Voiko masentunut olla hyväkuntoinen?
Jos ihminen on määräaikaisella sairaseläkkeellä mutta harrastaa liikuntaa ja on hyväkuntoinen niin onko silloin oikeasti sairas? Diagnosoitu masennus ja ahdistus(ja ilmeisesti traumaperäinen stressireaktio).
Käy terapiassa, syö lääkkeitä. Saikulla on mutta pystyy kyllä liikuntaa harrastamaan ainakin 2-3 kertaa viikossa(jumpat) ja kävelee hirveästi joka paikkaan kun ei omista autoa. Kävely kuulema helpottaa ahdistusta. Nousee portaat niin reippaasti ja muut läähättää hengästyksestä. Ei yöllä pysty kuulema nukkumaan vaikka on uupunut. Ei tarvitse päiväunia, kun ei yöllä kuulema pysty nukkumaan niin ei päivälläkään. Eikö silloin jos on tarpeeksi uupunut niin kyllä silloin nukkuu. Väittää että ei aina pääse sängystä ylös eikä tiskata mutta kuntotestit näyttää huippua. Eikö tuollainen ihminen vaan valitse että "jaksaa" kivat asiat, eli jumppaan kyllä jaksaa mennä mutta ei tiskata.
Onko tällainen ihminen valesairas?
Kommentit (14)
Liikunta löytyy nykyään masennuksen Käypä hoito-suosituksista, eli kuuluu ihan virallisesti masennuksen lääketieteelliseen hoitoon.
En usko, että on valesairas. Mutta jos olet sitä mieltä, niin syytä diagnoosin tehnyttä lääkäriä, älä potilasta.
Mun mies oli diagnosoitu vakavasti masentuneeksi, ja se harrasti puolimaratoneja. Siis juoksi amatöörikilpailuissa todella hyviä aikoja n. joka toinen viikonloppu. Toki vain silloin, kun lääkitys oli jotenkin kohdillaan. Pahimpina hetkinä ei päässyt kirjaimellisesti sängystä ylös. Hänellä ainakin masennus vaikutti silti selvästi enemmän henkiseen toimintakykyyn kuin fyysiseen.
Voe herrajumala! Hyvä että hoitaa itseään. Liikunta on paras hoito ahistukseen, masennukseen ja vitutukseen.
Tottakai masentuneena ensimmäiseksi alkaa tökkiä ne vastenmieliset asiat. Mulla olis kans mahdollisuus pitkään sairaslomaan, mutta en ole uskaltanut ottaa käyttöön. Juuri ja juuri hoidan välttämättömät työasiat, en muuta. Ja koko ilta menee pelkästään siitä toipumiseen. Jos jäisin saikulle, alkaisin nimenomaan ekana hoitaa itseäni en kotiani. Unelma päivittäisestä liikunnasta elää
Liikunta on ihan virallinen masennuksen hoitomuoto. Masentunut voi olla ihan minkälainen tahansa, se ei välttämättä näy päällepäin. Hyvä että jaksaa mennä jumppaan, kun se on juuri sitä toimintaa, mitä hänen pitääkin sairaslomalla tehdä: edistää parantumistaan.
Minä treenaan rankasti kolmena päivänä viikossa ja jumppaan kahtena. En kuitenkaan pysty nukkumaan ilman lääkkeitä ja olen sairastanut masennusta nyt kuusi vuotta. Dg on syvä masennus.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen on määräaikaisella sairaseläkkeellä mutta harrastaa liikuntaa ja on hyväkuntoinen niin onko silloin oikeasti sairas? Diagnosoitu masennus ja ahdistus(ja ilmeisesti traumaperäinen stressireaktio).
Käy terapiassa, syö lääkkeitä. Saikulla on mutta pystyy kyllä liikuntaa harrastamaan ainakin 2-3 kertaa viikossa(jumpat) ja kävelee hirveästi joka paikkaan kun ei omista autoa. Kävely kuulema helpottaa ahdistusta. Nousee portaat niin reippaasti ja muut läähättää hengästyksestä. Ei yöllä pysty kuulema nukkumaan vaikka on uupunut. Ei tarvitse päiväunia, kun ei yöllä kuulema pysty nukkumaan niin ei päivälläkään. Eikö silloin jos on tarpeeksi uupunut niin kyllä silloin nukkuu. Väittää että ei aina pääse sängystä ylös eikä tiskata mutta kuntotestit näyttää huippua. Eikö tuollainen ihminen vaan valitse että "jaksaa" kivat asiat, eli jumppaan kyllä jaksaa mennä mutta ei tiskata.
