Miksi sanotte neuvolan, päiväkodin yms työntekijöitä TÄDEIKSI?
Kassatäti, neuvolatäti, hoitotäti... Tai setä, jos työntekijä on mies.
Lapset eivät sano noin. Heille nuori kassatyöntekijä on "kassatyyppi" tai kenties tyttö/poika, lastentarhanopettajaa kutsutaan opeksi/etunimellä ja terveydenhoitaja on terkka(ri). Ainakin täällä päin.
Miksi siis tädittelet/sedittelet lapselle NUORIA ammatti-ihmisiä, kun lapset eivät itsekään tee niin?
Kommentit (44)
Pyrin ensisijaisesti kutsumaan lasten hoitajia ja neuvolaterveydenhoitajia etunimellä. Mutta jos en nimeä tiedä, niin sitten menee vaikeaksi. Pitäisikö sanoa "nainen", "mies", "hoitaja", "kassahenkilö" vai mitä? Vaikuttaa jotenkin kylmältä ja epäystävälliseltä. Itse olen mielelläni täti. Jotkuthan ovat tätejä ja setiä jo alaikäisinä, kun sisarukset saavat lapsia, joten "täti" ja "setä" eivät mielestäni viittaa ikään.
Täti on ok jos puhuu tuntemattomasta ihmisestä. Silti pidän epäystävällisenä ja vähättelevänä, kun joku vanhenpi puhuu lastemme ryhmän lto:sta tätinä.
Ei sitä opettajuutta piilotella tarvitse! Päin vastoin Suomi on harvoja maita, joissa alakoulujen (ja osa päiväkotienkin) opettajat ovat maistereita. Monissa maissa opettajaksi pääsee paljon alhaisemmalla koulutuksella ja silti ovat opettajia tarhasta saakka eivätkä tätejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kassatäti tai -setä ei voi olla pelkästään kassa, lastentarhan täti tai setä voi olla vaan ope? Tai no, mikähän minä sitten olisin? Kaikkiin ammatteihin tuota ei voikaan näköjään soveltaa, pysyn siis edelleen kirjaston tätinä : )
kassa tarkoittaa sitä kassaa eikä ihmistä ja opettaja opettaa lasta ja hoitaja hoitaa lasta :) näin ainakin itse järkeilisin tämän asian
Tiesitkö että päiväkodeissa on vuosikausia ollut lastenhoitajat ja opettajat erikseen? Opettajien työssä painopiste on opetuksessa, hoitajilla hoitamisessa. Ei koulunkäyntiavustajakaan ole sama asia kuin luokanopettaja, vaikka molemmat ovat lasten kanssa luokkahuoneessa.
Ja ei, pienten lasten opettaminen ei ole samanlaista kuin sinun aikanasi oli meininki kansakoulussa. Sekä lastentarhan- että luokanopettajat opiskelevat runsaasti samoja kursseja yliopistolla ja sen huomaa, jos lapsi tulee kouluun epäpätevän opettajan (lähihoitaja-sijainen/sosionomi) ryhmästä...
T: alakoulun ope
kassa tarkoittaa sitä kassaa eikä ihmistä ja opettaja opettaa lasta ja hoitaja hoitaa lasta :) näin ainakin itse järkeilisin tämän asian