3kk vauvalle suklaata
Voi jeesuskristus. Olin reilun tunnin pois kotoa ja mies hoiti vauvaa... Ja meidän reilu 3kk täysimetys päättyi sitten miehen toimesta suklaalla. Uskomatonta. Nyt olen ylireagoiva hirviö, joka pilasi kivan päivän ulisemalla pikkujutuista. Ja mulle ei jatkossa enää kerrota kun jotain maistellaan, koska mä teen mitättömistä maailmanlopun asioita. Vannotin ettei se saa antaa enää mitään vauvalle, suklaata nyt viimeseksi, ennen kun se on isompi. Mutta se ei käy, koska miehellä on oikeus päättää myös asioista ja toimivimpana argumenttina: "miksei". (??!!) Ei helvetti. Voinko mä soittaa neuvolaan ja pyytää niitä soittelemaan miehelle? En tiedä auttaako se mitään, mutta mun sanomiset ei ainakaan auta ja tuo kyllä tekee sen uudelleen :(
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa miksei suklaata/jotain muuta syötävää saa antaa vauvalle imetyksen ohessa? Onko siitä jotain fyysisiä haittoja tms? T: Lapseton nuori, kenen lähipiirissäkään ei ole vauvoja tai lapsia enkä tiedä näistä asioista mitään.
Kiinteisiin suositellaan siirryttäväksi vasta nelikuisena ja silloinkin aloitellaan soseilla, esim. soseutettuja hedelmiä.
Karkki ei ole kenellekään elinehto ja itsekin haluan pitää lapseni mahdollisimman pitkään karkittomana.
Et kuitenkaan osannut vastata, miksi.
Onpa taas poru. Eihän tuo nyt kaikkein järkevin tapa ole aloittaa kiinteitä, mutta miettikääs nyt niitä parikuisia, jotka vetävät antibioottikuuria toisensa jälkeen. Ap hieman ylireagoi, mutta provohan tämä.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa miksei suklaata/jotain muuta syötävää saa antaa vauvalle imetyksen ohessa? Onko siitä jotain fyysisiä haittoja tms? T: Lapseton nuori, kenen lähipiirissäkään ei ole vauvoja tai lapsia enkä tiedä näistä asioista mitään.
Kaakao/suklaa sisältää vauvalle haitallisia parkkiaineita, oksaalihappoa ja piristäviä aineita.
Vierailija kirjoitti:
6kk täysimetystä ei edes nykyisin pidetä hyvänä vaan pitäisi alkaa jo 4kk tarjota muutakin, allergioiden välttämiseksi. Älytöntä äitien kilvoittelua tuo pelkän maidon tarjoaminen mahdollisimman pitkään vaikka lapsi olisi jo valmis kokeilemaan kiinteitä. En nyt suklaalla aloittaisi kuitenkaan mutta kyllä ap pikkasen ylireagoi...
Luepa THL:n ohjeistus uudestaan. 6 kk täysimetystä suositaan edelleen. Olet yymmärtänyt väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesuskristus. Olin reilun tunnin pois kotoa ja mies hoiti vauvaa... Ja meidän reilu 3kk täysimetys päättyi sitten miehen toimesta suklaalla. Uskomatonta. Nyt olen ylireagoiva hirviö, joka pilasi kivan päivän ulisemalla pikkujutuista. Ja mulle ei jatkossa enää kerrota kun jotain maistellaan, koska mä teen mitättömistä maailmanlopun asioita. Vannotin ettei se saa antaa enää mitään vauvalle, suklaata nyt viimeseksi, ennen kun se on isompi. Mutta se ei käy, koska miehellä on oikeus päättää myös asioista ja toimivimpana argumenttina: "miksei". (??!!) Ei helvetti. Voinko mä soittaa neuvolaan ja pyytää niitä soittelemaan miehelle? En tiedä auttaako se mitään, mutta mun sanomiset ei ainakaan auta ja tuo kyllä tekee sen uudelleen :(
Miksi miehet on niin naurettavan huonoja ottaan vastaan krittiikkiä? Ohis, mutta esim tänään mun miehen piti tehdä ruokaa. Seuraus: Poltti kalapuikot, keitti riisin liian vähäisessä vedessä joten oli ihan kovaa ja raakaa sekä pyysi mut tekemään salaatin, kun se oli niiin vaikeaa tehdä vaikka siinä samalla kun riisi keittyi kattilassa. Kun neuvoin miten saisi puikot ja riisin tehtyä ensi kerralla niin että ne olisivat syömäkelposia, oli heti puolustuskannalla ja huusi että "kyllä mä osaan tehä ruokaa". Onneksi olin tiukkana ja sanoin että hän ei kyllä pääse ruokavuoroista tekemällä syömäkelvotonta ruokaa ja ei ole oikein olla niin herkkis neuvoista jos ilman neuvoja tulee jatkuvasti ruokaa jota ei voi syödä. Pyysi sitten lopulta anteeksi. Sama Ap:n tapauksessa, mies tekee asiat perseelleen kun ap on poissa ja kehtaa vielä syyttää ap:ta kun ap oikeutetusti reagoi siitä.
Ruokavuorot? Eikö naiset oikeasti jaksa tehdä enää ruokaa?😀
Moi!
Taustaa: minulla on kolme lasta, tytöt 5v ja 9kk, sekä poika 7 - jotka voivat valkan mainiossti.
Tervehdys!
AP: antoiko lapsenne isä tälle suklaata ruoaksi, vai antoiko hän lapsenne maistaa suklaata?
Millaisia oireita tämä suklaa aiheutti lapsellenne, joutuiko hän terveyskeskukseen, vatsavaivoja, allerginen reaktio tms?
Oletan, että kotonanne riideltiin ja meuhkattiin kasvot punaisena - mutta mistä se johtui? Johtuiko se siitä, että vauvalle koitui suklaasta jotain terveydellisiä vaivoja, vai siitä, että lapsenne isä ei jättänyt koko asiaa kertomatta? Vai johtuiko riitely siitä, että jompikumpi teistä on täynnä negatiivista energiaa? Ymmärrän tällaisen hyvin, oma isäni oli täynnä negatiivista energiaa, hän kantoi vihaa mukanaan jopa päiviä ennen, kuin tämä räjähti kotona (ei ulkopuolella, sillä kulissien täytyi kiiltää).
Tähän em. kommenttiin:
Jos sinun miehesi ei kertomasi mukaan osaa tehdä ruokaa (ruokailu on elämässäsi ilmeisen tärkeä osa-alue, kun otat aiheen esille keskustelupalstalla), voit koittaa innostaa häntä opettelemaan tms. tai sitten et.
Fakta on kuitenkin se, että olet itse valinnut hänestä kumppanin ja jos jälkeenpäin kaduttaa niin eroa ja etsi sellainen joka osaa laittaa ruokaa.
PS. 90% tämän ketjun kommenteista ovat tupaten täynnä ihmismielessä padottua vihaa, joka purkautuu nettiin. Hyvät ihmiset: päästäkää irti siitä vihasta. Se on loputon kierre, jonka syövereissä ette ole/löydä onnea. Olkaa kilttejä ja mukavia ihmisiä niin teitäkin kohdellaan siten. Jos joku on täynnä vihaa ->hänestä se purkautuu ja jostakin se kimpoaa takaisin. Jos joku on kiltti ja ihana-> hänestä se purkautuu ja jostakin se kimpoaa takaisin.
No ei suklaata olisi pitänyt antaa, mutta kyllä sä nyt ylireagoit ja pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa mielessä täysimetys on yliarvostettua. Meillä on kokeeksi lykätty kolmekuiselle maissinaksu käteen. Päättyykö täysimetys kun vauva saa lipaisun naksusta suuhun? Sitten mulla on kumpikin vaan sen vajaa 3 kk täysimetettyjä. Ruokaa ovat saaneet lusikallisia 5 kk ja syöneet kolme lusikallista päivässä 6 kk iässä.
Meillä mies tuikkasi Pullavasta sitä kreemiä 3kk esikoisen suuhun maistiaisiksi... En saanut kyllä samanlaista raivohepulia kuin ap, mutta sanoin miehelle, että ei saa antaa kiinteitä alle 4kk ja vasta yli vuoden ikäisenä voi antaa lisättyä sokeria ja sittenkin vain vähän. Tässä kyllä luistettiin, että sai 10kk iässä isomummon synttäreillä täytekakkua, eikä mennyt siitä pilalle. Kiinteät aloitettiin 4kk iässä ja alkoi syödä niiitä aika nopeasti isojakin määriä, eli kävi se, mistä varoitellaan, eli söi kiinteitä liikaa suhteessa rintamaitoon. No, nyt on kohta 2v ja tekee päinvastoin, eli ei syö kiinteitä vaan haluaisi vaan roikkua tissillä.
Kuopuksen (nyt 5kk) kanssa olisin halunnut täysimettää 5kk ikään, mutta piti aloittaa jo 4kk iässä kiinteät, koska ei saanut tarpeeksi painoa heidän mielestään pituuskasvuun verrattuna. Kummankaan lapsen notkahdus kasvukäyrissä ei edes johdu siitä, ettei maito riittäisi, koska pumppasin kuukausitolkulla esikoisen kanssa ylimääräiset pakastimeen ja kuopuksen kanssa ylimääräiset pitää syöttää esikoiselle (joka on tietenkin tästä riemuissaan), vaan eivät vaan syö enempää. Kuopus etenkin nyrpistelee nenäänsä suihkutisseille ja söisi hänkin mieluusti kiinteitä puolikin Piltti-purkkia kerrallaan ja rintamaitoa ennen ja jälkeen ruokailun vielä niskaan. Aluksi harmitti kovasti, että vielä vähenee maitomäärä, mutta esikoinen onneksi pitää yllä maidontuotantoa niin, että pienellekin riittää yllinkyllin, kunhan vaan joskus malttaisi syödä...
Itse olin kans laiha lapsi, jolle aloitettiin kiinteät 2,5kk iässä. Ei allergioita, ei tähän mennessä onneksi myöskään omilla lapsilla, että ei se maailman pahin katastrofi ole aloittaa kiinteät aikaisemmin JOS se on tarpeen. Jos ei kiinteitä tarvitse, niin sitten kyllä minäkin imettäisin niin kauan kuin sillä pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Puuttumatta nyt enempää tohon isän statistirooliin, kun selkeästi on joku varahoitaja, jonka ei jommankumman tai kummankaan mielestä kuulukaan osata hoitaa jälkikasvuaan, mikä on tässä se ainoa katastrofi, niin ihan oikeesti: se vauva ei siihen suklaaseen kuole, ainoa, mikä nyt on muuttunut, niin jossain fundamentalistitäysimetysfasistien kisasta äiti varmaan diskataan, kun kerran lapsen suussa kävi muutakin kuin rintamaitoa. Huoh...
Tämä.
Isä on vauvalle tasavertainen hoitaja, kunhan muistaa, että tekee kaiken täsmälleen kuin lapsen äiti sanoo, mitään poikkeusta ei siedetä. Jos pupukuvioisten potkuhousujen seurana on oravakuvioinen paita, niin katastrofi on selvä puhumattakaan siitä, että vauva olisi nukkunut päiväunet vauvapesässä olohuoneen lattialla vaunulenkin sijaan - kun on moneen kertaan painotettu, että meidän vauva ei yksinkertaisesti nukahda päiväunille kuin vaunuissa tietyllä reitillä, tietyllä matkanopeudella ja tiettyyn aikaan. Nyt on seuraavat 16 vuotta yhtä taistelua lapsen kanssa, kun rutiineista on poikettu ja vauva hämmennyksissään meni nukahtamaan olohuoneessa, vaikka muuten on ns. vahvatahtoinen lapsi ja tottunut tiettyihin tapoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehet on niin naurettavan huonoja ottaan vastaan krittiikkiä? Ohis, mutta esim tänään mun miehen piti tehdä ruokaa. Seuraus: Poltti kalapuikot, keitti riisin liian vähäisessä vedessä joten oli ihan kovaa ja raakaa sekä pyysi mut tekemään salaatin, kun se oli niiin vaikeaa tehdä vaikka siinä samalla kun riisi keittyi kattilassa. Kun neuvoin miten saisi puikot ja riisin tehtyä ensi kerralla niin että ne olisivat syömäkelposia, oli heti puolustuskannalla ja huusi että "kyllä mä osaan tehä ruokaa". Onneksi olin tiukkana ja sanoin että hän ei kyllä pääse ruokavuoroista tekemällä syömäkelvotonta ruokaa ja ei ole oikein olla niin herkkis neuvoista jos ilman neuvoja tulee jatkuvasti ruokaa jota ei voi syödä. Pyysi sitten lopulta anteeksi. Sama Ap:n tapauksessa, mies tekee asiat perseelleen kun ap on poissa ja kehtaa vielä syyttää ap:ta kun ap oikeutetusti reagoi siitä.
Ohis, mutta miten on mahdollista polttaa kalapuikot??? Tai mokata riisinkeitto. Ihan perus, perus juttuja keittiössä... Saati sitten vielä kieltää mokanneensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile itse tarjota palanutta kalaa ja raakaa kovaa riisiä, ihan pokkana vaan. Katso mitä mies kommentoi sitten sulle. Tuskin sanoo Nam!
Terveisiä ulkomailta!
Meillä ohje oli, että siinä vaiheessa, kun vauva osoittaa kiinnostusta muuhun ruokaan esim. äidin ja isän syödessä, voi maistelun aloittaa ja antaa saa mitä tahansa (poislukien suola, sokeri ja hunaja). Se tapahtui 4 kk iässä. Nykyisin 7 kk ikäinen syö jo aika paljon soseita joka päivä, sekä hedelmä- että ruokasoseita ja hänelle annetaan kurkun tai melonin tai muun hedelmän pala käteen, jota sitten mussuttaa tyytyväisenä. Ei ole mikään siiviläkurkku. Äidinmaitoa saa edelleen useamman kerran päivässä.
Kiinteisiin suositellaan siirryttäväksi vasta nelikuisena ja silloinkin aloitellaan soseilla, esim. soseutettuja hedelmiä.
Karkki ei ole kenellekään elinehto ja itsekin haluan pitää lapseni mahdollisimman pitkään karkittomana.