Onko tällainen ihminen valesairas?
Ei ole valesairas mutta sinä olet aivan uskomattoman tietämätön=tyhmä.
Itselläni masennus vaikuttaa hyvin paljon myös esimerkiksi muistiin ja keskittymiskykyyn. Siis saatan esimerkiksi laittaa uunin päälle kun ajattelen että laitanpa ruoan uuniin ja jonkun ajan päästä kävelen keittiön ohi ja ihmettelen miksi uuni on päällä kunnes muistan että ainiin... joten voin kertoa että masennus vaikuttaa ihmiseen hyvin moninaisesti. Vaikka jaksaisikin lähteä sinne jumppaan niin se ei tarkoita ettäkö olisi työkykyinen ja kunnossa.
Masennuksen kaltaista sairautta voi olla hyvinkin vaikea hahmottaa, jos siitä ei ole mitään omakohtaista kokemusta, joten ei ihme, jos asia mietityttää. Masentunut voi kuitenkin jaksaa vaikka liikkua paljonkin, mikä onkin hyvä, sillä liikunta auttaa masennuksen hoidossa, kuten toisetkin ovat maininneet.
I had a black dog, his name was depression on WHO:n video, joka pyrkii kertomaan, millaista on kärsiä masennuksesta. Löytyy youtubesta suomalaisilla tekstityksillä:
Vierailija kirjoitti:
Masennuksen kaltaista sairautta voi olla hyvinkin vaikea hahmottaa, jos siitä ei ole mitään omakohtaista kokemusta, joten ei ihme, jos asia mietityttää. Masentunut voi kuitenkin jaksaa vaikka liikkua paljonkin, mikä onkin hyvä, sillä liikunta auttaa masennuksen hoidossa, kuten toisetkin ovat maininneet.
I had a black dog, his name was depression on WHO:n video, joka pyrkii kertomaan, millaista on kärsiä masennuksesta. Löytyy youtubesta suomalaisilla tekstityksillä:
Todella hyvä video!
Itkin
Minä kans kuulen ystäviltäni samanlaisia syytöksiä kun harrastan liikuntaa vaikka olen sairauslomalla masennuksen vuoksi. Saan näistä syytöksistä pahoja ahdistuskohtauksia ja alan oikeasti kuvitella olevani rikollinen kun käyn liikunnoissa vaikka en töihin pysty(just hellat jää päälle, unettomuus ym.) Alan vältellä kertomasta ihmisille että harrastan liikuntaa tai että olen tehnyt jotain. Nämä rikollisuuskuvitelmat ovat alkaneet tulla todella todellisiksi ja olen hirveän syyllisyyden vallassa ja koen puijaavani lääkäriä ja koko suomalaista yhteiskuntaa. Mielessäni koen olevani loinen.
Kiva tietää että kaikki ei ajattele niin kuin ystäväni. Ehkäpä he ovat vaan kateellisia kun eivät itse saa aikaiseksi harrastaa liikuntaa. Ovat myös kateellisia että saan eläkettä "vaikka en tee mitään". Vaikka tuo eläke on todella pieni, minulla ei ole varaa edes omaan asuntoon ja asun solussa.
Pitäisikö vaihtaa ystäviä?
Masennusta ja ahdistustani olen hoitanut paljon liikunnalla. Lääkitystäkin olen käyttänyt. Kenellekään ulkopuoliselle en ole huudellut.
Kukaan ei minusta usko, että olen masentunut. Se ei näy päällepäin.. Pakotan itseni urheilemaan, että pysyn toimintakykyisenä. Hyvä kunto on siis mahdollinen.
Ihminen voi olla masentunut vaikka kävisi töissä, hoitaisi kotinsa ja lapsensa. Liikunta auttaa myös ja voi olla ainoa asia joka pitää järjissään. Masennus ei näy päällepäin aina.