Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö lapsen tukistamisesta tehdä lastensuojeluilmoitus?

Vierailija
08.02.2016 |

Jos lapsi kertoo, että häntä tukistetaan kotona, pitääkö lapsesta tehdä lastensuojeluilmoitus?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

TaneliKaneli314 kirjoitti:

No entä tällainen perhe kuin meillä, joka ei hyväksy lapsiin fyysisesti kajoamista, mutta kerran vaan kävi niin että tuli tukistettua. Kun oli pinna kireällä, työt väsytti ja lapsi vänkää ja uhmaa lakkaamatta. Silloin aika helpolla tulee sellainen olo että jotain on tehtävä että katkaisee tilanteen.

Niin on oikein tehdä lastensuojeluilmoitus siitä yhdestä kerrasta? Koska niin sanoo laki ja ilmoitusvelvollisuus ja näköjään aika moni tällä palstalla on sitä mieltä että aivan oikein. Meillä oli onneksi fiksu työntekijä vastassa, joka tapasi lapsen ja totesi että kaikki ok. Entä jos olisin ollut työtön, ei ystäväpiiriä, rahaongelmia, huono sosiaalisissa tilanteissa, tai sanonut silloin jotain "epäilyttävää" josta "huoli herää"? Kun sanatkin voi ymmärtää niin monella lailla, jos tahtoo väärin ymmärtää.

Toivon edelleen ettei sitä ilmoitusta olisi tehty. Sitä seurasi viikkojen piina, jolloin meillä tavattiin lastensuojelulakia ja valittiin sopiva asianajaja jatkoon (mikäli asiat mutkistuvat). Kaivelimme tiedon murusia kaikkialta ja erilaisia menettelytapoja. Meitä tuntevat ihmiset olivat kaikki niin ymmällään, että eivät ensimmäiseen 10 minuuttiin voineet uskoa kuulemaansa. "Miksi, kun olisi oikeasti apua tarvitsevia."

Tajuatteko ollenkaan, että tästäkin onnellisesta ja rakastavasta perheestä olisi voitu viedä lapset vaikka huostaan tai mitä hirveää vain sen seurauksena, että vanhempi on kerran tukistanut?!! Perhe jossa ei ole ongelmia on yhtäkkiä riekaleina ja lapset ja aikuiset henkisesti palasina.

Turha väittää, että itselläsi ei ole koskaan hermo ollut kireellä tai että et ole yhtäkään virhettä tehnyt lasta kasvattaessasi (ellet ole Jeesus). Joskus jokaisella on huono päivä ja fiksu ihminen osaa sen myös myöntää.

Ja te jotka ette tiedä millaista pyöritystä lastensuojelun asiakkaaksi joutuminen pahimmillaan on, käykää katsomassa Lokakuun liikkeen postauksia. Toivottavasti mietitte, ennenkuin vaaditte yhdestäkään kodista lapsia huostaan yhden tai kahden tukistuksen vuoksi (ja alleviivaan että puhun nyt eri asiasta  kuin että hiukset lähtee päästä tai turpiin vedetään).

Se että näitä ilmoituksia tehdään kevein perustein vie resursseja oikeasti tärkeiltä asioilta. Sinne massaan hukkuvat ne, jotka tarvitsevat tulla huomatuksi. Vähintäänkin heidän kohtaamisensa viivästyy. Ja sitten tuonne kuulumaton perhe saa valtavan painolasti tästä käsittelystä. Yhtäkkiä tulevaisuus onkin hyvin epävarma, pitää töissä keksiä ties mitä selityksiä että pääsee näihin arviointitapaamisiin ja tietysti ilman palkkaa siellä ollaan. Kerrot perheen omista asioista, vaikka mietit mikä oikeus näillä ihmisillä on kysellä, kun olet hyvä vanhempi. Se on nöyryyttävää ja saa ihmisen epäilemään tämän systeemin toimivuutta. Lyhyesti sanottuna, turha varmuuden vuoksi tehty ilmoitus ei palvele ketään. Täytyy löytyä parempi keino tunnistaa apua tarvitsevat.

Jos et keksi tilanteen katkaisuun muuta keinoa kuin väkivallan, niin tarvitset apua vanhemmuuteen. Kyse ei ole sinun kunniastasi tai pahasta mielestä, vaan siitä että lapsesi saa kasvaa ilman väkivallan uhkaa.

