Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta on väärin, että sosionomi voi toimia lastentarhanopettajana

Vierailija
31.01.2016 |

Vaikuttaa negatiivisesti varhaiskasvatukseen.

Kommentit (76)

41/76 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei vaikka raksamies tai kasvatustieteiden tohtori voisi toimia lastentarhanopettajana? Suomessa on jo nyt maailman jäykimmät työmarkkinat, olis aika höllätä nutturaa.

Vierailija
42/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen samaa mieltä, että sosionomilla ei välttämättä ole kovin vahvaa pedagogista osaamista ellei sitä itse hanki lukemalla. Toisaalta kuitenkin sosionomilla on paljon mm. lastensuojeluun ja perhetyöhön liittyvää osaamista, jota taas vakalaisilla ei hirveästi useimmiten ole.

Useat päiväkodista työskentelevät ovat myös kandeja (180op) kun taas sosionomeilla on 210op. Mikäli sosionomi suorittaa useita harjoitteluita päiväkodissa, on käytännön kokemustakin valmistuttua heillä enemmän.

Niin, ja itsehän vaihdoin sieltä ah niin ihanasta yliopistosta amkiin, koska ajattelin että sosionomin papereilla työmahdollisuudet ovat paljon laajemmat kuin pelkästään lto:lla.

Mä en halua dissata ketään. Mun mielestä on tärkeää, että päiväkodeissa on eri-ikäistä ja koulutustaustaista porukkaa. Se tuo erilaisia näkökulmia arkeen, ja jokaisella on hieman erilainen osaaminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella oli todella pätevä ja asiansa osaava oikea lto, silloin kun lapseni vielä oli päiväkodissa ja eskarissa, itseasiassa pätevin mitä olin nähny, ja aika monta päiväkotia on tullu nähytä, tainnu muut ollaki sitte sosionomeja, kyllä se työssä näkyy. Kyllä noilla koulutuksilla on eroa. Minusta sosionomi on paikallaan jossai muualla kuin päiväkodissa, esim. just sosiaali puolen hommissa ja lto nimenomaan päiväkodissa ja esiopetuksessa.

Vierailija
44/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomit ovat erikoinen ammattiryhmä. Tuntemani sosionomit tekevät vanhainkodeissa ihan perushoitoa, mutta myös päiväkodeissa lastentarhanopettajina. Vähän joka paikan sählääjiä, mutta mihinkään ei ole oikein pätevyyttä.

Vierailija
45/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosionomit ovat erikoinen ammattiryhmä. Tuntemani sosionomit tekevät vanhainkodeissa ihan perushoitoa, mutta myös päiväkodeissa lastentarhanopettajina. Vähän joka paikan sählääjiä, mutta mihinkään ei ole oikein pätevyyttä.

hyvin tiivistit mitä itsekin ajattelen, en oikein ikinä oo tajunnu mihin sosionomi koulutetaan, aika sekalaista tuntuu olevan.

Vierailija
46/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selviäisi helposti sillä kun googlaat sosionomin opintosuunnitelman ja tarkastelet vaikka työkkärin sivuilta, minkälaisiin tehtäviin sosionomeja haetaan.

Mutta koska et ihan älyllä tunnu loistavan, niin en ihmettele mikset osaa edes tuota tehdä.

Vierailija
47/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse päiväkodissa sosionomina työskennelleenä (en siis enää ole siellä töissä) totean, että paras henkilökunnan pätevyys olisi sellainen, että ryhmässä olisi lastentarhanopettaja huolehtimassa pedagogiikasta lasten näkökulmasta, sosionomin vastuualueena olisi kasvatuskumppanuus perheiden kanssa ja sit lähihoitaja/-hoitajia lisäkäsinä. Arvostan lto:n koulutusta nimenomaan pedagogisen osaamisen alueilta, mutta valitettavasti vanhempien kanssa tehtävään yhteistyöhön heillä ei juuri koulutusta ole. Sosionomeilla taas usein on kokemusta perhetyöstä tai muuten aikuistenkin kanssa tehdystä työstä ja nämä täydentäisivät hienosti toisiaan.

Vierailija
48/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selviäisi helposti sillä kun googlaat sosionomin opintosuunnitelman ja tarkastelet vaikka työkkärin sivuilta, minkälaisiin tehtäviin sosionomeja haetaan.

Mutta koska et ihan älyllä tunnu loistavan, niin en ihmettele mikset osaa edes tuota tehdä.

Mistä tähän minun älykkyyden nappasit?

Sosionomeja toimii esim. minunkin työpaikallani hoitoalalla. Ainoa vain, että heillä ei ole hoitoalan koulutusta, ei lääkelupia yms. 

Toimii myös päiväkodeissa, mutta ei lto.n pätevyyttä

Toimii sosiaalitoimistossa, mutta ei ole sosiaalityöntekijän pätevyyttä

Hmmm..miten minun älykkyyteni tähän liittyy

Vierailija
49/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pian kai luokanopettajanakin voi toimia joku lähihoitaja? 

Lähärit voisi toimia ihan hyvin myös aivokirurgeina.

No, ehkä nyt ei kuitenkaan.

Mutta voisi toimia ....kirurgit leivänleikkaajina huippuravintolassa.

Kyllä sosionomiksi opiskelleilla kuitenkin on sitä varhaiskasvatusta.

Mutta räikein mitä oon nyt kuullut OIKEESTI, on että ammattikorkeasta valmistuneet alkavat toimia ammattikorkeakoulun opettajina....eli siellä ei suunnitelmiensa mukaan jatkossa enää tarvita LEHTOREILLE k.o.aineen opettajaopintoja... Kunhan on AMK käyty...niin on vähän niinkuin pätevä mihin vain. Siitä mä olisin oikeesti huolissani. AMK jotenkin alkanut kikkailla noilla omilla poluillaan ja jää se tietotaito ihan unholaan. Ja koulutus suorastaan tolla tyylillä mätänee. Ja sitten on kyllä ihan sama onko siellä sosionomi vai lastentarhanopettaja, joka on valmistunut AMK:sta, koska siellä ei panosteta opetuksen laatuun. Siellä noilla kriteereillä panostetaan lyhyeen opiskeluun ja rahaa ammattikorkeakoululle valmistuneista oppilaista.

Hiiteen mitkään kriteerit... Sellainen asenne kuulostaa siellä päättävillä olevan. Hyytävää.

Itse olen käynyt sekä AMK:n että yliopiston. Ja en voisi kuvista opettajani sitä AMK ainetta niillä AMK tiedoilla. Vähän se olisi niinkuin isoveli opettaisi pikkuveljelle edellisen luokan opit.

Vierailija
50/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosionomeja toimii esim. minunkin työpaikallani hoitoalalla. Ainoa vain, että heillä ei ole hoitoalan koulutusta, ei lääkelupia yms. 

Koska jos älykäs ihminen ihmettelee jotain, hän hakee tietoa tästä asiasta. 

Sosionomi ei ole hoitaja, hän on sosiaaliohjaaja. Tietenkään ei ole lääkelupia yms. koska hän ei ole saanut mitään sairaanhoitoon liittyvää koulutusta, hänellä on sosiaaliohjaajan koulutus. Hän ei myöskään ole sosiaalityöntekijä, koska hänellä ei ole sosiaalityöntekijän koulutusta (mutta voi tehdä siellä sosiaalitoimistossa omalle ammattinimikkeelleen sopivia työtehtäviä).

Lastensuojelu on yksi hyvä työareena sosiaaliohjaajalle, lisäksi pääset tästä suoraan tarkastelemaan mihin kaikkeen sosionomeja haetaan: http://www.mol.fi/tyopaikat/tyopaikkatiedotus/haku/hae.htm?lang=fi&haku…

Vierailija
51/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lto:n ja sosionomien kanssa useassa päiväkodissa työskennelleenä väittäisin koulutus erojen näkyvän käytännön työssä varsin vähän. Molemmissa on todella päteviä ja osaavia kasvattajia.Jostain syystä lähinnä kokemattomat/epävarmat lto:t kitisee näistä koulutus eroista. Sellaista sosionomia en ole kuitenkaan vielä tavannut joka nostaa itseään väheksymällä muita samassa työyhteisössä. Onkos tämä aloitus kenties jonkin yliopisto oppineen lto:n ylimielinen hätähuuto huonon itsetunnon johdosta.

Vierailija
52/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onhan se nyt väärin, että lto opiskelee varhaiskasvatusta monta vuotta yliopistossa. Sosionomi suorittaa harjoittelun ja tekee opinnäytetyön ja näillä eväillä lähdetään sitten samoihin hommiin. Ainakin omalla lapsella ei sosionomilla ole ollut lainkaan pedagogista osaamista. Mutta miten voisikaan olla?! Mihin tämä maailma vielä menee... Työvoimapulassa palkataan kaiken maailman "osaajia"

Vierailija
53/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosionomi ei ole hoitaja, hän on sosiaaliohjaaja. Tietenkään ei ole lääkelupia yms. koska hän ei ole saanut mitään sairaanhoitoon liittyvää koulutusta, hänellä on sosiaaliohjaajan koulutus. Hän ei myöskään ole sosiaalityöntekijä, koska hänellä ei ole sosiaalityöntekijän koulutusta (mutta voi tehdä siellä sosiaalitoimistossa omalle ammattinimikkeelleen sopivia työtehtäviä).

Lastensuojelu on yksi hyvä työareena sosiaaliohjaajalle, lisäksi pääset tästä suoraan tarkastelemaan mihin kaikkeen sosionomeja haetaan: http://www.mol.fi/tyopaikat/tyopaikkatiedotus/haku/hae.htm?lang=fi&haku…

Mitähän nämä sosionimit sitten on, kun eivät oikein ole mitään. Koulutetaan hirveä määrä, mutta varsinaisia sosionomin paikkoja ei ole kovin montaa haussa. Toimivat sitten lähärien sijaisina, päiväkodeissa lto.na yms.

Moni lähärituttavani esim. on opiskellut sosionomiksi ja silti tekee sitä samaa vuodeosastotyötä, kun ei sosionomille olekaan töitä sosionomina.

Vierailija
54/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla niin, että valtaapitävät ovat havainneet turhaa päällekkäisyyttä opinnoissa ja sen seurauksena yliopistojen väkeä vähennetään. Ja samalla tietysti turhat opetukset karsitaan.

Kaikessa pitää säästää ja turhuudessa on kaikkein helpointa säästää. Ei ole mitään järkeä kouluttaa ihmisiä heidän omia tittelinkipeyksiään varten.

Vierailija
55/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan lastenhoitajakin toimia lastentarhanopettajan sijaisena. Ei se nyt niin kummaa hommaa ole. Sosionomiksi pääsee opiskelemaan lähes kuka vain, aika matalilla arvosanoilla.

Vierailija
56/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomit ovat yleensä aika itseään täynnä olevaa porukkaa. Pääsevät kutsumaan itseään OPETTAJIKSI amiskorkean käyneinä :D

Vierailija
57/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosionomit ovat yleensä aika itseään täynnä olevaa porukkaa. Pääsevät kutsumaan itseään OPETTAJIKSI amiskorkean käyneinä :D

Tässä keskustelussa on kaksi itseään täynnä olevaa porukkaa.

Karsitaan niistä se kalliimpi pois ja tilanne on yhteiskunnalle win-win.

On se kumma kun lastenhoitokin nykyään on rakettitiedettä.

Vierailija
58/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän nämä sosionimit sitten on, kun eivät oikein ole mitään. Koulutetaan hirveä määrä, mutta varsinaisia sosionomin paikkoja ei ole kovin montaa haussa. Toimivat sitten lähärien sijaisina, päiväkodeissa lto.na yms.

Moni lähärituttavani esim. on opiskellut sosionomiksi ja silti tekee sitä samaa vuodeosastotyötä, kun ei sosionomille olekaan töitä sosionomina.

Etkö osaa lukea? Sosionomi on sosiaaliohjaaja.

Ja tuolla linkin takanako lukee, ettei yhtäkään hakua vastaavaa löytynyt? Taidetaan katsoa eri sivuja!

Vierailija
59/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan lastenhoitajakin toimia lastentarhanopettajan sijaisena. Ei se nyt niin kummaa hommaa ole. Sosionomiksi pääsee opiskelemaan lähes kuka vain, aika matalilla arvosanoilla.

:D

Sosionomin linja on nykyään niin suosittu, että hyvät paperit saa olla että pääsee edes pääsykokeeseen asti. 

Vierailija
60/76 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme nokittelua täällä. Itse pääsin opiskelemaan okl:n tosi hyvillä pisteillä, sosionomiksi en. Olen tavannut sekä todella hyviä sosionomeja ja lastentarhan opeja, samoin tosi huonoja. Lto:t ovat kandeja, eli sosionomit opiskelevat pidempään. Sekä toisen amk-tutkinnon että tliopiston käyneenä voin todeta, että opetus on riippuvaista opettajasta. Tähtitieteestä ei ole kyse, lähinnä siitä, kuinka huomioidaan lasten erilaiset tarpeet ja iän mukainen kehitys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi