Teini ei arvosta tavaroitaan yhtään, en takuulla osta neljättä älypuhelinta hukatun tilalle!
Hermot tässä menee. Hän on hukannut monta bussikorttia, kaksi jopoa on varastettu kun on jättänyt lukitsematta, nyt hukkunut taas kerran iphone. Mummiltaan saama 100€ lahjakortti vaateliikkeeseen hukkui eilen.
Nyt en suostu ostamaan älypuhelinta ja siitähän nousi melkoinen kapina, rikkoi huoneensa oven ja nyt sitten valittaa kun siinä on reikä. Taidan seuraavasta tempusta ottaa koko oven pois.
Miten tuolle voisi opettaa huolellisuutta? Ei ollut lapsena samanlainen. 14v tyttö kyseessä. Muuten sujuu hyvin, hyvä koulussakin mutta tuo tavaroiden hukkaaminen ja rikkominen (joko vahingossa tai suuttuessaan joskus harvoin tahallaan)
Kommentit (51)
Ihan käsittämättömän paljon hukkaa arvokkaita esineitä. Ei toi ole normaalia. Onko kuitenkin myynyt ne päihteiden ostoa varten tai jotain?
Miten olet näissä vahigossa rikotuissa tilanteissa käytäytynyt, ottanut hikeä?
Meissä kaikissa on ominaisuuksia, joita ei voi ottaa pois tai eikä niitä voi lisätäkään vaan niiden kanssa pitää oppia elämään.
Voisiko joku kiristää häneltä esim. rahaa, puhelimia?
Millä tavoin saa rahaa? Pitääkö itse säästää joihin asioihin? Ehkä olisi hyvä aloittaa viikko-/kuukausiraha ja enempää ei tipu. Oppisi rahan arvoa.
Muutenkin lapsi olisi hyvä ottaa mukaan vaikka keskusteluihin perheen raha-asioista, kuulisi mihin kaikkeen sitä oikeastaan menee.
Anna sille nyt huomiota muutenkin kuin ostamalla tavaraa.
Vaikea kuvitella, että puhelin häviää vahingossa. On niin juurtuineita nuorten käsiin.
2, ei ole koskaan jäänyt ainakaan kiinni ja minun on hyvin vaikea uskoa sellaista mahdolliseksi. On suureen ääneen toitottanut inhoavansa tupakkaa ja alkoholia. Aina tullut esim. kavereidensa juhlista selvinpäin kotiin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Hermot tässä menee. Hän on hukannut monta bussikorttia, kaksi jopoa on varastettu kun on jättänyt lukitsematta, nyt hukkunut taas kerran iphone. Mummiltaan saama 100€ lahjakortti vaateliikkeeseen hukkui eilen.
Nyt en suostu ostamaan älypuhelinta ja siitähän nousi melkoinen kapina, rikkoi huoneensa oven ja nyt sitten valittaa kun siinä on reikä. Taidan seuraavasta tempusta ottaa koko oven pois.
Miten tuolle voisi opettaa huolellisuutta? Ei ollut lapsena samanlainen. 14v tyttö kyseessä. Muuten sujuu hyvin, hyvä koulussakin mutta tuo tavaroiden hukkaaminen ja rikkominen (joko vahingossa tai suuttuessaan joskus harvoin tahallaan)
Siinähän uhoat. Kuitenkin ostat sen puhelimen, kun lapsi muutaman päivän parkuu ja riehuu.
Pitää huoneensa siistinä ja käyttää koirat lenkillä iltapäivisin. Osallistuu myös pyydettäessä muihin kotitöihin.
Saa 20€ viikossa paitsi jos hölmöilee (esim. juuri tuo oven rikkominen) niin on 2 viikkoa ilman rahaa.
ap
Kokenut näätä kirjoitti:
Teini taitaa käyttää päihteitä.
Äh, tuollaisia persoonia vain on olemassa. Oma tytär samanlainen, ei takuusti mitään päihteitä ole kuvioissa. Aina kaikki hukassa, on niin huolimaton. Itsessä vähän samaa vikaa vieläkin, saati nuorempana.
Konsepti meillä on ollut, että esim. varastetun pyörän (oli jättänyt lukitsematta) jälkeen sai jostain kirpparilta parin kympin pyörän, hukkuneen älypuhelimen tilalle mummon vanhan kännykän jne.
Kas, ne ovatkin nyt hyvin säilyneet. Hän ei ole protestoinut. Ymmärtää itsekin, etten minä ole mikään raha-automaatti.
Ei saa laittaa rajoja pienenä, isonahan ne sitten ehtii ihan hyvin. Ei kasvatus niin vaikeaaaole, siihen pystyy kuka tahansa.
No huh :D Ei kait tuossa auta muu kuin olla ostamatta mitään kallista. Olet varmaan jo selittänytkin, että raha ei kasva puissa ja niin eespäin. Itse ehkä ostaisin jonkun halvan luurin tytölle ja sanoisin, että sitten kun se on pysynyt EHJÄNÄ ja TALLESSA esim. vuoden, niin ostetaan parempi. Jos katoaa tai hajoaa, lähtee vuoden koeaika uudelleen käyntiin. Sais kuitenkin mahdollisuuden todistaa, että pystyy huolehtimaan tavaroistaan (tai mahdollisuuden OPETELLA huolehtimaan tavaroistaa, jos ei tosiaan osaa)...
Ei uutta ovea. Jos teillä on nauloja/liimaa ja lautaa/puulevyä tms, sano, että saa ihan itse tukkia sen kolon ja esim. vuoden päästä voidaan ostaa se uusi ovi... Jos ei ole, niin tyttö voi rahoillaan osallistua korjaustarpeiden ostamiseen..
JOtenkin musta tuntuu, että tuohon auttaa vain se, että alkaa tälleen itse korjailemaan jälkiään, ei saa uutta tilalle yms.. Siis, jos aina saa "vain" huudot ja sitten uuden tilalle, niin eihän siinä tule mitään tarvettakaan alkaa huolehtia tavaroistaan?
Ihan normaalia käytöstä. Nyt lompakko vain auki ja sieltä pari viiden sadan euron seteliä, että saa uuden luurin
Vierailija kirjoitti:
2, ei ole koskaan jäänyt ainakaan kiinni ja minun on hyvin vaikea uskoa sellaista mahdolliseksi. On suureen ääneen toitottanut inhoavansa tupakkaa ja alkoholia. Aina tullut esim. kavereidensa juhlista selvinpäin kotiin.
ap
Voi kuule, on olemassa muitakin päihteitä kuin tupakka tai alkoholi. Mm. moni ruohonpolttaja vihaa alkoholia.
Itsekin epäilisin joko päihteitä tai sitä, että häntä kiristetään/häneltä varastetaan/ryöstetään asioita. Joku siis vie nuo tavarat häneltä, ja hän tietää kuka, mutta syystä x tuntee, ettei voi asiasta kertoa. Ei ole normaalia, että teini selvin päin hukkaa noin esim. älypuhelimiaan.
Vierailija kirjoitti:
ap
Entä kannabis? Pilvenpoltto nuorten keskuudessa yleisempää kuin alkoholi ja tupakka.
Vierailija kirjoitti:
Pitää huoneensa siistinä ja käyttää koirat lenkillä iltapäivisin. Osallistuu myös pyydettäessä muihin kotitöihin.
Saa 20€ viikossa paitsi jos hölmöilee (esim. juuri tuo oven rikkominen) niin on 2 viikkoa ilman rahaa.
ap
2 viikkoa ei ole mitään. Kuukausi ainakin tuollaisesta tahallisesta rikkomisesta. Voit myös laittaa teinin itse korjaamaan sen oven, joku voi toki neuvoa mutta itse tekee kaiken tarvittavan. Ja silti rahat pois aikakin kuukaudeksi.
Lisäksi säästäkööt itse seuraavaan puhelimeensa rahat niin ehkä siitä osaa pitää huolen. Jos ei osaa niin ainakin harmittaa enemmän kun se häviää ja ehkä seuraavasta sitten osaa :)
Vierailija kirjoitti:
ap
Ameriikan strategia. Siellä teinit ostaa semmosen sormuksen, joka estää seksin ennen avioliittoa.
Älä osta sille mitään ennen kuin oppii pyytämään anteeksi ja alkaa itse tulla vähintään puoliväliin vastaan. Esim. lupaamalla, että tiskaa joka päivä puolen vuoden ajan, jos saa vielä käytetyn Iphonen itselleen.
Teini taitaa pitää sinua nyt pilkkanaan. Kotona esittää lapsellisia raivareita, mutta mitähän kertoo koulussa kavereilleen? Sanooko siellä rauhallisesti kaikille, että mutsi on ihan nolo luuseri, tekee ihan mitä vain käskee ja ostaa kyllä uuden puhelimen kun sitä vain vähän painostaa? Tuollainen on valitettavasti joillakin osa itsenäistymistä ja oman tilan hakemista. Olisikin tärkeä ilmaista lapselle, että sinäkin olet ihminen, et pelkkä huoltaja ja rahan jakaja.
Jos käytös on ihan mahdotonta, itse ehkä yrittäisin puhua asiasta lapsen kaverien ollessa läsnä. Silloin hänen olisi pakko käyttäytyä aikuisesti, koska tuskin haluaa menettää kasvojaan heidän nähden.
Oven pois ottaminen on toimiva keino, vaikkakin kuulostaa tylyltä. Sanoo vaan teinille, että ovi tulee heti takaisin, kun osaa olla riehumatta. Tosin teillä on nyt se rikkinäinen ovi... Se pitäisi hänen jotenkin korvata.