Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nivelkipuja 2-3 kk synnytyksen jälkeen?

16.02.2006 |

Onko kenelläkään muulla ollut ongelmana nivelkivut synnytyksen jälkeen? Sain tytön marraskuun puolivälissä ((nyt siis 3 kk, syntyi sektiolla) ja joskus 1½ kk:n tietämillä alkoi omia niveliäni särkeä, erityisesti yöllä ja aamulla herätessä.

Särky tuntuu eniten polvissa, olkapäissä ja sormien nivelissä, tasaisesti molemmissa käsissä/jaloissa. Se ei ole mitään hirveän kovaa, enemmänkin sellaista että portaita on vaikea kävellä alas ja ylös, käsiä liikuttaa taakse ja sormia koukistaa. Päivän mittaan vähän helpottaa, mutta ei häviä kokonaan.

Kävin lääkärissä ja tehtiin verikokeet (ei tulehdusta) ja reumatestit (puhdas, onneksi!). Ajattelinkin nyt, että voiko vielä liittyä jotenkin raskausaikaan, nivelten ja nivelsiteiden löystymiseen tms. Imetän edelleen (osittain), joten hormonitoiminta tuskin vielä normalisoitunut.

Mutta siis kyselen, että onko kellään muulla ollut samanlaista???

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niiden johtuvan imetyksestä (?). Meillä 5kk ikäinen vauva ja pääsääntöisesti imetyksellä mennään vielä.

Mulla särkee öisin polviin ja käsiin. En ole käynyt missään näyttämässä. Pitäisköhän?

Vierailija
2/6 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla samoja vaivoja, ja neuvolassa sanottiin, että voi kestää jopa puoli vuotta. Kolmen kuukauden jälkeen alkoi tosin helpottamaan vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä helpottanut jo paljon (tyttö 9 kk ja imetyskerrat vähentyneet), mutta edelleen on välillä varsinkin sormien nivelet kipeenä. Minullekin tehtiin reumatestit, mutta " terveen paperit" sain. Lääkäri sanoi, että kivut voi kestää jopa vuoden synnytyksestä. Eli ihan normaalia (vaikkei tietysti kivaa) on nuo kivut.

Vierailija
4/6 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaik ei varsinaista kipua, mut älytön kankeus ja " paino" . Kyykystäkään ei millään jaksa kammeta itseään ylös, vaikka olo on muuten kevyt (siis ei ylipainoa). Tää tunne tuli joskus raskauden loppuvaiheessa ja on jatkunut nyt 4 kk.

Vierailija
5/6 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni enemmänkin sormien nivelten aamujäykkyyttä. Ovat siis niin jäykät että en meinaa saada ollenkaan koukkuun. Toinen käsi helpottaa melkein heti mutta toisessa jäykkyys ja koukistusarkuus säilyvät koko päivän. Samoin jalkapohjissa on aamuisin valtava kipu kun sängystä nousee, menee onneksi melkein heti ohi.

Olen menossa reumatesteihin kuukauden päästä jos ei oireet helpota, vauva vasta 3 kk. Olen henkisesti valmistunut reumadiagnoosiin vaikka toivon että se on jotain muuta. Oireet vaan sopii niin hyvin reumaoireisiin ja suvussamme on reumaa, ei tosin ihan lähisukulaisilla. Neuvolalääkäri kyllä sanoi että niveloireet ovat tosi tyypillisiä raskauden jälkeen mutta toisaalta myös reuma tyypillisesti puhkeaa raskauden jälkeen.

Vierailija
6/6 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni nivelkivut alkoivat myös vauvani ollessa noin 3-4kk ja jatkuvat edelleen (vauva nyt 10kk). Imetyksen lopettaminen muutama kuukausi sitten helpotti huomattavasti oireita mutta ei ikävä kyllä poistanut niitä. Minulla oireita on lähinnä sormien ala- ja keskinivelissä sekä varpaiden ja päkiöiden alueella. Alkuvaiheessa oireet olivat niin voimakkaita, etten meinannut heti saada sormiani suoraksi koukkuasennosta. Oireet ovat aamuisin ja katoavat 1/2 tunnin - tunnin sisällä heräämisestä. Olen käynyt tutkimuksissa muutamaan otteeseen eikä verikokeiden perusteella ole vielä löydetty mitään. Sain kuitenkin lähetteen reumatologille ja olenkin sinne lähiaikoina menossa. Olen myös miettinyt nivelreumadiagnoosia, sillä oireethan voivat käsittääkseni olla alkuvaiheessa melko vaikeasti diagnosoitavia. Toivon kuitenkin, että kyseessä olisi raskauteen ja synnykseen liittyvät hormonaaliset muutokset, jotka tasaantuvat ajan kanssa.

En ole aiemmin kirjoittanut tänne mutta tämä aihe liippasi niin läheltä ja helpotti kun sain lukea, että muillakin on ollut tällaisia oireita.