Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelija,tulosi ja menosi

Vierailija
01.02.2016 |

Jäi kiinnostamaan asia eilisestä,kun minulla kuulemma on hyvät tulot,kun elämiseen jää 300-400 e/kk.En tarkoita tätä verratuna muihin opiskelijoihin,vaan ylipäänsä kuulemma tämä (itse olen toista mieltä,mutta selviän,mutta en erityise hyvin) .Elämisellä tarkoitan kaikkia menoja vuokrani jälkeen johon menee lähes koko opintotukena.Muut tulot ovat siis palkkatuloa.Asun pk-seudulla (sanon,koska täällä on vähän kalliimpaa eläminen) ja yliopistossa olen.

Mites te muut,paljonko tulee ja paljolla elätte,missä?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

272€ opintotuki

210€ elatusapu

95€ lapsilisä

---------------------------

Auton lyhennys vielä pari kuukautta 160€

puhelinlasku 25€

lapsen hoitomaksu 40€

Kuukauden kouluruoka 52€

Bensat 200-260€

Eli menojen jälkeen jää 40-100€. Niillä käyn kaupassa ostamassa mitä tarvitsee. Yleensä mies maksaa, kun käydään kerran viikossa kaupassa.

Vierailija
2/40 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinatuki 900e

lapsilisä 95e

elatusmaksut 300e

menoina vuokrasta puolet 480

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
4/40 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaahan tuo omaan korvaan hulppealta summalta! Itsellä tulot (opinto- ja asumistuki) n. 500e. Vuokra 210e, terapia 72-144e, lääkkeet n. 50e kk, bussikortti 25e kk, puhelinlasku (ja samassa osamaksu) 60e kk. Lisäksi on maksettavana Klarnan laskua, joka tosin on pian kokonaan niitattu. Opintolaina meni tältä kukukaudelta lähes kokonaan laskuihin (niitä kertyy kun ei ole vaan mahdollista aina maksaa tai ostaa kaikkea heti, vaikka sitä inhoankin. Esim. Uusi talvitakki oli pakko jo saada, samoin reppu.

Töissä käyn satunnaisesti, mielellään olisin enemmän mutta psyykkisesti en jaksa sitä paria kertaa kuussa enempää, ja lääkärikään ei sitä suositellut. Näen sosiaalityöntekijää tällä viikolla, en haluaisi olla sossupummi enkä viime kesänä ollessani sairaslomalla mitään saanutkaan, tuskin siis nytkään.

Kaikki peruselintarvikkeet, ruoat ym. pitää siis vielä aiempien lisäksi hankkia, nuo oli ne kiinteät menot.

Vierailija
5/40 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot 7000e /kk. Menot n. 1500e/kk

Vierailija
6/40 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaahan tuo omaan korvaan hulppealta summalta! Itsellä tulot (opinto- ja asumistuki) n. 500e. Vuokra 210e, terapia 72-144e, lääkkeet n. 50e kk, bussikortti 25e kk, puhelinlasku (ja samassa osamaksu) 60e kk. Lisäksi on maksettavana Klarnan laskua, joka tosin on pian kokonaan niitattu. Opintolaina meni tältä kukukaudelta lähes kokonaan laskuihin (niitä kertyy kun ei ole vaan mahdollista aina maksaa tai ostaa kaikkea heti, vaikka sitä inhoankin. Esim. Uusi talvitakki oli pakko jo saada, samoin reppu.

Töissä käyn satunnaisesti, mielellään olisin enemmän mutta psyykkisesti en jaksa sitä paria kertaa kuussa enempää, ja lääkärikään ei sitä suositellut. Näen sosiaalityöntekijää tällä viikolla, en haluaisi olla sossupummi enkä viime kesänä ollessani sairaslomalla mitään saanutkaan, tuskin siis nytkään.

Kaikki peruselintarvikkeet, ruoat ym. pitää siis vielä aiempien lisäksi hankkia, nuo oli ne kiinteät menot.

Onhan sun tulot yli 500 kerran nostat lainaa.Sullahan jää enemmän kun mulla jos tuestakin jää yli puolet vuokran jälkeen (mulla menee lähes kokonaan vuokraan).Kyllä munkin jäävät tulot menee pitkälti laskuihin eli ei mulla jää laskujen jälkeen käteen 300-400 e.Itseasiassa sulla jää enemmän.Ap.

Vierailija
7/40 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä helvettiä joka kuukausi. Yliopistossa opiskelen, vuokra+vesi 515e/kk, halvempaa kämppää olen yrittänyt etsiä kokoajan, ei vaan löydy. Opintotuki yhteensä 480e/ kk, n. 502 e/ kk oikeasti, mutta ennakonpidätyksen takia tuo. Töitä olen kokoajan hakenut, mutta aina saa pettyä. Haastatteluihinkin olen päässyt, mutta työkokemusta omaan melko vähän, niin siksi ei ole valittu. Yli 600 hakemusta olen lähettänyt, ja kaikki on ollut työpaikkaan kohdistettuja. 2,60e / ruokailusta koulussa on liikaa, yritän aina sinnitellä kotiin asti ja tehdä jotain halpaa kasvisruokaa kotona. Yleensä syön hernekeittoa, puuroa ja kaalia eri muodoissa. Pienillä säästöillä olen tähän saakka selvinnyt, mutta ne loppuvat parin kuukauden päästä. en haluaisi jättää opintoja kesken, kun 55op puuttuu, mutta kai se on pakko. Sossusta en saa mitään, hakemukset aina hylätty. Vanhemmat eivät avusta. Masentaa, kun en tiedä jos jotenkin saisin ihmeen kaupalla opinnot paahdettua 3-4 kk loppuun, mutta jos en sittenkään löydä töitä. Ala on kyllä perinteisesti ollut kohtalaisen hyvin työllistävä. Työttömänä taloudellinen tilanne olisi, joka tapauksessa parempi, kun saisi ruokaakin ostettua paremmin ja voisi ehkä muuttaa jonnekin missä on halvempia vuokra-asuntoja saatavilla.

Vierailija
8/40 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

7,työhakemusten määrästä päättelen,että kyseessä pk-seutu.Itsellä samoja kokemuksia täällä.Mikset nosta lainaa tai siis nostat ilmeisesti?Silloin sulla jää vuokran jälkeen n.400 e?Ap.

Vierailija
9/40 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7,työhakemusten määrästä päättelen,että kyseessä pk-seutu.Itsellä samoja kokemuksia täällä.Mikset nosta lainaa tai siis nostat ilmeisesti?Silloin sulla jää vuokran jälkeen n.400 e?Ap.

Ei ole pääkaupunkiseutu. Nostan lainaa, mutta laina meni käytännössä 2kk vuokravakuuteen, sänkyyn, uuteen läppäriin (vanha hajosi) ja jouduin lisäksi hankkimaan pakollisia kalliita opiskelutarvikkeita sekä ruokaan, nettiin ja sähköön.

Vierailija
10/40 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
11/40 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pääkaupunkiseutu. Nostan lainaa, mutta laina meni käytännössä 2kk vuokravakuuteen, sänkyyn, uuteen läppäriin (vanha hajosi) ja jouduin lisäksi hankkimaan pakollisia kalliita opiskelutarvikkeita sekä ruokaan, nettiin ja sähköön.

Ok.Sitten sä olet oikeutettu toimeentulotukeen jos et pysty enää lainaanostamaan (siis oot nostanut kaiken?).

Vierailija
12/40 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot: 500e (opintotuki) 

Menot: 520e vuokra. Tähän päälle sitten ruuat ja muut kulut, joten reilusti miinuksella mennään. Käytän kesätyösäästöjä ja toivon, että saisin taas kesätöitä. 

Vierailija
13/40 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulot: 500e (opintotuki) 

Menot: 520e vuokra. Tähän päälle sitten ruuat ja muut kulut, joten reilusti miinuksella mennään. Käytän kesätyösäästöjä ja toivon, että saisin taas kesätöitä. 

Onhan sunkin käyttövarat siis yli 500 e jos käytät jonkun osuuden säästöistä per kk.Ymmärrän tämän,että menee miinukselle tulojen mukaan,mutta jos sä käytät jo tehdyn työn palkkaa,niin sehän on sun tuloa eli käyttövaraa?

Olisko mun pitänyt kysyä paljonko teillä on käytettävissä vuokran jälkeen per kk,niin tulisi oikea vastaus?Kysytään niin päin siis.Ap.

Vierailija
14/40 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
15/40 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot

Kuntoutusraha 480e.

Asumislisä n.230e.

Menot

Vuokra 470e (puoliksi avomiehen kanssa joten n.120e)

Puhelinlaskut 20e.

Lääkkeet 50e.

Muut laskut (sähköt, vakuutus, netti yms) n.30-50e.

Bussikortti 40e.

Eli käteen jää noin 220e ja siitä maksetaan kaikki muu, eli ruoka, hygienia, vaatteet yms yms yms.

Vierailija
16/40 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mä kysyin kyllä,että paljonko jää vuokra jälkeen muihin menoihin 15.Sullahan jää 475 e eikä 220 e.Eikös?

Jos itse vähennän siitä 300-400 kaikki menot,niin eipä mullakaan jää käteen sitten,kuin noin 150e.Ap.

Siis paljonko jää vuokran jälkeen teillä opiskelijat käteen ja mitkä tulonlähteet?

Vierailija
17/40 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot: 503€ opintotuki (ja lainaosuus 400€/kk)

Helmikuu:

Vuokra: 390€

Vesi: 25€ 

Laskut: 60€

Koulukirja: 71,60€ (ei mahdollista ostaa käytettynä tai lainata kirjastosta)

yht. 546,6€, -43,6€

400€ lainaosuus:

-43,6€

Auton katsastus ja korjaukset: 290€ + 22€

= 44,4€ ruokaan, bensaan, huvituksiin, tilillä ennestään 200€ onneksi. 

Huono kuukausi tiedossa, onneksi sähkölaskun maksoin jo viime kuussa :( Töihin en pääse (opintopisteitä ei ole merkitty, vaikka eräpäivä oli eilen!) Ja jos saan tässä kuussa töistä tunteja, tulee palkka maaliskuun puolessa välissä.

Joudun (vapaaehtoisesti kylläkin, amk) opiskelemaan tänä vuonna tammi-juhannus ja elo-joulu = lähes 11kk kun muut opiskelijat aloittavat kesälomansa vapun jälkeen ja voivat työskennellä siitä syyskuun alkuun.. Pitää koittaa tehdä keväällä pitkien koulupäivien jälkeen töitä, että on varaa elää kesällä :D

Vierailija
18/40 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te ette ymmärrä mun kysymystä 😀?Ap.

Vierailija
19/40 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai munkin on eriteltävä,kun ette te kässänneet kysymystä.Muutenhan mun tilanne tosiaan näyttää hyvältä.

Eli tulot (tuki ja palkka) 800 e / kk

Menot:

Vuokra 360 e

Matkakortti 40 e

Laskut (puhelin,netti,sähkö, jne.) 80 e

Lääkkeet ja hygienia 50 e

Eli ruokaan ja muihin menoihin jää 270 e / kk.Se on ihan ok,joskus toki ärsyttää.

Ap.

Vierailija
20/40 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot (opintotuki + asumislisä): 480€/kk

Menot: vuokra 270€/kk

Ruoka n. 80€/kk

Jäljelle jää 130€/kk, jota käytän omiin menoihin tai laitan säästöön tilanteen mukaan. Jos jotain kalliimpaa tarvitsee, käytän säästöistä tarvittavan summan. Lainaa en ole nostanut, mutta olen harkinnut sitä sijoitusmielessä. Käyn töissä toisinaan, mutta se on hyvin satunnaista, joten en laske sitä säännöllisiin tuloihin. Viime kuussa olin yhden päivän, ensi viikolla taas yhden. Mielestäni pärjään näillä tuloilla hyvin. Töissä käyn enemmän työsuhteen ylläpitämisen ja työpaikan turvaamisen kuin rahan vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan