Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unettomuudesta kärsivät; mikä unettomuuden hoitovinkki on ärsyttänyt sinua eniten?

Vierailija
01.02.2016 |

-

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nouset vaan aamulla reippaasti ylös etkä nuku päiväunia niin kyllä se uni illalla tulee. Mutta kun ei tuu....

Vierailija
2/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävä on ainakin se unitesti, jolla mitataan liian suurta väsymystä. Eli kuinka kauan sinulla menee nukahtamiseen, jos vaikka istahdat sohvalle tms. Jos nukahtaa heti, on väsymys liian suurta. Siis uneton prkl kun menee siihen istumaan, niin ei stana nukahda siihen koskaan, vaikka väsymys olisi jo aivan järjettömissä mittasuhteissa. Eikö nyt järkevämpiä testejä tehdä.

Vierailija
4/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vähemmän! Syö terveellisemmin! (Syön ihan normaalisti ja monipuolisesti ) liiku enemmän!(sitäkin jo teen säännöllisesti) nouse ylös jos ei väsytä ja mene hetken kuluttua uusiksi nukkumaan! (Joo ei toimi kun saisin hyppiä ylös sängystä 100 kertaa yössä) ja sitten tosiaan tuo nouse ylös ja ei päiväunia kyllä se uni sieltä tulee

Vierailija
5/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rentoudu laittamalla villasukat jalkaan ja juo kuppi lämmintä mammua. Liikuttava ajatus.

Vierailija
6/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyri rauhoittumaan nukkumaan mennessäsi, äläkä ajattele ikäviä ajatuksia.

Vierailija
7/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

- liikkuisit enemmän etkä vaan olisi sisällä niin se uni tulisi 

-> ei se tule, jos on niin ahdistunut, että koko keho on jatkuvassa stressitilassa tapahtuneen trauman vuoksi

- No älä käytä mitään älylaitteita!

-> tiedän aivan varmasti, ettei älylaitteen käyttö tai käyttämättömyys saa nukkumaan

- Kyllä sitä sitten nukahtaa, kun on liian väsynyt

- > ei nukahda. Voi korkeintaan olla stressinomaisessa horroksessa, jossa tietää jatkuvasti olevansa hereillä, mutta sitä ei IKINÄ nuku.

Ja tekisi mieli todella LYÖDÄ niitä, ketkä kehtaavat tulla valittamaan unilääkkeistä. Jos on 2 vuotta nukkumatta ja koko mieli ja keho on koko ajan trauman aiheuttamassa valmiustilassa (vähän sama tila, kuin juoksija odottaa lähtölaukaisua), on PAKKO joskus tainnuttaa keho uneen lääkkeillä. Se lääkeuni voi parhaillaan muuttaa koko elämänlaadun ja voittaa mennentullen valvomisen. Ja tiedän kyllä, että luonnon uni olisi parempaa, luuletko, etten mieluiten nukkuisi luonnollisesti?!

Vierailija
8/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"sänkyyn ei saa jäädä, jos uni ei tule kymmenessä minuutissa".

Todella typerä neuvo. Minulla menee aina tunti-puolitoista nukahtamiseen. Jos noudattaisin tuota neuvoa, saisin kukkua ylhäällä koko elämäni. Yleensäkin unettomuuden hoitoneuvot ovat sellaisia, että joku ihminen on itse kokenut jonkun konstin toimivan itselleen, ja sitten tuputtaa sitä samaa neuvoa kaikille.

Vierailija
9/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuuleta huoneesi ennen maata menoa😁

Vierailija
10/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä katso tv:tä 2 tuntia ennen nukkumaan menoa, joo nukahdan vain ja ainoastaan jos tv on päällä.

Vierailija
11/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei uni tule 20min päästä nukkumaanmenosta niin nouse ylös. Sais tosiaan pomppia koko yön sängystä ylös, jos tuota noudattaisi :D Lääkkeidenkin kanssa menee vähintään 30-45min, että uni tulee.

Vierailija
12/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolipäiväkirjan pitäminen... Minä en ainakaan halua kirjoittaa paperille henkilökohtaisia arimpia asioitani. Koko ajan saisi murehtia, että joku saisi käsiinsä tuon päiväkirjan. Jo tuo murehtiminen veisi yöunet... Sitten tietenkin joku neuvoo, että saat unta kun lopetat murehtimisen. Mitenköhän se tehdään?

Vierailija
13/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- liikkuisit enemmän etkä vaan olisi sisällä niin se uni tulisi 

-> ei se tule, jos on niin ahdistunut, että koko keho on jatkuvassa stressitilassa tapahtuneen trauman vuoksi

- No älä käytä mitään älylaitteita!

-> tiedän aivan varmasti, ettei älylaitteen käyttö tai käyttämättömyys saa nukkumaan

- Kyllä sitä sitten nukahtaa, kun on liian väsynyt

- > ei nukahda. Voi korkeintaan olla stressinomaisessa horroksessa, jossa tietää jatkuvasti olevansa hereillä, mutta sitä ei IKINÄ nuku.

Ja tekisi mieli todella LYÖDÄ niitä, ketkä kehtaavat tulla valittamaan unilääkkeistä. Jos on 2 vuotta nukkumatta ja koko mieli ja keho on koko ajan trauman aiheuttamassa valmiustilassa (vähän sama tila, kuin juoksija odottaa lähtölaukaisua), on PAKKO joskus tainnuttaa keho uneen lääkkeillä. Se lääkeuni voi parhaillaan muuttaa koko elämänlaadun ja voittaa mennentullen valvomisen. Ja tiedän kyllä, että luonnon uni olisi parempaa, luuletko, etten mieluiten nukkuisi luonnollisesti?!

Sinulle suosittelen terapiaa, jossa pääset käsittelemään kokemaasi traumaa.

Vierailija
14/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se klassinen...lampaitten laskeminen. *voiveefthpllmfft*

Vierailija
15/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huolipäiväkirjan pitäminen... Minä en ainakaan halua kirjoittaa paperille henkilökohtaisia arimpia asioitani. Koko ajan saisi murehtia, että joku saisi käsiinsä tuon päiväkirjan. Jo tuo murehtiminen veisi yöunet... Sitten tietenkin joku neuvoo, että saat unta kun lopetat murehtimisen. Mitenköhän se tehdään?

Mä en ehtisi muuta tekemäänkään kuin kirjoittamaan sitä.jos kirjoittaisin kaikki huolet paperille.

Vierailija
16/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö kunnon iltapala ennen nukkumaanmenoa. Sitten kun lukee ohjeita tarkemmin, niin sanotaan, että kannattaa syödä vaikkapa voileipä joskus iltakuudelta, pari-kolme tuntia ennen nukkumaanmenoa, niin saa hyvin nukuttua, kun on syönyt... siis MITÄ? Jos minä syön jonkun leivänkäntyn kaksi-kolme tuntia ennen nukkumaanmenoa, niin minulla on jo kiljuva nälkä sitten kun olen menossa nukkumaan ;).

Vierailija
17/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vähilläkin yöunilla pärjää yllättävän hyvin. Unettomuudesta ei kannata olla huolissaan."

Jaa että pärjää vai. Minulla ainakin aivot ovat tuon tuhannen solmussa, ja masentaa, jos en ole nukkunut. Hommista ei tule mitään ja lähipiirikin on helisemässä kanssani.

Vierailija
18/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melatoniini.

Juu. argh!

Vierailija
19/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ihan hirveästi saanut ärsyttäviä neuvoja, onneksi. Yksi YTHS:n lääkäri on jäänyt kuitenkin mieleen. Mulla on ollut tosi nuoresta asti kausiluontoista unettomuutta, joka vaivasi ennen etenkin silloin, kun elämässä tapahtui joku muutos. Eräs unettomuusjakso tuli, kun aloitin kesätyöt. Menin töihin kuudeksi, joten rytminmuutoskin oli iso tavalliseen arkeen (yliopisto-opiskelu) nähden. Mulla oli sellaista pitkittynyttä flunssaa, joten nukkumattomuus ja puolikuntoisuus tuntuivat aika kauheilta. Menin YTHS:lle pyytämään unilääkkeitä, ja lääkäri yritti tuputtaa vain "säännöllistä rytmiä". Säännöllinen rytmi varmasti auttaisikin jossain muussa tilanteessa, mutta silloin, kun unettomuudesta on jo aiempaa kokemusta, pitää herätä aikaisin ja nukkumaanmeno ahdistaa, siitä ei ole apua. Nyt olen jo sen verran kokenut uniongelmainen, että pystyn paljolti vaikuttamaan nukahtamisvaikeuksiin ilman lääkkeitä - en tietenkään aina. Suutuin lääkärille, koska olin niin väsynyt, ja hän kyllä kirjoitti lopulta sen reseptin. Koin tilanteen tosi vähättelevänä, kun mulla kuitenkin oli jo useamman vuoden ajalta kokemusta kausiluontoisesta unettomuudesta.

-

Tuossa yllä joku piti melatoniinivinkkiä huonona, enkä mäkään tuputa (koska ei se todellakaan tepsi kaikille), mutta kerronpa kombosta, jota auttoi itselleni: lyhytvaikutteinen melatoniini (käsikauppatavara), pitkävaikutteinen melatoniini (Circadin) ja Triptyl. Noilla nukuin hyvin. Myöhemmin jätin Triptylin pois ja lopulta myös melatoniinit. Nyt olen jo pitkään pärjännyt ilman lääkkeitä, mutta asiantila ei välttämättä ole pysyvä, sen tiedostan!

Vierailija
20/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyri rauhoittumaan nukkumaan mennessäsi, äläkä ajattele ikäviä ajatuksia.

ei toimi elämän kaaosvuosissa. Ehkä joku seesteinen downshiftaaja pystyy rauhoittamaan elämäänsä, mutta ei irl-ihminen marraskuun kurahousukaaoksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän