60-luvulla syntyneet, muistoja!
En enää muista nimeä, mutta kaupoissa oli vanukkaita, joiden logossa oli tytön pää. Värit keltainen ja ruskea. Muistan, että sain t-paidan, kun vanukkaita tuli ostettua tarpeeksi. Mikähän oli nimi?
Jäätelöitä oli mm. pingviinejä, joitain ihme peikonpäitä (oransssi tukka ja punainen naama). Melissa maitohyytelö tuli kauppoihin, ja sitä vihattiin!
Karkkeina tykkäsin Chewtitseistä, niitä oli minttua, appelsiinia, mansikkaa..
Sarjakuvia oli paljon. Tintit ja Asteriksit olivat suosikkejani. Veikko, Tette ja Jykke oli parina sarjana. Muffet (silloin ei vielä Smurffeja) . Puk-kirjoja luin paljon, samoin Lotta-sarjaa. Ja hevoskirjoja. Laura-sarjaa, Mustaa Oria, australialaista villiori-sarjaa. Uljas musta.. TV:ssä rakastin Ratsutilan Nuoria.
Telkussa oli Mahdollisuuksia rajoilla ja Tiikeriprikaati. Cannon. Starsky ja Hutch vähän vanhempana. Alkuperäinen Star Trek ja Avaruusasema Alfa. Itse en saanut katsoa Hitchcock Esittää -sarjaa tai Yöjuttua!
Paljon muutakin tulee mieleen .. Postailen lisää, jos muillekin tulee nostalgiaa mieleen! Muistoja, kiitos!
Kommentit (2694)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
chevits sulaa sohvaan....
Menet diskoon leffaan hippoihin, tarjoo Chewits muillekin. Chewits maituu pitkään, Chewits maistuu pitkääääään....
Ajatar on Forumissa, Forumissa Mannerheimintiellä, auki joka ilta kello kahdeksaan...
Maito kaupasta haettuna oli ainakin 70-luvun alussa pusseissa.
Mökillä maito haettiin läheiseltä tilalta 2-3litran maitohinkkeihin.
TV-mainoksista jäi 70-luvun alku mainos "Torokeittoo, Torokeittoo nyt kaupoissaa..."
60-luvun puolella näin suttuista kuvaa kun astronaitit laskeutuivat kuuhun (jos sen ajan tekniikalla oikeasti edes laskeutuivat =)
Liekkö tätä joku jo muistellutkin mutta 70-luvun lopulla piti kouluunkin mennä nokian mustissa kontioissa. Sellaiset piti saada ja seuraavaksi niistä piti vielä kääntää varret kaksinkerroin. Näin ainakin meillä Kaakkois-Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Elannon pullapuodeista sai tuoretta leipää, ranskanleipä ja polakka oli hyvää. Valintataloissa oli ruuan lisäksi vaatteita ja joissain jopa musiikkiosasto, sieltä tarttui mukaan Hurriganesien Hot Wheels-levy 5 markalla.
Nykyään Subu on korvannut polakan Suomessa täysin. Olivat ne aikoja, kun Keefin kanssa rännitettiin polakkaa ilman huolta mistään suonitukoksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Radiossa tuli uutisten yhteydessä tiedotteita tyyliin : Herra ja rouva xxxx ottakaa yhteyttä kotiin .Äitinne vakavasti sairas. Herra ja rouva xxx ovat matkalla keski -suomessa vihreällä Simca merkkisellä autollla jonka rekisteri on xxxx.
Älkäämme unohtako myöskään legendaarista stereotestiä!
Seuraavassa kuulette metronomin tikitystä, jonka pitäisi kuulua ainoastaan vasemman puoleisesta kaiuttimesta: tiktak tiktak tiktak... Mikäli äskeinen tikitys kuitenkin kuului kaiutinparin välisestä keskipisteestä, on syytä tarkistaa, kuunteletteko todellakin asemaa, joka lähettää tällä hetkellä stereofonista ohjelmaa ja onko vastaanottimenne kytketty stereokuuntelulle....
Meillä kuului nurkasta vain merkonomin hihitystä.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Radiossa tuli uutisten yhteydessä tiedotteita tyyliin : Herra ja rouva xxxx ottakaa yhteyttä kotiin .Äitinne vakavasti sairas. Herra ja rouva xxx ovat matkalla keski -suomessa vihreällä Simca merkkisellä autollla jonka rekisteri on xxxx.
Älkäämme unohtako myöskään legendaarista stereotestiä!
Seuraavassa kuulette metronomin tikitystä, jonka pitäisi kuulua ainoastaan vasemman puoleisesta kaiuttimesta: tiktak tiktak tiktak... Mikäli äskeinen tikitys kuitenkin kuului kaiutinparin välisestä keskipisteestä, on syytä tarkistaa, kuunteletteko todellakin asemaa, joka lähettää tällä hetkellä stereofonista ohjelmaa ja onko vastaanottimenne kytketty stereokuuntelulle....
Meillä kuului nurkasta vain merkonomin hihitystä.....
Kun sillä oli monot väärissä jaloissa?
Vierailija kirjoitti:
Liekkö tätä joku jo muistellutkin mutta 70-luvun lopulla piti kouluunkin mennä nokian mustissa kontioissa. Sellaiset piti saada ja seuraavaksi niistä piti vielä kääntää varret kaksinkerroin. Näin ainakin meillä Kaakkois-Suomessa.
Ja meillä Lounais-Suomessa.
Muistaakseni tosiaan kirjoitin tästä jo ketjuun, mutta ei vara venettä kaada. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja meillä Lounais-Suomessa.
