Piirtäjiä paikalla? Saisinko kommentteja piirustuksestani.
Ei sitten mitään murska-arvioita, olen täysin aloittelija ja tämä on ihan ensimmäinen piirustus ikinä. Tai no, kyllä mä 20 vuotta sitten piirtelin hevosia, mutta siinäpä sitten kaikki.
Olen tämän päivän netistä opiskellut kaikenlaisia palloja ja viivoja ja ihmiskasvojen mittasuhteita, ja tässä on sitten eka piirustus :) Mikä on onnistunut hyvin, mikä pistää silmään? Varjostuksia ja valojuttuja en vielä osaa, korvatkin on kaikkea muuta kuin oikeanlaiset, mutta vinkkejä niistäkin saa laittaa.
Kommentit (71)
Riippuu ihan mitä haluat saavuttaa. Jos haluat piirtää realistisia kuvia, niin suosittelen piirtämään mallista ja lopettamaan seuraamasta erilaisia karttoja ja kaavoja. Niillä et saa aidon näköisiä kasvoja, koska kenenkään kasvot eivät ole täydellisen symmetrisiä. Etkä pysty luomaan kaikkia kasvojen yksityiskohtia ilman jonkinlaista mallia.
Jos taas haluat piirtää sarjakuvatyyliä, niin silloin kaavat on toimivia ja silloin kannattaa kehittää ihmisten/kasvojen piirtämistä tekemällä kuvia monipuolisesti eri perspektiiveistä, erilaisilla ilmeillä ja erilaisilla asennoilla.
Aika yleisiä anatomiavirheitä kuten liian isot silmät ja ohut kaula. Mutta niistä ei todellakaan kannata lannistua, koska mielestäni tuo on hyvä piirros ja sinulla on selvästi lahjoja piirtämiseen.
Toivottavasti innostut piirtelemään enemmänkin, harjoitus tekee mestarin! Kannattaa todella kun on noin hyvät lähtökohdatkin.
en ole mikään piirtäjä mutta olen sitä mieltä ettei kaiken tarvitse olla realistista, joten vaikka silmät olisivat "epärealistiset" niin sanoisin että jatka samaan malliin! kehitä omaa tyyliäsi omanlaiseksesi (ellet sitten halua piirtää täysin realistisesti, sitten nämä ketjun kritiikit ovat tietenkin avuksi). mutta pointtina on että aloittelijaksi ihan hitsin hyvää työtä!
Joku katkera käy alapeukuttamassa positiiviset palautteet:D voi että
Lahjoja on. Suurimmat epäkohdat tuossa on aivan liian isot silmät, liian korkealla olevat kulmakarvat, liian pitkät korvat, pieni nenä ja liian kapea kaula. Huulet on myös luonnottoman muhkeat.
En oikein vielä tiedä, mihin suuntaan haluaisin piirtäjänä kehittyä, realistiseen vai sarjakuvamaiseen. Ajattelin niin että seuraamalla noita karttoja yms. nyt alkuun, saisin jonkinlaisen käsityksen oikeasa anatomiasta ja hoksaisin miten mikäkin kohta kannattaa piirtää. Ehkä mä sitten kokeilen myös sitä mallista piirtämistä :)
Epätasainen kynäjälki pisti ensimmäisenä silmään, eli leukaviivan olet tehnyt teräväreunaisella viivalla ja muuten on paljon pehmeämpää jälkeä. Mutta se tasoittuu ajan kanssa, älä ota paineita. =)
Parannellussa kuvassa kulmakarvat olivat liian ylhäällä, niidem pitäisi olla sen silmän yläpuolisen varjostuksen jatkeena, heti kun silmäkuoppa muuttuu otsaksi, ei jossain siellä keskellä otsaa. Kokeile peilin edessä missä korkeudella ne omat kulmakarvasi ovat, siis ihan sormillakin sivele siitä. Valon suuntaan kiinnitä myös hieman enemmän huomiota, kuvassa näytti että muuten valo tulee vasemmalta mutta nenänvarren varjo olikin sitten vasemmalla, vaikka se muuhun varjostukseen nähden pitäisi olla oikealla. Jos sen hahmottaminen on vaikeaa, leikkaa vaikka keltainen ympyrä paperista ja sinitarralla laitat sen piirrustuksen viereen muistuttamaan mistä valo tulee ja sille toiselle puolen teet ne varjot.
Mutta kasvokuvia ja mittasuhteita opetellessa, omat kasvot, kädet ja peili ovat paras apu. Myös taskulampulla voi tutkia miten ne varjot tulee kasvoihin kun lamppua liikuttaa eri kohtiin.
Kaunis piirustus, mutta eihän tuo realistinen ihmiskuva ole; jos sitä edes olet hakenut.
Tänään piirsit. Huomenna voit vaikka käydä veistotaiteen läpi. Tee vaikka lumesta jotain aamupäivällä ja hae palautetta iltapäivällä , jookos.
Hyviä piirtäjiä on Suomessa kymmeniä tuhansia.Jos jatkat harrastustasi muutaman vuoden niin voit lukeutua heidän joukkoonsa.
Osaan itse piirtää tuollaisia. Mulla oli 8 kuvis enkä koskaan ole tykännyt piirtää. Kannattaa harjoitella jos haluat kehittyä. Enkä koeta olla ilkeä tai mitään tuo on ok piirros, mutta ei vielä hyvä.
