutta alusvaatteila hyvin harvoin kauniin näköisiä. Itseasiassa kaukana kauniista.
Neljänneksi, sinulla on aivan väärä kuva mallintöistä. Mallina työskentely on 70% prosenttia castingeissa juoksemista, 20% kuvauksia ja töitä ja loput 10% malliystävien kanssa dinnereillä ja clubeilla ravaamista. Jos et ole juuri nyt pinnalla oleva huippumalli, elämäsi on lähinnä tuota. Mallimaailmassa näkee paljon itsensä näännyttäviä malleja ENNEN fashionweekkejä ja sen jälkeen hulluna juhlimista. Myös syömishäiriöitä tulee vastaan, itse kuuluin osin tähän kategoriaan. Kuten myös niitä malleja jotka syövät eivätkä liho. Tyttöjä on laidasta laitaan. Älä siis ihannoi aivan väärää mielikuvaa, ammattimallina työskentely EI ole langanlaihana kuvauksesta kuvaukseen maagisesti liitelimistä, vaan myös me kokoonnutaan aamupalalle yhdessä ja syödään croisantteja aamupalaksi sekä ylipäätänsä syömme.
Pointtini? Ehkäpä tällä kirjoituksella ei ole pointtia, olen vain halunnut pitkään korjata muutamia oletuksiasi mallintöistä. Tunnuit ihailevan asiaa, josta sinulla ei tunnu olevan yhtään mitään oikeaa mielikuvaa. Rakas ssss, toivon että tulet sinun pilvilinnoistasi alas ja ymmärrät että se, mitä näet VS-showssa tai lehtien kuvissa EI ole todellisuutta. Mallina voin tämän salaisuuden sinulle paljastaa.
Heippa tutuille! :D
Kommentit (142)
ssss onko sun mielestä painoindeksi 15,57 hyvä vai liian iso
Eikä ssss ota yhtään huomioon luuston vaikutusta. Ssss linkitti ne pari kuvaa omasta mielestään liian laihoista ihmisistä. Mielestäni niiden kuvien jalat ja käsivarret olivat sitä luokkaa mistä ajattelisin ssss:n pitävän. Ainoastaan vyötärö, joka oli mallia laatikko, oli kuvassa liian laiha. Jos se kroppa olisi toisen mallinen, olisi se ssss:n mielestä varmaan optimaalinen.
Oikeasti mene hoitoon, moni anorektikokin on sulle sitä neuvonut tällä palstalla, ne tunnistaa itsensä sun teksteistä vaikka et sitä tajua. Sulla on täysin vääristynyt kuva painosta, jonka olet luultavasti oppinut seuraamalla äitiäsi.
Huomaatteko miten se jättää vastaamatta asioihin johon se ei osaa vastata? Aivojen rasvan katoamista vai oikeaa tyhmyyttä, jaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikä ssss ota yhtään huomioon luuston vaikutusta. Ssss linkitti ne pari kuvaa omasta mielestään liian laihoista ihmisistä. Mielestäni niiden kuvien jalat ja käsivarret olivat sitä luokkaa mistä ajattelisin ssss:n pitävän. Ainoastaan vyötärö, joka oli mallia laatikko, oli kuvassa liian laiha. Jos se kroppa olisi toisen mallinen, olisi se ssss:n mielestä varmaan optimaalinen.
Totta, ilmeisesti kuvittelee yhden ja saman painoindeksin näyttävän samalta kaikilla. Ei sillä, joku BMI 15 on kyllä 100% sairas oli sitten lyhyt tai pitkä, siro tai roteva rakenteeltaan.
Itse näytin teininä BMI 17 todella laihalta, samankokoinen kroppa kuin ssss:n linkittämissä kuvissa.
Ssssn omasta mielestä hän on terve ja hänen suhtautumisensa laihuuteen on normaali, eikö? Jos bmi 15 on terveellä tavalla laiha ja saavutettavissa oleva, niin miksi se tuntuu sinulle niin mahdottomalta. Jos se olisi normaalia ja tervettä, niin eikö sen saavuttaisi jollain muulla tavalla kuin näännyttämällä? Sinähän seuraat sitä diettiä, jossa kalorit vaihtelevat jossain 100 ja 600 välillä? Sori, etten muista sen nimeä. Edes 600 kaloria päivässä ei ole mikään terve määrä kaloreita. Mitä sitten kun olet laihtunut ja terveellä tavalla laiha? Et voi syödä "normaalisti" edes 1200 kaloria, koska lähtisit taas lihomaan.
Toisaalta terveys ei ole sinulle tärkeää, joten tämäkin kirjoitus on ihan turha.
Minun pitäisi kyllä lopettaa ssss:n lukeminen, koska nämä tekstit saavat minulle aivan kauhean olon. Olen 168 senttiä pitkä ja painoin nuorena 38 kiloa. Turha lienee mainita, etten ollut terve. Toisaalta olen todella huolissani ssssn terveydestä, koska tiedän kokemuksesta miten se laihdutus vain imaisee mukaansa. En silloin halunnut laihduttaa, niin laihaksi, mutta se peilikuva vaan ei koskaan näyttänyt yhtä laihalta kuin mitä vaaka näytti.
Onneksi sain apua ja parannuin, mutta tämä ssssn vouhkaus laihuudesta on taas saanut minutkin harkitsemaan laihdutusta. Ja se on pahasta. Olen iso c-popin fani ja lempilaulajani on Jolin Tsai eikä edes hän ole saanut minua harkitsemaan laihdutusta. Ja mielestäni hän on varsin laiha. Mutta olen itse vastuussa itsestäni ja tiedän, että olen hyvä tällaisena, vaikka ilmeisesti olenkin nykyään lihava. :P
ssss kirjoitti:
155: Siis, bmi 23-24.9 on normaalipainoa MUTTA ilman lihaksia näyttää lihavalta. Ja ne lihakset, jotka tekisivät tuosta normaalinäköisen on alle 5% väestöstä!!