Muistaakseni tosiaan kirjoitin tästä jo ketjuun, mutta ei vara venettä kaada. :)
Keski-Suomessa myös. Käännetyt varret myös koristeltiin (töhrittiin) bändien nimillä yms. Ja vanhemmat kiittivät saappaiden pilaamisesta…
Lipsi- ja mac mehujäät, Super jätskipuikko, Black Pete, Jambo, sokeroidut Leijona pastillit peltirasiassa... Kaverilla oli retut ja mulla siniset lokit, pyöränä kullanvärinen Poni, kaverilla keltainen Jopo. Termospullossa oli helmivelliä ja elmukelmuun kääritty ranskanleipää meetvurstilla päällystettynä välipalaksi kun tulin koulusta ja vanhemmat vielä töissä. Tuoksuvia pyyhekumeja piti olla paljon penaalissa, keräiltiin ja vaihdeltiin kiiltokuvia, oli kirjeenvaihtokavereita ja ketjukirjeitä korttien muodossa. Ystäväni- ja koulukaverinivihkoset kiersivät luokassa ja kavereilla.
Mulla on edelleen käytössä sellainen Tunturin naistenpyörä vuosimallia 1978. Olen ostanut uudenkin pyörän, mutta ajan edelleen sillä vanhalla. Toimii efelleen.
Jäänyt mieleen TV-mainos "veikkaus on joka viikko, palautuspäivä keskiviikko".
Lastenohjelmia tuli TV:stä vähän. Olin koulun jälkeen yksin kotona ennen kuin vanhemmat tulivat töistä kotiin illalla. TV:stä tuli alkuillalla ohjelma nimeltä Pätkis, jossa oli usein lyhyitä piirrettyjä. Tykkäsin katsoa niitä. Kerran siinä oli yksi vakava ja mielestäni tylsä lyhytelokuva ja olin pettynyt, koska olin odottanut niitä piirrettyjä.
Se tunne, kun sai keväällä vaihtaa pikkukenkiin ja polvisukkiin. Monet kulki monoissa koko talven tai jopa kumppareissa.
"Vaimoni on noita" oli lemppariohjelma.
Näin 6-kymppisenä vielä kauhea ikävä niitä aitoja merkkareita. Ei ole tullut samaa makua vastaan missään salmiakissa.
Maitotoffee! Tänään satuin näkemään torilla (olen ulkosuomalainen) ja ostin. Viimeksi syönyt varmaan 50 v sitten. Maku toi niin paljon muistoja, ai että!
Mainoksia:
Tavernaa mioo, munamakaroonii...
Kuppi teetä ja sympatiaa..
Seitsemässä sekunnissa et ehdi sanoa paljon Kismetistä(oliko se se vai joku Fazerina tms?), mutta maistappa..
Tule Joulu kultainen..
"Winduksella tietenkin. Millähän se Kaisa?"
Olen syntynyt 60/70-lukujen taitteessa, mutta suuri osa ketjun jutuista on hyvin tuttuja.
Muistaa vanhoja asioita kun niistä lukee. Kahden tyynyn purkkapaketit!
Muistan pussimaidon. Laitettiin kannuun ja leikattiin nurkka.
Koulun omatoimikartat! Voi että tykkäsin koska maantiede ja kaukomaat oli minulle aina kiinnostuksen kohteena. Ja ne jännittävät karttarullat luokassa.
Sitten keskikoulussa oli myös jokin englanninkielen sanasto mistä piti opetella sivu kerrallaan jonkin aihepiirin sanoja ja niistä oli pieniä kokeita. Sitten lukioaikana oli myös sivistyssanasto kirjanen.
Ja muistatteko ne pienet
punakantiset kielien sanakirjat.
IYS oli Turussa oleva järjestö jonka kautta saatiin englannin opettajan välityksellä kirjeenvaihtokavereita ulkomailta kun maksettiin pieni maksu jokaisesta osoitteesta. Minä sain kaverini vuosina 1974 ja 1975 ja olen vieläkin yhteydessä heidän kanssa ja tavannut monta kertaa.
Tuli INFO kirjakaupat 70-luvulla ja kun menin lukioon sieltä ostettiin oppikirjat.
Kävin Vammalan Hopun koulua. Keskellä koulurakennusta oli entinen opettaja Hongiston asunto. Siitä oli tehty koulukirjasto. Kuluneita lastenkirjoja ja nuorisoromaaneita, lainat merkittiin varmaankin pieneen sinikantiseen ruutuvihkoon. Sieltä löysin VIISIKKO-kirjat ja siitä avautui aivan uusi maailma. Olen lukenut ne kaikki moneen kertaan - ja yhä edelleen rakastan brittidekkareita.
Koulu antoi minulle paljon vaikka luokat olivat suuria ja opetus hyvin opettajakeskeistä. Sunnuntaisin mentiin samaan kouluun pyhäkouluun ja mukavia muistoja sieltäkin.
Äiti oli lauantait töissä. Kaupasta maito ostettiin maitokoneesta pääläriin ja kahvi jauhettiin siellä kahvimyllyllä. Kerma oli pulloissa. Kotona meillä oli kotiapulainen. Tuolloin tuli ruskeat tikkarit kauppaan, tummat ja vaaleat. Tummat oli parempia. 2 pennin kinuskipaloja ja jotakin purkkaa sain ostaa itse. Limsa oli punaista ja sitä sai harvoin, kun oli äidin tekemiä mehuja.
Äitini osti näitä suuren pussillisen, hänen mukaansa siinä oli sata purkkapakkausta. Söin ne kavereiden kanssa yhden päivän aikana! Heti, kn maku väheni, niin otettiin uudet purkat. Selkäsaunahan siitä tuli. Itse piti hakea vitsa puusta.