Join viime viikolla kolme litraa Pepsi maxia
Mitä mieltä olette? Pepsi max on maukkainta, en pidä sokerilla makeutetuista limuista. Alkoholia en käytä, en syö herkkuja ja ruokavalioni on muuten terveellinen ja minulle sopiva. En tupakoi. Saanko siis pitää ainoan paheeni, vai pitäisikö vähentää?
Kommentit (42)
Eihän tuo kolme litraa ole paljonkaan. Muistakaa että Pepsi Maxissa on sen verran kofeiinia, että se on jossain jopa energiajuomaksi luokiteltu. Ei kannata juoda iltaisin kovin myöhään.
Jee! Ajattelin että on paljon. Voin siis jatkaa siitä nauttimista :-)
Ap
Aiheuttaa sitten senkin edestä hampaiden eroosiota, eli kiille liukenee, hampaita alkaa vihloa jne. Ei ole korjattavissa mitenkään, paitsi laitattamalla posliinilaminaatit hampaiden päälle. Eli kannattaa kuitenkin kokeilla edes vähentää!
Vierailija kirjoitti:
Aiheuttaa sitten senkin edestä hampaiden eroosiota, eli kiille liukenee, hampaita alkaa vihloa jne. Ei ole korjattavissa mitenkään, paitsi laitattamalla posliinilaminaatit hampaiden päälle. Eli kannattaa kuitenkin kokeilla edes vähentää!
No ei ole paha jos vetää huikalla koko pullon.
Munkin pahe... Muuten syön aika terveellisesti, mutta pepsimaxia tulee lipitettyä. Sokerillinen limsa olisi varmasti pienempi paha noiden makeutusaineiden sijaan, mutta mulla on ykköstyypin diabetes ja limsaa ei tule juotua sillei aterian yhteydessä vaan pitkin päivää ja kun mun elämä on sitä että jokaiselle hiilihydraatille pistetään insuliinia niin tää on kompromissi.
Mä olen jo lopettanut napostelun ja tupakoinnin, niin kaikkea ei pysty kerralla lopettamaan!
Niin, eihän se varmasti mitenkään hyväksi ole, etenkään hampaille. Yleensä pyrin juomaan "päivän annoksen" kuitenkin yhdellä kertaa, joten ainakin happohyökkäykset jää minimiin :D
Muistan kerran lukeneeni jonkun uutisen, jossa nainen oli kuollut liialliseen limun juontiin. Mutta hän oli käsittääkseni juonut useamman litran päivässä vuosikymmenten ajan.
Olen välillä yrittänyt korvata tuota limua itse hiilihapotetulla vedellä, johon joskus lisään esim. jotain hedelmän mehua makua tuomaan. Tietääkö kukaan aiheuttaako tuo hapotettu vesi jotain haittoja? Vai pitäisikö mun korvata limua pelkällä tylsällä hanavedellä :D
Ap
Niinpä, saa niitä pieniä paheitakin olla :)
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo kolme litraa ole paljonkaan. Muistakaa että Pepsi Maxissa on sen verran kofeiinia, että se on jossain jopa energiajuomaksi luokiteltu. Ei kannata juoda iltaisin kovin myöhään.
Vähemmän siinä on kofeiinia kuin energijuomissa. Yhdessä 1,5 litran pullossa taisi olla saman verran kofeiinia kuin kahdessa kahvikupillisessa. Eli huomattavasti vähemmän kuin energiajuomissa.
"Uusimpien tutkimusten mukaan päivittäinen kofeiiniannos raskaana olevilla ei saisi nousta yli 200 mg:n. 200 mg kofeiinia tarkoittaa yleensä 2 kahvikupillista, 0,5 litraa energiajuomaa tai 1,5 litraa kolajuomaa. Kohtuullisesti käytettynä raskaana olevat voivat nauttia esimerkiksi kolajuomia täysin turvallisesti."
http://www.hartwall.fi/fi/hartwall/yhteystiedot/usein-kysyttya
Kiitti tosta tiedosta 9! Olen ajatellut että sisältäisi paljon enemmän kofeiinia, mutta eihän tuo olekaan kovin paljon :-)
Ap
Mä olen välillä jättänyt kahvin kokonaan pois niinä päivinä kun olen juonut kolajuomia, mut näköjään voin niiden lisäksi ihan hyvin nauttia kupin tai pari kahviakin. :O :)
Ouch aspartaamia.. Tulee lopulta reikiä aivoihin. Kylmä vesi on paras juoma ja oikea kahvi (ei se kusi mitä suomalaiset ja jenkit juo). Nohh onhan se vaikea luopua herkuista jos on sokeri tai aspar narkkari. Mulle lasi vettä kiitos!
Olin vielä viime joulukuussa koukussa pepsi maxiin. Join lähes joka päivä puolen litran pullon. Sitten sairastin flunssan ja silloin en juonut pepsiä, tervehdyttyäni ostin sitä taas, mutta se ei maistunut hyvältä. Kaipaan kuitenkin kuplivaa juomaa, joten ostan tilalle kivennäisvettä.
hiilihapot aiheuttaa eroosiota, joten ei se paljoa auta vaihtaa johonkin kivennäisveteen. Mun ratkaisu on pilli! juon pepsimaxini siitä ja toiv hieman vähentäisi hampaiden kulumista..
Vierailija kirjoitti:
Kiitti tosta tiedosta 9! Olen ajatellut että sisältäisi paljon enemmän kofeiinia, mutta eihän tuo olekaan kovin paljon :-)
Ap
Jep, Hartwallin sivujen luulisi olevan suht luotettava lähde ja kolajuomien sisältävän myös Pepsin Cokiksen lisäksi. Etsin itse tuota tietoa, kun lopetin kahvinjuonnin, kun ei kofeiini suurina annoksina sovi, että paljonko sitä sitten Pepsi Maxissa on, kun sitä kuitenkin mielelläni joisin joskus. :)
Pilli kuulostaa hyvältä idealta! Kiitos ideasta! Ei ole tullut mieleenkään. Pitää siis alkaa juomaan limu ja kivennäisvesi pillillä :-)
Minäkin olen välillä pitänyt pitkiäkin taukoja Pepsi maxista, mutta silti kuukaudenkin jälkeen se maistuu aina niin hyvältä. Jääkylmä Pepsi max (ilman jäitä, jotka laimentaa sitä :D), ei ole sitä maussa voittanutta!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ouch aspartaamia.. Tulee lopulta reikiä aivoihin.
Juu ei.
http://www.terve.fi/ravinto/74405-makeutusaine-aspartaami-ei-aiheuta-sy…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän siinä on kofeiinia kuin energijuomissa. Yhdessä 1,5 litran pullossa taisi olla saman verran kofeiinia kuin kahdessa kahvikupillisessa. Eli huomattavasti vähemmän kuin energiajuomissa.
"Uusimpien tutkimusten mukaan päivittäinen kofeiiniannos raskaana olevilla ei saisi nousta yli 200 mg:n. 200 mg kofeiinia tarkoittaa yleensä 2 kahvikupillista, 0,5 litraa energiajuomaa tai 1,5 litraa kolajuomaa. Kohtuullisesti käytettynä raskaana olevat voivat nauttia esimerkiksi kolajuomia täysin turvallisesti."
Juu, mutta Pepsiä juodaan helposti se 1,5 litran pullo päivässä, kun taas energiajuomia juodaan ehkä yksi tölkki. Näin ollen Pepsistä tulee lopulta enemmän kofeiinia. Ja 200 mg ei todellakaan ole vähän, ainakaan jos kofeiiniherkästä henkilöstä on kyse.
Kaikki aiheuttaa syöpää ja terveyshaittoja. Jos niitä miettisi jatkuvasti, saisi pelkästään juoda vettä. Mutta tietyistä elintarvikkeista luopuminenkin aiheuttaa syöpää ja terveyshaittoja! Siltä ainakin tuntuu tämän nykyisen elintarvikehysterian kanssa.
Jos ruokavalio on muuten mallillaan, pienet paheetkin sallittakoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, mutta Pepsiä juodaan helposti se 1,5 litran pullo päivässä, kun taas energiajuomia juodaan ehkä yksi tölkki. Näin ollen Pepsistä tulee lopulta enemmän kofeiinia. Ja 200 mg ei todellakaan ole vähän, ainakaan jos kofeiiniherkästä henkilöstä on kyse.
Kyllä mulla vaan kestää 1,5 litran pullo helposti koko viikonlopun (pe-su), ei sitä ole koko pulloa pakko päivässä kiskoa. Eli alle kupillisen verran kahvia päivässä, vähänhän se on. Energiajuomiahan niitä helposti juodaan monta päivässä.
Juon kans varmaan ton verran viikossa just pepsi maxia. :O