Mutta eihän tuossa ole mitään järkeä. Tai ymmärrän tavallaan mitä tarkoitat, mutta toisaalta en. Jos vain 5% väestöstä on tarpeeksi lihaksia näyttääkseen normaalipainoiselta tuossa bmissä, niin eihän se sitten ole normaalia. Normaali on keskiverto ja keskivertoa ei ole se, että 5% ihmisistä näyttää normaaleilta. Mikä sitten sinun mielestäsi olisi se bmi, jossa keskivertoihminen näyttäisi normaalipainoiselta?
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
155: Siis, bmi 23-24.9 on normaalipainoa MUTTA ilman lihaksia näyttää lihavalta. Ja ne lihakset, jotka tekisivät tuosta normaalinäköisen on alle 5% väestöstä!!
Mutta eihän tuossa ole mitään järkeä. Tai ymmärrän tavallaan mitä tarkoitat, mutta toisaalta en. Jos vain 5% väestöstä on tarpeeksi lihaksia näyttääkseen normaalipainoiselta tuossa bmissä, niin eihän se sitten ole normaalia. Normaali on keskiverto ja keskivertoa ei ole se, että 5% ihmisistä näyttää normaaleilta. Mikä sitten sinun mielestäsi olisi se bmi, jossa keskivertoihminen näyttäisi normaalipainoiselta?
En tajua kysymystäsi enkä enää edes jaksa ajatella normaali-bmitä!
Missä bmi:ssä ihmiset sitten sinun mielestäsi ovat normaalipainoisen näköisiä?
"Suhtautumiseni laihuuteen on epänormaali, tiedän sen. Ajattelen sitä liikaa, mutta ajatukset on normalirajoissa." Pirrrrrrrr, syömishäiriöhälytin soi ja kovaa.
Jokaisella olkoot omat ihanteensa, mutta ihmettelen ssss miten jaksat tuollaista elämää? Onko kiva sitten 3-4 kymppisenä alkaa miettimään että kannattiko pilata kroppa, naama (kyllä, tulet 99% varmasti vanhentumaan ennenaikaisesti) ja aineenvaihdunta kun vietit nuoruutesi kaloreita laskien ja itseäsi näännyttäen? Alle 1200 kaloria päivässä on oikeasti todella alhainen määrä. Itse ylläpidän BMI 18.5 syömällä 2000-2400 päivässä ja mulla on monien mielestä aika täydellinen kroppa - laiha mutta hieman kurveja (85-59-89), anteeksi itsekehu mutta itsestään ja kropastaan saa pitää :)
Et ilmeisesti paljoa matkustele tai juhli mutta kaikki ihmiset ei tietysti noista asioista nauti, se sallittakoon.
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
n. 16-22 ehkä, en tiedä.
Kaikilla on oikeus mielipiteeseensä. (Myös niillä lihavilla)
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
n. 16-22 ehkä, en tiedä.
öö hyi ei yli 17bmi näytä normaalipainoisilta ne näyttää läskeiltä
Haluatko, ssss, olla mun laihdutuskamu?
Varmasti upea elämä sinulla, uskotaan, uskotaan!
BMI 15 tavoitteena... Huh, olisko aika hakea apua?
Mulla on painoindeksi 18-18.5 ja olen mallinmitoissa.
Mua välillä ällöttää ylipainoiset miehet jotka katsovat kieroon jos bmi: ni on 20. Eli olen siis normaalin hoikka. Samat miehet kuolaavat kun olen bmi 18 ja ilman peppulihaksia. Joo tuli vain mieleen tämä first world problem.
Vierailija kirjoitti:
Mua välillä ällöttää ylipainoiset miehet jotka katsovat kieroon jos bmi: ni on 20. Eli olen siis normaalin hoikka. Samat miehet kuolaavat kun olen bmi 18 ja ilman peppulihaksia. Joo tuli vain mieleen tämä first world problem.
Lol, olet varmaan aika pehmeä ja siroluinen jos et BMI 20 näytä hoikalta? Minkälaiset mitat sulla on?
Eiköhän peilikuvan ja rasvaprosentin tuijottaminen olisi fiksumpaa, kuin BMI:n? Nimittäin, vaikka BMI olisi sen 17, niin ei se tee kenestäkään mallin näköistä, jos kroppa on treenaamaton. Mutjoo, tämänhän te kaikki, ssss ainakin, jo tiedätte?
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän peilikuvan ja rasvaprosentin tuijottaminen olisi fiksumpaa, kuin BMI:n? Nimittäin, vaikka BMI olisi sen 17, niin ei se tee kenestäkään mallin näköistä, jos kroppa on treenaamaton. Mutjoo, tämänhän te kaikki, ssss ainakin, jo tiedätte?
Vieläkö tämä keskustelu elää? Ap tässä, en lukenut kaikkia kommentteja, mutta ne tuulimyllyt, ne tuulimyllyt...
Enempää osallistumatta keskusteluun, minun BMI oli 15,6 ja buukkerit/toimistot hehkuttivat kuinka upealta näytän. Enkä tasan tarkkaan harrastanut liikuntaa yhtään. Ja olin juuri ihannekuva catwalk-mallista. Mallit eivät pahemmin harrasta liikuntaa.
Miten ihmeessä voit kuvitella BMI 15 olevan laiha, mutta terveellä tavalla? Saati sitten elinvoimaisen näköinen...
Uskot varmaan kaikkien catwalk-mallienkin olevan 178/48 mitoissa?