Miksi sanotte neuvolan, päiväkodin yms työntekijöitä TÄDEIKSI?
Kassatäti, neuvolatäti, hoitotäti... Tai setä, jos työntekijä on mies.
Lapset eivät sano noin. Heille nuori kassatyöntekijä on "kassatyyppi" tai kenties tyttö/poika, lastentarhanopettajaa kutsutaan opeksi/etunimellä ja terveydenhoitaja on terkka(ri). Ainakin täällä päin.
Miksi siis tädittelet/sedittelet lapselle NUORIA ammatti-ihmisiä, kun lapset eivät itsekään tee niin?
Kommentit (44)
Musta on vaan hauskaa kun tätitellään :DD ei tarvii pahottaa mieltänsä joka asissta... terkuin 20v kassatäti <3
Mun mielestä joku kassanhoitaja nyt kuulostaa puhekielessä vielä omituisemmalta
Koulussa on opettajat ja terveydenhoitajat eli terkkarit, päiväkodissa on hoitotädit ja pienet lapset käyvät neuvolassa neuvolatädin luona. Jos haluaisin kysyä siskoni lapsilta minkä niminen hänen hoitotätinsä on tai jos olisivat siinä iässä että opetellaan erottamaan mies naisesta niin tuo tädittely ja sedättely on aika pakollista. terveisin 18v hoitotäti
Vierailija kirjoitti:
Koulussa on opettajat ja terveydenhoitajat eli terkkarit, päiväkodissa on hoitotädit ja pienet lapset käyvät neuvolassa neuvolatädin luona. Jos haluaisin kysyä siskoni lapsilta minkä niminen hänen hoitotätinsä on tai jos olisivat siinä iässä että opetellaan erottamaan mies naisesta niin tuo tädittely ja sedättely on aika pakollista. terveisin 18v hoitotäti
Vain lähihoitaja kutsuu itseään hoitotädiksi. On silti röyhkeää puhua kaikkien puolesta. Kyllä minun lapseni päiväkodissa on ihan opeja, kun lastentarhanOPETTAJISTA puhutaan.
Ihanaa että on vielä järkeviä vanhempia! T: lto, kasvatustieteen kandi, opettajankoulutuslaitokselta 23-vuotiaana valmistunut OPE, eikä tosiaan mikään täti
Meillä on kirjastossa virkailijoilla (niin naisilla kuin miehilläkin) paidat, joissa lukee isolla KIRJASTOTÄTI :) Osoittaa mun mielestä sen, että kyseisillä ihmisillä on hyvä itsetunto, eikä heidän arvostuksensa ole mistään tädittelystä kiinni.
Ei häiritse ainakaan minua tädittely. Tosin olin ehkä 16-vuotias kun ensimmäisen kerran kaupassa tuntematon nainen puhui minusta lapselleen tätinä. Silloin vähän särähti korvaan. Tytöttelyä vihaan. On jotenkin halventavaa vanhemmalta ihmiseltä kieltäytyä käyttämästä toisen nimeä. En minäkään lähesty vanhempaa ihmistä huikkaamalla "Hei, vanhus!".
Täti on mielestäni kunnioittava nimitys ainakin vaihtoehtoihin verrattuna :)
- 30v keittiön täti -
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain lähihoitaja kutsuu itseään hoitotädiksi. On silti röyhkeää puhua kaikkien puolesta. Kyllä minun lapseni päiväkodissa on ihan opeja, kun lastentarhanOPETTAJISTA puhutaan.
kylläpä sinä nyt mielesi pahoitit. Mistäs päättelit että olisin lähihoitaja? Yleensä 18vuotiailla on vielä opinnot kesken ja jos sillä nyt jotain väliä on niin en opiskele lähihoitajaksi.
Päiväkodissa on lapsia ja aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vittu mitä paskaa. Mä oon ainakin kassatäti. Mielummin kuin "tyttö" tai "likka".
Aikuinen voi kyllä puhua kassasta tai kassanhoitajasta tai kassatyöntekijästä tai myyjästä. Olen täti vain siskonI lapsille! Tytöttely on aivan eri asia kuin se, jos 4v sanoo että "onpa tuolla tytöllä kauniit hiukset" kuten minulle tässä taannoin sanottiin. Kukaan lapsi ei ole koskaan sanonut minua kassatädiksi!
Onpa kummallista pahastumista. Minä olen 21-vuotias ja mielelläni kassatäti. Kaikesta saa ongelman!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kylläpä sinä nyt mielesi pahoitit. Mistäs päättelit että olisin lähihoitaja? Yleensä 18vuotiailla on vielä opinnot kesken ja jos sillä nyt jotain väliä on niin en opiskele lähihoitajaksi.
Ainakin omista kavereistani juuri ne rimaa hipoen amikseen lähihoitajaksi päässeet ovat nykyään omien sanojensa mukaan hoitotätejä. Lastentarhanopettaja-tuttavillani on ilmeisesti vahvempi ammatti-identiteetti, että he puhuvat itsestään opettajina. Miksi yrität laittaa kaikki päiväkodin työntekijät samaan muottiin, kun koulutus ja työnkuva kuitenkin ovat erilaisia?
Minun lapseni päiväkodissa on seinällä työntekijöiden esittely ja lyhyt kuvaus ammatin työnkuvasta. Hoitajien työssä painottuu hoitotyö, opettajilla on tiimissä pedagoginen vastuu. Minua ainakin kiinnostaa, kenen puoleen käännyn esim mahdollisista oppimisvaikeuksista keskusteltaessa. Ei lähärin koulutuksella siitä paljoa puhuta...
Vierailija kirjoitti:
Eihän täti tarkoita että on jotenkin iäkkäämmänpuoleinen naisihminen, sehän on vain kohteliaampi vastine sanalle nainen.
Mitä vikaa on rouvassa tai herrassa?
Suomi on niitä harvoja maita, joissa puheessa viitataan ihmisiin biologista sukupuolta kuvaavilla sanoilla mies/nainen. Omituinen tapa, kun vertaa vaikkapa Ranskan monsieur/madam, Saksan Herr/Frau, Espanjan senor/senora jne. Soisin näkeväni herran ja rouvan uuden nousun.
Japanissa tuntematon itseä vanhempi naishenkilö on "isosisko" ja mies on "isoveli". Täti/setä -nimityksiä käytetään lähinnä keski-iän ylittäneistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei häiritse ainakaan minua tädittely. Tosin olin ehkä 16-vuotias kun ensimmäisen kerran kaupassa tuntematon nainen puhui minusta lapselleen tätinä. Silloin vähän särähti korvaan. Tytöttelyä vihaan. On jotenkin halventavaa vanhemmalta ihmiseltä kieltäytyä käyttämästä toisen nimeä. En minäkään lähesty vanhempaa ihmistä huikkaamalla "Hei, vanhus!".
Täti on mielestäni kunnioittava nimitys ainakin vaihtoehtoihin verrattuna :)
- 30v keittiön täti -
Olet ihana! Nauroin ääneen. :) "hei, vanhus!" :D
Mutta niin, eipä tuo mielestäni loukkaavaa ole, jos alle kouluikäisille puhutaan tädeistä ja sedistä. Itse ainakin puhun lapsilleni kerhotädeistä, neuvolantädeistä, kassatädeistä. Koulussa (varmaan eskarissakin) puhutaan sit jo opettajista. Hammaslääkäri on hammaslääkäri vaikkei lääkäri oliskaan (suuhygienisti tms). Lääkäri voi sitten olla joko lääkäritäti tai lääkärisetä tai pelkkä lääkäri. Sairaanhoitajaa olen nimittänyt tädiksi myös. En tarkoita sillä väheksyä heidän ammattitaitoaan mitenkään. Mielestäni pienelle lapselle tällainen pehmentää asioita, ja selkeyttää tilannetta.
Vrt
"Sairaanhoitaja tuo sulle nyt lääkkeen ja sitten kirurgi tulee katsomaan miten jakselet"
Tai
"Hoitaja-täti tuo sulle nyt lääkkeen ja sitten lääkäri-setä tulee kurkkaamaan miten jakselet"
Mielestäni jälkimmäinen on lempeämpi tapa kuvailla 3-vuotiaalle, mitä tulee tapahtumaan.
