Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenelläkään ei ole niin siistiä kotia kuin minulla

Vierailija
03.02.2016 |

Olen parikymppinen nainen. Kotonani tavarat ovat paikallaan ja siivoan heti, kun näen aihetta. Järjestyksen ja siisteyden ylläpitäminen tapahtuu luonnostaan enkä kiinnitä siihen erityistä huomiota, se vain tapahtuu.

Minulla on laaja ystäväpiiri ja on tullut muutenkin käytyä asunnoissa kotibileisiin tai jatkoille kutsuttuna. Kaikissa asunnoissa on aina jokin epäkohta. Keittiön pöydällä epämääräinen pino laskuja, mainoksia ja muita papereita. Vessanpönttö kasvaa karvaa ja paskaraitoja. Nurkassa pari epämääräistä rojulaatikkoa (muutosta jääneitä? en tiedä). Roskapussiin ei mahdu enää mitään mutta sitä ei viedä ulos. Hyllyillä pölyä, lattialla tuntee muruja sukan alla, vessan lavuaarin reuna hiuksissa ja pölyssä, pyykkikorissa vauhtiviivakalsarit esillä. Jostain syystä nuorilla miehillä on usein suihkuhuoneen lattialla reunoilla sellaista kastunutta pölyä ja hiuksia.
Kaikkia ei ole samassa asunnossa, mutta vähintään pari kohtaa täyttyy. Vaikka muuten asunto olisi siisti, aina on jokin hämmentävä sotku jossain.

Vanhempani ovat asianajajia ja heillä käy siivooja kotona (kävi jo silloin, kun minäkin asuin kotona). Siivooja kuitenkin pelkästään siivoaa, ei järjestele (en tiedä saisiko siivoajan järjestelemään, ainakaan vanhempani eivät sellaista palvelua osta). Heilläkin siis on epämääräisiä paperikasoja pöydillä, keittiön tason nurkassa, kirjahyllyssä kirjojen päällä... Pyykkikoreja on useita rivissä kodinhoitohuoneessa ja pohjimmaiset likapyykit ovat olleet vuosia paikallaan. Vain korien päällimmäiset pestään? Pyykinpesuhan on yksi helpoimpia kotitöitä.

En etsimällä etsi likaa ja epäjärjestystä muiden asunnoista, olen vain niin siisti että osuu väkisin silmään. Ja ihan turha kenenkään sanoa että on muutakin tekemistä kuin puunata jatkuvasti kotia, en minäkään jatkuvasti puunaa mutta silti kaikki on kunnossa. Aikani ei ole kortilla siivoamisen takia, ehdin harrastaa, käydä töissä, nähdä ystäviä, hoitaa parisuhdetta ja ihan vain rentoutua.
En tällä tekstillä tarkoita arvottaa ihmisiä siisteyden perusteella ja sanoa että olen itse muita parempi, kun kotonani on miellyttävää ja kaikki kunnossa. Kunhan totean, että minulla on siistein näkemäni asunto (vaikka täällä on mieskin sotkemassa).

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on siisti koti.

Missä miehen koti on?

Vierailija
22/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän noin siistiin kotiin tohdi tulla vieraisille, sillä vieraathan sotkevat järjestykset.

Onpahan niitäkin siivoustärkeilijöitä (siivoushulluja), jotka kulkevat perässä korjaamassa vieraiden jälkiä. Siinä tuntee itsensä vähintään vaivaantuneeksi ja oikeastaan ylimääräiseksi.

Oletko sinä tuollainen?

Kerron että minulla on siistiä, ja heti vastaajat tekevät minusta neuroottisen :D 

Eivät vieraat sotke ainakaan meillä? Eivät he kaada juomia pitkin pöytiä, pyyhi likaisia käsiään pitkin sohvaa, kävele kuraisilla kengillä ympäriinsä... Kuten olen jo sanonut, tavaroita ei jätetä lojumaan eikä ole likaista, mutta kyllä elää saa ja siihen kuuluu se, että tavaroita käytetään. Käytön jälkeen kuitenkin siivotaan, esim vieraiden poistuttua. 

Toki vahinkoja saattaa sattua, se on elämää, käy niitä minullekin eikä vain vierailleni.

Ja te jotka sanotte "helppohan se on pitää siistinä kun ei ole lapsia", ei minun tuttavapiirissäni ole kuin yhdellä pariskunnalla lapsia. Olemme kuitenkin aika nuoria, niin kuin sanoin parikymppisiä (20-28).

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanaton :o

Vierailija
24/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa! Tosin luulen että yllän tasollesi. Ja kyllä, mattojen hapsut olisivat suorassa jos sellaisia mattoja olisi. Enkä hirveästi kaipaa vieraita, varsinkaan lapsia.. Oma kyllä on ja on mieskin. Kumpikaan ei ole kovin siisti, mutta en naputa asiasta, koska tämä on minun juttunu, minulle tärkeää viihtymisen kannalta. Käyn töissä ja harrastuksissa, eli aika ei mene puunaamiseen, vaan juurikin tulee luonnostaan. Näissä asioissa olen perfektionisti. Jokaisella tavaralla on paikkansa. Olen asperger, mikä selittänee asiaa.

