Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurin lapsi aina yksin pihalla

Vierailija
01.02.2016 |

Tämä tuli mieleen tuosta "en vahdi muiden lapsia"-ketjusta, joten ajattelin tehdä uuden aloituksen tästä. Kiinnostaa mitä mieltä olette tästä tapauksesta vai ylireagoinko vain...

Meillä asuu naapurikerrostalossa n.5v poika äitinsä kanssa ja tämä poika ulkoilee kerrostalon pihassa poikkeuksetta yksin, pitkiäkin aikoja! Itse ulkoilen siinä myös lähes päivittäin oman 4 vuotiaan ja vauvan kanssa. Tuon yksinäisen pojan kaitseminen on näin ollen siis minun vastuullani kun pihassa ollaan. Aluksi tämä ärsytti tosi paljon, mutta nykyään päällimmäinen tunne alkaa kuitenkin olla huoli tuosta pojasta :(

Monesti tuo poika on jo pihassa kun me tulemme aamupäivästä ulos. Istuskelee yksin hiekkalaatikolla tai nyt talvella lumikasassa. Heti kun me tullaan niin lyöttäytyy tietenkin seuraamme, joka siis ei sinänsä tietenkään haittaa koska leikkivät yleensä aika kivasti yhdessä minun poikani kanssa ja onhan se ymmärrettävää että voi olla kurjaa yksin siinä lumikasassa istua. Tätä poikaakin siis vahdin ja kiellän jos aihetta on. Olen päästänyt myös meille pissalle ja juomaan, koska ei muistanut mikä heidän summeri on eikä näin ollen päässyt omaan kotiinsa!! Tuntuu järkyttävältä että jos joku hätä tulisi niin olisi sitten ihan oman onnensa nojassa pihalla. Hänellä ei ole myöskään puhelinta eikä avainta, eli mitään yhteyttä ei kotiin saa.

Kerran sitten ajattelin että mennään oman pihan sijasta lähileikkipuistoon ulkoilemaan. No tuo poika sitten oli pihassa ja näki kun lähdettiin kävelemään. Ampaisi tietty mukaan ja väitti että kyllä hän saa sinne lähteä myös. Kielsin sitten monta kertaa kun en tiennyt että onko äitinsä oikeasti antanut luvan ja vaikka olisikin niin eihän hän voisi tietää että poika on juuri silloin lähtenyt puistoon. Matkaa sinne on noin 500m ja yksi iso tienylitys. Näytti sitten siltä että poika lähtee peräämme sinne vaikka käskin jäädä omaan pihaan. Päätin sitten että pakko meidänkin on jäädä pihaan kun en voi tuota vierasta poikaa raahata mukaani sinne luvatta.

Ja olenhan pari kertaa nähnyt tämän äidin. On tullut kurkkaamaan poikaa pihalle, kun heillä ei ole ikkunoita leikkipihaan päin. Sanoikin kerran kun näki minut lasten kanssa "ai sä olet täällä, no hyvä..." Eli oletti hyvinkin että minä sit kaitsen hänenkin muksuaan. Sanoin tuolle naiselle ekan kerran kun näin että poikansa ei tiedä heidän summeria eikä pääse siksi sisään jos on tarve, että voisiko sen näyttää lapselleen, niin äiti vaan katsoi mua jotenkin kummasti eikä mitään sanonut. Toisella kertaa mainitsin tuosta puistoon menosta, johon äiti vaan nyökytteli että juujuu ottakaa vaan mukaan ens kerralla. Ollaankin sen jälkeen joskus sinne lähdetty tuo poika mukana mutta itselle tulee kumma olo, että jos äiti sillä välin alkaakin kaivata lastaan niin luottaa vaan siihen että on meidän kanssa puistossa eikä esim. omilla teillään?

Tuo poika jää aina yksin pihalle kun lähdetään sisälle mutta on se siitä sitten kadonnut iltapäivään mennessä kun tullaan usein uudestaan ulos tai lähdetään kaupungille/kauppaan/kävelylle. En kuitenkaan tiedä kuinka kauan ulkoilee? Joskus pakkasella patistin hänetkin lähtemään kotiin kun mekin lähdettiin. Lähti laahustamaan kotitaloaan kohti ja toivon että pääsi sitten kotiin :/

Tää sai siis minut ensin ärsyyntymään, mutta nykyään surettaa koska tuo poika on usein vähän allapäin ja ilahtuu selvästi kun me tullaan ulos. Mietin että kutsuisi sitä joskus meillekin leikkimään mutta kun ei siihen äitiin saa oikein kontaktia enkä tiedä missä "ovessa" asuvat. Tässä puolen vuoden aikana olen sen äidin kaks-kolme kertaa vilaukselta nähnyt. He siis muutti tänne joskus alkusyksystä ilmeisesti kun silloin poika alkoi pihalla oleilla. Musta on vaan oudon huoleton asenne tuolla äidillä lapseensa. Ajattelee kai että kyllä joku siellä vahtii hänenkin muksuaan. En tiedä miten uskaltaa luottaa ettei poika lähde tuota pihasta mihinkään kun oli niin kovasti meidänkin mukaan lähdössä.

Mietin vaan että olenko kauhea kyttääjä jos lähden vaikka saattamaan tuota poikaa joskus kotiinsa ja vien ovelle asti, sanon vaikka että "X:lle tuli kylmä" tms. Olettaen että poika osaa nyt mennä kotiinsa. Ymmärsin hänen puheistaan että äiti hakee sisälle jossain vaiheessa. Tuntuu vaan aika pitkälle ajalle koska ei tuo ole koskaan tullut hakemaan sisälle silleen että olisin nähnyt. Tai en tiedä oliko tulossa hakemaan silloin sisälle kun olen nähnyt hänet,mutta päätti antaa pojan vielä olla kun kerran on seuraa pihassa. En tiedä onko tää oikeasti huolestuttavaa vai kuvittelenko vaan?

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta toi ei ole ihan normaalia :( Ilmeisesti äiti on kotona päivät? mutta heivaa lapsen ulos useiksi tunneiksi. Mitä jos yrittäisit saada yhteyden äitiin ja pyytäisit teidän mukanaa ulos tms.?

Vierailija
2/87 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitus lasuun. Lastensuojeluilmoitus ei ole mikään rikosilmoitus, vaan huolen ilmaisu, josta lastensuojelun pitää ottaa selvä. Kerro tilanne vaikka juuri noin sanoin kuin aloituksessa. Äiti on paikalla mutta ei välitä lapsesta. Ehkä tarvitsee apua. Ainakin poika selkeästi tarvitsee apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi harmi..tuollaista se oli ennenvanhaan..eli 80-90 lubuilla eikä tuollaisessa ole mitään ihmettelemistä..muista että 5-6 vuotiaiden pitää olla aamupäivä eskerissa joten on pienempi kuin epäilet..ota yhteyttä johonkin jos et itse kehtaa sanoa että sua huolettaa että menee auton alle!

Vierailija
4/87 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitus lasuun. Lastensuojeluilmoitus ei ole mikään rikosilmoitus, vaan huolen ilmaisu, josta lastensuojelun pitää ottaa selvä. Kerro tilanne vaikka juuri noin sanoin kuin aloituksessa. Äiti on paikalla mutta ei välitä lapsesta. Ehkä tarvitsee apua. Ainakin poika selkeästi tarvitsee apua.

Tätäkin mietin kyllä, mutta jotenkin tuntuu että haluaisi ensin nähdä/jutella äidin kanssa. Voiko tuolle käytökselle edes olla mitään luonnollista ja hyväksyttävää selitystä? äiti vaikutti ulkoisesti jopa melko normaalilta, noin 30v mutta sepä ei mitää tietty kerro. Mietin vaan että jos lasun tekee niin pitäisi varmaan tietää lapsesta muutakin kuin etunimi? ei ehkä riitä että olen huolissani "naapuritalon villestä"? Miten se käytännössä siis hoituisi?

T. ap joka ei ole ennen joutunut perehtymään aiheeseen

Vierailija
5/87 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi harmi..tuollaista se oli ennenvanhaan..eli 80-90 lubuilla eikä tuollaisessa ole mitään ihmettelemistä..muista että 5-6 vuotiaiden pitää olla aamupäivä eskerissa joten on pienempi kuin epäilet..ota yhteyttä johonkin jos et itse kehtaa sanoa että sua huolettaa että menee auton alle!

Nojoo muistan kyllä kun 80 luvulla me penskat oltiin kesälläkin pihalla aamustailtaan, mutta oli sentään isompi porukka lapsia ja parvekkeen alla huudettiin "äiti tuu ikkunaan täällä huutaa Maija" :D mutta ei taida nykyään enää olla normaalia tuo. Ja kyllä meidän äiti ainakin aikanaan vahtasi tarkasti ettei pihasta lähdetty ja rannekellosta piti kattoa milloin tulee syömään jne.

