Minusta on väärin, että sosionomi voi toimia lastentarhanopettajana
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
En ole itse lastentarhanopettaja eikä ollut tarkoitus alentaa ketään. Ilmaisin vain mielipiteeni. Eihän sairaanhoitajatkaan tee lääkärien työtä.
ap
Eivät tietenkään tee, koska koulutus ei ole lääkärin työ. Sairaanhoitajat opiskelevat hoito/terveystieitä. Yliopistossa on aivan suora linja maisterin/tohtorin tutkintoon heille. Eiväthän lastentarhanopettajatkaan ole päteviä toimimaan sosiaalityössä. Silti toimivat siellä epäpätevinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sairaanhoitaja ei voi tehdä lääkärin työtä?
Miksi pitäisi? Sairaanhoitajille on aivan suora väylä yliopistoon, nimittäin terveystiede/hoitotiede, jota opetetaan Suomessa viidessä yliopistossa. Sisäänpääsyvaatimuksena on sairaanhoitajan/hoitotieteiden amk-tutkinto. Sairaanhoitajien esimiehenä sairaalassa toimii hoitotieteiden maisteri, osastonhoitaja. Hänen esimiehenään toimii ylihoitaja, hoitotieteiden tohtori. Lisäksi hoitotieteilijöitä/terveystiedettä lukeneita toimii esim. THL:ssa tutkimuksen parissa ja opetustyössä.
Mitä? Tällä logiikallahan sosionomikin voisi ihan hyvin vaivautua kouluttamaan itsensä maisteriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pian kai luokanopettajanakin voi toimia joku lähihoitaja?
No jos nyt ihan suoraan sanon, niin ihan hyvin voisi jos yleissivistys on kohdillaan. T. lähihoitajaksi uudelleenkouluttautunut entinen luokanopettaja
Siis kouluttautunut jo toista kertaa lähihoitajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse lastentarhanopettaja eikä ollut tarkoitus alentaa ketään. Ilmaisin vain mielipiteeni. Eihän sairaanhoitajatkaan tee lääkärien työtä.
ap
Eivät tietenkään tee, koska koulutus ei ole lääkärin työ. Sairaanhoitajat opiskelevat hoito/terveystieitä. Yliopistossa on aivan suora linja maisterin/tohtorin tutkintoon heille. Eiväthän lastentarhanopettajatkaan ole päteviä toimimaan sosiaalityössä. Silti toimivat siellä epäpätevinä.
Ja en nyt tarkoittanut, että sairaanhoitajien pitäisi toimia yhtään muualla kuin toimivat vaan sitä, että nykyaikana monien ammattikuntien rajat eivät ole niin kiveen hakatut. Sairaanhoitaja tosin on laillistettu ammattitutkinto, jota ei voi harjoittaa kukaan muu kuin ko. tutkinnon suorittanut. Ei siis edes lääkäri. Ylipäätään terveydenhuollon alat ovat hyvin suojattuja, lain tasolla.
Vierailija kirjoitti:
En ole päiväkotimamma, mutta mielestäni päiväkodissa pitäisi olla selkeästi hoitajille työt ja lastentarhanopelle omat työt.
Hyvä idea. Lastenhoitajat voisivat vaan pyyhkiä pyllyjä, kun se on se mihin heillä on koulutus.
No. Eipä se työ nyt kovin vaativaa olekaan.
Vierailija kirjoitti:
ap
Typerääkin typerämpi vertaus.
Kuitenkin ja itse asiassa on päättäjien taholta muutamaan otteeseen väläytelty ajatusta, että sh voisiottaa hoitaakseen joitakin lääkärin töitä, koska koulutus antaa siihen mahdollisuuden.
Lääkäriliitto toki on vastustanut ajatusta, aivan kuin täälläkin kasvatustieteilijät vastustavat sosionomien asemaa.
Jos aloittaja ei edes itse ole lto niin mikä hän on arvostelemaan lto-pätevyyttä jonka sosionomi saa?
Ei jokainen sosionomi saada lto-pätevyyttä, vaan ne jotka syventyvät aiheeseen opinnoissaan.
Ihme että kukaan pystyy ne omat kakarat hoitamaan ilman mitään varhaiskasvatuksen opintoja... Päiväkotitouhu on lähinnä syömistä, pukemista ja vahtimista, mikä menee terveellä järjellä, mutta mukamas tarvitaan korkeakoulututkinto että voidaan vanhempien kanssa kerran vuodessa käydä läpi jotain naurettavia vasu-lomakkeita. Enpä usko että ykskään lto on istuttanut lapsiini mitään älyllistä pääomaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pian kai luokanopettajanakin voi toimia joku lähihoitaja?
No jos nyt ihan suoraan sanon, niin ihan hyvin voisi jos yleissivistys on kohdillaan. T. lähihoitajaksi uudelleenkouluttautunut entinen luokanopettaja
HAHAHA ei jumalauta. "Entinen luokanopettaja", niinpä niin. Kouluttauduitko uudelleen siksi, että yleissivistyksesi ei riittänyt, vai tarvittiinko siinä hommassa jotain muutakin kuin yleissivistystä?
En lakkaa ihmettelmästä sitä, että ihmiset täällä ihan vapaaehtoisesti osoittavat tyhmyyttään.
Ilmeisesti se on turvallista nimettömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kuitenkin ja itse asiassa on päättäjien taholta muutamaan otteeseen väläytelty ajatusta, että sh voisiottaa hoitaakseen joitakin lääkärin töitä, koska koulutus antaa siihen mahdollisuuden.
Lääkäriliitto toki on vastustanut ajatusta, aivan kuin täälläkin kasvatustieteilijät vastustavat sosionomien asemaa.
Tuossa on kyllä ihan eri asiasta kysymys. Tietenkin sairaanhoitajat voisivat tehdä jotain lääkäreiden töitä ja jopa toisinpäin. Myös TEHY on lähtökohtaisesti vastustanut tuota ajatusta, koska silloin sairaanhoitajien palkkaa tulee nostaa. Töitä ei voi siis siirtää ilman palkan siirtämistä. Lääkäriliitto vastustaa ajatusta, koska haluavat pitää lääkäreiden työllisyyden sadassa prosentissa.
Mä olen aivan eri mieltä siitä, että gradut olisivat jotenkin hirveesti laadukkaampia kuin opinnäytetyöt. Juuri mieheni (valmistuu kauppatieteiden kandiksi) kanssa juttelin siitä, miten surkeita graduja edes pääsee läpi! Tutkimuskysymyksestä ei ota selvää, gradu sisältää paljon omaa pohdintaa väärissä kohdissa jne. Totta kai samoja juttuja on oppareissakin, mutta pointti oli se, että ei ne gradut yleensä sen parempia ole kuin opinnäytetyötkään.
Eikös lastentarhanopeilla btw ole vain 180op tutkinto kun taas sosionomit suorittaa 210op tai 240? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tuossa on kyllä ihan eri asiasta kysymys. Tietenkin sairaanhoitajat voisivat tehdä jotain lääkäreiden töitä ja jopa toisinpäin. Myös TEHY on lähtökohtaisesti vastustanut tuota ajatusta, koska silloin sairaanhoitajien palkkaa tulee nostaa. Töitä ei voi siis siirtää ilman palkan siirtämistä. Lääkäriliitto vastustaa ajatusta, koska haluavat pitää lääkäreiden työllisyyden sadassa prosentissa.
Niin ja kuinka se eroaa mielestäsi siitä, että kasvatustieteilijät vastustavat sosionomien kelpoisuutta samaan työhön?
Vai onko kyse siitä, että kasvatustieteilijä haluaa sosionomin saavan vähemmän palkkaa kuin hän?
Vierailija kirjoitti:
Ihme että kukaan pystyy ne omat kakarat hoitamaan ilman mitään varhaiskasvatuksen opintoja... Päiväkotitouhu on lähinnä syömistä, pukemista ja vahtimista, mikä menee terveellä järjellä, mutta mukamas tarvitaan korkeakoulututkinto että voidaan vanhempien kanssa kerran vuodessa käydä läpi jotain naurettavia vasu-lomakkeita. Enpä usko että ykskään lto on istuttanut lapsiini mitään älyllistä pääomaa...
No vähän noinkin. Mun kokemus on että esim. kaikki konfliktit ratkaisi aina joku vanhan polven kokenut lastenhoitaja maalaisjärjellä; lto oli aina joku piipittävä vastavalmistunut tyttönen, joka pelkäsi pahimpia lapsia, pahimpia vanhempia ja omaa ääntään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Niin ja kuinka se eroaa mielestäsi siitä, että kasvatustieteilijät vastustavat sosionomien kelpoisuutta samaan työhön?
Vai onko kyse siitä, että kasvatustieteilijä haluaa sosionomin saavan vähemmän palkkaa kuin hän?
Eihän lääkärien ja sairaanhoitajien kohdalla ole kysymys lainkaan siitä, että toinen tekisi kokonaisuudessaa toisen työt vaan siitä, miten työt jaetaan, kun yhdessä ne kuitenkin tehdään. Eihän esim. siinä ole mitään järkeä, että ihminen soittaa ja valittaa virtsatietulehduksen oireita, käy testissä ja PLV näyttää plussaa, ja sairaanhoitaja soittaa lääkärille, että kirjoita resepti. Sitten odotetaan puoli päivää reseptiä, vaikka juttu on ihan selvä. Sama asia kuin odotetaan sitä, että lääkäri kirjoittaa reseptin vaikka influenssarokotteeseen. Juuri näitä töitä sairaanhoitajat voisivat hyvin tehdä, mutta eivät itseasiassa kovastikaan halua, koska tehtävien siirron tulisi näkyä myös palkassa.
Sosionomit ja LTO:t kilpailevat täysin samoista töistä toisin kuin yllä olevat.
Sosionomi lto-pätevyydellä saa anyway aika matalaa palkkaa verrattuna siihen että on kuitenkin käynyt "korkeakoulun". Tarvitseeko kolmevuotias mielestäsi jonkun yliopistosta valmistuneen kasvattajan? Eri asia on eskari-ikäinen.
Pelko pois. Kohta ei löydy hakijoita muutenkaan, ei sosionomeja eikä lastentarhanopettajia.
Ihmettelen myös kovin, miksi äidit vähättelevät lastensa hoitajia, oli heidän koulutuksensa sitten mikä tahansa.
Minusta on hyvä, että kallein aarteeni, oma lapsi, saa mahdollisimman hyvää hoitoa, joka pitää sisällään erilaisten kehitysvaiheiden tunnistamista ja niissä ohjaamista. Ja myös henkilökohtaisen kehityksen huomioimista.
Joillekin olisi kaikesta päätellen yksi ja sama, missä ja minkälaisissa olosuhteissa lapsensa päivät viettää.
Yällainen vanhempi taitaa olla päättäjiemme unelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hhaaaaaaahhhaaaaaaa ei jatkoon
...sanoo sosionomi?
Eiku oikein yliopiston käynyt LTO
Voi teitä.
Lastentarhanopettajan kelpoisuus
Vähintään kasvatustieteen kandidaatin tutkinto 180 op
sis. lastentarhanopettajan koulutus eli vähintään 60 op laajuiset varhaiskasvatuksen tehtäviin ja esiopetukseen valmiuksia antavat opinnot
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
sis. yhteensä 60 op laajuiset varhaiskasvatukseen ja sosiaalipedagogiikkaan suuntautuneet opinnot
Miksi muuten dissaatte sosionomeja? Käykö jotenkin yliopistokoulutuksen saaneen luonnolle se, että sosionomit kelpaavat kanssanne samoihin tehtäviin?
Lapseni LTO on sosionomi. Hän on suoriutunut tehtävästään erinomaisesti. Nyt kouluikäisen lapseni ryhmän LTO oli aikoniaan yliopistokoulutettu. Hänen työpanokseensa en minä eikä muutkaan vanhemmat olleet tyytyväisiä. Eikä ilmeisesti esimieskään, koska vaihtoon meni.