Vierailija
25/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäänsä saa sisältöä mitä kummallisimmista asioista.

Vierailija
26/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno homma.

Vierailija
27/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy myöntää, että moni kaveri näyttää siivoavan aika harvoin. Meillä kahden hengen taloudessa siivotaan perussiivous kerran viikossa, vessan voi tarvittaessa pestä toiseenkin kertaan ja lemmikkien karvoja lakaistaan lattialta silloin tällöin. Yleisilmeen kannalta tärkeintä on mielestäni se, ettei tavaraa pääse kertymään sinne tänne. Kun kaikille asioille on paikkansa, ei tarvitse siivotessa siirrellä lehtipinoja tai pahvilaatikoita ja kasseja, joita yllättävän monella parikymppisellä opiskelijatytöllä pyörii nurkissa. Muutenkin pidän aivan selvänä, että tiskit laitetan suoraan koneeseen, liesi pyyhitään tahroista käytön jälkeen, eikä lattioille jätetä likavaatekasoja lojumaan jne. Minusta kodin siistinä ja puhtaana pitäminen ei ole vaivalloista, vaan tapahtuu kuin itsestään. Kukin toki tehköön tavallaan.

Vierailija
28/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikäs siinä...

Mie ainakin oon tyytyväinen oli koti siisti, sotkunen tai epäjärjestetty oli kuka tahansa perheellinen, parisuhteessa tai sinkku. Olen iloinen pääsen sisään käymään enkä huolehdi muiden kodista vaa pidän oman kodin sen näkösenä vaikka kunnossakin jos haluan kunhan olen tyytyväinen. :)

Jokainen elää miten haluaa ja saa näyttää miltä haluaa ja ymmärrän ketkä käyvät töissä tai muuten vaa sellaisia millaisia tahtovat olla kunhan niillä on hyvä olla kotona.

Vierailija
29/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka hienoa! Mun parhaan ystävän koti on kyllä varmasti siistimpi! Mausteet aakkosjärjestyksessä, korut omissa rasioissaan vierivieressä vaatekaapissa, wc kloritella pesty päivittäin, hellan taukset pesee monta kertaa viikossa. Sori, mut jäät kakkoseks:)

Vierailija
30/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tule käymään meillä, niin pillahdat itkuun. Olen aika varma, että meillä on puhtaampaa. Joskus on muutama tavara väärässä paikassa, mutta ei kauan. Ja arvaa mitä muuta - täällä asuu 7-henkinen perhe ja koira :) Mulla nyt vaan sattuu olemaan tapana siivota kaikki ihan ohimennen.

Vierailija
31/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sitten kivaa kun aiheutatte lapsellenne ylisiisteydestä johtuvia sairauksia tai sairastutte itse jatkuvasti flunssiin?:) Jotain järkeä. Harvoin ylisiisti on myöskään kovin intellektuelli - yleensä käytännön asioihin keskittynyt ihminen...

Vierailija
32/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kaikkea (aloituksesta enkä kommenteistakaan), mutta ei kai se haittaa. Uskon, että sinulla on siistimpi koti kuin minulla, vaikka ei tämäkään mikään järkyttävin näkemäni (tai haistamani) läävä ole.

En ymmärrä näitä varoituksia, että eihän tule pakkoneuroosia, tms. Miksei aloittaja saisi kertoa, että hänellä on jokin elämänalue mielestään onnistunut? Olisi minustakin kiva, jos siisteyttävää vaikutusta ikään kuin luonnostaan virtaisi minusta, mutta kun ei niin ei. Siivotaan sitten välttämätön vähimmäismäärä vaikka hampaat irvessä. Ei se minua silti häiritse, jos aloittajalla on helpompaa.

Vierailija
33/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ööhöh kirjoitti:

Onko sitten kivaa kun aiheutatte lapsellenne ylisiisteydestä johtuvia sairauksia tai sairastutte itse jatkuvasti flunssiin?:) Jotain järkeä. Harvoin ylisiisti on myöskään kovin intellektuelli - yleensä käytännön asioihin keskittynyt ihminen...

No hellanlettas. Miten olisi jos sinä keskittyisit edes niihin käytännön asioihin etkä ilveilis täällä?

T. Kaiken-maailman-piruiluun-kyllästynyt

(en oo ap)

Vierailija
34/34 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on äärimmäisen siistiä ja tavarat järjestyksessä, ja minulle tämä on ollut normaali tilanne ja käytäntö jo lapsesta saakka. Kotona jo opin siivoamaan ja pitämään järjestystä yllä, ja siisteyden periaatetta olen noudattanut kaikissa niissä asunnoissa, joissa olen elämäni aikana asunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän