3kk vauvalle suklaata
Voi jeesuskristus. Olin reilun tunnin pois kotoa ja mies hoiti vauvaa... Ja meidän reilu 3kk täysimetys päättyi sitten miehen toimesta suklaalla. Uskomatonta. Nyt olen ylireagoiva hirviö, joka pilasi kivan päivän ulisemalla pikkujutuista. Ja mulle ei jatkossa enää kerrota kun jotain maistellaan, koska mä teen mitättömistä maailmanlopun asioita. Vannotin ettei se saa antaa enää mitään vauvalle, suklaata nyt viimeseksi, ennen kun se on isompi. Mutta se ei käy, koska miehellä on oikeus päättää myös asioista ja toimivimpana argumenttina: "miksei". (??!!) Ei helvetti. Voinko mä soittaa neuvolaan ja pyytää niitä soittelemaan miehelle? En tiedä auttaako se mitään, mutta mun sanomiset ei ainakaan auta ja tuo kyllä tekee sen uudelleen :(
Kommentit (34)
Pyydä neuvolan hoitajaa juttelemaan miehen kanssa. Meilläkin lapsen isän isä kaatoi ipanalta 1,5 v pullosta maidot mäkeen ja laittoi limpparia tilalle... Ei kaikilla pää toimi noissa asioissa.
Kuulemma yleistä ainakin Sveitsissä syöttää suklaata alle vuodenkin ikäisille. Mutta ei kyllä noin pienille.
Aika tyypillisen masentavaa miestoimintaa kyllä. Kiinteiden aloittaminenhan tehdään yleensä mahdollisimman ei-allergisoivalla ruoalla, suklaa ei sellaista ole...
Puuttumatta mihinkään koska ajatushan tämä. Kysyisin vaan että mihin se täysimetys nyt sitten loppui? Pitääkö sille vauvalle alkaa korviketta juontamaan nyt vai mitä häh en ymmärrä.
En tiiä suklaasta, mutta kun isälle on syötetty 3vko ikäisenä banaania ja ties mitä muutakin, ja ihan normaali se on.
Mulla ei oo lapsia joten muutenki kyllä kiinnostaa että miksi nuo ruokasuositukset on niin tiukkoja nykyään?
Vierailija kirjoitti:
En tiiä suklaasta, mutta kun isälle on syötetty 3vko ikäisenä banaania ja ties mitä muutakin, ja ihan normaali se on.
Mulla ei oo lapsia joten muutenki kyllä kiinnostaa että miksi nuo ruokasuositukset on niin tiukkoja nykyään?
** "mutta MUN isälle"
typot huoh.
Vierailija kirjoitti:
Puuttumatta mihinkään koska ajatushan tämä. Kysyisin vaan että mihin se täysimetys nyt sitten loppui? Pitääkö sille vauvalle alkaa korviketta juontamaan nyt vai mitä häh en ymmärrä.
Täysimetys loppuu kun vauva saa muuta kuin äidinmaitoa (+d-tippoja). Tässä tapauksessa se muu oli suklaa.
Mulle on annettu mehua muutaman viikon ikäisenä ja jotain vehnäjauholietettä. Nykyään olen kaikkiruokainen, eikä ikinä ole ollut vatsavaivoja :D
Ei sitä suklaata poiskaan saa joten turhaa mesoat, vaipassa näkyy aikanaan. Nyt vaan ohjeistus iskälle että ennemmin ihan ruokaa seuraavina kiinteinä ;)
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesuskristus. Olin reilun tunnin pois kotoa ja mies hoiti vauvaa... Ja meidän reilu 3kk täysimetys päättyi sitten miehen toimesta suklaalla. Uskomatonta. Nyt olen ylireagoiva hirviö, joka pilasi kivan päivän ulisemalla pikkujutuista. Ja mulle ei jatkossa enää kerrota kun jotain maistellaan, koska mä teen mitättömistä maailmanlopun asioita. Vannotin ettei se saa antaa enää mitään vauvalle, suklaata nyt viimeseksi, ennen kun se on isompi. Mutta se ei käy, koska miehellä on oikeus päättää myös asioista ja toimivimpana argumenttina: "miksei". (??!!) Ei helvetti. Voinko mä soittaa neuvolaan ja pyytää niitä soittelemaan miehelle? En tiedä auttaako se mitään, mutta mun sanomiset ei ainakaan auta ja tuo kyllä tekee sen uudelleen :(
Miksi miehet on niin naurettavan huonoja ottaan vastaan krittiikkiä? Ohis, mutta esim tänään mun miehen piti tehdä ruokaa. Seuraus: Poltti kalapuikot, keitti riisin liian vähäisessä vedessä joten oli ihan kovaa ja raakaa sekä pyysi mut tekemään salaatin, kun se oli niiin vaikeaa tehdä vaikka siinä samalla kun riisi keittyi kattilassa. Kun neuvoin miten saisi puikot ja riisin tehtyä ensi kerralla niin että ne olisivat syömäkelposia, oli heti puolustuskannalla ja huusi että "kyllä mä osaan tehä ruokaa". Onneksi olin tiukkana ja sanoin että hän ei kyllä pääse ruokavuoroista tekemällä syömäkelvotonta ruokaa ja ei ole oikein olla niin herkkis neuvoista jos ilman neuvoja tulee jatkuvasti ruokaa jota ei voi syödä. Pyysi sitten lopulta anteeksi. Sama Ap:n tapauksessa, mies tekee asiat perseelleen kun ap on poissa ja kehtaa vielä syyttää ap:ta kun ap oikeutetusti reagoi siitä.
Tuossa mielessä täysimetys on yliarvostettua. Meillä on kokeeksi lykätty kolmekuiselle maissinaksu käteen. Päättyykö täysimetys kun vauva saa lipaisun naksusta suuhun? Sitten mulla on kumpikin vaan sen vajaa 3 kk täysimetettyjä. Ruokaa ovat saaneet lusikallisia 5 kk ja syöneet kolme lusikallista päivässä 6 kk iässä.
6kk täysimetystä ei edes nykyisin pidetä hyvänä vaan pitäisi alkaa jo 4kk tarjota muutakin, allergioiden välttämiseksi. Älytöntä äitien kilvoittelua tuo pelkän maidon tarjoaminen mahdollisimman pitkään vaikka lapsi olisi jo valmis kokeilemaan kiinteitä. En nyt suklaalla aloittaisi kuitenkaan mutta kyllä ap pikkasen ylireagoi...
Puuttumatta nyt enempää tohon isän statistirooliin, kun selkeästi on joku varahoitaja, jonka ei jommankumman tai kummankaan mielestä kuulukaan osata hoitaa jälkikasvuaan, mikä on tässä se ainoa katastrofi, niin ihan oikeesti: se vauva ei siihen suklaaseen kuole, ainoa, mikä nyt on muuttunut, niin jossain fundamentalistitäysimetysfasistien kisasta äiti varmaan diskataan, kun kerran lapsen suussa kävi muutakin kuin rintamaitoa. Huoh...
Ei niinkään ollut täysimetyksen päättyminen, vaan sen suklaan antaminen mun murheeni tässä. (Pointti sen täysimetyksen mainitsemisessa oli se, ettei vauva ole mitään muuta vielä saanut. Olishan sen voinut vähän vähemmän dramaattisesti ilmaista.) Vauvan maha tuntuu onneksi toimivan ihan hyvin, eikä ole ollut kipuinen, mutta seurauksena oli hikoilua, tiheenynyttä hengitystä ja levottomuutta. Soitin päivystykseen ja sieltä sanottiin että se on todennäköisesti sokerihumala. Tarkkailtiin vauvan vointia ja nyt on kaikki ihan hyvin.
Jääräpäämies pitää edelleen suklaan maistelua ihan ok asiana, muut hössöttää turhasta.
Ap
No kuinka paljon se sitä suklaata sai? Teelusikalisen? 200 g suklaalevyllisen?
Voisiko joku kertoa miksei suklaata/jotain muuta syötävää saa antaa vauvalle imetyksen ohessa? Onko siitä jotain fyysisiä haittoja tms? T: Lapseton nuori, kenen lähipiirissäkään ei ole vauvoja tai lapsia enkä tiedä näistä asioista mitään.
My ass sillä mitään sokerihumalaa ole, koska ei kai se nyt levyä vetänyt? Parissa palassa on vähemmän kuin siinä glukoosiruiskussa, joka esim. raskausdiabeetikoiden vauvoille syötetään aamulla, kun mitataan sokerit. Ja loput sai tosiaan syöttää sille, vaikka sokerit oli ihan kunnossa eikä alhaiset...
Vierailija kirjoitti:
Pyydä neuvolan hoitajaa juttelemaan miehen kanssa. Meilläkin lapsen isän isä kaatoi ipanalta 1,5 v pullosta maidot mäkeen ja laittoi limpparia tilalle... Ei kaikilla pää toimi noissa asioissa.
Idiootti mies. Selittää tosin miksi nykyään lapsilla on hampaat aivan paskana ja henki haisee mädälle.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien kusipäiden kanssa ne ihmiset meneekin lisääntymään.
Tarkoitat varmasti sitä miestä? Valitsi väärän naisen lapselleen äidiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehet on niin naurettavan huonoja ottaan vastaan krittiikkiä? Ohis, mutta esim tänään mun miehen piti tehdä ruokaa. Seuraus: Poltti kalapuikot, keitti riisin liian vähäisessä vedessä joten oli ihan kovaa ja raakaa sekä pyysi mut tekemään salaatin, kun se oli niiin vaikeaa tehdä vaikka siinä samalla kun riisi keittyi kattilassa. Kun neuvoin miten saisi puikot ja riisin tehtyä ensi kerralla niin että ne olisivat syömäkelposia, oli heti puolustuskannalla ja huusi että "kyllä mä osaan tehä ruokaa". Onneksi olin tiukkana ja sanoin että hän ei kyllä pääse ruokavuoroista tekemällä syömäkelvotonta ruokaa ja ei ole oikein olla niin herkkis neuvoista jos ilman neuvoja tulee jatkuvasti ruokaa jota ei voi syödä. Pyysi sitten lopulta anteeksi. Sama Ap:n tapauksessa, mies tekee asiat perseelleen kun ap on poissa ja kehtaa vielä syyttää ap:ta kun ap oikeutetusti reagoi siitä.
Kalapuikot minäkin olisin polttanut, ei ole ihmisen ruokaa.
Kaikkien kusipäiden kanssa ne ihmiset meneekin lisääntymään.