Unettomuudesta kärsivät; mikä unettomuuden hoitovinkki on ärsyttänyt sinua eniten?
Kommentit (76)
Huolihetki ennen iltaa, niin ei ajatukset valvota yöllä. Siis jos mä koko päivän mietin mun murheita, niin mihin ne yhtäkkiä katoisi nukkumaanmenohetkellä?
Joku kysyi unilääkkeistä. Mulla kokeiltu kaikki mahdolliset nukahtamislääkkeistä unilääkkeisiin. Eivät sovi. Nukahtamislääke, nukahdan kyllä, mutta tunnin kahden päästä herään ja ei unta. Unilääke sama, mutta neljän tunnin päästä herään, eikä puhettakaan enää unesta, mutta tokkurainen ja väsynyt olo koko päivän. Nykyään vain melatoniini 5mg, sillä mennään jotenkuten. Olen vain näköjään sellainen, etten pysty nukkumaan. Onneksi olen jo tottunut, enkä stressaa siitä niinkuin teini-iässä stressasin. Uni tulee kun on tullakseen.
Vierailija kirjoitti:
Joku kysyi unilääkkeistä. Mulla kokeiltu kaikki mahdolliset nukahtamislääkkeistä unilääkkeisiin. Eivät sovi. Nukahtamislääke, nukahdan kyllä, mutta tunnin kahden päästä herään ja ei unta. Unilääke sama, mutta neljän tunnin päästä herään, eikä puhettakaan enää unesta, mutta tokkurainen ja väsynyt olo koko päivän. Nykyään vain melatoniini 5mg, sillä mennään jotenkuten. Olen vain näköjään sellainen, etten pysty nukkumaan. Onneksi olen jo tottunut, enkä stressaa siitä niinkuin teini-iässä stressasin. Uni tulee kun on tullakseen.
Mä en taas kokenut saavani melatoniinista apua, kun ongelma tosiaan ei ole nukahtaminen vaan se saamarin heräily. Ajattelin kuitenkin kokeilla unilääkkeitä.
Pahimpia on oikeastaan kaikki. Jossain vaiheessa on ylitetty se raja, että toisten kannattais pitää pää kiinni neuvomisen osalta.
Refluksilapsen äitinä mulla olis tähän paljonkin ärsyttäviä lauseita, mutta en taida nyt jaksaa kirjottaa. Lapsi on päiväunilla, joten rentoudun vaan. Kerrankin <3
joogan ehdottaminen on ihan syvältä
Vierailija kirjoitti:
Pahimpia on oikeastaan kaikki. Jossain vaiheessa on ylitetty se raja, että toisten kannattais pitää pää kiinni neuvomisen osalta.
Neuvominen ylipäätään ärsyttää. Monesti neuvojat eivät ole itse olleet pahoissa ongelmissa itse, tai sitten eivät ainakaan ole oppineet niistä mitään. Minua ainakin auttaisi, jos joku vain kuuntelisi ja olisi hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvominen ylipäätään ärsyttää. Monesti neuvojat eivät ole itse olleet pahoissa ongelmissa itse, tai sitten eivät ainakaan ole oppineet niistä mitään. Minua ainakin auttaisi, jos joku vain kuuntelisi ja olisi hiljaa.
Tai ainakin tyylin pitäisi olla oikea. Ei niinkään neuvomista ("teet näin ja näin niin varmasti muuten helpottaa") vaan vinkkejä ("haluisitko kuulla mikä auttoi minua, kaikilla ei tietysti auta samat jutut mutta jos tämä nyt sattuisi olemaan sellainen jota kukaan ei ole vielä sinulle vinkannut ja jota haluaisit kokeilla").
Vierailija kirjoitti:
-
Säännöllinen päivärytmi,eli aina pitäisi mennä sänkyyn samaan aikaan illasta,ja se että sänky pitäisi pyhittää nukkumiseen,eikä siellä saisi hengailla muuten vaan.
Vierailija kirjoitti:
Pyri rauhoittumaan nukkumaan mennessäsi, äläkä ajattele ikäviä ajatuksia.
Tämä on kyllä ärsyttävä,kaikkihan tekisi juuri noin jos se olisi oikeasti helppoa.Juuri silloin kun ei ole mitään häiriötekijöitä,mielessä alkaa pyöriä kaikki ahdistuksen ja stressin aiheet.Yleensä luen niin kauan että kirja ei enää pysy kädessä,se että vain "yrittää ajatella mukavia" ei oikein toimi käytännössä.
Vierailija kirjoitti:
Mun ongelma ei ole nukahtaminen, vaan yöllä heräily joka tunnin jälkeen. Onko kokemusta unilääkityksestä? Ajattelin kokeilla, josko auttais.
Lääkärin määräämistä lääkkeistä on ainakin minua auttanut Tenox(rauhoittava unilääke) ja joskus myös luontaistuotekaupan valeriaanakapselit syventävät unta.Melantoniinin kanssa nukun syvään ja hyvin,mutta herääminen tuntuu melkein mahdottomalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ainakin tyylin pitäisi olla oikea. Ei niinkään neuvomista ("teet näin ja näin niin varmasti muuten helpottaa") vaan vinkkejä ("haluisitko kuulla mikä auttoi minua, kaikilla ei tietysti auta samat jutut mutta jos tämä nyt sattuisi olemaan sellainen jota kukaan ei ole vielä sinulle vinkannut ja jota haluaisit kokeilla").
Minä olen ainakin niin valveutunut, että olen varmasti googlannut kaikki mahdolliset keinot ja lukenut unettomuudesta kaiken minkä olen käsiini saanut. En usko, että kenelläkään on enää antaa minulle vinkkejä, joista en olisi jo kuullut. Uskon, että moni muukin on kuullut kaikki vinkit jo moneen kertaan. Minusta tuntuu, että minua pidetään tyhmänä, kun neuvotaan. Unettomuuteni ei johdu tiedon puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ongelma ei ole nukahtaminen, vaan yöllä heräily joka tunnin jälkeen. Onko kokemusta unilääkityksestä? Ajattelin kokeilla, josko auttais.
Lääkärin määräämistä lääkkeistä on ainakin minua auttanut Tenox(rauhoittava unilääke) ja joskus myös luontaistuotekaupan valeriaanakapselit syventävät unta.Melantoniinin kanssa nukun syvään ja hyvin,mutta herääminen tuntuu melkein mahdottomalta.
Minulle puolestaan tuo tenox teki aivan karmean olon. Heräämisen jälkeen oli ihme horroksessa.
"Sun pitää mennä aikaisemmin nukkumaan", tai "jos et saa unta 10 minuutissa, niin tee jotain muuta". "Älä pidä puhelinta samassa huoneessa, vaan käytä normaalia herätyskelloa", en vaan käsitä, miten tuo liittyy nukkumiseen.
Ot, joskus kun kärsin tosi pahoista uniongelmista ja saatoin ohimennen mainita etten ole nukkunut vaikka kolmeen yöhön, niin vastaheitto: "mitä sä sitten öisin teet?" Öööö..?
"Herää ajoissa ja ulkoile riittävästi." Juu, ja masennuskin lähtee sillä että ottaa itseään niskasta kiinni ja päättää piristyä.
Laita silmät kiinni ja nuku!
Juuuuu...
Vierailija kirjoitti:
"Herää ajoissa ja ulkoile riittävästi." Juu, ja masennuskin lähtee sillä että ottaa itseään niskasta kiinni ja päättää piristyä.
Heh, oiskohan riittävän aikaisin kun on edellisenä päivänä herännyt? Saisi edes riittävän lääkityksen mutta kun ei. Kaikenlaisia toimimattomia kyllä kirjoittavat.
" Puhdas omatunto on paras päänalunen. "
: O
Aikaisemmin herääminen ja makuuhuoneen lämpötilan viilentäminen. Ei se aikaisin herääminen auta unen laatuun ja kylmässä on ikävä olla, eikä varsinkaan saa unta.