Millaisia palkkoja vastavalmistuneet tradenomit ja AMK insinöörit saavat?
Kertokaapa kokemuksia.
Täällä opiskelupaikan valintaa pähkäillään.
Kommentit (50)
Olen tietotekniikan insinööri. Aloituspalkka valmistumisen jälkeen oli 2500€/kk (vuonna 2010). Nykyisin palkka on 5300€/kk. Parin vuoden jälkeen vaihdoin ensimmäisen (ja toistaiseksi ainoan) kerran firmaa.
Tradenomi 2000€ brutto
Insinööri 2500€
Vierailija kirjoitti:
Millaiset ovat amk-inssien työnsaantimahdollisuudet nykyään?
Riippuu opiskelualasta ja paikkakunnasta. Helsingissä ainakin rakennuspuolella pääsee työnjohtotehtäviin jo opiskeluaikana.
Insinööreillä parempi palkkakehitys. Tekniikan puolella se raha liikkuu. Kaikki tuntemani tradet ovat joko toimistossa avustavissa töissä (sihteerejä, assareita) ja osa ihan myyjinä kaupoissa. Sitten nämä AMK-inssit tienaa vaihtelevasti 2400-4200€/kk. Tuo 2400€ tienaava on alipalkattu, joten mielellään kannattaa pyytää alkupalkaksi ainakin 2700€/kk mikä on normaali lähtöpalkka amk-insinööreillä.
Tietojenkäsittelyn opiskelijana olin kesätöissä (projektiluontoisesti) 2200€ palkalla. Töitä kyllä tuntuu riittävän oikein mukavasti ja teen hommia myös opiskelujen ohella.
Vastavalmistuneena it-tradenomina (2009) mun palkka oli 1800e/kk. Nyt vaativammassa hommassa 2400e/kk. Valmistuin hyvin paperein aikoinaan. Kertokaa heti, mistä tuollaisia aloituspalkkoja saa, niin vaihdan tuon ruputyöpaikan siihen heti!
Jos joku ihmettelee miksi koulutetut katoaa maasta, niin tässä ketjussa se näkyy hyvin.
Kaupan kassalla saa ihan ilman koulutusta noin 2000e (nettona ~1700e)
AMK-koulutuksella saa noin 3000e (nettona ~2100e)
Yliopistokoulutuksella saa noin 4000e (nettona ~ 2500e)
Ja nämä siis kaupallisella/teknisella puolella ns. normipalkkoja usemman vuoden kokemuksen jälkeen (jos töitä edes löytää).
Sillä yliopiston käyneellä menee opiskeluun kuitenkin vähintään 5 vuotta, jolloin ansionmenetyksiä kaupan kassaan verrattuna tulee (mahdolliset kesätyöt huomioiden) luokkaa 50 000e. Jo pelkästään tuon kuromiseen kiinni menee opintojen jälkeen vähintään 10 vuotta, huomioiden, että tuonkin tonnin palkkaeron aikaansaamiseen menee useampi vuosi. Jos on joutunut nostamaan opintolainaa tai ei pääse tuohonkaan palkkaan, kasvaa välimatka helposti 20 vuoteen. Pk-seudun ulkopuolella kovin isoja palkankorotuksia on turha myöhemminkään toivoa.
Kannattaako siis jäädä Suomeen töihin, jos jo keskieuroopassa saa helposti käteen tonnin-pari kuussa enemmän kuin Suomessa, ja paikkoja on niin paljon että on vaikea jo valita mihin hakisi?
Vierailija kirjoitti:
Vastavalmistuneena it-tradenomina (2009) mun palkka oli 1800e/kk. Nyt vaativammassa hommassa 2400e/kk. Valmistuin hyvin paperein aikoinaan. Kertokaa heti, mistä tuollaisia aloituspalkkoja saa, niin vaihdan tuon ruputyöpaikan siihen heti!
Ihan mistä tahansa kun osaa vain itsevarmasti pyytää ja myydä osaamisensa. Minä olen ollut tuota korkeammalla palkalla töissä ilman minkään valtakunnan koulutustakin, enkä ikimaailmassa arvottaisi omaa ammattitaitoani noin alas. Naisilla tuo on etenkin suuri ongelma. Tralilla on myös palkkaneuvontapalvelu, mistä voi kysyä osviittaa jos palkkatoive arveluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Melkolailla ihan missä tahansa saa enemmän. Amiksen käyneet sähkärit ja putkarit pääsee äkkiä helposti paremmille ansioille kun noi.
Tradenomi (myynti) kohta ja brutto 3000-3500€/kk, opintoja vajaa vuosi jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku ihmettelee miksi koulutetut katoaa maasta, niin tässä ketjussa se näkyy hyvin.
Kaupan kassalla saa ihan ilman koulutusta noin 2000e (nettona ~1700e)
AMK-koulutuksella saa noin 3000e (nettona ~2100e)
Yliopistokoulutuksella saa noin 4000e (nettona ~ 2500e)
Ja nämä siis kaupallisella/teknisella puolella ns. normipalkkoja usemman vuoden kokemuksen jälkeen (jos töitä edes löytää).
Sillä yliopiston käyneellä menee opiskeluun kuitenkin vähintään 5 vuotta, jolloin ansionmenetyksiä kaupan kassaan verrattuna tulee (mahdolliset kesätyöt huomioiden) luokkaa 50 000e. Jo pelkästään tuon kuromiseen kiinni menee opintojen jälkeen vähintään 10 vuotta, huomioiden, että tuonkin tonnin palkkaeron aikaansaamiseen menee useampi vuosi. Jos on joutunut nostamaan opintolainaa tai ei pääse tuohonkaan palkkaan, kasvaa välimatka helposti 20 vuoteen. Pk-seudun ulkopuolella kovin isoja palkankorotuksia on turha myöhemminkään toivoa.
