Apua tarvittaisiin asap
Vuokra-asunnon lattiaan (muovimatto) on imeytynyt ikävän näköinen tummanruskea tahra jota en ole saanut millään irti. Pian on muutto edessä ja pelkään että jos tahraa ei saa irti jollain konstilla, siitä tulee hirveä lasku.
Onko kellään mitään vinkkiä vaikean tahran irrottamiseen muovimatosta tai tietoa siitä paljonko tuosta sitten loppujenlopuksi laskutettaisiin?
Kommentit (9)
Meillä imeytyi eteisen ruskeaan muovimattoon iso keltainen tahra eikä sitä saanut millään pois. Muuttotarkastuksessa isännöitsijä ei huomannut mitään, emmekä sitä sitten alkaneet erikseen esittelemään. Emme joutuneet maksamaan mitään, eikä tullut laskua perästäpäin.
Jos olet pidemmän aikaa asunut ja muutenkin pitäisi mennä normaalin kulumisen ja asumisjälkien piikkiin. Esim.70-luvun muovimatot ovat varsinaisia "likaimureita" .Tietysti jos veemäinen vuokranantaja niin maksattaa sulla remontin. Joka pitänee sisäällän vanhan maton poiston, lattian tasoituksen , hiomisen, uuden maton kiinnityksen...ehkä prosessia voi oikoa mutta jo shyvin halutaan tehdä niin suunnilleen noin
Se tahran irtoaminen nyt tietysti riippuu siitä, mistä se on syntynyt. Muovimatolla jos pitää vaikkapa ilmakumirengasta, niin siitä syntyy ruskea jälki, joka ei lähde millään, koska se on kemiallisen reaktion tulosta. Itselläni oli kerran opiskelijana uudet auton renkaat päivän verran pinossa eteisen lattialla ja kiva oli yllätys kun muovimatossa luki sen jälkeen ruskealla Continental. En joutunut maksumieheksi.
Vierailija kirjoitti:
Uskaltaisko taikasientä kokeilla, oikein varovasti aluksi? Sillä olen saanut parketista ja laminaatista "permanent" tussin jälkiäkin pois..
Jatkoa.. Toinen, millä vois kokeilla, puhdas alkoholi, vaikea vaan saada mistään, mutta sillä myös lähtee useimmat tahrat kaapeista ja pinnoilta.
Nuo muovimatot on niin huokoisia että niihin tarttuu jäljet superhelposti ja eivät kyllä millään ilveellä irtoa. Mulla on ollut kolmessa eri asunnossa tämä ongelma (osa itse aiheutettu, osa edellisen asukkaan jäljiltä) eikä niistä koskaan ole mitään sanottu. Jos jälki ei lähde suosiolla, anna sen vain olla. Syy on huonossa materiaalissa, ei sinun elintavoissasi. Niitä voi tulla ihan huonekalujen jaloistakin.
Raksalla siivoojat käyttää ainakin joihinkin tahroihin Mellerud-nimistä ainetta, on kai eri käyttötarkoitukseen, googleta nimellä.
Kiitos kaikille vinkeistä, ainakin tuota taikasientä voisin kokeilla. Pian on tulossa asunnon kuntotarkastus, eli saa nähdä mitä mieltä ovat tahrasta lattiassa.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskaltaisko taikasientä kokeilla, oikein varovasti aluksi? Sillä olen saanut parketista ja laminaatista "permanent" tussin jälkiäkin pois..
Jatkoa.. Toinen, millä vois kokeilla, puhdas alkoholi, vaikea vaan saada mistään, mutta sillä myös lähtee useimmat tahrat kaapeista ja pinnoilta.
Heh, vielä tuli yksi mieleen, tätä en ole itse kokeillut, mutta ystävä aikoi maalata seinän ja pesi sen - kristallisoodalla, eikä sen jälkeen maalausta tarvinnutkaan! Tavallisestakin ruokasoodasta voi tehdä tahnan veden kanssa, varovasti antaa vaikuttaa tahran päällä hetken ja tarkistaa..