Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen aivan reporanka 30-vuotiaana. Miten saisin itseni harrastamaan liikuntaa?

Vierailija
01.02.2016 |

Jos nyt suoraan sanon, niin olen aina inhonnut liikuntaa enkä ole sitä lapsuuden balettituntien, muutamien lajikokeilujen ja parin spurtti-inspiksen lisäksi koskaan säännöllisesti harrastanut. Makaan joka ilta töiden jälkeen sohvalla eikä mua saa kirveelläkään edes roskia viemään. Kerran viikossa puoliso pakottaa saunalenkille.

Ongelma on tosiaan iso ja oon ihan rapakunnossa. Olen laiha, aina ollut ja veriarvot ovat kunnossa. Mun on kuitenkin pakko tehdä itselleni jotain. Kipuja on joka paikassa, ihan kamala jumi rinnassa ja selässä, ryhti aivan kamala ja perse olematon. Seksikästä, eikö totta!

Auttakaa! Miten mä saan itseni liikkumaan?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä toivoisin, että olisin ylipainoinen niin ainakin olisi jokin näkyvä syy liikkua. Nyt kun olen suht simpukka huonoa ryhtiä lukuunottamatta niin ulkoista tarvetta liikkumiseen ei ole. Yleinen peruskunnon kohotus vain olisi niin tärkeää.

Oon niin huonossa hapessa, etten tiedä edes miten voisi aloittaa niin, että jaksaisin pysyä motivoituneena ilman liian suurta taakkaa mutta kuitenkin niin että tuloksia voisi havaita nopsaan.

Vierailija
2/16 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äääääh, joo, olen simpukka juu. Simpsakka piti sanomani, autokorrekti meni muuttamaan mut simpukaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monipuolinen/terveellinen ruokavalio auttoi mulla. Se vaikuttaa mielialaan ja jaksamiseen tosi paljon.

Vierailija
4/16 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön jo mielestäni hyvin terveellisesti. Oon vaan niin mukavuudenhaluinen ja jotenkin väsynyt, ettei se liikkuminen tunnu minkään arvoiselta. En tiedä olisko jollain pienillä jutuilla merkitystä. Jos vaikka käyn päivittäin ulkoilmassa ihan nopsaan tai jos saisin tehtyä kotona jotain liikkeitä. Jotenkin tuntuu ettei noin pienistä jutuista ole mitään hyötyä ja makaan mieluummin sohvalla :( Kun vaihtoehdot ovat oikeastaan jokin kotona tehtävä tai tuolla metsäpoluilla. Lähellä on vain sikahintaisia saloja ja noh, sellaiseenkin olen joskus rahani hassannut ja käynyt kaksi kertaa. Ääh.

Vierailija
5/16 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti, millainen liikunta sinua kiinnostaa. Ihan varmasti löytyy joku laji! Tai hanki teknologiaa avuksi: esim., aktiivisuusranneke,jonka avulla voit asettaa tavoitteita ja seurata niitä.

Vierailija
6/16 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen tuskasi! Itse menetin liikunnanilon sairastumisen ja lääkkeiden aiheuttaman lihomisen vuoksi. Ennen niin rakas laji jäi, masennuin enkä enää löytänyt uutta. Sen verran osaan neuvoa, että tärkeintä ei ole liikkua vaan tehdä jotain, mikä on hauskaa ja liikunta tulee ikäänkuin vahingossa. Näin se toimii itselläni. Kokeile sirkusta, aikuisten leikkimielistä telinevoimistelua, tankotanssia, trampoliinia, käsilläseisontaa tai jotain joukkuelajia. Itselläni on vielä laji haussa.

Vierailija
7/16 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero kuusi jatkaa eli unohda kaikki lihasryhmät, rannekkeet - ihan kaikki. Peruskunnon saat pitämällä hauskaa ja kun ei ole "urheilullinen tyyppi" niin kaiken maailman härpäkkeet vain häiritsee.

Vierailija
8/16 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en keksi mitään lajia mikä kiinnostaisi. Trust me, olen vuosien saatossa kokeillut montaa lajia ja olen inhonnut kaikkia. Kuntosali on ollut ehkä vähiten inhoa herättävä mutta kun vanha sali suljettiin niin lähellä ei ole mitään. Aktiivisuusranneke ja sykemittari on kaapissa, hirveitä vekottimia.

Vierailija
9/16 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama homma. On helppo laiminlyödä liikuntaa kun ei ole lähelläkään ylipainoa. Olen itse asiassa alipainoinen tällä hetkellä. Jos olisin ylipainoinen olisin varmaan enemmän huolestunut terveydestäni. Nyt vaan mielelläni sohvaperunana olen kotona kun en saa itseäni motivoitua tekemään oikein mitään. Tai no yritän mä kotona joogata muutamasti viikossa ja se on vähän helpottanut väsymykseen ja ryhtiäkin parantunut. Olen kuitenkin huonossa kunnossa ja en varmasti jaksaisi juosta pitkää matkaa, hengästyn helpolla jne. Ei vaan ole mitään mikä motivoi kun kroppakin on omasta mielestäni ihan hyvä tällaisena enkä näe tarvetta sen suhteen, ei siis pysty ottamaan oikein mitään kehollisia tai kilollisia tavoitteita.

Vierailija
10/16 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita tarpeeksi vähästä, mutta säännöllisestä jutusta. Jos et nyt liiku yhtään, niin aseta tavoitteeksi, että seuraavan viikon aikana kävelet joka päivä 5 min. Jää esim. työmatkalla yhtä pysäkkiä aikaisemmin tai jätä auto vähän kauempana olevalle parkkipaikalle. Seuraavalla viikolla pidennä aikaa 10 minuuttiin jne.

