Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Röntgensäteily ja raskaus

Vierailija
03.02.2016 |

Olen vasta 4:llä raskausviikolla oleva lähihoitajaopiskelija ja työharjoittelussa paikassa jossa vein potilaan röntgeniin. Potilaalta otettiin polvikuva ja olin sellaisen suojalasin takana (lyijyä) toisessa huoneessa mutta ovi oli koko ajan auki kuvaushuoneeseen. Onko mahdollista että säteilyä on tullut tähän huoneeseen jossa olen ollut kuvauksen ajan? Asia huolettaa minua kovasti, toivoisin asiallisia vastauksia.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Röntgensäteily ei pääse kulman taakse. Ne kulkevat suoraan.

Kaikki säteet heijastuvat aina jostain, rontgensäteet kyllä pääosin läpäisevät tai absorboituvat.

Ap:n tapauksessa pelkkä yksittäinen natiivikuva ei lisää mitään riskiä, varsinkaan kun se hajasäteily on aivan mitätön osa sille etäisyydelle muutenkaan tulevasta säteilystä.

Röntgen laki on kuitenkin säädetty aiheesta ja sitä ylimääräistä altistusta on syytä välttää. Sen haitat on suurimmillaan juuri solujen jakautuessa aktiivisesti ja sikiön alkukehityksessä ei ole syytä lisätä mitään riskiä edes nimeksi.

Vierailija
42/44 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana olevat ovat aika ylireagoivia, ehkä se johtuu hormoneista. Varmasti tuosta ei koitunut haittaa, mutta kannattaa tästä eteenpäin kertoa työpaikalla raskaudesta, niin et joudu yksin pohtimaan tuollaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/44 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Röntgensäteily ei pääse kulman taakse. Ne kulkevat suoraan.

Sirontasäteily kyllä menee kulmankin taakse ja on vaarallisempaa kuin suora säteily, koska se on menettänyt jo energiaansa ja jää täysin kudoksiin.

Kun valonsäde hiipuu ja ikkunan jälkeen "pysähtyy" huoneessa, mitä se mielestäsi tekee? Säteily on liikettä. Liikkeen vähentyessä se liike on hiljalleen muuttunut ympäröivissä osissa pienemmäksi liikkeeksi, jota mitataan lämpönä. Ei radioaaltojenkaan (kännykkä) epäillyt haitat ole kuuluvuuden reunoilla, vaan siinä lähteen lähellä.

Vierailija
44/44 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin röntgenissä rv 10, siis potilaana. Laitettiin vaan lyijyvyö alamahaan (kuvattiin keuhkot). Lääkäri sanoi, että sikiö on niin alhaalla, että on siellä vyön alla suojassa. Lisäksi rv 11-12 olin varjoainekuvauksessa, taas keuhkot kuvattiin. Siinäkin laitettiin vaan lyijyvyö. Vetelin niillä main myös Buranaa ja oxynorm kipulääkettä eli jouduin tehdä kaikkea mitä ei todellakaan saisi tehdä raskaudessa. Mutta terve vauva syntyi <3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi