Lapsettomuuden ihanne yleisintä vähiten koulutettujen keskuudessa
Väestöliiton perhebarometrissa väitetään, että pienituloisimmissa ryhmissä lapsiluku-ihanne on laskenut enemmän kuin muissa ryhmissä. Myös lapsettomuuden ihanne on heikoiten toimeentulevassa ja vähiten koulutettujen keskuudessa suurinta.
Suunnittelevat nyt jatkotutkimusta siitä, kertovatko alhaisemmat lapsilukua koskevat ihanteet toivotusta elämäntyylistä vai enemmänkin omien toiveiden sopeuttamisesta vallitsevaan tilanteeseen.
Kuuluvatko palstan velat tähän heikosti toimeentulevien ryhmään, vai ovatko kaikki rikkaita akateemisia hyvää uraa tekeviä ihmisiä?
Itse en
Kommentit (29)
Voi olla, että pentutehtailu vähenee kun tuet pienenee ja enää ei voi tehdä jatkuvasti lapsia välttääkseen työnteon.
Vierailija kirjoitti:
Väestöliiton perhebarometrissa väitetään, että pienituloisimmissa ryhmissä lapsiluku-ihanne on laskenut enemmän kuin muissa ryhmissä. Myös lapsettomuuden ihanne on heikoiten toimeentulevassa ja vähiten koulutettujen keskuudessa suurinta.
Suunnittelevat nyt jatkotutkimusta siitä, kertovatko alhaisemmat lapsilukua koskevat ihanteet toivotusta elämäntyylistä vai enemmänkin omien toiveiden sopeuttamisesta vallitsevaan tilanteeseen.
Kuuluvatko palstan velat tähän heikosti toimeentulevien ryhmään, vai ovatko kaikki rikkaita akateemisia hyvää uraa tekeviä ihmisiä?
Itse en
En usko, että kyseessä on mikään ihanne. Realiteetit ovat tiedossa, ei hankita lapsilaumaa, jos ei ole varaa elättää, siinä on järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin on minulle uusi tieto, että ne miehet, jotka työnsä puolesta hyvin harvoin edes ovat kotona (eli uraa luovat, johtotason miehet), jotenkin haluaisivat enemmän lapsia kuin ne miehet, jotka niiden lapsiensa kanssa ylipäänsä aikaa viettävät. Oisko näin, että nainen saa tehdä niitä lapsia niin paljon kuin haluaa, vähän kuin elää siinä sitä omaa perhe-elämäänsä, ja mies käy sitten vierailulla kotosalla, kunnes lähtee pikapikaa työmatkalle Kiinaan tai Brysseliin tai minne tahansa missä joku ei ole koko ajan rääkymässä, vaatimassa tai sohvan takana vääntämässä pökälettä pöksyihin.
Kuulostaa uskottavalta. Koti-isä tietää ja kokee nahoissaan, minkälaista lapsiperheen elämä on, eikä ole yhtä innokas lisäämään työmäärää, huolta ja rajoituksia. Joillakin konservatiivisilla aloilla on kuulemma myös edelleen uraehitykselle eduksi, että siittää itselleen lapsia. Rahoitusalalla työsentelevä tuttuni tästä kertoi. -21
Munkin mielestäni kuulosti aluksi epäuskottavalta, koska stereotypia yhteiskunnan tuilla elävästä suurperheestä elää valitettavan vahvana. Samaa tutkimusta kuitenkin puitiin muutama viikko sitten sosiologian luennolla ja todettiin, että kyseessä on melko uusi ilmiö, vasta 2010- luvun taitteessa alkanut näkyä tutkimustuloksissa. Lapsi on nykyään statussymboli, jolla viestitään muille (kalliiden harrastusten, merkkivaatteiden, uusimman elektroniikan, kielikurssien, mopoautojen jne. muodossa) omasta menestyksestä. Lapsi on projekti, jolle tulee tarjota erilaisten asiantuntijoiden ja ohjaajien työpanosta. Onkin hyvin todennäköistä, että alimmassa tuloneljänneksessä elävät tiedostavat, ettei heidän lapsillaan olisi mahdollisuutta tällaiseen (toim. huom. materiaalisesti) hyvään lapsuuteen, joten jättävät lapsiluvun minimiin.
Yleensä en kuulu näihin "nykyaika on hanurista - valittajiin", mutta tuntuu, että jatkuvasti tulee uunista ulos uutta tutkimustietoa, joka on omiaan syyllistämään vanhempaa, jolla ei ole ollut vähintään psykologian, kasvatustieteen ja sosiologian maisterin tietoja ennen raskaaksituloa, ylivertaista tunneälyä, ja miljoonaomaisuutta, jotta lapsella on tarpeeksi virikkeitä kasvaakseen kunnon kansalaiseksi.
Käytännössä olen huomannut, että matalasti koulutetut ovat saaneet enemmän lapsia ja varhaisemmin kuin korkeasti koulutetut. Mutta varmasti myös osa työttömistä/köyhistä tajuaa yhteiskunnallisen tilanteen ja jättää lapset hankkimatta tai lykkää sitä myöhemmäksi. Heidän määrä on kasvussa.
Itse en varsinaisesi kuulu mihinkään ryhmään, koska jätän lapset hankkimatta rahallisesta tilanteesta riippumatta kuitenkin. Mielestäni se on aika paljon, että joka viides 40v. nainen on lapseton ja peräti joka neljäs 40v. mies.
Pienituloisten isot perheet ovat MYYTTI, jolla ei ole nykysuomessa totuuspohjaa. Kaikki väestötutkimukset osoittavat, että korkeakoulutetut ja varakkaat tekevät enemmän lapsia. Se on fakta, ei mielipidekysymys.
Tässä yksi lähde:
http://m.aamulehti.fi/kotimaa/hyvaosainen-saa-muita-enemman-myos-lapsia…
Vierailija kirjoitti:
Pienituloisten isot perheet ovat MYYTTI, jolla ei ole nykysuomessa totuuspohjaa. Kaikki väestötutkimukset osoittavat, että korkeakoulutetut ja varakkaat tekevät enemmän lapsia. Se on fakta, ei mielipidekysymys.
Tässä yksi lähde:
http://m.aamulehti.fi/kotimaa/hyvaosainen-saa-muita-enemman-myos-lapsia…
Tässäkin ketjussa on hauska nähdä, miten useimmat vaan puolustelevat ennakkoluulojaan, "minun tuttavista", "minä olen huomannut", viis veisaten faktoista ja tutkimuksista.
Olen pienituloinen ja tavallisessa amisammatissa. En ole vapaaehtoisesti lapseton taloudellisen tilanteen vuoksi vaan siksi, etten ylipäänsä halua lapsia.
Veikkaan, että kyse on juuri tästä toiveiden sopeuttamisesta. Ajat ovat kovat, pahoinvointi yleistyy ja yhä useampi joutuu toteamaan, ettei eväitä lasten elättämiseen ja kasvattamiseen ole. Vaikka minulla on keskituloisena lapsettomana aina parempi elintaso kuin saman verran ansaitsevalla vanhemmalla, elintasoero olisi vieläkin suurempi, jos olisin pienituloinen. Se, ettei ole lapsia, helpottaa vaikeassa tilanteessa ihan kaikkea.
Kannattaa myös muistaa, että akateeminen työttömyys on sekin yleistynyt. Monet pienituloisista ovat fiksua, korkeasti koulutettua porukkaa, eivät alkoholisoituneita elämänkoululaisia. Heiltä onnistuvat syysuhteiden tunnistaminen, harkinta ja vastuulliset päätökset.