Mitä poistetun hampaan tilalle?
Mä olen ollut onnettomuudessa ja sen takia mulla on jo yksi implantti suussa. Sen maksoin vakuutusrahoilla.
Nyt samaisen onnettomuuden takia huonosti juurihoidettu hammas on siinä kunnossa, että se pitäisi poistaa.
Silta maksaa 1000 euroa, implantti 4000 euroa eikä vakuutusrahoja ole enää jäljellä.
Kyse toiseksi viimeisestä hampaasta alhaalla, joten ei näy pahemmin, joten olen miettinyt, että poistaisin sen enkä laittaisi uutta tilalle. Mitä haittoja siitä mahtaa olla?
Kommentit (31)
Laita tilalle bling-hammas.
Ks. esim. muinaisten James Bond-elokuvien sankari Jaws.
Kuitusilta? Hinta 300-400€/hammas. Tekniikka poikkeaa vähän tavallisesta sillasta ja sen voi myöhemmin vaivatta vaihtaa implanttiin.
Siis seiska puuttuu?
Jos kasi ei ole vielä puhjennut, niin senhän voisi siirtää seiskan paikalle sitten kun tulee näkyviin.
Laita kullasta uusi hammas. Kyllä sossu maksaa, kun vetoat kulttuuriperinteisiin.
Kuitusilta, hyvä ja halpa. Voi vaihtaa myöhemmin, ei "rikota" viereisiä ehjiä hampaita
On teillä ongelma: yksi takahammas pitäisi poistaa. Mutta en voi vähätellä. Kukin elää niistä lähtökohdista käsin, missä elämäntilanteessa on. Nuorille hampaanpoisto voi olla iso harmi. Ymmärrän.
Minulla ei pian ole toisella puolella takana alhaalla yhtään hammasta! Vielä pitäisi syödä joku parikymmentä vuotta, mutta ei ole varaa mihinkään implantteihin ja siltoja ei voi tyhjään laittaa.
Voin sanoa, että yhden takahampaan puuttuminen ei ole mikään ongelma. Ei ole vieläkään minun vanha naamani kurtussa, vaikka monta takahammasta puuttuu. Vielä voin sillä ainoalla jopa syödä ihan hyvin. Etuhampaat ovat ok, ja se on hyvä! Voi vielä nauraa vapaasti! Sitten, kun ne alkavat pudota, on pakko vain hymyillä kauniisti ja puhua vähän. No, liekö sekään paha asia? Pääasia, ettei ole kipuja, eikä tulehduksia, jotka vaikuttavat koko elimistöön.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut onnettomuudessa ja sen takia mulla on jo yksi implantti suussa. Sen maksoin vakuutusrahoilla.
Nyt samaisen onnettomuuden takia huonosti juurihoidettu hammas on siinä kunnossa, että se pitäisi poistaa.
Silta maksaa 1000 euroa, implantti 4000 euroa eikä vakuutusrahoja ole enää jäljellä.
Kyse toiseksi viimeisestä hampaasta alhaalla, joten ei näy pahemmin, joten olen miettinyt, että poistaisin sen enkä laittaisi uutta tilalle. Mitä haittoja siitä mahtaa olla?
Ei mitään haittaa, kun ikenet täysin paranevat.
Jos olet alle 60-vuotias, implantti ehdottomasti. Mikäli päädyt siltaan tai kuitusiltaan, luu hampaan kohdalta lähtee syöpymään, ja muutaman vuoden kuluttua kohtaan pitää tehdä luusiirre, mikäli haluatkin siihen implantin. Implanttien hinnat ovat tulleet alaspäin, implantin saa n. 2000€:lla ihan yksityispuolellakin. Lisäksi toiseksi takimmainen poskihammas, eli ns. kuutonen on purennan kannalta erittäin tärkeä hammas.
Apart from giving you the confidence to smile, having your teeth helps give shape and support to your whole face. When teeth are lost, the gum and jaw bones shrink, the skin around your mouth may no longer be supported properly and may start to sag which in turn gives rise to a premature ageing effect.
https://gunyahdental.com.au/missing_teeth.php