Miksi sanotte neuvolan, päiväkodin yms työntekijöitä TÄDEIKSI?
Kassatäti, neuvolatäti, hoitotäti... Tai setä, jos työntekijä on mies.
Lapset eivät sano noin. Heille nuori kassatyöntekijä on "kassatyyppi" tai kenties tyttö/poika, lastentarhanopettajaa kutsutaan opeksi/etunimellä ja terveydenhoitaja on terkka(ri). Ainakin täällä päin.
Miksi siis tädittelet/sedittelet lapselle NUORIA ammatti-ihmisiä, kun lapset eivät itsekään tee niin?
Kommentit (44)
Huoh. Koska jos tytöttelee, tulee vihainen mulkaisu että "minähän en mikään tyttönen ole."
Mitä väliä nimityksellä? Ei täti ole mikään haukkumasana.
Täti tai setä ovat pikkulapsen kannalta pehmentäviä ilmaisuja, jos ollaan menossa esim. neuvolatutkimukseen. Siksi.
Monesti jo 20-vuotias näyttää 3-vuotiaan silmin tädiltä tai sedältä. Siksi.
Tein aloituksen samasta 5 vuotta sitten ja sain koko av:n vihat niskaani :)
Koska neuvolantäti kutsuu itse itseään tädiksi. Samoin päiväkotiin tutustuessa lto kertoi että tässä ryhmässä on 3 tätiä ja naapuriryhmässä 2 tätiä ja 1 setä.
Minä oli jo 8 vuotiaana setä, eli ei täti ja setä automaattisesti ole vanha.
Täti kuulostaa joltain keski-ikäiseltä ja epäpätevältä tyypiltä... Lapseni lastentarhanopettaja on reilusti alle 30v hoikka ja ulkonäöltään "tyttömäinen", joten on aika hassua kun jotkut vanhemmat tädittelevät häntä... Minä puhun lapselle hänestä opena.
Eihän täti tarkoita että on jotenkin iäkkäämmänpuoleinen naisihminen, sehän on vain kohteliaampi vastine sanalle nainen.
Olen mielelläni kassatäti (olen 38v joten ihan täti-ikäiseksi miellän itseni). Ei silti tulisi mieleenkään kutsua lasten opettajia tädeiksi! Heillä on tietääkseni opettajan koulutus, itse olen vain päätynyt kassalle ja siksi täti-nimike on ok..
Minä ainakin kutsun päikyn mieshoitajaa Pasia päikyntädiksi ihan vaan halventaakseni nuoren miehen elämänvalintoja.
Voi vittu mitä paskaa. Mä oon ainakin kassatäti. Mielummin kuin "tyttö" tai "likka".
Lto on ope, mutta terveydenhoitaja (?) neuvolassa on neuvolatäti. Ihan vain siksi, etten ole varma heidän koulutuksestaan.
Miksi vanhoja naisia sanotaan mummoiksi? Eihän heillä edes välttämättä ola lapsen lapsia.Tädittely on samaa yleistävää nimeämistä kuin mummottelukin. Tai nuorten naisten tytöttely. Aina siitä joku tyttö, täti tai mummo närkästyy.
Se nyt on vaan yleisnimitys, ei se mitään tarkoita sen enempää. Ainakaan minä en tarkoita.
No silloin seitkytluvulla kaikki vieraat aikuiset oli tätejä ja setiä... sieltä se on jäänyt päälle ja on edelleen ihan neutraali sana kuvaamaan aikuista naista tai miestä jota ei yhtään tunne.
Vierailija kirjoitti:
Voi vittu mitä paskaa. Mä oon ainakin kassatäti. Mielummin kuin "tyttö" tai "likka".
Aikuinen voi kyllä puhua kassasta tai kassanhoitajasta tai kassatyöntekijästä tai myyjästä. Olen täti vain siskonI lapsille! Tytöttely on aivan eri asia kuin se, jos 4v sanoo että "onpa tuolla tytöllä kauniit hiukset" kuten minulle tässä taannoin sanottiin. Kukaan lapsi ei ole koskaan sanonut minua kassatädiksi!
No kun kaikki muutkin.. Sanon vaihdellen terkkari tai neuvolantäti. Suoraan sanottuna en ole ihan varma ovatko ne ammattinimikkeiltään terveydenhoitajia, joten neuvolantäti on varma valinta :D