Auttakaa 3kk vanhan äitiä
Vauva siis 3kk ja täysimetän. olemme jo menneet kuukauden kahdella tai kolmella yösyötöllä. Päivällikin syödään noin parin tunnin välein. (vauva on siis jo tätä ennen nukkunut 6-7h yöunia)
Nyt alkanut uutena kauheat itkuraivarit päivällä ja illalla. Tissi ei kelpaa, rauhoittelu eikä hyssyttely kelpaa huutaa vaan. Tunnin huudon jälkeen suostuu ottamaan tissiä jos sitä tarjoan ja sitten nukahtaa. Nukkuu muutenkin tosi rauhattomasti ja herää pieniinkin ääniin.Olen huolestunut onko vauva kipeä vai mistä moiset itkusessiot. Yleensä on auttanut hyssyttely, mutta nyt ei.
Onko vain niin että maitoni ei riitä vauvalle?
Korviketta en haluaisi antaa?( eikö se ole tehty lehmänmaidosta)
Maitoa kerta tulee omasta takkaa. VOisinkohan jo tehdä perunasta ja omasta maidostani velliä vaikka yöksi?
Auttakaa miestä mäessä. Väsy painaa jo ja huolestuttaa!
Nykyään neuvolassa olevat terveydenhoitajat tai ainakin tämä meidän ei ota kantaa mihinkään. Eikä osaa mihinkää kysynykseen vastata.
Kiitos!
Kommentit (13)
Neiti ei syö pullosta, joten senkin takia hankalaa. Hörpäyttäminenkään ei onnistu kun vauva huutaa. Ja muutenkin kun sitä on kokeiltu on vauva suuttunut eli ei niinkään ole onnistunut.
En usko että tuohon lisäruoat auttaa. Tässä iässä taitaa olla sellainen vaativa vaihe jälleen kerran, vaikka ainahan vauvoilla on joku " vaihe" menossa! Meillä kans ens viikolla 3kk täyttävä vauva on nyt ollut kovin kovin vaatelias, vaikka ennen oli niin rauhallinen. Itse olen ajatellut että liittyy vain kehitykseen, kun oppii uutta ja pääkopassakin asiat alkaa loksahdella järjestykseen niin on vain vauhti päällä ja sen takia väliin kiukuttaa.
Miksi olet ajatellut kiukuttelun johtuvan ruoan puutteesta? Imeekö vauva tyhjiä rintoja ja vasta sitten alkaa huuto? Näin et kyllä kertonut. Jos tissi ei huudon rauhoittamiseen kelpaa, ei kyseessä ole nälkähuuto. Kun on huutanut ja raivonnut ja sen takia väsynyt, vauva usein ottaa tissiä vaikkei ole yhtään nälkä. Tissi kun tuo lohtua huonoon mielialaan ja tuudittaa turvallisesti uneen. En todellakaan usko että mistään perunasta saisit ratkaisun tilanteeseen, sehän vain johtaa rintamaidon loppumiseen hyvin nopeasti ja rasittaa ihan turhaan suolistoa. Jos vain jaksat niin jatka samaan malliin, samassa veneessä täällä mennään!!!
mielestäni tuo ei liity ruuan tarpeeseen. Sinä osaat kuitenkin itse lukea vauvaasi parhaiten.
Entä jos laitat vaikka vaunuihin ja yrität heijata hetken, saattaa nukahtaa siihen. -? Kerro lisää siitä huutotilanteesta ja sitä edeltävästä ajasta, siis milloin herännyt, milloin syönyt jne.
Älä hermostu tai harmistu, vauvat ovat sellaisia. Ja jos hermostut, niin heti ne pikkuiset senkin vaistoaa, ja kokevat olon turvattomaksi ja itkevät lisää.. tälläistä tämä vaan on. Ensiviikolla voi olla ihan toisenlaista taas :)
Useille 3kk ikäisille vauvoille tulee ns. rintaraivari kausi, jolla ei välttämättä ole mitään tekemistä sen kanssa saako vauva tarpeeksi maitoa. Meillä on poika nyt 9kk ja 3kk ikäisenä hänellä oli juuri samanlainen kausi kuin teillä, huusi ja raivosi rinta ei kelvannut. Pidin poikaa tiukasti itseäni vasten ja kävelin ja juttelin rauhallisella äänellä pienelle, kun poika alkoi väsähtää ja rauhoittui, hän suostui puoliunessa ottamaan maitoa, joskus auttoi kun vaihtoi imetysasentoa, joskus poika nukahti ilman viimeistä maitotankkausta. Minä täysiemtin poikaa 7kk, eli ei ollut meillä kyse, siitä etteikö maito riittäisi.
Itse tein esikoisen kanssa sen virheen, että luulin tuossa vaiheessa, että maito ei riitä ja aloin antamaan korviketta, harmittaa vieläkin, vaikka poika on jo iso terve, reipas 5 vuotias.
Koita vaan jaksaa, se on ohi menevää, tsemppiä
Mareila+Pojat 4v 11kk ja 9kk
Meidän nyt 3,5 kk pojalla oli pari kolme viikkoa sitten sellanen reilu viikon jakso, jollon rinta ei meinannut kelvata varsinkaan illalla. välillä tepsi kun pimensin huoneen ja tepastelin rintapaljaana poika sylissä. Joskus rauhoittui syömään kun lisäksi laitoin kypärämyssyn ja kevyttoppapuvun päälle. Meillä se meni siis aika nopsaan ohi. Samoihin aikoihin yöt oli rikkonaisia = rintaa usein ja muutakin kitinää. Tätä seurasi sitten kahen viikon helppo jakso, jollon nukuttiin yötkin hirmu hyvin. Nyt taas yöt on rikkonaisia, mutta rinta maistuu hyvin. Meillä mennään siis täysimetyksellä, mutta aika tiheeseen saa kyllä imettää. Saas nähä, millon tarttee lisäravintoa..
Nyt poika viikkoa vaille neljäkuukautta ja muutaman viikon on nyt ollut helppoa. Kolmen kuukauden iässä, siis vähän ennen ja jälkeen oli sellainen kolmisen viikkoa, jolloin poika raivosi iltaisin rinnalla. Itsekin pelkäsin, että eikö maito riitä enää, mutta vakuuttelin itselleni lukemieni faktatietojen pohjalta, että pakkohan sen on riittää! Poitsu siis potki ja takoi rintaani pienillä nyrkeillään(sinänsä hellyyttävääkin =) ) Selvittiin siitä kaudesta tiheillä rinnanvaihdoilla eli aina kun raivari alkoi tissi pois suusta, puolen vaihto ja toinen tissi jne. Näitä vaihtoja tuli yhteen syöttöön ehkä 5-6 jonka jälkeen pieni taistelija uupui ja hyväksyi tissin suuhun ja nukahti. Joskus jos itse olin ihan väsyksissä mies antoi pullosta 40-60 ml korviketta, mutta usein vauva ei sitäkään kokonaan juonut eli kyse ei ollut nälästä/maidon puutteesta - tissi vaan kiukuttaa jostain syystä. Koita jaksaa, kyllä se helpottaa kohta ja jatka ihmeessä imetystä!
Vielä: Meillä raivoaminen oli sitä, että ei huolinut rintaa alkuunkaan suuhun. Jos pikkasen väkisin yritin, niin alko sellanen " mua kidutetaan" -itku, pään kääntäminen pois ja kauhee liikehtiminen. Ja muistu mieleen vielä yks kikka. Poika huoli usein tutin, muttei rintaa. Annoin välillä siis ensin (huvi)tutin ja sitten kun intoutui sitä syömään vaihdoin lennossa (piti olla aika nopsa) rintaan. Usein onnistuikin ;)
Hei,
meillä on 3,5kk vanhan pojan touhut tähän samanlaisia: Heräilee yöllä parin tunnin välein syömään, kun välillä jo syötiin huomattavasti pidemmillä pätkillä, aamulla ei oikein malta syödä (johtuu luultavasti sitä, että tankkaa yöllä niin hyvin...), nukuttamiset on välillä helppoja, välillä taas nukahtaa tunnin huudon jälkeen, nukuttaessa touhuaa hirmuisesti käsillään, ja kapalointi saa vaan aikaan hirveän raivarin, kun ei saakaan huidottua, ei suostu tällä hetkellä syömään ollenkaan sylissä (täysimetän) vaan pitää syöttää sängyssä tai lattialla maaten, hereillä ollessaan vaatii koko ajan seuraa ja laulelua/touhuseuraa. Käytiin maanantaina neuvolassa ja siellä oli lääkärikin, joten poika on kunnossa -taitaa tosiaan vaan olla sellainen kausi, ettei oikein mikään ole hyvä. En tiedä, osaako tämän ikäinen vauva vielä turhautua siitä, että tavallaan oppii koko ajan uutta, mutta ei kuitenkaan vielä osaa tarpeeksi tms... Siltä minusta ainakin välillä vaikuttaa. Ai niin, minä kysyin neuvolasta siitä lisäruuasta ja siellä sanoivat, että ei kannata antaa, kun lapsi kuitenkin kasvaa, jos vain itse jaksaa sen kanssa puuhailla ja syöttää usein, myös yöllä...
Voimia sinulle, eiköhän tämäkin vaihe mene pikkuhiljaa ohi :)
Meillä on 3kk ikäinen tyttö.Kausittaista tuntuu olevan kaikki raivoaminen,tissillä ja nukkuun mennessä.Täysimetän monien vaikeuksienkin jälkeen.Iltaisin joudun välillä antaan pullosta maitoo kun tissillä alkaa vaan itkeen ja kääntään päänsä pois.Meiän neiti tuntuu tuntevan jo kellon ;) nimittäin melkein väistämättä syö tasan kolmen tunnin välein ja jos aikasemmin tarjoon tissiä niin saa raivarin.Kitinä ruokailujen välissä on melkein aina ollut väsymystä ja kun laitan sänkyyn niin sinne rauhoittuu ja ottaa pikku-unet.
En suosittele myöskään lisäruoan antamista ettei mee imetys piloille sen takia,kyllä se vauva syö kun on nälkä ja tuskin on kyse ettei maitosi riitä.
Jaksamista ja pitkää pinnaa :)
Kyllä näitä vastauksia tulee niin laidasta laitaan ja niinhän se on, että kokeilemalla löytää itselleen/vauvalleen parhaan keinon. Mutta pelottelu imetyksen pilaamisella on jo vähän liioittelua mielestäni.
Meillä nämä raivarit alkoivat joskus reilun kuukauden ikäisenä ja en halunnut huudattaa lasta tuntikausia, joten päädyimme lisämaitoon pullosta.
Nyt illat on aivan ihania ja minulla riittää maito ympäri vuorokauden jos on tarvis. Iltaisin meillä otetaan nannia ja maissivelliä sekaisin ja hyvin ollaan pärjätty!
Tsemppiä teille, toivottavasti löydätte teille sopivan ratkaisun!
Siitä päättelenn että maitoni on liian laihaa, koska vauva syö tunnin tai kahden väliin ympäri vuorokauden. ei puklaile mnitään ulos ja itkeskelee koko ajan. Haluan kyllä imettää, mutta uskon että vauva on siksi levoton kun ei saa edes yöllä nukuttua. Väsy painaa päälle. Lisäksi yöllä vauva ei itke vaan ähisee ja hakee tissiä ja imee raivoisasti sormiaan. Tissin annettua tyhjentää sen kyllä kunnolla. Itkuraivareiden jälkeenkin kun saan sen syömään syö kyllä kunnolla. Välillä molemmat rinnat. Osa voi johtua kyllä kehityksestä, mutta osa on siitä että maitoni on liian laihaa. Minä tiedän että tissistäni tulee maitoa, mutta se ei vaan riitä vauvalle.
Tissit tulee kipeäksi ja tuttipulloahan tämä typy ei syö, joten tissillä huutamiseen en voi tarjota myöskään pulloa.
Minä annan nyt perunavelliä omasta maidostani tehtynä. Tulen kertomaan parin päivän kuluessa oliko apua.
Kiitos kaikille vastanneille!
Sössi
Tsemppiä teille muille imetykseen ja haluaisin todella täysimettää, mutta vauvamme huuto oli tosiaan nälkää eikä mitään muuta.
Annoin siis omasta maidostani tehtyä peruna velliä ja vauva nukkui heti seuraavan yönä 6,5h ja on ollut nyt pelkkää hymyä.
En sii usko että meillä oli kyse mistään kehitysvaiheesta. Uskon siihen että kyllä äiti tietää, mikä on parasta.
Olen itsekin rauhallisempi kun vauva on onnellinen eli olen valmis luopumaan täysimetyksestä jos saan vain vauvan onnelliseksi.
Luottakaa äidit siis vaistoon!
Mukavaa kevään jatkoa.
Se nyt on vaan niin, että tilanteet muuttuu ja aina on jotain kommervenkkiä menossa...parin viikon päästä tilanne voi olla taas ihan toinen. Raivareita tulee ja menee, välillä nukuttaa hyvin ja välillä huonosti. 3 - 4 kk iässä yleensä ne joilla on koliikki vaivannut kokee, että elämä helpottuu ja ne joilla vauva siihen saakka nukkunut hyvin ja ollut helppo, kokee, että elämä vaikeutuu eli vauvoista tulee ehkä keskimäärin yhtä hankalia/helppoja noihin aikoihin.
Yksi tiheän imun kausi osuu 3 kk tietämille ja pään sisällä alkaa tapahtua niin paljon vipinää, että yöt monesti levottomia sen takia. Todennäköisesti peruna ei paljon auta aivomyrskyihin ja tietääkseni korvike on kuitenkin parempi vaihtis, kuin peruna, jos jotain extra ruokaa haluaa antaa tuossa iässä?
Meidän 4 kk pojalla on ollut monet tissiraivarikaudet ja pullolla on päästy yli. En jaksa alkaa tappelemaan syömisen kanssa, vaan olen antanut iltaisin pullosta maidon (korviketta, mutta jos on maidot omasta takaa, niin sitten antaisin sitä). Parin päivän päästä tilanne voi olla taas ihan eri ja tissi maistuu.