Vierailija
11/16 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakaan ei ole mitään mielenkiintoa liikuntaan. Kaikki tuntuu epämiellyttävältä, osa suorastaan inhottavalta, miksi sellaista tekisin? Harva oikeasti pystyy pakottamaan itsensä tekemään säännöllisesti, esim kolme kertaa tunnin viikossa, sellaista asiaa josta ei pidä ollenkaan. Osalta se ei onnistu lainkaan. Jollet löydä mitään minkä tekemisestä oikeasti nautit, niin on ihan mahdollista ettet päädy ikinä harrastamaan säännöllisesti mitään liikuntaa. Ei vaikka kuinka tietäisit faktat, ei vaikka kuinka tulisi ajan myötä entistä enemmän ongelmia.

Mutta. Jos on yhtään mitään mistä tykkäät, niin tee sitä. Jos tykkäisit vaikka käydä vartin kävelemässä metsässä, niin se että ajattelet ettei siitä olisi kuitenkaan mitään hyötyä on vihoviimeisin asia jonka pitäisi estää sinua. Kaikki liikkuminen on hyvästä, tapahtui sitä kuin vähän kerrallaan tahansa. Ei, se ei kasvata sinulle bikinifitness-persettä, mutta se on kaikki hyväksi kropallesi.

Katsotko säännöllisesti telkusta jotain sarjaa? Tee sen aikana jotain jumppaliikkeitä, jotka liikuttavat selkää ja rintarankaa ja siten lisäävät jumialueittesi liikkuvuutta ja verenkiertoa.

Ja jos edelleen ajattelet ettei mistään ole hyötyä ellet treenaa rankasti useita tunteja viikossa, kuten nykyään on trendi, tms. Niin paitsi että se on väärin luultu, kuinka saisit aloitettua sellaisen elämäntavan jos sinua ei kiinnosta tehdä edes mitään pientä? Niinpä, et saakaan, eli paree tehdä kaikki mitä ikinä viitsit, oli se kuinka pientä, lyhyttä tai epäsäännöllistä tahansa.

t. liikuntaa inhoava :)

Vierailija
12/16 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama ongelma kun ap:llä. Ja kun läski ei kerry, motivaatiota liikuntaan ei ole.. just tänään ajattelin, että mun ainoat liikuntamuodot on sauna ja seksi :D

Vierailija
13/16 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hyviä vinkkejä tuli tässä ketjussa! :) kadonnutta motivaatiota etsimään.. -12

Vierailija
14/16 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tosi paljon, kun viitsitte auttaa! Oon nyt ihan tippa linssissä ja kipujen kourissa. Olen kuitenkin jo elänyt tätä elämää jokusen vuoden ja tunnen itseni ja tiedän, ettei musta voi koskaan tulla mikään bikinifitnessmimmk enkä sellaiseksi haluakaan. Kunhan nyt saisit kivut lievittämään ja pitämään itseni edes jotenkin terveenä.

Huomenna aion tehdä tuon, että jään yhtä pysäkkiä ennen pois. Tavoite on, että teen sen tällä viikolla joka päivä. Matka ei ole pitkä mutta onpahan sekin puoli kilsaa kotiin päin. Oisko muita vastaavia vinkkejä? Teen päätetyötä eli kyyhötän 8 tuntia koneella ja puoli tuntia bussissa ja loppuillan makaan sohvalla. Mä en edes tajua, miksen liho? Syön paljon mutta pyrin pitämään ravinnon terveellisenä. Niin juu, kärsin myös vatsavaivoista... Kiva elämä.

Vierailija
15/16 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä töissä paljon taukoja, vähintään kerran tunnissa käy jossain (vessassa, kahvia hakemassa, kerroksen ympäri tai mitä vaan) että saat näyttöpäätetyön jännityksen katkaistua. Aina kun ilkeät, huido käsilläsi :) Tee kuin keppijumppaliikkeitä ilman keppiä eli nosta käsiä rivakasti ylös ja pyörittele ympäri. Vaikka aina kun kuljet portaissa. Nosta harteita voimakkaasti korviin ja rojauta alas ja pyörittele pelkkiä olkapäitä, nämä on sellaisia että jos ilkeät tehdä bussin takapenkillä niin siinä saat aikaa käytettyä hyödyksi.

Hampaita pitäisi pestä 2 minuuttia eli puoli minuuttia kunkin leuan puolta, ja 30 sekkaa on myös sopiva kireiden lihasten venytysaika. Tsekkaa saatko tehtyä hampaita harjatessa jotain, vaikka se missä ollaan seinää vasten toinen käsi ylhäällä. Jalkojen venytykset on helpompia kun päätä tai käsiä ei tarvitse käyttää niin onnistuu se harjauskin.

Tee aina sängyssä aamulla ennen ylösnousua pieni hetki selkälihasliikkeitä niin lihaksiin alkaa pumppautua verta, ja illalla ennen nukkumaanmenoa joitain venytyksiä päivän kireyden helpottamiseksi.

-11

Vierailija
16/16 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella harva, jolla liikunta on elämäntapa, liikkuu siksi että pitäisi muokata vartaloa. Joillakin se vartalo jopa muokkaantuu ei-toivottuun suuntaan (liian lihaksikkaat reidet esim), mutta se on sivuseikka. Pitää löytää se liikunnan ilo. Useimmat aloittaa ihan liian kovaa. 80% urheilusta pitäisi olla kevyen ja helpon tuntuista.