Mua ärsytti lapsena sisareni, joka kadehti mun piirrustustaitoani.
Miksi sitä täytyy kadehtia?
Toisilla on se taito, toisilla joku muu.
Inhottavaa oli se piirrosten ym. lyttääminen.
Jos mä olisin oppinut ja kokenut piirtäjä, niin en kai silloin täältä palautteita hakisi :D Nimenomaan ensimmäisen työn jälkeen niitä palautteitakin haluan, jotta tiedän mihin kiinnitän jatkossa huomiota. Omat silmät on jo niin sokeutuneet tuolle piirustukselle, etten huomaa siinä mitään kummallista. Siksi on hyvä tuoreilla silmillä sitä katsoa ja kertoa mikä siinä on vinksallaan. En halua loppuelämääni piirtää niitä kulmakarvoja keskelle otsaa, jonka ehkä tekisin jollei siitä täällä olisi jo useampi sanonut. Että herneet nenässä olevat, voitte poistua jonnekin muualle :)
No niin. Täällä taas :)
Otin härkää sarvista ja piirsin nyt sitten mallista. Vapaalla kädellä, ilman mitään apuruutuja tms. Lopputulos ei omasta mielestäni kauheasti taida alkuperäistä mallia muistuttaa, mutta on tää nyt ihan erinäköinen kuin tuo eka jonka teille linkitin, vai mitä sanotte?
Kun katsoo tuota kuvaa itse tietokoneen ruudulta, huomaan että kasvot eivät todellakaan ole symmetriset eikä mitenkään kauniiksikaan tätä voi sanoa. Mutta mun mielestä huulet onnistuivat nyt hyvin. Toinen silmäkin on ihan kiva, mutta nenä jäi kyllä tosi pieneksi.
Kommentteja tästä kuvasta verrattuna siihen ekaan? :)
Ihan jees ekaksi, anna palaa vaan ap! Kannattaa kokeilla myös jossain vaiheessa tarkkaa valokuvajäljennöstä, ota vaikka koordinaattiverkko avuksi, niin opit mittasuhteita.
Vierailija kirjoitti:
No niin. Täällä taas :)
Otin härkää sarvista ja piirsin nyt sitten mallista. Vapaalla kädellä, ilman mitään apuruutuja tms. Lopputulos ei omasta mielestäni kauheasti taida alkuperäistä mallia muistuttaa, mutta on tää nyt ihan erinäköinen kuin tuo eka jonka teille linkitin, vai mitä sanotte?
Kun katsoo tuota kuvaa itse tietokoneen ruudulta, huomaan että kasvot eivät todellakaan ole symmetriset eikä mitenkään kauniiksikaan tätä voi sanoa. Mutta mun mielestä huulet onnistuivat nyt hyvin. Toinen silmäkin on ihan kiva, mutta nenä jäi kyllä tosi pieneksi.
Kommentteja tästä kuvasta verrattuna siihen ekaan? :)
Paljon ekaa parempi, ihon varjostukset jo aika hyvät. Mittasuhteet edelleen heikot, silmät ja suu liian isot. Ihon huokosia ja epäpuhtauksiakin voi jäljentää, tosin netistä voi osua eteen niin photoshopattuja kuvia, että semmoiset on niistä poistettu. Kokeile itseottamaasi, käsittelemätöntä kuvaa.
56
Onhan tuossa aineksia näin amatöörin näkökulmasta.
Kauanko sulla menee aikaa tuohon piirrokseen?
Maija
p.s. Itseäni kiinnostaisi joskus mennä jollekin kurssille, jossa oppisin hieman piirtämään. Ihan vaan huvikseni.
Mä yritin sen verkon kanssa piirtää silmää. Printtasin mallikuvan ja tein verkon jne, mutta musta se oli ihan mahdotonta. En kertakaikkiaan saanut sen kanssa tehtyä mitään järkevää. Oisko muita tekniikoita suoraan jäljentämiseen?
OOn nyt yrittänyt tutkia netistä vinkkejä piirtämiseen ja valo ja varjo-juttuihin, mutta en nyt mitään erikoista ole onnistunut löytämään. Youtuben videotkin on sellaisia, että en saa niistä juuri mitään irti. "Näin sitten vaan piirretään tästä ja tästä, eipä se tämän kummempaa ole". No aha.
Tuohon kuvaan taisi mennä joku kolmisen tuntia suunnilleen. Ja mallia katsoin suoraan tietokoneen näytöltä, tuo nainen oli yhdessä youtubevideossa piirtäjän mallikuvana. Ihon tekstruuria olisi todella hienoa osata jäljentää, en vaan todellakaan tajua että miten se tehdään. En ole onnistunut löytämään ohjeita siihen.
Mulla on joku ongelma noitten silmien kanssa, teen niistä aina liian isot. (Teen myös nukkeja, niiden kanssa sama homma.)
Tiedän tyyppejä jotka aloitti piirtämisen vasta lähellä 30 ikävuotta ja ensimmäiset kuvansa olivat melko huonoja. Nyt ovat jonkinlaisia ammattilaisia, siis tekevät työtä jossa pääsee hyödyntämään piirustustaitoa.