Miten joku voi päästää hampaansa siihen kuntoon että pitää tehdä juurihoito?
Kommentit (71)
Luultavasti sullekin vielä jossain elämäsi vaiheessa semmoinen tehdään. Eipä tuo aina ole hampaista huolehtimiseen missään yhteydessä.
terveisin hammashoitaja
Jaa-a, mun hammas meni siihen kuntoon hoitovirheen takia. Ei oltu paikattu pientä reikää kunnolla ja ne tuhot kerkes levitä paikan alla hammasjuureen.
Mun lapseni kaatui potkulaudalla, ja molemmat etuhampaat meni juurihoitoon...
Ikävä kohtaaminen asvaltin kanssa kakarana tappoi minulta ainakin alaleuasta pari hammasta, joihin sitten piti se juurihoito tehdä.
Pistäkää Googleen kysymys ja sivistä itseäs ;) saatat jopa yllättyä
Pelko, välinpitämättömyys, tiedon puute, raha... Hammas voi vaatia juurihoitoa myös esim. tapaturman tai narskuttelun takia, jolloin ihminen ei ole "itse syypää" juurihoidon tarpeeseen.
Mulla vanha amalgaami oli lohkaissut hampaan. Ensin juurihoidettiin ennen kuin huomattiin, että on lohjennyt juurta myöten, sitten piti kiskoa pois.
Näin: mulla korjattiin reikä 2010, oli yksi alkava ja yksi korjattava. -12 ei ollut kummempaa, hammaskiveä poistettiin. Tossa viime kesänä sattui ihan helvetisti alaleukaluuhun. Kävin hammaslääkärissä ja otettiin röntgen varmuudeksi. Vuonna -10 paikan alle oli jäänyt tulehdus, joka oli edennyt. Aloitettiin korjaaminen, hampaan juuri kääntyi leukaluun alle ja sinne jäi uudelleen tulehdus, kun juuri suöjettiin. Nyt sitten viime kuussa avattiin koko hammas ja täytettiin juuri uudelleen, katsotaan joutuuko sen poistamaan kokonaan. Oletko tyytyväinen? Tyydyttyikö ylemmyydentuntosi?
Mulle on tehty juurihoito yhteen hampaaseen. Hammaslääkarikään ei ollut varma siitä miksi se hammas oli kuollut. Ko. hampaassa ei ole ollut yhtään reikää. Todennäköisin veikkaus on että olen purrut riittävän lujaa hampaita yhteen niin että verenkierto hampaaseen on estynyt.
Millaisella hoidolla tuokin olisi estetty? Purentakiskoa en ole pyynnöistä huolimatta saanut vaikka selvästi hampaista näkee että puren ja narskuttelen öisin.
Mulla ei ainakaan reiän tuloa huomaa. Aina jos hammasta särkee on siihen pakko tehdä jo juurihoito. Hampaat pesen aamuin illoin ja karkkia en oikein ole koskaan syönyt, reikiä silti koko kalusto täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ainakaan reiän tuloa huomaa. Aina jos hammasta särkee on siihen pakko tehdä jo juurihoito. Hampaat pesen aamuin illoin ja karkkia en oikein ole koskaan syönyt, reikiä silti koko kalusto täynnä.
Perkule kun pistikin harmittamaan. Mulla on käytännössä melkein kokoajan hammashoitojakso menossa :( Tai siltä ainakin tuntuu. Taas keskiviikkona menossa.. Ja olen nyt aikuisiällä alkanut lankaamaankin mutta silti vaan niitä reikiä tulee -.-
Te, joilla hampaat rei'illä ja sitten ne pitää juurihoitaa: kuinka usein käytte hammaslääkärissä? Entä tarkistuksissa? Mä käyn kerran vuodessa, ikää 55 ja koskaan ei ole tarvinnut juurihoitaa vaikka reikiä onkin ollut. Aina on myös tarkistettu paikkojen kunto, ja lähes kaikki amalgaanit vaihdettu muovipaikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Voi uusavuttomuus. Mene useammin tarkistuksiin!
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti sullekin vielä jossain elämäsi vaiheessa semmoinen tehdään. Eipä tuo aina ole hampaista huolehtimiseen missään yhteydessä.
terveisin hammashoitaja
Kyllä siinä on laiminlyöty hampaiden hoitoa jos pitää juurihoito tehdä. Myös hammaslääkärikäynnit ovat osa hampaiden hoitoa.
Voiko hammas tarvita juurihoitoa vaikkei olisi reikiä, onnettomuuksia tai yöllisiä narskutteluongelmia?
Mulla ainakin oli hampaan alla tehnyt tuhoaan, hammas itsessään oli ehjä. Mistä sen sitten tietää?
Itsellä ei reikiä juuri yhtään, mutta juuri hoitoja useita.
Ei osata huolehtia hampaista: ei pestä tarpeeksi usein, ei käydä tarkistuksissa.
No, jos esim vanhat amalgaamipaikat alkaa fuskaamaan ja sen huomaa myöhään niin ainoa vaihtoehto on juurihoito...