Kaikenlaisesta sitä voi mielensä pahoittaa, tietenkin. Ainakin tällä palstalla.
Pitkästä koulutuksesta huolimatta (Psykologi) ei mua haittasi tulla täditellyksi. Joskaan vastaavan en ole vielä törmännyt. Mikäköhän se olisi? Psyko-täti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän täti tarkoita että on jotenkin iäkkäämmänpuoleinen naisihminen, sehän on vain kohteliaampi vastine sanalle nainen.
Mitä vikaa on rouvassa tai herrassa?
Suomi on niitä harvoja maita, joissa puheessa viitataan ihmisiin biologista sukupuolta kuvaavilla sanoilla mies/nainen. Omituinen tapa, kun vertaa vaikkapa Ranskan monsieur/madam, Saksan Herr/Frau, Espanjan senor/senora jne. Soisin näkeväni herran ja rouvan uuden nousun.
Mä olen kyllä mieluummin täti kuin rouva. Rouvat on sellaisia fiinimpiä ruotsinkielisiä ihmisiä jotka käy "työkseen"kaffella stokkalla. No, eipä ole mun duunissa tätä ongelmaa, suunnittelija on suunnittelija, projektitiimi tuntee nimeltä ja ohikulkija pajan puolella huutaa että hei sinä siellä.
Terkuin naimaton (ei siis missään mielessä rouva) keski-ikäinen (täti) lähes-insinööri (opinnot jäi kesken)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin omista kavereistani juuri ne rimaa hipoen amikseen lähihoitajaksi päässeet ovat nykyään omien sanojensa mukaan hoitotätejä. Lastentarhanopettaja-tuttavillani on ilmeisesti vahvempi ammatti-identiteetti, että he puhuvat itsestään opettajina. Miksi yrität laittaa kaikki päiväkodin työntekijät samaan muottiin, kun koulutus ja työnkuva kuitenkin ovat erilaisia?
Minun lapseni päiväkodissa on seinällä työntekijöiden esittely ja lyhyt kuvaus ammatin työnkuvasta. Hoitajien työssä painottuu hoitotyö, opettajilla on tiimissä pedagoginen vastuu. Minua ainakin kiinnostaa, kenen puoleen käännyn esim mahdollisista oppimisvaikeuksista keskusteltaessa. Ei lähärin koulutuksella siitä paljoa puhuta...
Ymmärtänet varmaan että kutsuin itseäni hoitotädiksi keskustelun aiheen takia. Jos minulla olisi lapsia ja tuo kyseinen tilanne niin kysyisin hoitajalta joka vastaanottaa/luovuttaa lapseni että kenen kanssa voisin keskustella asiasta. Lapselleni hoitotäti olisi hoitotäti tai vaikka pirjo koska lapsia tuskin kiinnostaa mitä kukakin hoitotäti on opiskellut. Thank god edes lapsille kaikki aikuiset ovat saman arvoisia olivatpa ne sitten kirurgeja tai roskakauskeja.
Miksi kassatäti tai -setä ei voi olla pelkästään kassa, lastentarhan täti tai setä voi olla vaan ope? Tai no, mikähän minä sitten olisin? Kaikkiin ammatteihin tuota ei voikaan näköjään soveltaa, pysyn siis edelleen kirjaston tätinä : )
Minusta tädittelyssä ja sedittelyssä on hieman komiikkaa, varsinkin jos kyseinen tätisetä pahastuu siitä. Siksi teen sitä.
Olen mieluummin täti kuin setä, joksi joku pikkupoika kutsui mua kun olin teini-ikäisenä tet-harjoittelussa eläinkaupassa. Olin terraarioiden takana antamassa ruokaa eläimille ja poika näki vain jalkani. Oli selkeesti setämäiset jalat.
Kun selvisin tosta teini-iän traumasta niin ei ole paljoa tädittely haitannut :)
Kun asioin kaupassa lapseni kanssa ja lapsi haluaa maksaa, pyydän lastani ojentamaan rahat myyjälle. Ei lapsille tarvitse lässyttää jostain tädeistä!