Kannattaako siis jäädä Suomeen töihin, jos jo keskieuroopassa saa helposti käteen tonnin-pari kuussa enemmän kuin Suomessa, ja paikkoja on niin paljon että on vaikea jo valita mihin hakisi?
AMK:laisilla ei vaan välttämättä kielitaito riitä ulkomaille töihin lähtöön (jos ei ole käynyt englanninkielistä koulutusta) joten on pakko jäädä suomeen.
Yliopistossa tilanne lienee parempi, mutta AMKn suorittaneen kielitaito voi koostua kokonaisuudessaan hyvin vähäisestä rallienglannista jolla ei meinaa pärjätä edes turistina ulkomailla saati sitten työskennellä siellä.
Eihän osa osaa edes kirjallista suomea kunnolla, sellaisia tuotoksia olen AMK-insinööriopiskelijoiden tekemänä lukenut ettei minusta pitäisi hyväksyä edes yläkoulussa. Miten voi tietokoneella kirjoitettuun tekstiin saada niin paljon yhdyssana, pilkku ym. virheitä, vai onko näillä oikoluku pois käytöstä tai ei vaan kiinnosta.
Kauhean pieniä palkkoja maksetaan vaikka koulutus paranee. Minä saan 3000 konttorirotan hommista. Olen ylioppilas. Meillä on työssä myös eräs kansakoulun käynyt joka saa n. 3300e.
Toivottavasti jäävät työttömiksi. Ahneutta ei pidä palkita.
Ei ne saa palkkoja kun ei ne saa työtäkään.
Vierailija kirjoitti:
Kauhean pieniä palkkoja maksetaan vaikka koulutus paranee. Minä saan 3000 konttorirotan hommista. Olen ylioppilas. Meillä on työssä myös eräs kansakoulun käynyt joka saa n. 3300e.
Kysynnän ja tarjonnan lakihan palkkoihin aika paljon vaikuttaa. Jos jotain tradenomeja ja AMK inssejä koulutetaan tolkuttomasti ja melkein jokainen joka haluaa pääsee sisään kouluun, niin tottakai palkat lähtevät tippumaan kun tutkinnon omaavia on paljon työmarkkinoilla ja suurin osa ei mitään "kultakimpaleita" ole.
Toinen ääripää on taas melkein se, että jonkin ammatin edustajia on hyvin vähän ja harvassa, sekä kysyntää paljon jolloin osaava ja haluttu henkilö pystyy sanelemaan palkkansa, millä töihin tulee.
Valmistuin kaksi vuotta sitten tradenomiksi. Valmistuttuani menin aika pian määräaikaiseksi palveluneuvojaksi terveydenhoitoalalle, palkka oli 2100 euroa. En ollut siihen palkkaan kovin tyytyväinen. Olin siellä noin vuoden, ja toisen vuoden olin kaupungilla määräaikaisissa asiakaspalveluhommissa (ei niin koulutusta vastaavaa, mutta ylitöitä tekemällä tienasin aika hyvin). Kolme kuukautta kerkesin olla vastikään työttömänä, nimittäin ensi viikolla alkaa myyntiassistentin työ kiinteistöalalla. Palkaksi on sovittu 2500 euroa, olen tuohon ihan tyytyväinen ainakin näin alkuun, koska ei ole kiinteistöalasta mitään kokemusta.
hlge kirjoitti:
Valmistuin kaksi vuotta sitten tradenomiksi. Valmistuttuani menin aika pian määräaikaiseksi palveluneuvojaksi terveydenhoitoalalle, palkka oli 2100 euroa. En ollut siihen palkkaan kovin tyytyväinen. Olin siellä noin vuoden, ja toisen vuoden olin kaupungilla määräaikaisissa asiakaspalveluhommissa (ei niin koulutusta vastaavaa, mutta ylitöitä tekemällä tienasin aika hyvin). Kolme kuukautta kerkesin olla vastikään työttömänä, nimittäin ensi viikolla alkaa myyntiassistentin työ kiinteistöalalla. Palkaksi on sovittu 2500 euroa, olen tuohon ihan tyytyväinen ainakin näin alkuun, koska ei ole kiinteistöalasta mitään kokemusta.
Mitä? Miten voit saada noin paljon palkkaa. Minut palkattiin tänä kesänä alalle, josta ei mitään kokemusta tai virallista koulutusta ja palkkani oli noin puolet sinun palkasta. Ja AMK opiskelija olen.
Ei kai tuo minusta niin paljon ole. Eikös vastavalmistuneiden palkkasuositukset lähde 2500 eurosta. Olen tehnyt koulutusta vastaamattomia hommia reilulla parilla tonnilla kuussa, joten en lähtisi hirveän halvalla työhön, johon mulla on koulutus. Assistenttitason hommista mulla löytyy kokemusta noin yksi vuosi ja asiakaspalvelusta yli 10 vuotta.
Olen logistiikkapuolen tradenomi, eka työpaikka löytyi noin 1kk valmistumisesta. Lopulta olisin voinut saada töitä useammastakin paikasta. Alkupalkka 2200€, parin kuukauden jälkeen 2350€. Valmistuin alle 25-vuotiaana ja ennen valmistumista reilu vuosi työkokemusta toimistohommista ja muutama kuukausi logistiikka-alan duunarihommista.