Tuo poika itse on sanonut että on 5v. Tosin aluksi sanoi että on 3v mutta kun oli päätä pidempi kun oma 4 vuotiaani niin kysyin myöhemmin uudestaan. Sitten sanoi että on 5v. Tosin kun kuuli että mun poika on 4v niin sanoi että on itsekin 4v?? päädyin kuitenkin epäilemään että oisi noin 5v mutta eikös hänenkin pitäisi sitten syksyllä lähteä eskariin jos tänä vuonna täyttää 6v. Kaipa äitinsä on selvillä tuosta... hmmm.

Vierailija
6/87 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätäkin mietin kyllä, mutta jotenkin tuntuu että haluaisi ensin nähdä/jutella äidin kanssa. Voiko tuolle käytökselle edes olla mitään luonnollista ja hyväksyttävää selitystä? äiti vaikutti ulkoisesti jopa melko normaalilta, noin 30v mutta sepä ei mitää tietty kerro. Mietin vaan että jos lasun tekee niin pitäisi varmaan tietää lapsesta muutakin kuin etunimi? ei ehkä riitä että olen huolissani "naapuritalon villestä"? Miten se käytännössä siis hoituisi?

T. ap joka ei ole ennen joutunut perehtymään aiheeseen

Kyllä se sos.toimi joutuu selvittämään lapsesta ja äidistä nimen ja osoitteen vaikka sinä et niitä tarkemmin tietäisikään.

Mutta joo, kyllä varmasti pitäisi jutella äidin kanssa tarkemminkin. Oletko yhtään ajatellut, että leikkipuistossa voi tapahtua vaikka mikä haaveri, sinun lapselle tai vieraalle lapselle. Vahinko ei tule kello kaulassa. Aikuisena vastuussa olevana sinun tulee tietää lapsen nimi sekä huoltajan puhelinnumero. Itse en uskaltaisi edes lapsen kanssa lähteä mihinkään jos en noita tietäisi. Voit myös kertoa tämän äidille.

Vierailija
7/87 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia.

Meillä oli ihan sama tilanne! Siis ihan kuin olisin itse tämän kirjoittanut muutama vuosi sitten!

Lopputulos oli se että lapset otettiin huostaan pysyvästi.

Tein lopulta itsekin lasun ja siitä meni viikko niin lapset lähti sijaisperheeseen. Äitiin ei saanut myöskään mitään kontaktia. Juttelu oli omituista ja myöhemmin mietin että varmaan käytti joitain lääkkeitä väärin. Heillä oli niin että lapset eivät päässeet kotiin, heitä ei siis päästetty kotiin.

Kysyin kerran vanhimmalta lapselta että onko kotona kaikki hyvin niin hän alkoi itkeä ja sanoi että ei ihan oo. Muuta ei suostunut kertomaan.

Kannattaa kysyä pojalta että onko kotona kaikki kunnossa. Saattaa avautua sinulle kun selvästi sinuun luottaa. Onneksi on sinun kaltaisia ihmisiä jotka välittää!

Ja kannattaa yrittää tutustua tähän äitiin. Pyytää vaikka ulos teidän kanssa tai kahville teille. Samalla kun viet pojan kotiin niin kysyt voisiko poika tulla teille ja pyydä samalla äitiäkin juomaan kahvit?

Vierailija
8/87 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä sitä äitiä joskus jäämään pihaan sun kanssa? Voisitte jutella ja tutustua sillä välin kun lapset leikkii. Sit jossain vaiheessa voit jotenkin hienovarasesti kysästä tosta järjestelystä.

Tilanne voi olla että äiti heivaa lapsen ulos pois jaloista, tai sitten poika vaan tykkää olla ulkona. Kyllä mäkin leikin 5-6 vuotiaana rivitalon pihassa muiden lasten kanssa ilman valvontaa useita tunteja päivässä. Kotiin kyllä pääsin millon vaan kun ovi oli auki.

Vierailija
9/87 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 5 vuotiaani on pihalla kavereiden kanssa ilman aikuisen valvontaa. Yksin en kyllä päästäisi. Itse näen pihalle, jos käyn parvekkeella ja lapsi pääsee sisälle aina kun haluaa. Lapsen äiti on joko erittäin luottavainen tai sitten välinpitämätön. Veikkaan, että hän tekee jotain gradua tms. silloin aamupäivisin ja siksi lapsi on ulkona sen ajan.

Vierailija
10/87 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei kauheita juttuja :( olen kyllä vähän kysellyt pojalta kotiasioita mutta jättää usein vastaamatta :/ huono merkki kai sekin. Nyt päätin että yritän päästä äidin jutulle heti kun seuraavan kerran näen poikaakin. Nyt jumitetaa sisällä kun lapset on kuumeessa. Mietin vaan että istuuko tuo poika nytkin yksin lumikasassa :(

Vierailija
11/87 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma 5 vuotiaani on pihalla kavereiden kanssa ilman aikuisen valvontaa. Yksin en kyllä päästäisi. Itse näen pihalle, jos käyn parvekkeella ja lapsi pääsee sisälle aina kun haluaa. Lapsen äiti on joko erittäin luottavainen tai sitten välinpitämätön. Veikkaan, että hän tekee jotain gradua tms. silloin aamupäivisin ja siksi lapsi on ulkona sen ajan.

Mä en kyllä usko mihinkään graduihin. Jos olisi niinkin fiksu että tekee jo gradua niin luulisi ymmärtävän ettei pientä lasta jätetä tuntikausiksi ilman valvontaa pihaan ilman että pääsee tarvittaessa kotiin! ja jos äiti opiskelisi ahkerasti niin järkevämpää olisi varmaan pistää poika päiväkotiin!! saisi koko päivän vaikka työstää gradua silloin

Vierailija
12/87 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilannehan voi olla vaikka se, että äiti ei kestä lastaan. Pistää pihalle pois silmistä. Ei tuo ole normaalia, kun kerran lapsi ei edes tiedä, missä asuu. Hänellehän voi tulla vaikka mikä hätä. Ainakin nyt vessahätä.

Vierailija
13/87 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko poika säänmukaisesti puettu? onko kertonut kauan on ollut pihalla ennen teidän tuloa tai että onko omasta halustaan yksin pihalla? Tietääköhän kunnolla ikäänsäkään jos tuolleen kertomus muuttuu :/ ja todella huolestuttavaa jos ei tiedä missä asuu. Meidän talossakin summeri on itseasiassa niin ylhäällä ettei mun normaalikokoinen 6v yletä painamaan meidän summeria. Ei kyllä ulkoile yksin koska minusta tämä piha alue on vaarallinen, esim monet ajaa autolla oven eteen ja muutenkin leikkipihaa ympäröi parkkipaikka ja toisella puolella menee jo ajotiekin. Ehkä jossain omakotitalon omassapihassa antaisinkin olla jos näkisin itse ulos ikkunasta. Mielummin olen liian varovainen! eli sanoisin että EI ole normaalia tuon pojan ulkoilut.

Vierailija
14/87 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin ja meidän lapset taisi syksyllä saada tuolta pojalta vesirokon! Oltiin pihalla normaaliin tapaan ja tuo poika oli tavallista vaisumpi. Katsoin kyllä että tällä oli naamassa muutama näppy mutta en sitten ajatellut enempää. Hän sanoi että oli viikonloppuna ollut kuumeessa. Minusta tuntui että oli edelleen hieman kuumeinen tai ainakin väsyksissä vielä kun lähinnä istui vaan penkillä surkeana. Tällöin lähti sitten oma aloitteisesti kotiin päin jo ennen kun me lähdettiin sisälle. Toivon mukaan siis pääsi kotiin. Tästä kului aika tarkalleen 2 viikkoa ja meillä molemmat lapset täynnä näppyjä ja kuumetta. Aika selvä vesirokko oli  ja sitten vasta tajusin että olisko tuolta pojalta saatu. Tuntui kyllä oudolta laittaa kipeä lapsi ulos tai mitä lie äiti on ajatellut? vaikuttanut riittävän terveeltä jo ulkoilemaan, ei väliä vaikka tauti tarttuu muihin.

ap

Vierailija
15/87 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko poika säänmukaisesti puettu? onko kertonut kauan on ollut pihalla ennen teidän tuloa tai että onko omasta halustaan yksin pihalla? Tietääköhän kunnolla ikäänsäkään jos tuolleen kertomus muuttuu :/ ja todella huolestuttavaa jos ei tiedä missä asuu. Meidän talossakin summeri on itseasiassa niin ylhäällä ettei mun normaalikokoinen 6v yletä painamaan meidän summeria. Ei kyllä ulkoile yksin koska minusta tämä piha alue on vaarallinen, esim monet ajaa autolla oven eteen ja muutenkin leikkipihaa ympäröi parkkipaikka ja toisella puolella menee jo ajotiekin. Ehkä jossain omakotitalon omassapihassa antaisinkin olla jos näkisin itse ulos ikkunasta. Mielummin olen liian varovainen! eli sanoisin että EI ole normaalia tuon pojan ulkoilut.

Nojoo en mäkään päästäis vielä omaani pitkään aikaan vaikka tavallaan tää piha onkin suht turvallinen. Ei tietty tarvi kauas haahuilla niin onkin jo iso tie edessä. Itseasiassa tuo poika ei kyllä ole aina ihan säänmukaisesti puettu, mutta pukeekin kait itse pääosin. Ainakin kertoi niin. Joskus syksyllä oli vähän liiankin lämpimästi puettu, kun toppatakki ja hanskat mutta nyt pakkasilla sitten on aika lailla samat vaatteet ja ainakin kovemmilla pakkasilla selvästi paleli (jolloin patistin kotiin) Ei minusta ollut päällä mitään väliasua, fleeceä tai vastaavaa. Mitään kuravaatteita en ole hänellä nähnyt vaikka on märälläkin säällä ulkona. Poika ei varsinaisesti näytä nauttivan yksin pihalla olosta koska silloin aina vain istuu paikallaan jossain. Oletan että jos itse haluaisi pihaan niin puuhastelisi sitten jotakin siellä. Leikkii vasta kun mekin tullaan pihalle. Mitään pihaleluja tällä ei ole mutta tykkää kyllä kovasti nyt esim. lumilapiosta jota tietty lainaan. Kun lähdetään pois niin poika jää sitten istuksimaan sinne. Ehkei siis ihan omasta halustaan ulkoile? tai mistä tiedän millaista kotonaan on että ehkä pihalla onkin parempi :/

Vierailija
16/87 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsi saa olla pihalla yksinkin 5-vuotiaana. Ei tuossa ole mitään lasun aihetta. Sen sijaan selkiinnyttäisin oman roolini tässä. Puhu äidin kanssa aivan kunnolla ja sano, ettet ota mitään vastuuta hänen pojastaan. 

Jos äiti on vastahakoinen keskustelelemaan asiasta, niin väläytä silloin lasun mahdollisuutta. Ensimmäisenä keinona lasun ei tarvitse aina olla, kun et edes kunnolla ole kontaktia yrittänyt äitiin. 

Vierailija
17/87 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä usko mihinkään graduihin. Jos olisi niinkin fiksu että tekee jo gradua niin luulisi ymmärtävän ettei pientä lasta jätetä tuntikausiksi ilman valvontaa pihaan ilman että pääsee tarvittaessa kotiin! ja jos äiti opiskelisi ahkerasti niin järkevämpää olisi varmaan pistää poika päiväkotiin!! saisi koko päivän vaikka työstää gradua silloin

No jaahas... gradu on tehtynä ja kyllä viisivuotiaani ulkoilee omatoimisesti suojaisassa pihassa.

Vierailija
18/87 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kamala, tuli kyllä huoli tästä pikkupojasta :( viipymättä yhteys lastensuojeluviranomaisiin!

Vierailija
19/87 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee palvelus tälle lapselle ja käytä ajastasi muutama minuutti puhelun soittamiseen lastensuojeluun, se vie saman verran aikaasi kuin tänne kirjoittelu. Olet ehkä ainut joka häntä voi auttaa. Tämän lapsen tilanne EI ole normaali.

Olin itse jo 3-vuotiaana yksin pihalla kaiket päivät. En päässyt kotiin koska en erottanut omaa taloani alueen muista kerrostaloista enkä edes tiennyt missä rapussa asuin. Maha kipeänä ja itku kurkussa tuijotin eri talojen rappukäytävien ulko-ovia ja odotin, että joku tutun näköinen ihminen tulisi ulos mistä voisin päätellä missä asuin. Olin jatkuvasti alttiina isompien lasten kiusaamiselle ja aina kylmissäni.

Kotielämäni ei todellakaan ollut normaalia. 3-vuotiaana oli minun tehtäväni yrittää raahata lattialle sammunut äiti sänkyyn nukkumaan ja yrittää saada keittiöveitsi pois humalaiselta äidiltä joka uhkaili itsensä tappamisella. Nyt aikuisena ei voi kuin ihmetellä miksei kukaan koskaan puuttunut tilanteeseeni. Paljolta olisin säästynyt.

Vierailija
20/87 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuon yksinäisen pojan kaitseminen on näin ollen siis minun vastuullani kun pihassa ollaan."

Tässä meni heti metsää. Ei ole.

Toisekseen lapsi vaikuttaa luotettavalta ja äiti tietänee sen eli mikä siis hätänä? Onko lapsi joskus ilmaissut halunsa päästä sisälle kotiin (jonne ei pääsisi)?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän