Opiskelija,tulosi ja menosi
Jäi kiinnostamaan asia eilisestä,kun minulla kuulemma on hyvät tulot,kun elämiseen jää 300-400 e/kk.En tarkoita tätä verratuna muihin opiskelijoihin,vaan ylipäänsä kuulemma tämä (itse olen toista mieltä,mutta selviän,mutta en erityise hyvin) .Elämisellä tarkoitan kaikkia menoja vuokrani jälkeen johon menee lähes koko opintotukena.Muut tulot ovat siis palkkatuloa.Asun pk-seudulla (sanon,koska täällä on vähän kalliimpaa eläminen) ja yliopistossa olen.
Mites te muut,paljonko tulee ja paljolla elätte,missä?
Kommentit (40)
Tulot:
- Opintotuki 470e/kk (en nosta lainaa)
Menot:
- Vuokra 530e/kk
- Pakolliset laskut (sähkö, kotivakuutus, kännykkä, bussikortti jne.) 150e/kk
- Ruoka, oma osuus 200e/kk
- Vaatteet, myös avopuolisolle n. 100e/kk
Kaikki menee ja menisi velaksi, jos ei olisi työssäkäyvää avopuolisoa, joka maksaa vuokramme.
Tulot:
500€ - verot (opintotuki) 8 kuukautena
Vuoden bruttopalkkatulot on noin 13000€ eli laskennallisesti hieman reilut 1000€/kk (vaikka suurin osa tulee kesällä)
Menot:
Vuokra 300€ (sis sähkö, vesi, netti)
Yhteiselle taloustilille laitan 250€ kuussa (tästä maksetaan ruuan lisäksi perus pesuaineet, e-pillerit ja mahdolliset ulkona syömiset)
Bussikortti 34€
Puhelinlasku 20€
Vakuutusmaksuihin menee varmaan se 10€ kuussa
Tällä hetkellä kaikki ylimenevä menee asp-tilille, vaatteiden yms ostelun olen vähentänyt minimiin, pari lyhyttä ulkomaan reissua tehdään.
Vuokran jälkeen käteen jää siis noin 900€.
Noin 1000€ tuloja, joko opintotuki + palkka tai pelkästään palkka. Usein menee koko tonni, koska mies elää tällä hetkellä pelkällä opintotuella niin mulla menee enemmän rahaa. Maksan ravintolat ja kauppalaskut suurimmaksi osaksi. Vuokraan menee mulla 330€ (eli siis puoliksi maksetaan) + 30€ puhelin ja nettilasku + sähkölasku. Loput rahoista menee ruokaan, kosmetiikkaan, matkoihin ja baariin. Ei todellakaan eletä kuin opiskelijat, mä en oo koskaan tottunut elää kuin opiskelija, kun on ollut aina hyvin säästöjä ja käynyt töissä. Ehkä en valmistu niin nopeasti, mut en halua kituuttaa itseäni vaan nauttia elämästä. Ihanaa käydä kaupassa, kun ei tarvii miettiä että onkohan tähän nyt varaa :D
Vierailija kirjoitti:
Tulot:
- Opintotuki 470e/kk (en nosta lainaa)Menot:
- Vuokra 530e/kk
- Pakolliset laskut (sähkö, kotivakuutus, kännykkä, bussikortti jne.) 150e/kk
- Ruoka, oma osuus 200e/kk
- Vaatteet, myös avopuolisolle n. 100e/kkKaikki menee ja menisi velaksi, jos ei olisi työssäkäyvää avopuolisoa, joka maksaa vuokramme.
Miksi kerrot menoinasi vuokran jos et maksa sitä?Ei täällä mitään matikan opiskelijoita taida olla 😀
Pk-seutu
Tulot:
opintotuki reilu 500e/kk
palkka n. 400e/kk
isiltä 150e/kk
Menot:
vuokra 615e/kk
sähkö n. 10e/kk
kuntosali 40e/kk
bussikortti reilu 50e/kk
ruokaan menee joku 100e/kk
vapaa-ajanvietto (baarit, opiskelijajutut, leffat, vaatteet, ravintolat...) ehkä 200e/kk
Eli suunnilleen plusmiinusnollalla mennään.
Tulot tällä hetkellä tasan 0e/kk. (Tukikuukaudet käytetty, ei töitä). Menot n. 600-700e kuussa sisältäen pakolliset laskut, vuokran, matkakulut, omat ja elukoiden ruuat +lääkkeet. Mitähän sitä keksisi. Sossusta en saa apua, koska mulla on avopuoliso, jonka pitäisi mua elättää. No eipä elätä ja ymmärrän kyllä, kun on itse pienituloinen ja nyt työt loppumassa. Jotenkin pitää yrittää sinnitellä muutama kuukausi valmistumiseen saakka.
27 jos et tosiaan mistään mitään saa ja kukaan ei sun puolesta mitään maksa,niin miten siis sinnittelet?Et vaan maksa vuokraa,laskuja ja et syö muutamaan kuukauteenko?
Tulot 200-1000e sisältää n. 200e opintotukea.
Menot
Laskut 60-250e
Ruoka 300e
Turhaan 250e (alkoholi, shoppailu)
Bensa 60e
Arvioituja. Lainaa nostan lisäksi ja minulla on säästöjä, joten ei tarvitse pihistellä. Asuminen ilmaista.
27 kun sun puolisolta loppuu työt (palkasta riippuen jo nyt?),olet oikeutettu toimeentulotukeen!Ehkä myös yleiseen asumistukeen.
Tulot: 600-1000e/kk
Menot:
-Asumiseen n. 200e/kk (sis. vastikkeen, sähkön ja kotivakuutuksen)
-Bussikortti 50e/kk
-Ruokamenoja en ole laskenut
Tili ei ole koskaan nollilla, joten rahaa jää, vaikka en ole mitenkään pihi rahankäytössäni. Asun yksin, eikä ole lemmikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Tulot 200-1000e sisältää n. 200e opintotukea.
Menot
Laskut 60-250e
Ruoka 300e
Turhaan 250e (alkoholi, shoppailu)
Bensa 60eArvioituja. Lainaa nostan lisäksi ja minulla on säästöjä, joten ei tarvitse pihistellä. Asuminen ilmaista.
Siis tulot 600-1400 jos lasketaan laina siihen.
Kuukaudessa n. 2000e. Teen vkl töitä, samoin usein yöt. Ei ole ketään elättämässä:D menot: vuokra 670e pk-seutu, auto 100-200 kk (jotta pääsen niihin vuorotöihin, mahdollistaa toki paljon muitakin asioita:), sitten ihan ruuat, laskut jne vie 500-800. Pk-seutu ja amk + yliopisto, valmistuispas pian:)
Vierailija kirjoitti:
27 jos et tosiaan mistään mitään saa ja kukaan ei sun puolesta mitään maksa,niin miten siis sinnittelet?Et vaan maksa vuokraa,laskuja ja et syö muutamaan kuukauteenko?
Höh, täytyy yrittää saada rahaa jotenkin kerättyä. Esim. keräämällä pulloja, myymällä omaisuutta ym. Ei mulla nyt tällä hetkellä ole oikein muitakaan vaihtoehtoja. Töitä voin aina yrittää hakea. Tässä tilanteessa kelpaa ihan mitkä tahansa yhdenkin päivän keikat.
Vierailija kirjoitti:
27 kun sun puolisolta loppuu työt (palkasta riippuen jo nyt?),olet oikeutettu toimeentulotukeen!Ehkä myös yleiseen asumistukeen.
Tiedän, että asumistukeen ollaan oikeutettuja sitten, kun työt kuukauden kuluttua loppuvat. Paperirumba tietysti vie oman aikansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höh, täytyy yrittää saada rahaa jotenkin kerättyä. Esim. keräämällä pulloja, myymällä omaisuutta ym. Ei mulla nyt tällä hetkellä ole oikein muitakaan vaihtoehtoja. Töitä voin aina yrittää hakea. Tässä tilanteessa kelpaa ihan mitkä tahansa yhdenkin päivän keikat.
Olisitko oikeutettu tt-tukeen?Ethän sä nyt mitään pulloja talvella löydä satojen eurojen edestä.Vartiointiala,saat töitä heti,siellä pula.
Jos avopuolisolla on varaa elättää,niin aika outoa jos ei väliaikaisesti voi.Muuta pois,niin sä saat noin 1000 euroa / kk.Tt-tukija asumistuki.
Tulot:
480e - asumis- ja opintotuki
400 opintolaina
500 palkka (netti)
Pakolliset menot:
280 vuokra
45 puhelin
30 laina
68 kuntosali
30 julkinen liikenne
Tiedän eläväni aika mukavasti opiskelijaksi. Selviäisin halutessani myös ilman opintolainaa, mutta olen jo yli 30v opiskelija ja haluan nauttia elämästäni myös opiskeluaikana. Viime vuonna kävin kolme kertaa ulkomailla. Haluan myös ostaa kaupasta sitä ruokaa, mitä söisin muutenkin. Elämä on valintoja, tämä on minulle sellainen.
Tulot/kk:
Opintotuki + asumislisä 470e
Palkka n. 350e
Yht. 820e
Menot/kk:
Vuokra n. 400e
Muuhun elämiseen jää siis kuukaudessa noin 420e. Kaikki menee mitä tuleekin, mutta ei tässä hätää kärsitä.
Opintotuki 500e. Opintolainan olen nostanut aina eli nyt tammikuussa se oli jotain 1950e. Lisäksi käyn osa-aikaisesti töissä josta saan palkkaa n. 200e/kk. Vuokra on 550e, laskut per kk varmaan n. 120e, bussikortti 35e/kk, ruokaan menee n. 60e/kk. Olen maailman paskin rahan käyttäjä ja shoppailen viikottain....
Mitä ruokaa syöt kun vain 80 e kk menee,ymmärrän niin,että et saa ruokaa mistään,esim.koulusta.Kaikki ruokakustannukset 80 e ja et syö missään ilmaiseksi?Vähän on.Itsellä menee 150 e kk ruokaan,en saa mistään ilmaisia aterioita tai muuta.Tämä on hiukan yli 35 e / vko.Ap.