Millaisia palkkoja vastavalmistuneet tradenomit ja AMK insinöörit saavat?
Kertokaapa kokemuksia.
Täällä opiskelupaikan valintaa pähkäillään.
Kommentit (50)
Olen tietotekniikan insinööri. Aloituspalkka valmistumisen jälkeen oli 2500€/kk (vuonna 2010). Nykyisin palkka on 5300€/kk. Parin vuoden jälkeen vaihdoin ensimmäisen (ja toistaiseksi ainoan) kerran firmaa.
Tradenomi 2000€ brutto
Insinööri 2500€
Vierailija kirjoitti:
Millaiset ovat amk-inssien työnsaantimahdollisuudet nykyään?
Riippuu opiskelualasta ja paikkakunnasta. Helsingissä ainakin rakennuspuolella pääsee työnjohtotehtäviin jo opiskeluaikana.
Insinööreillä parempi palkkakehitys. Tekniikan puolella se raha liikkuu. Kaikki tuntemani tradet ovat joko toimistossa avustavissa töissä (sihteerejä, assareita) ja osa ihan myyjinä kaupoissa. Sitten nämä AMK-inssit tienaa vaihtelevasti 2400-4200€/kk. Tuo 2400€ tienaava on alipalkattu, joten mielellään kannattaa pyytää alkupalkaksi ainakin 2700€/kk mikä on normaali lähtöpalkka amk-insinööreillä.
Tietojenkäsittelyn opiskelijana olin kesätöissä (projektiluontoisesti) 2200€ palkalla. Töitä kyllä tuntuu riittävän oikein mukavasti ja teen hommia myös opiskelujen ohella.
Vastavalmistuneena it-tradenomina (2009) mun palkka oli 1800e/kk. Nyt vaativammassa hommassa 2400e/kk. Valmistuin hyvin paperein aikoinaan. Kertokaa heti, mistä tuollaisia aloituspalkkoja saa, niin vaihdan tuon ruputyöpaikan siihen heti!
Jos joku ihmettelee miksi koulutetut katoaa maasta, niin tässä ketjussa se näkyy hyvin.
Kaupan kassalla saa ihan ilman koulutusta noin 2000e (nettona ~1700e)
AMK-koulutuksella saa noin 3000e (nettona ~2100e)
Yliopistokoulutuksella saa noin 4000e (nettona ~ 2500e)
Ja nämä siis kaupallisella/teknisella puolella ns. normipalkkoja usemman vuoden kokemuksen jälkeen (jos töitä edes löytää).