Ja tuo lauseesi kumoaa itsensä aivan täysin. Et hyväksy fyysistä väkivaltaa, mutta käytät sitä kuitenkin ja vieläpä puolustelet? Asenteesi tuossa juurikin on se pahin. Eri asia olisi, jos kertoisit kerran tapahtuneen noin, mutta kadut syvästi ja tiedostat, ettet olisi saanut tehdä.

Mutta sinun asenteesi tuntuu olevan, että no kun väsytti ja lapsi ärsytti.

Niin. Meitä muita vanhempiakin usein väsyttää. Meidän muiden vanhempien lapset niin ikään käyvät läpi uhmaiät. Itsekin olen pari päivää ottanut vastaan huudot ja raivot milloin mistäkin, muun muassa kun lempipaita on pyykkikorissa eikä saakkaan sitä päälleen.

Mutta noissa tilanteissa ollaan se turvallinen aikuinen, joka ei menetä hermojaan. Jos menee hermo, niin mene hetkeksi toiseen huoneeseen. Mitä vaan, mutta et koske lapseen, et nimittele häntä, et tee mitään fyysisesti tai psyykisesti väkivaltaista. Lapsi ei uhmaa kiusallaan, vaan käy läpi tärkeää kehitysvaihetta. Hän on yhtälailla hämmentynyt uhman tunteista, ja tarvitsee sinun, aikuisen, apua tunteiden käsittelyyn ja tunnistamiseen. Se, että käytät väkivaltaa noissa tilanteissa ajaa vain siihen, että lapsi alkaa piilottaa tunteensa.

Ja kyllä, on oikein tehdä lastensuojeluilmoitus siitä yhdestä kerrasta. Parempi, että kierre katkeaa heti alkuunsa, väkivallan käyttämisen kynnys kun tuppaa madaltumaan kerta kerran jälkeen. Muista edelleen, kyse ei ole sinun kunniastasi, vaan lapsesi oikeudesta turvalliseen lapsuuteen.

Vierailija
42/52 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukistaisitko aikuista ystävääsi kun hän ärsyttää sinua? Jos et tee näin, niin miksi tukistaisit lasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei!! Ihmiset on kyl ihan sekasin noiden ilmotusten kanssa!!

Oon samaa mieltä!! Mikä vittu siinä on että ku lapsia vähän tukistaa tai huutaa lapselle nii heti kukkahattu tädit menossa soittaaa poliisit ja palokunnat paikalle. Oon sitä mieltä että lapsia ei saa kohdella kaltoin ja jne.. mitä lie nyssyköitä tulee nuista tulevaisuuden lapsista jos ei saa tukistaa pienesti lasta. Ymmärtäisin jos joku vetelis turpaan tai muuta mutta joku roti sentään. Itselläni on poika (5v) ja tyttö (4v) ja olen itse tukistanut pari kertaa kun olivat kiusanneet naapurin tyttöä ihan kunnolla.

N.33

Kun sinä et käyttäydy miehesi mielen mukaan, saako hän tukistaa sinua?

Vierailija
44/52 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisitkö rikosilmoituksen, jos joku repisi sinua hiuksista.

Ja pienet lapset välillä keksivät juttuja omasta päästään. Toki aikuisetkin. Sanoisin, että riippuu miten asia tulee ilmi ja miltä lapsi vaikuttaa.

Vierailija
45/52 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku roti kakaroille ja varsinkin näille ns. uusille opattajille. "Kuka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee"...  Ja tässä en nyt yllytä vakivaltaan pienokaisia kohtaan, mut tolkkua kasvattajat! Eikös ne lasu hommelit ole muuten aikas busines hommeleita nykysin? (voihan tolokun-tolkku, joku tukisti rakasta kakaraansa) LOL

Kuria voi pitää täysin hyvin ilman, että käyttää lainkaan väkivaltaa.

Vierailija
46/52 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle pidettiin kotona fyysistä kuria, joka oli äitini puheissa "pientä nuhtelua".

Tämä pieni nuhtelu piti sisällään mm. lattiaharjalla hakkaamisen, potkimisen (joskus myös kenkä jalassa), hiuksista repimisen ja päähän hakkaamisen joko nyrkillä tai astalolla.

Että jos joku kertoo "ihan vähän vaan" käyttäneensö väkivaltaa lapseen, voi de olla todellisuudessa todella kaunisteltu ilmaisu.

Omaan lapseen en käytä ikinä mitään väkivaltaa. Liian hyvin muistan, minkälaista on olla niin peloissaan, että laskee alleen. Ja että tuo maailman pelottavin tilanne tapahtuu omassa kodissa, oman vanhemman toimesta.

Että tämä vika kappale myös sille, joka sanoi että lapsista kasvaa nynneröitä jos niitä ei vähän mäiski.

Minä pelkään paljon edelleen. Koen paljon irrationaalisia pelkotiloja, liittyen omaan terveydentilaan tms. Myös toiset ihmiset epäilyttävät, eli olen sosiallisesti suht eristäytynyt. Lapsen takia tosin yritän skarpata ja voitan viikoittain pelkoani käymällä mm. perhekerhoissa.

Voi miten erilainen olisinkaan, jos olisin saanut elää väkivallattoman lapsuuden...

Vierailija
47/52 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
48/52 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon samaa mieltä!! Mikä vittu siinä on että ku lapsia vähän tukistaa tai huutaa lapselle nii heti kukkahattu tädit menossa soittaaa poliisit ja palokunnat paikalle. Oon sitä mieltä että lapsia ei saa kohdella kaltoin ja jne.. mitä lie nyssyköitä tulee nuista tulevaisuuden lapsista jos ei saa tukistaa pienesti lasta. Ymmärtäisin jos joku vetelis turpaan tai muuta mutta joku roti sentään. Itselläni on poika (5v) ja tyttö (4v) ja olen itse tukistanut pari kertaa kun olivat kiusanneet naapurin tyttöä ihan kunnolla.

N.33

Vaikutat vittuneisi jälkeenjääneeltä. 

Kasvatus mennyt pahasti pieleen, jos kiusaavat naapurin tyttöä. Vielä enemmän se menee pieleen, jos yrität asian oikaista väkivallalla. 

Vierailija
49/52 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N.33

hieman ristiriitaista viestiä lapsille... He eivät saa kiusata mutta äiti saa kiusata heitä.

Saako sinua muuten repiä tukasta?

Tämä! Tässä juuri opetat että jos joku tekee omasta mielestä väärin tai rumasti, se voidaan kostaa väkivallalla. Kyllä myönnän itsekin joskus reagoivani liian voimakkaasti/äkkipikaisesti lasten touhuihin. Esim. nostan rajusti pöydälle kiivenneen leikki-ikäisen alas tms.

Mutta pyydn nämä aina anteeksi, ja kerrok että äiti teki väärin. Koskaan ei saa toista kohdeltavan niin kuin ei haluaisi itseään kohdeltavan.

Vierailija
50/52 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Lastensuojeluilmoitus on vanhemmille viesti, että tukistaminen ei ole ok. Itse tulin lapsena tukistetuksi ilman mitään järkevää syytä ja olisi ollut hyvä, jos siitä olisi ilmoitus tehty. Valitettavasti en uskaltanut kertoa kellekään. Ei varmaan tarvitse paljoa ihmetellä, miksi vieläkin aikuisena pelkään naisia.

Vierailija
51/52 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukistaisitko aikuista ystävääsi kun hän ärsyttää sinua? Jos et tee näin, niin miksi tukistaisit lasta?

Minä olen tukistanut aikuista "ystävääni" kun hän oli kertoillut perättömiä tarinoita minusta miehelleni,mm. että olisin pettänyt häntä. Tajusi myöhemmin itsekin tehneensä väärin ja sanoi ansainneensa tukistuksen.

Vierailija
52/52 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole eikä pidä tehdä ellei ole kyse vakavasta väkivallasta missä lapsi vaarassa. Ajattelen sen niin että vanhemmalle pitää sanoa ja asiaa seurata. Tietenkin jos isoja mustelmia tai tippoja hiuksia irti tietää jo että retuutettu, siinä voi jo niskat taittua ja aiheuttaa kovaa kipua. Esim. nyrkillä tai esineellä hakkaaminen tai se että luu murtuu on jo vakavaa lapsen terveyden vaarantavaa väkivaltaa.

Noista tukistamisista ei aina tiedä eikä muista pienistä jäljistä. Mistä tullut ym. Mutta isot useat muistelmat kasvoilla tekisin lasun. Yleensä väkivaltaa käyttävät oikeasti väkivaltaiset ei varmaan niitä näkyville alueille tuota....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän