Teini ei arvosta tavaroitaan yhtään, en takuulla osta neljättä älypuhelinta hukatun tilalle!
Hermot tässä menee. Hän on hukannut monta bussikorttia, kaksi jopoa on varastettu kun on jättänyt lukitsematta, nyt hukkunut taas kerran iphone. Mummiltaan saama 100€ lahjakortti vaateliikkeeseen hukkui eilen.
Nyt en suostu ostamaan älypuhelinta ja siitähän nousi melkoinen kapina, rikkoi huoneensa oven ja nyt sitten valittaa kun siinä on reikä. Taidan seuraavasta tempusta ottaa koko oven pois.
Miten tuolle voisi opettaa huolellisuutta? Ei ollut lapsena samanlainen. 14v tyttö kyseessä. Muuten sujuu hyvin, hyvä koulussakin mutta tuo tavaroiden hukkaaminen ja rikkominen (joko vahingossa tai suuttuessaan joskus harvoin tahallaan)
Kommentit (51)
Isi otti multa oven pois kun teininä kerran riidan aikana paiskoin sen kiinni (rikki se ei mennyt). Ovien paiskominen oli meillä hyvin kielletty. Kyllä siitä oppi!
Eli itse olisin ottanut jo oven pois ekasta kerrasta. Tuntuu muutenkin että annat vähän liian helpolla periksi.
Teet sille nyt vähintäänkin selväksi sen, että yksikin tavara kun katoaa niin ei saa samanlaista tilalle. 2 Jopoa varastettu? Huhhuh.
No, jotain hyötyä vähän matalammista tuloista ja elintasosta: opettaa äitiäkin käyttämään järkeään... Ei todellakaan tässä taloudessa jopon tilalle ostettais toista jopoa eikä älyluurin tilalle älyluuria. Tosin viikkorahakin on meillä puolet pienempi.
Ostat sille seuraavaksi neljäksi vuodeksi sellaisen puhelimen kuin nokia 1610.
Olen tonkinut huoneen (salaa kylläkin, ettei saa raivokohtausta) En löytänyt mitään "kiellettyä" Päiväkirjaan en koskenut.
Ap
Joko on itse jossain huumeringeissä mukana, tai sitten on jonkun pahisporukan uhri, jolta kiristetään/pöllitään tavaraa. Jos ei siis lapsena ollut mikään huithapeli (jotkuthan ovat aikuisina ja selvinpäinkin sellaisia, jotka hukkaavat kaikkea).
Kannattaa rauhassa selvittää mikä on homman nimi. Ei kukaan yhtäkkiä muutu huolimattomaksi.
Nuoriso-ohjaaja täällä hei.
Asiakkainani on monenlaisia nuoria, ja kyllä osa heistä on aikamoisia tavaroiden hävittäjiä!
Osa tavaroista on pöllitty, kun on huolimattomasti jätelty lojumaan ties mihin, osa on "vaan hukkunut". Työpaikaltani löytyy päivittäin jonkun nuoren joku oleeellinen tavara esim kännykkä, laturi, avaimet tai reppu.
Näistä hukkailijoista aika monella on juuri edellämainittu ADHD tai ADD tai vähintään sen tyyppistä käytöstä ilman diagnoosia.
En kyllä ensimmäiseksi epäilisi päihteitä, vaan keskustelisin nuoren kanssa ja panostaisin siihen että itse pysyn rauhallisena kiukusta huolimatta. Koittaisin kehua onnistumisista.
Uutta välineistöä ei ole mitään järkeä hankkia nuorelle, ellette ole ökyrikkaita ja halua opettaa sitä maailmankuvaa nuorellenne.
Kuten moni jo sanoi, peruskännykkä jossa tekstarit ja puhelut toimii. Ei hienoja merkkipyöriä.
Korvaa itse hajoittamansa.
Aikamoisen paljon saa teillä myös tuota viikkorahaa, mihin se nuorella kuluu?
Kuukaudessa melkein 100e, sillähän saa parissa kuukaudessa uuden älyluurin.
Tai sitten tarvitsee rahaa johonkin muuhun. Esim, kalliisiin vaatteisiin? kenkiin, laukkuihin, meikkeihin... Muistan omasta nuoruudestani kun sain kerran paljon rahaa omaan käyttöön, tuhlasin ne itseeni ja halusin lisää. Kävin kampaajalla, ostin herkkuja, vaatteita yms. Ja minusta tuli hetkeksi omaan napaan tuijottaja.
Vaadin lisää rahaa vanhemmilta, keplottelin ja valehtelin. Mutta muistan vieläkin kuinka se rahan tuoma ahneus oli todellisen vahva tunne! Olisin melkein tehnyt mitä vain että olisin saanut sitä lisää.
Vanhemmat tekivät stopin tuolle. Kiitos heille. Vaikkakin se tuntui silloin kamalalta.
Tällainen provoliini tänään ap:lta. Ei se mitään, huomenna yrität uudestaan.
40, yrittänyt mutten saa tuota ohjelmaa toimimaan.
Ap