Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kenelläkään ei ole niin siistiä kotia kuin minulla

Vierailija
03.02.2016 |

Olen parikymppinen nainen. Kotonani tavarat ovat paikallaan ja siivoan heti, kun näen aihetta. Järjestyksen ja siisteyden ylläpitäminen tapahtuu luonnostaan enkä kiinnitä siihen erityistä huomiota, se vain tapahtuu.

Minulla on laaja ystäväpiiri ja on tullut muutenkin käytyä asunnoissa kotibileisiin tai jatkoille kutsuttuna. Kaikissa asunnoissa on aina jokin epäkohta. Keittiön pöydällä epämääräinen pino laskuja, mainoksia ja muita papereita. Vessanpönttö kasvaa karvaa ja paskaraitoja. Nurkassa pari epämääräistä rojulaatikkoa (muutosta jääneitä? en tiedä). Roskapussiin ei mahdu enää mitään mutta sitä ei viedä ulos. Hyllyillä pölyä, lattialla tuntee muruja sukan alla, vessan lavuaarin reuna hiuksissa ja pölyssä, pyykkikorissa vauhtiviivakalsarit esillä. Jostain syystä nuorilla miehillä on usein suihkuhuoneen lattialla reunoilla sellaista kastunutta pölyä ja hiuksia.
Kaikkia ei ole samassa asunnossa, mutta vähintään pari kohtaa täyttyy. Vaikka muuten asunto olisi siisti, aina on jokin hämmentävä sotku jossain.

Vanhempani ovat asianajajia ja heillä käy siivooja kotona (kävi jo silloin, kun minäkin asuin kotona). Siivooja kuitenkin pelkästään siivoaa, ei järjestele (en tiedä saisiko siivoajan järjestelemään, ainakaan vanhempani eivät sellaista palvelua osta). Heilläkin siis on epämääräisiä paperikasoja pöydillä, keittiön tason nurkassa, kirjahyllyssä kirjojen päällä... Pyykkikoreja on useita rivissä kodinhoitohuoneessa ja pohjimmaiset likapyykit ovat olleet vuosia paikallaan. Vain korien päällimmäiset pestään? Pyykinpesuhan on yksi helpoimpia kotitöitä.

En etsimällä etsi likaa ja epäjärjestystä muiden asunnoista, olen vain niin siisti että osuu väkisin silmään. Ja ihan turha kenenkään sanoa että on muutakin tekemistä kuin puunata jatkuvasti kotia, en minäkään jatkuvasti puunaa mutta silti kaikki on kunnossa. Aikani ei ole kortilla siivoamisen takia, ehdin harrastaa, käydä töissä, nähdä ystäviä, hoitaa parisuhdetta ja ihan vain rentoutua.
En tällä tekstillä tarkoita arvottaa ihmisiä siisteyden perusteella ja sanoa että olen itse muita parempi, kun kotonani on miellyttävää ja kaikki kunnossa. Kunhan totean, että minulla on siistein näkemäni asunto (vaikka täällä on mieskin sotkemassa).

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aivan varma, että luonasi on siistimpää kuin meillä.

Vierailija
2/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai meillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa. Varmasti siistimpää kuin meillä

Varo ettei tule pakkoneuroosia

Vierailija
4/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun koti, jossa on mieskin sotkemassa

Tämä kai kertoo sinun ennusteesi

Vierailija
5/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tulisi pakkoneuroosi yhtäkkiä, kun on tähänkin asti mennyt loistavasti ilman miettimistä? Sinä käyt joka päivä pissalla ilman sen suurempia ponnisteluja tai suunnitelmia, varo ettei tule pissaneuroosia!

-ap

Vierailija
6/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko maton hapsut suorassa?

Vierailija
7/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva! Se on mukavaa kun kodissa on puhdasta ja järjestys. Meillä olis todella syytä vähän ryhdistäytyä, joten olen täysin vakuuttunut siitä että kotonasi on siistimpää kuin meillä.

Vierailija
8/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei kyllä ollut kovin kiinnostavaa. 

Vierailija
9/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä. Jatka samaan malliin, kun kerran asia sinulle on tärkeä.

Vierailija
10/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, jos tykkäät siisteydestä ja järsjestyksestä. Meillä asunto saa olla sen näköinen että siellä asutaan. Siksi löytyy mm. noita lehti- ja paperipinoja, kirjoja, keskeneräisiä käsitöitä sieltä sun täältä.

Vierailija
11/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroit parisuhteen hoitamisesta, sinulla on siis siellä mieskin? Onko hän yhtä siisti kuin sinä vai siivoatko hänenkin sotkut?

Vierailija
12/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tulisi pakkoneuroosi yhtäkkiä, kun on tähänkin asti mennyt loistavasti ilman miettimistä? Sinä käyt joka päivä pissalla ilman sen suurempia ponnisteluja tai suunnitelmia, varo ettei tule pissaneuroosia!

-ap

En ole ylempi, mutta olen kyllä vähän samaa mieltä. Pariskunnan kotia on vähän eri asia pitää siistinä kuin esim. lapsiperheen kotia. Että elämäntilanteet muuttuu ja omien rutiinienkin on hyvä joustaa niiden mukana, jottei niistä tule sellaista suorittamista ja pakkoa.

Vierailija
13/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveilen kovasti, että meillä olis yhtä siistiä kun teillä.  

Vierailija
14/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkkilaisilla on.

Vierailija
15/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noin siistiin kotiin tohdi tulla vieraisille, sillä vieraathan sotkevat järjestykset.

Onpahan niitäkin siivoustärkeilijöitä (siivoushulluja), jotka kulkevat perässä korjaamassa vieraiden jälkiä. Siinä tuntee itsensä vähintään vaivaantuneeksi ja oikeastaan ylimääräiseksi.

Oletko sinä tuollainen?

Vierailija
16/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haaveilen. Tässä sitä vain kuitenkin istun ja yritän kerätä voimia siivoamiseen. Miten tämä voikin olla näin vaikeaa.

PS. Kadehdin siistiä miestäsi jos siis asutte yhdessä. 

Vierailija
17/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, jos tykkäät siisteydestä ja järsjestyksestä. Meillä asunto saa olla sen näköinen että siellä asutaan. Siksi löytyy mm. noita lehti- ja paperipinoja, kirjoja, keskeneräisiä käsitöitä sieltä sun täältä.

On eri asia näyttää asutulta ja näyttää epäsiistiltä. 

Kyllä minunkin kotini asutulta näyttää. Joku kommentoi mattojen hapsuista, ei niillä ole väliä, olkoot miten ovat. Yöpöydällä on lasia ja kirjaa. Eteisen naulakossa ei ole värikoodattu takkeja ja astiakaapissa astiat ovat sekaisin :D 

Pointti oli se, että minulla ei ole likaista tai pölyistä eikä mitään rojukasoja. Minun mielestäni paperipinot ovat epäsiistejä enkä koe että ne parantaisivat fiilistä kyläillessä. Mitä sotkuisempi (sinun mielestäsi "asutumpi") asunto on, sitä enemmän se näyttää vain saastaiselta ja varastolta, kodikkuus kärsii ja tulee tunne etteivät asukkaatkaan viihdy siellä.

-ap

Vierailija
18/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset naiset ne varmaan ahdistuvat ja nalkuttavat kun lapsia tulee perheeseen...

Vierailija
19/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haaveilen. Tässä sitä vain kuitenkin istun ja yritän kerätä voimia siivoamiseen. Miten tämä voikin olla näin vaikeaa.

PS. Kadehdin siistiä miestäsi jos siis asutte yhdessä. 

Kirjoitin aloitusviestissä että mieskin on sotkemassa. No, kyllä hän minuun verrattuna sotkeekin. Pöydälle jää laseja jne. Kuitenkin poimin ne matkaan samalla kun on asiaa keittiöön, taas tuli siistimpää eikä vienyt kuin sekunnin ylimääräistä aikaa. 

Keskimääräistä miestä siistimpi mies minulla on, sen tunnustan, ja kun näkee minut siivoamassa, osallistuu ja kysyy mitä voi tehdä. Harvemmin mies kuitenkaan alkaa oma-aloitteisesti suuremmin siivoamaan, yleensä vain kun näkee minun tiskaavan tms.

-ap

Vierailija
20/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kans tuollainen luonnostaan siivoilija. Meillä on aina siistiä ja puhdasta, vaikka lapsia onkin.

Mulla pistää usein kylässä silmään keittiön törkyisyys: tiskejä pöydät täynnä ja liedet monesti rasvassa yms roiskuneessa ruoassa.

Meillä kun ei ole koskaan likaisia astioita pöydässä tai altaassa niin pistää heti silmään. Laitan astiat siis samantien koneeseen.